Решение по дело №4478/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 2028
Дата: 5 ноември 2019 г. (в сила от 14 февруари 2020 г.)
Съдия: Елена Димитрова Герцова
Дело: 20195330204478
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                      

 

 

    РЕШЕНИЕ

 

Номер 2028                   05.11.2019  година                        Град Пловдив

 

                           В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Пловдивски Районен съд                                ХХІІ наказателен състав

На шестнадесети септември                                                  2019 година

В публично заседание в следния състав:

 

                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛЕНА ГЕРЦОВА

 

Секретар: Сийка Радева

Като разгледа докладваното от съдията

НАХ дело номер 4478 по описа за 2019 година

 

Р Е Ш И:

 

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление                                                           № 441029-F-457959/07.06.2019г. на Директора на дирекция „Контрол” в ТД на НАП Пловдив, с което на „АСЕЛ” ООД, ЕИК ****, за извършено административно нарушение по чл.124, ал.5 от Закон за данък върху добавената стойност /ЗДДС/, е наложено административно наказание „Имуществена санкция” в размер общо на 4568,38 лева                  /четири хиляди петстотин шестдесет и осем лв. и тридесет и осем ст./  на основание  чл.182, ал.1 от ЗДДС, като НАМАЛЯВА размера на наложената „Имуществена санкция” на 1 000 /хиляда/ лева.

 

 Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Пловдив в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му, по реда на Глава ХІІ от АПК.

 

                    РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МОТИВИ:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление                                                           № 441029-F-457959/07.06.2019г. на Директора на дирекция „Контрол” в ТД на НАП Пловдив, с което на „АСЕЛ” ООД, ЕИК ****, за извършено административно нарушение по чл.124, ал.5 от Закон за данък върху добавената стойност /ЗДДС/, е наложено административно наказание „Имуществена санкция” в размер общо на 4568,38 лева                  /четири хиляди петстотин шестдесет и осем лв. и тридесет и осем ст./  на основание  чл.182, ал.1 от ЗДДС.

Жалбоподателят, „АСЕЛ” ООД, обжалва наказателното постановление и моли Съда да го отмени като неправилно и незаконосъобразно. До Съда, от представляващия дружеството-жалбоподател - адв.И.,  е депозирана писмена молба, в коя моли да бъде даден ход на съдебното заседание.

Въззиваемата страна – ТД на НАП Пловдив, редовно призована,  изпраща процесуален представител – ю.П., която пледира наказателното постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно, излагайки аргументи в тази насока.

Съдът като прецени материалите по делото и законосъобразността на обжалвания административен акт, с оглед произнасяне по същество, намира за установено следното:

ЖАЛБАТА Е ЧАСТИЧНО ОСНОВАТЕЛНА.

Атакуваното Наказателно постановление е издадено против „АСЕЛ” ООД, ЕИК ****, със седалище гр. Пловдив за това, че същото дружетво, в качеството си на регистрирано по ДДС лице и като получател по кредитно известие                   № **********/ 29.06.2018 г. към фактура № 74/ 06.06.2018 г., издадено от „БРА - ГАЛ” ООД, ЕИК ***с предмет „СТОРНО ПО Ф-РА **********” на обща стойност - 27410,29 лв., от които данъчна основа - 22841,91 лв. и ДДС - 4568,38 лв., „АСЕЛ” ООД не е отразило така издаденото кредитно известие със знак „минус” в дневника си за покупки за данъчен период м. 06.2018г. и в резултата по справка-декларация, подадени в ТД на НАП - Пловдив с вх. №16003680673/ 16.07.2018г., което е довело до определяне на следващия се за м. 06.2018 г. резултат „ДДС за възстановяване” в по-голям размер, а именно деклариран „ДДС за възстановяване” в размер на 51707,06 лв.,  вместо 47 138,68 лв.

Кредитното известие № **********/ 29.06.2018 г. е отразено от „Асел” ООД със закъснение в дневника за покупки и СД № 16003762535/ 15.10.2018 г.

С оглед направените констатации, било прието, че „Асел” ООД е извършило административно нарушение по чл.124, ал.5 от ЗДДС. Прието било, че нарушението е извършено на 17.07.2018г.                                      /14.07.2018г. е неприсъствен ден/ в гр. Пловдив и е установено на 12.11.2018 г. при извършване на проверка по прихващане и възстановяване на „Асел” ООД, документирана с издаването на АПВ № П-16001618190931-004-001/ 12.11.2018 г.

Наказателното постановление е издадено въз основа на съставения АУАН, като на дружеството-жалбоподател, за извършено административно нарушение по чл.124, ал.5 от ЗДДС, е наложено административно наказание „Имуществена санкция” в размер общо на 4568,38 лева на основание  чл.182, ал.1 от ЗДДС.

Изложените по-горе фактически положения се установяват от цялата доказателствена съвкупност – писмени доказателства, както и гласни такива – показанията на актосъставителя К. –К., разпитана в съдебно заседание в качеството на свидетел по делото, която потвърждава авторството на АУАН и направнеите в него констатации. Съдът кредитира показанията  на свидетеля като последователни, логични, произтичащи от достоверен източник и съответстващи на писмените доказателства по делото. 

 Въз основа на коментираните по-горе доказателства се достигна до извод за безспорна установеност, че санкционираното дружество, в качеството си на регистрирано по ЗДДС лице, действително не е отразило със знак „минус” получения данъчен документ /кредитно известие № **********/ 29.06.2018 г.  /в дневника за покупки за данъчен период месец юни 2018г.  и в резултата по справка-декларация, подадени в ТД на НАП - Пловдив с вх. № 16003680673/ 16.07.2018г., което е довело до ползван данъчен кредит в по-голям размер и начисляване на данък за м. 06.2018г. в по-малък размер - с ДДС 4568.38 лв. Деянието на жалбоподателя е съставомерно, така както му го вменява административнонаказващият орган, тъй като е реализирано едно трайно състояние на бездействие, въпреки задължението му за действие, свързано с отразяване на данъчния документ. Всички елементи от фактическия състав на административното нарушение по чл. 124, ал. 5 са налице и административнонаказващият орган правилно е ангажирал отговорността на задълженото лице. Нормата предвижда, че   независимо от ал. 4, регистрираното лице е длъжно да отрази получените от него кредитни известия в дневника за покупки за данъчния период, през който са издадени, включително издадени от лица, на които е прекратена регистрацията по този закон.

Всъщност жалбоподателят не оспорва несвоевременното отразяване на данъчния документ в дневника за покупки от 06.2018г., а сочи единствено доводи, с които да оправдае закъснението си.

В тази връзка, следва да се отбележи, че времето на получаване на кредитното известие не е елемент от фактическия състав на деянието. Терминът „получените” е използван от законодателя, за да разграничи търговците - автори на кредитни известия. Ако беше от значение, то тогава не би съществувало, съответно би се обезмислило изискването във втората част на разпоредбата, а именно: „...в дневника за покупки за данъчния период, през който са издадени.”  Ето защо неоснователно е твърдението на жалбподателя, че несвоевременното отразяване на процесното кредитно известие в дневника за покупките за конкретния данъчен период било поради факта, че същото е предоставено от „БРА- ГАЛ” ООД и съответно получено със закъснение, ангажирайки по делото и приемо-предавателен протокол от 17.09.2018г. във връзка с това. Освен изложените по-горе доводи от съда, относно съставомерните елементи на административното нарушение, същият намира, че сочената теза и изложеното в цитирания протокол е насочено единствено с цел избягване на административно-наказателната отговорност на дружеството - жалбоподател. В противен случай би се създала порочна практика, именно изтъквайки се подобен мотив.

Видно  от приложената по делото оправомощителна заповед № ЗЦУ- ОПР-17/17.05.2018г. в т.1.3 , се установява, че наказващият орган е компетентното лице, действащо въз основа на възложените му правомощия, поради което и това възражение на жалбоподателя не се споделя от Съда.

В случая дружеството правилно е било наказано по реда на чл.182, ал.1 от ЗДДС. С оглед на това, че кредитното известие е било отразено - не в следващия /07.2018г./ от процесния данъчен период  /06.2018г./, а в този от 09.2018г., правилно не е приложена разпоредбата на чл.182 ал.2 от ЗДДС.

Настоящият състав, обаче, счита, че размерът на наложената санкция, а именно - 4568, 38 лева.  надхвърля необходимото за постигане на целите, като практиката на СЕС е утвърдителна в посока, че следва да се преценява тежестта на нарушението в аспект степен на увреждане на фиска от деянието. В случая няма ощетяване на фиска чрез внасяне на ДДС в размер по-малък от дължимия, а само несвоевременно ползване на данъчен кредит, за което се дължат съответните лихви, чрез които държавата се обезщетява за късното разчитане с бюджета. Още повече, че се установи все пак отразяване на кредитното известие, макар на по-късен етап и за друг данъчен период.

Извършено е било и прихващане. Ето защо, предвид че санкционната норма, под която е подведено нарушението -  чл. 182, ал. 1 ЗДДС предвижда законоустановен минимум от 1000 лв. Настоящият състав счита, че този размер е справедливо да бъде определен като санкция за извършеното нарушение в конкретния случай и чрез него биха се постигнали целите на закона.

С оглед изложеното наказателното постановление следва да бъде изменено в санкционната част, като размерът на имуществената санкция бъде намален на 1 000 лева.

Съдът намира, че в случая е неприложима разпоредбата на чл. 28 ЗАНН с оглед вида на обществените отношения, които защитават посочените по-горе нарушени разпоредби, а и по делото се установи, че е защитна позиция твърдяното узнаване от дружеството - жалбоподател със закъснение на процесното кредитно известие. Случаят не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от типичната такава за нарушения от същия вид.     

С оглед на гореизложеното, настоящият състав намери, че атакуваното Наказателно постановление                                                           № 441029-F-457959/07.06.2019г. на Директора на дирекция „Контрол” в ТД на НАП Пловдив, с което на „АСЕЛ” ООД, ЕИК ****, за извършено административно нарушение по чл.124, ал.5 от Закон за данък върху добавената стойност /ЗДДС/, е наложено административно наказание „Имуществена санкция” в размер общо на 4568,38 лева                  на основание  чл.182, ал.1 от ЗДДС, следва да бъде     ИЗМЕНЕНО като НАМАЛИ размера на така наложената имуществена санкция на 1 000 лв.

За изложените изводи Съдът съобрази всички доказателства по делото.

По изложените мотиви съдът постанови решението си.                               

 

                                                   РАЙОНЕН СЪДИЯ:   

 

 

Вярно с оригинала!

М.К.