Р Е Ш Е Н И Е
гр.
Кърджали, 27.07.2022 г.
Административен съд - Кърджали, в публично съдебно заседание на осемнадесети юли
две хиляди двадесет и втора година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
МАРИЯ БОЖКОВА
При
секретаря Мелиха Халил
като разгледа докладваното от
съдия Божкова
административно
дело №134/ 2021 г. и за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 145 и сл. Административнопроцесуалния
кодекс, във връзка с чл. 25 от Наредба № 7 от 19.12.2013 г. за
реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията
и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци (
Наредба № 7 от 19.12.2013 г.).
Образувано е
по жалба на община Ивайловград, представлявана от кмета, срещу Решение № 3/
15.03.2021 г. на директора на РИОСВ – Хасково, за предоставяне на натрупани
средства от отчисления за обезвреждане на отпадъци. Изложени са съображения за
неправилност и незаконосъобразност на оспорения административен акт поради
нарушение на материалния закон.
Твърди се,
че обжалваното решение на директора на РИОСВ – Хасково е издадено въз основа на незаконосъобразно
проведена процедура по вземане на решение от общото събрание на регионално
сдружение по чл. 24 от ЗУО - „***“ Посочва се, че производството пред Директора
на РИОСВ е образувано по заявление на Община Кърджали с искане за разходване на
част от натрупаните отчисления по чл. 64 от ЗУО от общините, участващи в
регионално сдружение „***“, за финансиране на проект „Инженеринг (проектиране,
строителство и авторски надзор) на клетки 2 и 3 на регионален център за
управление на отпадъци - Кърджали (Етап 1), обслужваща инфраструктура на клетки
2 и 3 (Етап 2) и изграждане на система от домашни компостери
за предотвратяване на образуването на биоразградими
отпадъци (Етап 3) на Регионален център за управление на отпадъците - Кърджали“.
Към
заявлението първоначално е приложен протокол за вземане на решение от общо
събрание на регионалното сдружение от 08.12.2020 г. за разходване на отчисленията
по чл. 64 от ЗУО, а впоследствие, в съответствие с дадени указания на РИОСВ, е
представено коригирано заявление, ведно с нов протокол за вземане на решение от
общо събрание на регионалното сдружение от 01.03.2021 г. за ново дялово
разпределение, съобразено с наличните средства от отчисленията по чл. 64 от
ЗУО.
В жалбата се
цитира разпоредбата на чл. 25, ал. 3 от ЗУО, която е със следното съдържание:
Общото събрание на регионалното сдружение се свиква чрез писмена покана с
дневен ред до кметовете на участващите в него общини, както и до Областните
управители от региона на сдружението, копие от която се изпраща на Министъра на
околната среда и водите. Твърди се, че Община Ивайловград не е получавала
покана за свикване на Общо събрание на Сдружението, нито на 08.12.2020 г., нито
на 01.03.2021 г., и не й е известно да са провеждани заседания на Общото
събрание на тези дати с подобен дневен ред.
В ситуацията
на пандемия, дори нямало организация за провеждане на онлайн заседание на
общото събрание на сдружението.
Изразява се
становище, че посочените заседания са проведени в нарушение на законоустановения ред, което от своя страна опорочава
вземането на решения на тези заседания.
Посочва се
също така, че оспореното решение на директора на РИОСВ – Хасково е издадено и в
нарушение на разпоредбата на чл.24, ал.4 от Наредба № 7 от 19.12.2013 г., тъй
като планираните дейности по етап 1 и етап 2 - изграждане на нови клетки 2 и 3
на Регионален център за управление на отпадъци и обслужваща инфраструктура не
попадат в приоритетната йерархия за управление на отпадъците съгласно чл. 6,
ал. 1 от ЗУО. За приоритетна може да се разгледа единствено дейността по
изграждане на система от домашни компостери за
предотвратяване на образуването на биоразградими
отпадъци, а тя е предвидена като последен етап на намеренията.
Твърди се,
че община Ивайловград никога не се е съгласявала по никакъв начин и е против
разходване на натрупаните отчисления по чл. 64 от ЗУО по посочения в решението
на Директора на РИОСВ начин.
От
събираните пари от данъци, община Ивайловград ежемесечно заплаща наем за сметосъбираща техника на частно юридическо лице, което е в
ущърб на бюджета на Общината, респективно на нейните жители, в качеството им на
данъкоплатци.
Твърди се,
че Общински съвет – Ивайловград, на проведени заседания на 08.10.2020 г. и 28.01.2021 г., е приел Решения за използване на натрупаните отчисления по
чл. 64 от ЗУО в размер на *** лв. за закупуване на специализирана
сметосъбираща техника и *** лв. за закупуване на мотометачна машина за нуждите на Община Ивайловград.
Изразява се
становище, че директорът на РИОСВ Хасково и регионалното сдружение „***“
неправомерно и незаконосъобразно са се разпоредили с отчисленията на община
Ивайловград и следва РИОСВ Хасково незабавно да преведе по банкова сметка ***,
които са в размер на *** лв., за да може същата да довърши
започната процедура по Закона за обществените поръчки за закупуване на сметосъбираща техника и да изпълни горецитираните
решения на Общински съвет Ивайловград. Искането е да се отмени оспореното
решение на директора на РИОСВ – Хасково. В съдебно заседание жалбата се
поддържа от пълномощник, който в хода по същество и становище поддържа
изложените съображения в нея. Претендира присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
Ответникът
– директор на Регионална инспекция по
околната среда и водите – Хасково, чрез пълномощник, изразява становище за
недопустимост на жалбата поради просрочие и обжалване
целесъобразността на административния акт. Алтернативно – навежда доводи за
неоснователност на жалбата. Претендира присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
Заинтересованата
страна – община Кърджали – собственик на Регионален център за управление на
отпадъците, град Кърджали, чрез пълномощник заявява, че жалбата е недопустима,
алтернативно –неоснователна с доводи, идентични с посочените от пълномощника на
ответника. Претендира присъждане на деловодни разноски по представен списък с
приложения.
Съдът, като
обсъди събраните по делото доказателства приема за установено следното от
фактическа страна:
Относно срочността на жалбата е постановено Определение № 9572/
23.09.2021 г. по адм. д. № 9184/ 2021 г. на ВАС, VIо., задължително за АС – Кърджали на
основание чл.235, ал.2 от АПК.
С оспореното
решение на директора на РИОСВ – Хасково е дадено съгласие да бъдат предоставени
на община Кърджали заявените средства в размер на *** лв., за финансиране на Етап 1. Проект „Инженеринг
(проектиране строителство и авторски надзор) на клетки № 2 и 3 на Регионален
център за управление на отпадъците - Кърджали“ и обслужваща инфраструктура, обслужваща
Клетки 2 и 3“, като делът на разходите за всяка община, определен
пропорционално на населението е както следва:
- от Община Кърджали - *** лв.;
- от Община Ардино - *** лв.;
- от Община Джебел - *** лв.;
- от Община Ивайловград - *** лв.;
- от Община Кирково - *** лв.;
- от Община Крумовград - *** лв.;
- от Община Момчилград - ** лв.;
- от Община Черноочене - *** лв;
Разпоредено е сумата да се преведе от банковата
сметка за чужди средства на РИОСВ – Хасково по посочена в заявлението банкова
бюджетна сметка на Община Кърджали като собственик на РЦУО.
От
обстоятелствената част на обжалваното решение, както и приложената
административна преписка се установява, че производството в РИОСВ – Хасково е
образувано по заявление с изх. № 32-00-38/04.02.2021г. от Община Кърджали –
собственик на Регионален център за управление на отпадъците – гр. Кърджали.
Заявлението съдържа искане за изразходване на част от натрупаните отчисления от
общини Ардино, Черноочене, Крумовград, Момчилград, Кирково, Джебел, Ивайловград
и Кърджали по чл. 64 от Закона за управление на отпадъците по банковата сметка
за чужди средства на РИОСВ – Хасково за финансиране на Проект „Инженеринг
(проектиране, строителство и авторски надзор) на клетки 2 и 3 на регионален
център за управление на отпадъци – Кърджали, обслужваща инфраструктура на клетки
2 и 3 (Етап 1) и изграждане на система от домашни компостери
за предотвратяване на образуването на биоразградими
отпадъци (Етап 2) на Регионален център за управление на отпадъците – Кърджали“.
Размерът на исканите средства е *** лв. В заявлението е бил посочен и
делът на разходите за всяка Община, определен пропорционално на населението й.
Към
заявлението са приложени копия на изискуеми, съгласно разпоредбата на чл.25,
ал.2 от Наредба № 7 от 19.12.2013 г., документи:
- Протокол от решение на общото събрание
на Регионалното сдружение от 08.12.2020 г. за разходване на *** лв. от отчисленията по чл. 64 от
ЗУО предназначени за Изграждане на клетки 2 и 3 на Регионален център за
управление на отпадъци - Кърджали чрез реализирането на проект „Инженеринг
(проектиране, строителство и авторски надзор) и обслужваща инфраструктура на
клетки 2 и 3 и изграждане на система от домашни компостери
за предотвратяване на образуването на биоразградими
отпадъци с цел постигане на целите от община Кърджали по чл. 31, ал. 1, т. 2 от
ЗУО;
- Договор № ***/*** г. между Община Кърджали и „**“ *** *** ЕИК *** с предмет за „Инженеринг
(проектиране, строителство и авторски надзор) на клетки 2 и 3 на регионален
център за управление на отпадъци- Кърджали и обслужваща инфраструктура на
клетки 2 и 3“. Договорената цена за предвидените дейности възлиза на *** лв. без ДДС или *** лв. с ДДС.
При
съпоставяне на разпределените разходи и наличните средства от отчисления по
чл.64 от ЗУО за общините - членове на сдружението по сметката за чужди средства
на РИОСВ - Хасково е установено, че има недостиг на средства при следните
общини: Ардино, Ивайловград, Кирково, Крумовград, Момчилград и Черноочене.
Заявителят – община Кърджали, е уведомен с писмо на РИОСВ – Хасково, изх.№
0-63-4/22.02.2021 г. за констатираните нередовности.
Изискано е да се представи в РИОСВ – Хасково ново решение на общото събрание на
сдружението за ново дялово разпределение, съобразено с наличните средства от
отчисления по чл. 64 от ЗУО в сметката за чужди средства на РИОСВ – Хасково,
преведени от членовете на сдружението и коригирано заявление, в което исканите
средства съответстват на наличните суми.
В РИОСВ – Хасково
е постъпило коригирано заявление, вх.№ О-115 от 05.03.2021 г. по чл. 25, ал. 1
от Наредба № 7 от 19.12.2013 г. от кмета на Община Кърджали – председател на УС
на PC „ ***“ за изразходване на отчисленията по чл.64 от ЗУО за финансиране на
Проект „Инженеринг (проектиране, строителство и авторски надзор) на Клетки 2 и
3 на Регионален център за управление на отпадъци-Кърджали, обслужваща
инфраструктура на клетки 2 и 3 (Етап 1) и изграждане на система от домашни компостери за предотвратяване на образуването на биоразградими отпадъци (Етап 2) на Регионален център за
управление на отпадъците - Кърджали“.
Размерът на
исканите средства е *** лв.
Предназначението на исканите средства е осигуряване на финансиране и
реализиране на Етап 1, Проект „Инженеринг (проектиране, строителство и авторски
надзор) на клетки №2 и 3 на Регионален център за управление на отпадъците -
Кърджали“ и обслужваща инфраструктура обслужваща Клетки 2 и 3“, като делът на
разходите за всяка община, определен пропорционално на населението е както
следва:
- от Община Кърджали - *** лв.;
- от Община Ардино - *** лв.;
- от Община Джебел - *** лв.;
- от Община Ивайловград - *** лв.;
- от Община Кирково - *** лв.;
- от Община Крумовград - *** лв.;
- от Община Момчилград - *** лв.;
- от община Черноочене - *** лв.
В изпълнение
на чл. 25, ал. 2 и ал,4 от Наредба № 7 към заявлението са приложени следните
документи:
1. Копие на Договор № *** от *** г., сключен между Община Кърджали и
„**“ *** с предмет
на договора „Инженеринг (проектиране, строителство и авторски надзор) на Клетки
№2 и 3 на Регионален център за управление на отпадъците - Кърджали“ и
обслужваща инфраструктура обслужваща клетки №2 и 3“ на обща стойност *** лв. без ДДС или *** лв. с включен ДДС;
2. Копие от Протокол от заседание на общото
събрание на Сдружение с нестопанска цел „ ***“, проведено на 01.03.2021 г., с
който е дадено съгласие за изразходване на натрупани средства от Сдружение „ ***“
в размер на *** лв. с включен
ДДС реализиране на Етап 1 на Проект „Инженеринг (проектиране, строителство и
авторски надзор) на клетки №2 и 3 на Регионален център за управление на
отпадъците - Кърджали и обслужваща инфраструктура, обслужваща Клетки 2 и 3“.
В оспореното
решение на директора на РИОСВ – Хасково е посочено, че от представената
информация в Заявлението се установява, че Регионалният център за управление на
отпадъци – гр. Кърджали, включващ регионално депо за неопасни отпадъци за
регион Кърджали (Клетка 2 и Клетка 3), е част от цялостната инфраструктура,
осигуряваща управлението на отпадъците в региона. С оглед на изчерпения
капацитет на клетка 1 (нова) на РЦУО – гр. Кърджали и планираното изграждане на
клетка 2 (нова) Етап 1 се осигурява екологосъобразното
управлението на отпадъците. Предвидените мерки за предотвратяване образуването
на отпадъци, чрез разполагането на контейнери за домашно компостиране
на територията на Община Кърджали и Община Ивайловград на по късен етап (Етап
3), допринася за изпълнението на целите по чл. 31, ал. 1 от ЗУО, в допълнение
към въведените различни системи за разделно събиране на отпадъците.
С писмо с
изх. № 05-08-462/19.02.2021г. до РИОСВ - Хасково, Министерство на околната
среда и водите изразява подкрепа за изграждането на клетки 2 и 3 от Регионален
център за управление на отпадъците - Кърджали, обслужваща инфраструктура на
клетки 2 и 3 и изграждане на система от домашни компостери
за предотвратяване на образуването на биоразградими
отпадъци.
Прието е, че
заявлението на Община Кърджали, вх. № О-115/05.03.2021 г. с приложената към
него документация, отговаря на изискванията на чл. 24, ал.1, т. 2, както и на
чл.24, ал.3, т. 2 от Наредба № 7 от 19 декември 2013 г. – събраните суми от
отчисленията по чл. 20 могат да бъдат изразходвани от общините за проектиране,
в това число изпълнение на дейностите по подготовка на инвестиционни проекти за
финансиране, и изграждане на депа за отпадъци, единствено ако с инвестиционния
проект се осигурява постигането на целите по чл. 31, ал. 1 от ЗУО.
Предвидените
мерки за предотвратяване образуването на биоразградими
отпадъци, чрез въвеждане на система от контейнери за домашно компостиране в общини, ползващи регионалното депо допринася
за постигането на целите по чл. 31, ал. 1 от ЗУО.
Наличните
средства от отчисления по чл. 64 от ЗУО по сметката за чужди средства на РИОСВ
– Хасково, преведени от членовете на сдружението към 15.03.2021г. общо са *** лева.
Към
15.03.2021г. в банковата сметка за чужди средства на РИОСВ – Хасково наличните средства
от месечните отчисления по реда на чл.64, ал. 1 от ЗУО са както следва:
- от Община Кърджали - *** лв.;
- от Община Ардино - *** лв.;
- от Община Джебел - *** лв.;
- от Община Ивайловград - *** лв.;
- от Община Кирково - *** лв.;
- от Община Крумовград - *** лв.;
- от Община Момчилград - *** лв.;
- от Община Черноочене - *** лв.
При така
установената фактическа обстановка съдът приема, че жалбата е неоснователна.
Оспореното
решение е издадено от компетентен орган по чл.25, ал. 7 от Наредба 7 от 19
декември 2013 година – директор на РИОСВ, Хасково, предвид искането от община
Кърджали, като собственик на РЦУО и териториалният обхват на РИОСВ, Хасково,
съгласно Приложение към чл.1, ал.2 от Правилник за устройството и дейността на
регионалните инспекции по околната среда и водите.
Спазени са
изискванията на чл. 59 от АПК относно формата на административния акт. В
производството по издаването му не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Обжалваният
административен акт е в съответствие с материалноправните
разпоредби.
В чл.24,
ал.1, т.т.1-7 от Наредба № 7 от 19 декември 2013
година, са предвидени дейностите, за които могат да се разходват от общините натрупаните
средства от отчисленията по чл. 20 от Наредбата. С оспореното решение е дадено
съгласие за изразходване на натрупаните средства за реализиране на етап 1 от
Проект „Инженеринг (проектиране, строителство и авторски надзор) на клетки №2 и
3 на Регионален център за управление на отпадъците - Кърджали“ и обслужваща
инфраструктура обслужваща Клетки 2 и 3“ по сключен договор № ***/ *** г. между община Кърджали и ГД „СА“,
***. В
представеното заявление по чл.25, ал.1 от Наредба № 7 от 19 декември 2013
година от община Кърджали до директора
на РИОСВ, Хасково, както и в посочения договор подробно са описани дейностите,
включени в етап 1. Тези дейностите се отнасят към т.1 и т.3 от ал.1 на чл.24 от
Наредба № 7 от 19 декември 2013 година. Съгласно чл.24, ал.4 от Наредба № 7 от
19 декември 2013 година, Натрупаните средства се разходват за финансиране на
дейностите по ал. 1, като се прилага приоритетният ред (йерархия) за управление
на отпадъците съгласно чл. 6, ал. 1 ЗУО, който е следният: 1. предотвратяване
на образуването им; 2. подготовка за повторна употреба; 3. рециклиране; 4.
друго оползотворяване, например оползотворяване за получаване на енергия; 5.
обезвреждане. В обжалваното решение е посочено най-общо, че целта на закона и
подзаконовите нормативни актове в
областта на управлението на отпадъците е да се стимулира изграждането на
регионални системи за третиране на битовите отпадъци и изграждането на
техническа инфраструктура за рециклиране и оползотворяване. Прието е, че чрез
реализиране на етап 1 от Проект „Инженеринг (проектиране, строителство и
авторски надзор) на клетки №2 и 3 на Регионален център за управление на
отпадъците - Кърджали“ и обслужваща инфраструктура обслужваща Клетки 2 и 3“ се
стимулират общините да прилагат йерархията за управление на отпадъците и да
намалят количествата на депонираните такива.
АС –
Кърджали приема, че е спазено изискването в чл.24, ал.4 от Наредба № 7 от 19
декември 2013 година при издаване на оспореното решение, с което е дадено
съгласие за разходване на средствата от отчисления за изграждане на етап 1 от
посочения проект. Това следва от предназначението на отчисленията, уредено в
чл.64 от ЗУО.
Съгласно чл.
64, ал. 1 от ЗУО, за обезвреждане на отпадъци на регионално или общинско депо
за неопасни отпадъци и на депа за строителни отпадъци се правят отчисления в
размер и по ред, определени с наредба по чл. 43, ал. 2 от същия закон. Целта на
тези отчисления съгласно, ал. 2 на цитираната разпоредба е да се намали
количеството на депонираните отпадъци и да се насърчи тяхното рециклиране и
оползотворяване. Отчисленията са част от такса "битови отпадъци", те
се събират от гражданите, но не остават в сметките на общините, а се превеждат
в специални сметки за чужди средства на съответната РИОСВ, на чиято територия
се намира депото с цел да се инвестират в съоръжения за третиране и/или
оползотворяване на отпадъци.
Поради
изложеното, оспореното решение съответства на разпоредбата на чл.24, ал.4 от
Наредба № 7 от 19 декември 2013 година.
В жалбата са
изложени доводи за незаконосъобразност на оспореното решение поради
несъобразяване от директора на РИОСВ – Хасково, че са представени незаконно
взети решения на Общото събрание на Сдружение „ ***“.
АС –
Кърджали намира, че този довод не може да бъде взет предвид в производството по
оспорване на решението на директора на РИОСВ – Хасково, с което на основание
чл.25, ал.8 от Наредба № 7 от 19.12.2013
г., е дадено съгласие за изразходване на събраните средства от отчисленията за
обезвреждане на отпадъци на регионално депо. Това е така, защото образуването
на регионални сдружения на общините, техните органи на управление и
представителство, изискванията за кворум и вземане на решения са уредени в
Закона за управление на отпадъците ( чл.24-26 от ЗУО). По-специално в чл.26,
ал.6 от ЗУО е предвидено, че Решенията на общото събрание подлежат на обжалване
само от заинтересованите общини пред съответния административен съд по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
След като
жалбоподателят – община Ивайловград не е оспорила решенията на общото събрание
на Сдружение „ ***“, не може в настоящото производство да се упражни косвен
контрол за тяхната законосъобразност на основание чл.17, ал.2 от ГПК, във
връзка с чл.144 от АПК. Това е така, защото община Ивайловград, видно от
жалбата, въз основа на която е образувано настоящото производство, е узнала за
решението на общото събрание на Сдружение „ ***“ и не го е оспорила по
предвидения в АПК ред. Т.е. община Ивайловград, макар и да не е била известена
за взетото решение на Сдружението е узнала за него ( както е посочено в
жалбата) и не го е обжалвала, както предвижда разпоредбата на чл.26, ал.6 от
ЗУО.
Относно
валидността на решението на Общото събрание на Сдружение „ ***“, АС – Кърджали
приема, че същото е валидно, тъй като е съобразено с изискванията в чл.25, ал.4
и ал.5 от ЗУО. Решението на Общото събрание е взето от присъстващите кметове на
всички останали общини, без община Ивайловград,които членуват в Сдружението.
В
съответствие с изложените мотиви АС – Кърджали приема, че оспореното решение на
директора на РИОСВ, Хасково е законосъобразно. Жалбата е неоснователна и следва
да се отхвърли.
При този
изход на спора жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати в полза на
ответника юрисконсултско възнаграждение в размер на
100 лв., определено на основание чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от
Наредбата за заплащането на правната помощ.
В полза на
заинтересованата страна – община Кърджали също се дължат деловодни разноски за
един адвокат. В представения ДПЗС № *** с дата *** г. е записано, че възнаграждението
е заплатено по банков път. Съгласно т.1 от ТР № 6 от 6.11.2013 г. на ВКС по тълк. д. № 6/2012 г., ОСГТК, Съдебни разноски за адвокатско
възнаграждение се присъждат, когато страната е заплатила възнаграждението. В
договора следва да е вписан начина на плащане – ако е по банков път,
задължително се представят доказателства за това. Към списък на разноските е
приложено извлечение от сметка в ЦКБ на упълномощения адвокат, от което се
установява, че на 12.11.2021 г. е постъпила сума от 720 лв. от община Кърджали,
като е посочено и основанието за паричния превод. Доказаните разходи за
адвокатско възнаграждение също следва да се възложат на жалбоподателя – чл.143,
ал.4 от АПК.
Ето защо и
на основание чл. 172, ал.2, предл.5-то от АПК, Административен
съд – Кърджали
Р Е Ш И:
Отхвърля жалбата на община Ивайловград с
административен адрес: *** срещу Решение № 3/ 15.03.2021 г. на директора на
РИОСВ – Хасково за предоставяне на натрупани средства за отчисления за
обезвреждане на отпадъци.
Осъжда община Ивайловград с ЕИК *** и административен
адрес: *** да заплати на Регионална инспекция по околната среда и водите, град
Хасково юрисконсултско възнаграждение в размер на 100
лв. ( сто лева).
Осъжда община Ивайловград с ЕИК *** и
административен адрес: *** да заплати на община Кърджали с ЕИК ***, с адрес: ***
адвокатско възнаграждение в размер на 720 лв. (седемстотин и двадесет лева).
Решението подлежи на обжалване, с касационна жалба, пред Върховния
административен съд в 14- дневен срок от съобщението, че е изготвено.
Препис от решението да се изпрати на страните на основание чл. 138, ал. 3
от АПК.
Съдия: