Решение по дело №326/2021 на Районен съд - Търговище

Номер на акта: 287
Дата: 27 октомври 2021 г. (в сила от 4 февруари 2022 г.)
Съдия: Тодор Иванов Димитров
Дело: 20213530200326
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 април 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 287
гр. Търговище, 27.10.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ТЪРГОВИЩЕ, IV СЪСТАВ, в публично заседание
на седми септември през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Тодор Ив. Димитров
при участието на секретаря Стела Й. Йорданова
като разгледа докладваното от Тодор Ив. Димитров Административно
наказателно дело № 20213530200326 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Министерство на земеделието, храните и
горите, представлявано от Д. Т . – министър на Земеделието, храните и горите
срещу НП № НЯСС-40/18.03.2021г. на Зам.председателя на Държавната
агенция за метрологичен и технически надзор. Считайки същото за
постановено в нарушение на закона, жалбоподателя моли НП да бъде
отменено. В с.з. жалбоподателят поддържа жалбата си, чрез пълномощник.
Прави алтернативно искане размера на наказанието да бъде намален на
1000лева. Пледира за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Ответника по жалбата, чрез писмено становище, пледира за
потвърждаване на наказателното постановление. Прави искане за присъждане
на юрисконсултско възнаграждение, алтернативно- прави възражение за
присъждане на адвокатско възнаграждение в размер на законовия минимум.
След преценка на събраните по делото доказателства, съдът установи
следното :
Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН и по реда на чл.60,
ал.1 от ЗАНН. Същата е ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.
1
На 10.07.2020г. на основание чл.190, ал.4, т.2 от Закона за водите е
извършена проверка от служители на Държавната агенция за метрологичен и
технически надзор на язовир „С.“, находящ се в имоти с №№****, ****, ***,
***, *******, ******, *******, ******* и *******-землище на с.С. и ******,
*****, *******, ********,
****,****,****,****,****,****,****,****,****,****,****,****,****,****,***
и ****- землище на с.Б., общ.Търговище, обл.Търговище. същият, съгласно
актове за публична държавна собственост с №№*** и *** от ****г, ***, ***,
***, ****, ***, ****, **** и **** от ***г. и ****, ****, ****, ****, ****,
*****, *****, ****, ****, ****** *****, *****, *****, *****, *****, *****,
*****, ****, ***** и ***** от ***** е с предоставени права за управление на
Министерство на земеделието, храните и горите. За извършената проверка е
съставен констативен протокол № 05-04-31/13.07.2020г., подписан от инж. С.
И. С. на длъжност Ръководител В.Я.Е.П. на ХФМ в „Напоителни системи“
ЕАД, клон Р., гр.Т. – представител на собственика и от инж. С. С. И. на
длъжност експерт „поддръжка и експлоатация на язовири и съоръжения“ в
„Напоителни системи“ЕАД, клон Р., гр.Т. – също представител на
собственика. Констативният протокол е изпратен на жалбоподателя с писмо
изх.№ 85-01-824/17.08.2020г. и получен с известие за доставяне на
24.08.2020г./л.23 от делото/.
В следствие на проверката, чрез обход и оглед на голяма язовирна
стена и съоръженията към нея и преглед на документацията от
експлоатацията е установено, че по бетоновата конструкция на
енергогасителната шахта се наблюдават обрушени участъци и пропуквания,
особено изразени по лява и дясна крилна стена, по конструкцията на
отвеждащият канал непосредствено след енергогасителя също се
наблюдавани нарушения – сериозни пропуквания и изровени участъци по
бетоновата конструкция, особено изразени по лявата му стена. По този начин
било установено, че не е изпълнено от собственика на язовир „С. “-
Министерство на земеделието, храните и горите задължителното предписание
дадено в констативен протокол №05-04-6/21.01.2020 г. на Главна дирекция
„Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, а именно: „Да се
извърши укрепване на конструкцията на енергогасителната шахта и
отвеждащия канал непосредствено след нея“ със срок за изпълнение
30.04.2020год. Въз онова на констатираното нарушение бил съставен АУАН
2
№05-074/02.10.2020г. В срока по чл. 44, ал.1 Закона за административните
нарушения и наказания не са постъпили писмени обяснения и възражения.
Въз основа на АУАН на 18.03.2021г. Заместник-председателя на ДАМТН
гр.София издал оспореното наказателно постановление под №НЯСС-40 с
което за нарушение на чл.190а, ал.2 от Закона за водите и на основание
чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите наложил на жалбоподател имуществена
санкция в размер на 5000лева. В наказателното постановление е прието, че
нарушението е извършено на 01.05.2020год. като жалбоподателят –
Министерство на земеделието, храните и горите е осъществил фактическият
състав на нарушение на чл.190а, ал.2 от Закона за водите, който задължава
собствениците на язовирни стени и съоръженията към тях да изпълняват
предписанията по чл. 190а, ал.1, т.3 от Закона за водите.
Горната фактическа обстановка се установява от събраните гласни
доказателства и приложените по делото писмени доказателства.
Видно от представените Заповед № А-533/24.09.20г., Заповед № А-
237/08.06.20г. на ДАМТН и Заповед № А-5/02.01.2018г. всички на
Председателя на ДАМТН, процесните АУАН и НП са съставени от
компетентни органи в кръга на техните правомощия.
Видно от горепосочените и приложени по делото актове за публична
държавна собственост, язовир „С.“ е собственост на жалбоподателя. В
качеството си на собственик на язовирна стена и съоръженията към нея,
жалбоподателя съответно е задължен да изпълнява предписанията на
контролните органи.
Въз основа на събраните по делото доказателства съдът прие за
безспорно установено, че на 01.05.2020г. не е изпълнено от собственика на
язовир „С.“ предписанието дадено в Констативен протокол №05-04-
6/21.01.2020г. на Главна дирекция „надзор на язовирните стени и
съоръженията към тях“, а именно: „Да се извърши укрепване на
конструкцията на енергогасителната шахта и отвеждащия канал
непосредствено след нея“, със срок на изпълнение 30.04.2020г. По този начин
е осъществен състава на административно нарушение по чл.190а, ал.2 от
Закона за водите.
АУАН отговаря на изискванията на чл.42 от ЗАНН, налице е описание
на нарушението откъм основните му съставомерни белези: дата, място, начин
3
на осъществяване, лицето, което го съставя, лицето, на което е съставено.
Видно от документацията госпожа Т. е надлежно поканена да се яви за
съставяне и връчване на АУАН, като е получил по надлежен ред поканата.
Чрез упълномощен представител с Пълномощно № К01-4/14.01.2020г. и
разписка от 02.10.2020г. се установява, че нарушителят е получил акта.
При съставянето на АУАН № 02-074/02.10.2020г. нарушителят
Министерство на земеделието, храните и горите, представлявано от Д. Т . е
било уведомено за възможността да подаде писмено възражение при
съставянето на акта, както и възможността да бъдат направени възражения в
3-дневен срок от подписването на акта. В процесния случай няма депозирани
такива възражения. Съгласно чл.52, ал.4 от ЗАНН преди да се произнесе по
преписката, наказващият орган проверява акта с оглед на неговата
законосъобразност и обоснованост и преценява възраженията и събраните
доказателства, а когато е необходимо, извършва и разследване на спорните
обстоятелства. В издаденото НП № НЯСС-40/18.03.2021г., АНО посочва, че в
срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН не е направено писмено възражение. На
извършените проверки на 17.01.2020г. и 10.07.2020г. на язовир „С.“ са
присъствали инж.С. И. Сл. на длъжност Ръководител В.Я.Е.П. на ХФМ в
„Напоителни системи“ ЕАД, клон Р., гр.Т. – представител на собственика и от
инж.С. С. И. на длъжност експерт „поддръжка и експлоатация на язовири и
съоръжения“ в „Напоителни системи“ЕАД, клон Р., гр.Т. – също
представител на собственика. И двамата са положили подписите си без
никакви възражения.
Описанието на нарушението е посочено ясно, изчерпателно и точно,
както в АУАН и НП достатъчно подробно са описани обстоятелствата, при
които е извършено нарушението, коректно са отразени мястото, датата и
начина на извършване на нарушението. Поради това, не са допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила, които да водят до отмяна
на атакуваното наказателно постановление. Неоснователно е възражението на
жалбоподателя, че отговорността за изпълнение на дадено предписание от
контролните органи на ДАМТН е за наемателя на язовира. Съгласно Закона за
водите за безопасната и техническата експлоатация на язовира отговаря само
собственикът, в случая – Министерство на земеделието, храните и
горите.отдаването на концесия на процесният язовир, не освобождава
собственика на язовира от задълженията му по чл.139, ал.1 и чл.190а, ал.2 от
4
Закона за водите. Относно неспазване на реда за уведомяване на собственика
на язовира за процесният констативен протокол, съдът намира това
възражение за неоснователно. Вярно е, че констативен протокол № 05-04-
6/21.01.2020г. е бил получен от жалбоподателя през месец август на 2020г.
Видно обаче от писмо 12-842/19.02.2020г/л.89 от делото/ още на 12.02.2020г.
жалбоподателя е получил този протокол от оператора на язовира -
„Напоителни системи“ ЕАД.
Извършеното нарушение не представлява „маловажен случай“.
Законодателят е преценил, че неспазването на задължителните дадени от
държавния орган предписания относно поддържането на язовирните
съоръжения в състояние, отговарящо на нормативните изисквания и
изготвяне на необходимата документация за това е от особено важно
обществено значение. Ноторно известни са случаите, при които при
преливане на язовири, при рязко покачване на водата се достига до
наводняване на населени места и дори смъртни случаи. Ето защо
неспазването на задължителни предписания дадени от държавния орган,
осъществяващ в Република България не следва да се приема за маловажен
случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН. В конкретния случай не са налице
предпоставките на чл.28 от Закона за административните нарушения и
наказания, преценката за „маловажност“ следва да се прави на база
фактическите данни за всеки конкретен случай - вид на нарушението, начин
на извършването му, вредоносните последици, степента на обществената
опасност и т.н., при съобразяване характера и целите на административно -
наказателната отговорност. Процесното нарушение е типично за вида си и не
разкрива по-ниска степен на опасност за установения ред на държавно
управление в сравнение с други нарушения от същия вид, поради което и не
може да се определи като маловажен. Със Закона за водите се уреждат
обществените отношения, свързани с техническото състояние и безопасната
експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях са пряко и
непосредствено свързани с тяхната безопасна експлоатация. Преките и
непосредствени последици от техническото състояние неизправно на
язовирните стени и съоръженията към тях, са свързани с човешкия живот и
здраве, околната среда, културното наследство и стопанската дейност, а
възникването на непосредствена опасност от загуба на човешки живот,
увреждане или погиване на имущество и/или на околната среда, може да
5
възникне опасност в резултат от действие или бездействие на собственика на
язовир „С.“. Именно, сериозността на евентуалните вредни последици от
недоброто техническо състояние на язовирните стени, поражда задължения на
собствениците на язовирните стени и съоръженията към тях да изпълняват
дадените предписания от контролните органи. Вмененото нарушение е
формално, на просто извършване, а жалбоподателят като собственик на
процесния язовир с бездействието си поставя в реален риск намиращите се
наблизо населени места и водни съоръжения, осъществяването на който риск
може да доведе до значителни неблагоприятни последици за обществото,
околната среда и инфраструктурата.
Наложената административна санкция е правилно и законосъобразно
определена по вид съобразно вида на нарушението и предвиденото в
разпоредбата на чл.200, ал. 1, т.39 от ЗВ. Административнонаказващият орган
се е съобразил с посочената разпоредба и е наложил съответната санкция.
При служебната проверка на обжалваното наказателно постановление,
съдът констатира, че наложената санкция е несъразмерна на извършеното
нарушение. Предвид на факта, че нарушението е първо по ред / с оглед
липсата на данни по делото за противното/, както и предвид ноторно
известните обстоятелства около усложнената епидемиологична обстановка
включваща и периода на изпълнение на процесното предписание, то
наложеното наказание следва да се намали на минимума предвиден в закона –
1000 лева.
С оглед горното оспореното наказателно постановление следва да се
измени в горепосоченият смисъл.
От ответника е направено искане за присъждане на юрисконсулско
възнаграждение. В съответствие с изхода на делото и в съответствие с
разпоредбата на чл.63, ал.5 от ЗАНН във вр. с чл.37, ал. 1 от Закона за
правната помощ, вр. чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ
дължимото възнаграждение за юрисконсулт е от 80 до 120 лева. В случая
възнаграждение в размер на 80 лева съдът счита за справедлива сума с оглед
правната и фактическа сложност на делото.
Водим от гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
6
ИЗМЕНЯ наказателно постановление № НЯСС-40/18.03.2021г. на
Зам.Председателят на ДАМТН гр.София с което за нарушение на чл.190а,
ал.2 от Закона за водите и на основание чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите,
на Министерство на земеделието, храните и горите ЕИК/БУЛСТАТ831909905
гр.София, бул.Х. Б. № *** е наложена „имуществена санкция“ в размер на
5000 лева, като намалява размера на санкцията - на 1000 лева.
ОСЪЖДА Министерство на земеделието, храните и горите
ЕИК/БУЛСТАТ831909905 гр.София, бул.Х. Б. № ** ДА ЗАПЛАТИ на
Държавна агенция за метрологичен и технически надзор гр.София сумата от
80 лева представляваща юрисконсултско възнаграждение, на основание
чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – Търговище в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
Съдия при Районен съд – Търговище: _______________________
7