Решение по дело №1894/2021 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 287
Дата: 14 април 2022 г.
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20211720201894
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 287
гр. Перник, 14.04.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на петнадесети март през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Валери М. Ненков
при участието на секретаря Биляна П. Миткова
като разгледа докладваното от Валери М. Ненков Административно
наказателно дело № 20211720201894 по описа за 2021 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
С Наказателно постановление № Е-НП-6/19.Х.2021г. на М.В.Д.-
Зам.Министър на енергетиката- оправомощено лице по чл.95 ал.3 от „Закона
за подземните богатства“ със Заповед № Е-РД-16-425/04.06.2021г. на
Министъра на енергетиката въз основа на Акт за установяване на
административно нарушение /АУАН/ № 4/28.04.2021г . съставен от Ив. Ив.

Шк.- „държавен експерт в дирекция „Природни ресурси, концесии и

контрол при Министерство на енергетиката, срещу ЕЙЧ БИ МИНЕРАЛС"
ООД-ЕИК ***/седалище и адрес на управление: гр.София 1324, ж.к Люлин 7 ул.705 №
12, представлявано от управителите-Л.Ц.Н. и Р.К.Н.-заедно и поотделно/ на основание
чл.94 ал.1 предл.І-во на „Закона за подземните богатства“ /ЗПБ/ за извършено
нарушение по чл.77 вр. чл. 87 ал.1 и ал.2 т.2 вр. чл.88 т.4 от „Закона за
подземните богатства“ /ЗПБ/ е наложена “Имуществена санкция” в размер
50 000/петдесет хиляди/лева, за това, че: На 04.ХІ.2020г. при извършване на
ПРОБИВНО-ВЗРИВНИ РАБОТИ в находище „Студена-у-к „Магстрой"
общ.Перник-област Перник, представляващи добив на подземни богатства-
строителни материали-доломити по смисъла на т.4 от Параграф 1 от
1
Допълнителната разпоредба на „Закона за подземните богатства, чрез
извършване на пробивно-взривни работи при ВИСОЧИНА на стъпалото 19м,
при допустима максимална височина на стъпалото-12м., представляващо
нарушение на утвърдения с ЦЯЛОСТНИЯ РАБОТЕН ПРОЕКТ ЗА ДОБИВ И
ПЪРВИЧНА ПРЕРАБОТКА и ГОДИШНИЯ РАБОТЕН ПРОЕКТ ЗА ДОБИВ
И ПЪРВИЧНА ПРЕРАБОТКА от находище „Студена, у-к „Магстрой" за
2020г. ред за промишлено усвояване на запасите на подземни богатства за
първичната им преработка,както и мерките за опазване и възстановяване на
земните недра и околната среда-нарушение на чл.77 вр. чл. 87 ал.1 и ал.2 т.2
вр. чл.88 т.4 от „Закона за подземните богатства“ /ЗПБ/.
Против издаденото наказателно постановление в срок е постъпила Жалба
от ЕЙЧ БИ МИНЕРАЛС" ООД-ЕИК *** /седалище и адрес на управление:
гр.София 1324, ж.к Люлин 7 ул.705 № 12, представлявано от управителите-Л.Ц.Н. и Р.К.Н.-
заедно и поотделно/ в която се оспорва законосъобразността и обосноваността на
издаденото наказателно постановление.
Излагат се доводи, че нарушението визирано в акта и наказателното
постановление не е извършено, че в административно наказателната
процедура са допусни съществени нарушения на процесуални правила и
процесното НП, следва да бъде отменено.
В съдебно заседание жалбоподателя изпраща представител- адв.А.Л. Х.-
К.-САК.
Въззиваемата страна, редовно призована изпраща представител П.Й.-
Държавен инспектор,като изразява становище да се потвърди НП. Не се
прави възражение за прекомерност на претендирано от страна на
жалбоподателя-Адвокатско възнаграждение.
Пернишкият районен съд, в настоящия съдебен състав, след като прецени събраните по
делото доказателства по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, както и доводите на страните, намира
за установено следното:
Жалбата е подадена в срок, от процесуално легитимиран субект с правен
интерес, поради което е допустима, но разгледана по същество се явява
ОСНОВАТЕЛНА.

Със АУАН № 4/28.ІV.2021г. съставен от Ив. Ив. Шк.-„държавен експерт

в дирекция „Природни ресурси, концесии и контрол при Министерство на
енергетиката / в присъствието на свидетеля АНТ. КР. ЗДР. е посочено, че на
2
04.ХІ.2020г. е извършвал ПРОБИВНО-ВЗРИВНИ РАБОТИ в находище
„Студена-у-к „Магстрой" общ.Перник-област Перник,представляващи добив
на подземни богатства-строителни материали-доломити по смисъла на т.4 от
Параграф 1 от Допълнителната разпоредба на „Закона за подземните
богатства, чрез извършване на пробивно-взривни работи при ВИСОЧИНА на
стъпалото 19м, при допустима максимална височина на стъпалото-12м.,
представляващо нарушение на утвърдения с ЦЯЛОСТНИЯ РАБОТЕН
ПРОЕКТ ЗА ДОБИВ И ПЪРВИЧНА ПРЕРАБОТКА и ГОДИШНИЯ
РАБОТЕН ПРОЕКТ ЗА ДОБИВ И ПЪРВИЧНА ПРЕРАБОТКА от находище
„Студена“ у-к „Магстрой" за 2020г. ред за промишлено усвояване на запасите
на подземни богатства за първичната им преработка,както и мерките за
опазване и възстановяване на земните недра и околната среда- нарушение на
чл.77/чл.77.Опазването на земните недра чрез рационалното използване на подземните богатства е основно задължение на всички,
които осъществяват дейности по тяхното проучване и ползване, проектират минно строителство, подготвят експлоатацията и добиват
подземни богатства./ вр. чл.87 ал.1 и ал.2 т.2 /чл.87.(1) Опазването на земните недра при търсенето, проучването,
добива и първичната преработка на подземни богатства се осигурява чрез рационалното им използване. (2) Рационалното
използване на подземните богатства при търсенето, проучването, добива и първичната им
преработка включва: 1. спазване на утвърдените с работните проекти методики, технологии и ред за търсене и проучване на
подземни богатства; 2. спазване на утвърдения с работните проекти ред за усвояване на запасите
на подземни богатства; 3. оптимално изземване на запасите на подземни богатства при експлоатацията на находищата
им;4. оптимално извличане на полезните компоненти от добитите подземни богатства при първичната им преработка;5. опазване на
находищата на подземни богатства от промишлено и друго строителство, усложняващо експлоатацията и рационалното използване на
запасите им;6. спазване на одобрения план и на съгласуваните цялостен работен проект и годишни работни проекти за управление на
минните отпадъци;7. спазване на утвърдените и съгласувани проекти за техническа ликвидация или консервация на
геологопроучвателни и миннодобивни обекти и за рекултивация на нарушените терени./ вр. чл.88 т.4 /чл.88.За спазване на
изискванията по опазването на земните недра чрез рационалното използване на подземните богатства всеки титуляр на разрешение за
търсене и проучване и за проучване и концесионер е длъжен да: 1. осъществява дейностите по търсене, проучване, добив и
преработка на подземни богатства в съответствие с изискванията на действащото законодателство; 2. разработва и утвърждава след
съгласуване с министъра на енергетиката икономически обосновани и съобразени с изискванията за опазване на околната среда
кондиции за изчисляване на запасите и ресурсите на проучените находища на подземни богатства; 3. съгласува с министъра на
енергетиката работните проекти за търсене, проучване, добив и първична преработка на подземни богатства и работните проекти за
техническа ликвидация или консервация на геологопроучвателните и миннодобивните обекти; 4. спазва утвърдения с
работните проекти ред за промишлено усвояване на запасите и ресурсите на подземни
богатства, за първичната им преработка, както и мерките за опазване и възстановяване на
земните недра и околната среда; 5. води съгласно действащата нормативна уредба необходимата геолого-
маркшайдерска и статистическа документация за установяване движението на запасите и ресурсите на подземни богатства и
показателите за степента и качеството на извличането им от земните недра (загуби и обедняване); 6. извлича оптимално полезните
компоненти от добитите подземни богатства при първичната им преработка; 7. документира и съгласува с министъра на енергетиката
допуснати извънпроектни загуби на подземни богатства и на полезни компоненти при добива и първичната им преработка; 8. не
разработва находища без заведени в Националния баланс запаси или запаси и ресурси от подземни богатства; 9. рекултивира
нарушените терени от търсенето, проучването, добива и първичната преработка на подземните богатства въз основа на проект,
съгласуван с министъра на енергетиката; 10. предоставя на органите по опазване на земните недра и околната среда справки и
обяснения, необходими за изпълнение на служебните им задължения/Анотирана съдебна практика от „Закона за
подземните богатства“/ЗПБ/
3
От фактическа страна:
На 12.02.2021г. в Министерство на енергетиката (МЕ) е постъпило Писмо
с вх. № Е-92-00-117/12.02.2021г. на Директор на Регионална инспекция по
околната среда и водите-София (РИОСВ-София) с което е препратен сигнал

за „безпокойство, причинено от взривните дейности в кариерите за добиване
на строителни материали - доломити в близост.
На 04.02.2021г. експерти на РИОСВ-София са извършили извънредна
проверка на място в землищните граници на с. Старо село. Установено било,
че в момента на проверката НЕ са се извършвали пробивно-взривни работи,
добивни дейности, както и липса на добивна и транспортна техника и
4
служители в находище находище „Студена, участък „Магстрой". Направена
била проверка на извършваните дейности в находище „Студена", участък
„Магстрой", разположено в землищата на с.Студена ис.Витошко-общ.Перник-
обл.Перник.
С Решение на Министерския съвет на Република България № 286 от 6
април 2012г. /обн. ДВ, бр. 30 от 2012г./ на „МАГСТРОЙ"ООД е предоставена
КОНЦЕСИЯ за добив на подземни богатства -строителни материали-
доломити, от находище „Студена", участък „Магстрой",разположено в
землищата на с. Студена и с.Витошко-община Перник-област Перник. В
изпълнение на цитираното решени е сключен Договор от 03.08.2012г. за
предоставяне на концесия за добив на подземни богатства-строителни
материали - доломити, от находище находище „Студена", участък
„Магстрой", община Перник-област Перник. Договорът е сключен за срок от
35г. и влиза в сила от датата на подписването му и представянето на
банковата гаранция по чл.23 ал.2 от договора.
Първата банковата гаранция е представена на 09.08.2012г. Концесионният
договор влиза в сила на 09.08.2012г.
Към концесионния договор е сключено ДОПЪЛНИТЕЛНО
СПОРАЗУМЕНИЕ № 1/21.03.2019г. с което се прехвърлят изцяло правата и
задълженията по концесионния договор от „Магстрой"ООД-гр.София на
„Хидроминерал"ООД-гр. София.
Допълнителното споразумение, влиза в сила от датата на изпълнение на
задължението по чл.3 ал.1 представяне на банкова гаранция-27.03.2019г.
4
Считано от 12.06.2019г. концесионерът е с променено наименование на
фирмата „ЕЙЧ БИ МИНЕРАЛС"ООД.
С ПИСМО изх. № Е-26-Е-140/21.04.2021г. от директор на дирекция
„Природни ресурси, концесии и контрол* до „ЕЙЧ БИ МИНЕРАЛС"ООД е
отправена ПОКАНА за явяване за съставяне и връчване на акт за
установяване на административно нарушение (АУАН) в сградата на
Министерство на енергетиката в гр.София ул.Триадица № 8 на 28.04.2021г.
14.00ч.
АУАН № 4/28.04.2021г. е съставен в присъствието на Р.К.Н.-управител на
„ЕЙЧ БИ МИНЕРАЛС" ООД и му е ВРЪЧЕН на 28.04.2021г.
В законоустановения срок по чл.44 ал.1 от ЗАНН от страна на „ЕЙЧ БИ
МИНЕРАЛС" ООД, НЕ е упражнил правото си на писмени възражения,
срещу констатацията за посочено нарушение в АУАН.
Въз основа на събраните по преписката доказателства и след проверка по
реда на чл.52 ал.4 от ЗАНН административно наказващият орган приел, че са
налице основанията на чл.53 вр. чл.27/83/ от ЗАНН и чл.94 ал.1 предл.І-во на
„Закона за подземните богатства“ /ЗПБ/ /чл.94.Който не изпълнява задълженията по
опазване на земните недра чрез рационалното използване на подземните богатства или
извършва действия по управление, включително, но не само по депониране, преработване,
използване и обезвреждане на минни отпадъци без разрешително по чл. 22д, ал. 3 и/или
план за управление по чл. 22г, ал. 5, се наказва с глоба от 10 000 до 100 000 лв. или с
имуществена санкция от 50 000 до 500 000 лв. (2) Който не спазва условията на издадено
разрешително по чл. 22д, ал. 3 и/или одобрен план за управление по чл. 22г, ал. 5, се наказва
с глоба от 1000 до 10 000 лв. или с имуществена санкция от 5000 до 50 000 лв.(3) При
повторно нарушение по ал. 1 и 2, ако не е предвидено по-тежко наказание, глобата или
имуществената санкция е в троен размер./ за извършено нарушение на чл.77 вр. чл.
87 ал.1 и ал.2 т.2 вр. чл.88 т.4 от „Закона за подземните богатства“ /ЗПБ/ за
което на ЕЙЧ БИ МИНЕРАЛС" ООД-ЕИК *** /седалище и адрес на управление:
гр.София 1324, ж.к Люлин 7 ул.705 № 12, представлявано от управителите-Л.Ц.Н. и Р.К.Н.-
заедно и поотделно/ е наложена “Имуществена санкция” в размер 50
000/петдесет хиляди/лева.
Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена по
несъмнен начин, като взе предвид: АУАН № 4/28.04.2021г.,ПИСМО Вх.
№ Е-92-00-117/12.02.2021г. от директор на РИОСВ-София; ДОГОВОР от
03.08.2012г. за предоставяне на концесия за добив на подземни богатства -
5
строителни материали-доломити, от находище „Студена", участък
„Магстрой" община Перник, област Перник, изм. и доп, с Допълнително
споразумение № 1/21.03.201г. ПИСМО вх. № Е-26-М-260/03.12.2012г.на
управителя на „МАГСТРОЙ" ООД;ИЗВАДКА от Цялостен работен проект за
експлоатация на находище „Студена", участък „Магстрой" - стр.31,32 и 43
ПИСМО изх. № 26-М-183/05.07.2013г. от заместник - министър на
икономиката и енергетиката; ПИСМО вх. № Е-26-Е-494/13.11.2019г, на
управител на „ЕЙЧ БИ МИНЕРАЛС"ООД;ГОДИШЕН РАБОТЕН ПРОЕКТ за
добив и първична преработка на доломити от находище „Студена", участък
„Магстрой" през 2020г.;ПИСМО изх. № Е-26-Е-494/18.12.2019г. на министър
на енергетиката; ПИСМО изх. № Е-26-Е-140/19.02.2021г. на директор на
дирекция „Природни ресурси, концесии и контрол", Министерство на
енергетиката;ПИСМО вх. № Е-26-Е-140/02.03.2021г. на управител на „ЕЙЧ
БИ МИНЕРАЛС"ООД с приложено към него копие от ПАСПОРТ № 5 за
пробивно-взривни работи от 04.ХІ.2020г., ПИСМО изх. № Е-26-Е-
140/18.03.2021г. на директор на дирекция „Природни ресурси, концесии и

контрол,Министерство на енергетиката до директор на Дирекция
„Инспекция по труда"-Перник, с приложена обратна РАЗПИСКА;ПИСМО вх.
№ Е-26-Е-140/25.03.2021г. на директор на Дирекция „Инспекция по труда"-
гр.Перник, с приложени към него КОПИЯ от:ИСКАНЕ ЗА ИЗДАВАНЕ НА
РАЗРЕШЕНИЕ за извършване на технологични взривни работи с вх. №
20000999/07.01.2020г.;РАЗРЕШИТЕЛНО ЗА ИЗВЪРШВАНЕ НА
ТЕХНОЛОГИЧНИ ВЗРИВНИ РАБОТИ с изх. №
20000785/08.01.2020г.;СВИДЕТЕЛСТВО № 007431 ЗА ПРИДОБИТА
ПРАВОСПОСОБНОСТ ЗА РАБОТА С ВЗРИВНИ МАТЕРИАЛИ, валидно до
24.01.2023г. на Ал. П. Ал.; ДЕКЛАРАЦИЯ от 06.01.2020г. на Ал. П.
Ал.,ТИПОВ ПРОЕКТ за технологични взривни работи на обект:„Студена",
уч.„Магстрой" с.Студена-общ.Перник- обл.Перник, ПИСМО вх. № Е-26-Е-
140/02.04.2021г. на директор на ОДМВР - Перник с приложени към него:
СПРАВКА относно извършена проверка по преписка с per. № УРИ 313р-
4212/18.03.2021г. от служители на ОДМВР-Перник, ДОГОВОР за
предоставяне на услуга от 16.11.2016г. между „ХИДРОМИНЕРАЛ" ООД и
„ГЕО-МАРК ИНЖЕНЕРИНГ ООД;УВЕДОМИТЕЛНО ПИСМО изх. №
145/14.06.2019г. от „ЕЙЧ БИ МИНЕРАЛС"ООД, ПРОТОКОЛ за
изразходвани количества взривни вещества и материали от 04.ХІ.2020г ;
6
НАРЕЖДАНЕ № 24/04.11.2020г. за отпускане на взривни вещества. ПИСМО
- ПОКАНА за съставяне на АУАН изх. № Е-26-Е-140/21.04.2021г. на
директор на дирекция „Природни ресурси, концесии и контрол" с приложена
ОБРАТНА РАЗПИСКА; Акт за установяване на административно нарушение
№ 4/28.04.2021г., съставен от Ив. Ив. Шк., на длъжност „държавен експерт" в
дирекция „Природни ресурси, концесии и контрол", Министерство на
енергетиката;ЗАПОВЕД № Е-РД-16-220/15.02.2017г. на министъра на
енергетиката, изм. и доп. със ЗАПОВЕД № Е-РД-16-77/31.01.2019 г. и
ЗАПОВЕД № Е-РД-16-1/04.01.2021г. на министъра на
енергетиката;ЗАПОВЕД № Е-РД-16-425/04.06.2021г. на министъра на

енергетиката и разпитан свидетел: Ив. Ив. Шк.-„държавен експерт в

дирекция „Природни ресурси, концесии и контрол при Министерство на
енергетиката и свидетеля АНТ. КР. ЗДР.,както и ДОПЪЛНИТЕЛНО
допуснатите свидетели:К. Т. Ч./Ръководител на кариера „Студена“/ и А.П.
А./осъществил реално взривяването/.
Съобразно установената фактическа обстановка, от правна страна,
съдът намира следното:
При извършване на служебна проверка за законосъобразност на
обжалвания акт, съобразявайки доводите на страните,съдът констатира
допуснати съществени нарушения на административно наказателната
процедура,опорочаващи законосъобразността на обжалвания
административен акт и обосноваващи отмяната му,които ще се разгледат по
долу.
Производството, предмет на настоящето разглеждане е от
административно наказателен характер при което е необходимо да се
установи налице ли е деяние, същото представлява ли административно
нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да- извършено ли е от
посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са
абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно
наказващия орган.
Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е
основополагащ елемент от всяко административно производство. Това е
дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно
осъществяване зависи в голяма степен ефективността на последващата
юрисдикционна-наказателна дейност на административно наказващия орган .
7
Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно
наказателен орган, със съответния административно наказателен спор и се
иска от него да се произнесе по същия, като се внася твърдение, че е налице
виновно извършено административно нарушение от определен вид.
Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно
нарушение и в наказателното постановление административното нарушение,
което е вменено във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да
бъде описано точно, прецизно и разбираемо, както и да съдържа всички
обективни и субективни признаци на посочената,като нарушена норма от
съответния нормативен акт .
Също така следва да съществува правно единство между описаното, като
нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното
постановление.
Не на последно място съставеният акт за установяване на
административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени
в чл.42 от ЗАНН.
В съответствие с разпоредбата на чл.43 ал.1 от ЗАНН актът е подписан
от актосъставителя както и от свидетеля по акта. Предявен е на нарушителя
за запознаване с неговото съдържание.
В графата му, предоставяща му възможност да даде обяснения по
нарушението и да изложи възражения НЕ се констатираха такива.
При спазване на разпоредбата на чл.43 ал.5 от ЗАНН на нарушителя е
връчен препис от акта срещу разписка.
Последващата втора възможност за излагане евентуални възражения,
законодателя е предоставил на евентуалния нарушител в разпоредбата на
чл.44 от ЗАНН /чл.44.(1) Освен възраженията при съставяне на акта в тридневен срок от подписването му
нарушителят може да направи и писмени възражения по него. (2) Когато във възраженията си нарушителят посочи писмени или
веществени доказателства, те трябва да бъдат събрани служебно, доколкото това е възможно./ от която
жалбоподателя НЕ се е възползувал.
Издаденото въз основа на него наказателно постановление е необходимо
да съдържа реквизитите, посочени в чл.57 от ЗАНН и да бъде издадено от
компетентен орган.
Изводът на състава е, че при съставяне на процесния АУАН и издаване
на Наказателното постановление,не са спазени установените към
8
съдържанието им императивни изисквания в чл.42 и съответно чл.57 ал.1
от ЗАНН .
Конкретно относно, наложеното наказание “Имуществена санкция” в
размер “Имуществена санкция” в размер 50 000/петдесет хиляди/лева на
осн. чл.94 ал.1 предл.І-во на „Закона за подземните богатства“ /ЗПБ/ /чл.94.Който
не изпълнява задълженията по опазване на земните недра чрез рационалното използване на
подземните богатства или извършва действия по управление, включително, но не само по
депониране, преработване, използване и обезвреждане на минни отпадъци без разрешително
по чл. 22д, ал. 3 и/или план за управление по чл. 22г, ал. 5, се наказва с глоба от 10 000 до
100 000 лв. или с имуществена санкция от 50 000 до 500 000лв.………/ за извършено
нарушение на чл.77/чл.77.Опазването на земните недра чрез рационалното използване на подземните богатства е
основно задължение на всички, които осъществяват дейности по тяхното проучване и ползване, проектират минно строителство,
подготвят експлоатацията и добиват подземни богатства./ вр. чл.87 ал.1 и ал.2 т.2 /чл.87.(1) Опазването на
земните недра при търсенето, проучването, добива и първичната преработка на подземни богатства се осигурява чрез рационалното
им използване. (2) Рационалното използване на подземните богатства при търсенето,
проучването, добива и първичната им преработка включва: 1. спазване на утвърдените с работните проекти
методики, технологии и ред за търсене и проучване на подземни богатства; 2. спазване на утвърдения с работните
проекти ред за усвояване на запасите на подземни богатства;……../ вр. чл.88
т.4/чл.88……..4. спазва утвърдения с работните проекти ред за промишлено усвояване на
запасите и ресурсите на подземни богатства, за първичната им преработка, както и мерките
за опазване и възстановяване на земните недра и околната среда; ………./Анотирана съдебна практика
от „Закона за подземните богатства“/ЗПБ/
Видно от ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ § 1. По смисъла на закона:………2.
"дейности по предоставени разрешения за търсене и проучване или за проучване или по
концесии за добив" са всички дейности, свързани с търсенето, проучването, разкриването,
подготовката за добив, добива и първичната преработка на полезните изкопаеми, за които е
издадено разрешението или концесията и които се извършват в съответствие с условията и
реда на разрешението, концесията и съответния договор;………4. "добив" е цялостният
технологичен процес на извличане на твърди, течни и газообразни полезни изкопаеми от
земните недра, включително и чрез преобразуване на естественото им състояние;…6.
"земни недра" са достъпните за човешката дейност части на земната кора (литосферата); 7.
"кариера" е съвкупност от минни изработки за открит добив и съоръжения за преработка на
подземни богатства.
Вмененото горепосочено нарушение на жалбоподателя по чл.77 вр. чл.
87 ал.1 и ал.2 т.2 вр. чл.88 т.4 от „Закона за подземните богатства“ /ЗПБ/е
обосновано с изложена фактологическа обсановка/“……………за това, че: На
04.ХІ.2020г. е извършвал ПРОБИВНО-ВЗРИВНИ РАБОТИ в находище „Студена-у-к „Магстрой" общ.Перник-
област Перник, представляващи добив на подземни богатства-строителни материали-доломити по смисъла на
т.4 от Параграф 1 от Допълнителната разпоредба на „Закона за подземните богатства чрез извършване на
9
пробивно-взривни работи при ВИСОЧИНА на стъпалото 19м, при допустима максимална височина на
стъпалото-12м., представляващо нарушение на утвърдения с ЦЯЛОСТНИЯ РАБОТЕН ПРОЕКТ ЗА ДОБИВ И
ПЪРВИЧНА ПРЕРАБОТКА и ГОДИШНИЯ РАБОТЕН ПРОЕКТ ЗА ДОБИВ И ПЪРВИЧНА ПРЕРАБОТКА от
находище „Студена, у-к „Магстрой" за 2020г. ред за промишлено усвояване на запасите на подземни богатства
за първичната им преработка,както и мерките за опазване и възстановяване на земните недра и околната
среда…………………“/
Съгласно чл.7 ал.1 т.1 от КОНЦЕСИОННИЯ договор, концесионерът
„ЕЙЧ БИ МИНЕРАЛС“ООД има право да добива доломити в границите на
находище „Студена”,участък „Магстрой".
Видно от чл.7 ал.2 т.1б.„а" от КОНЦЕСИОННИЯ ДОГОВОР, основно
задължение на концесионера е да извършва добива на подземни богатства,
като изпълнява съгласуваните работни проекти и планове по концесионния
договор.
Съобразно чл.20 ал.2 т.1 и т.2 от КОНЦЕСИОННИЯ ДОГОВОР, за
изпълнението на изискванията по опазване на земните недра чрез
рационалното използване на подземните богатства концесионерът е длъжен:
-да осъществява дейностите по добив и преработка на подземни богатства
в съответствие с изискванията на действащото законодателство;
-да спазва утвърдения с работните проекти ред за промишлено усвояване
на запасите и ресурсите на подземни богатства, за първичната им преработка,
както и мерките за опазване и възстановяване на земните недра и околната
среда.
С оглед изясняване на обстоятелствата по преписката е изискана и
приложена информация, както следва:
С ПИСМО изх. № Е-26-Е-140/19.02.2021г. на директор на дирекция
„Природни ресурси, концесии и контрол", Министерство на енергетиката от
концесионерът „ЕЙЧ БИ МИНЕРАЛС"ООД е изискана информация за дните
и броя извършените взривявания през 2019, 2020 и 2021г., както и
съответните ПАСПОРТИ за пробивно-взривни работи, въз основа на които са
извършени конкретните взривявания, и сеизмична оценка за въздействието на
пробивно-взривните работи върху охраняеми обекти в района;
С ПИСМО изх. № Е-26-Е-140/18.03.2021г. на Директор на
Дирекция„Природни ресурси, концесии и контрол", Министерство на
енергетиката от Дирекция „Инспекция по труда"–гр.Перник са изискани
заявления и издадени въз основа на тях разрешения за извършване на
10
пробивно- взривни работи през 2020 и 2021г. в находище находище
„Студена“, участък „Магстрой";
С ПИСМО изх. № Е-26-Е-140/18.03.2021г. на директор на
дирекция„Природни ресурси, концесии и контрол", Министерство на
енергетиката от ОДМВР Перник, са изискани ПРОТОКОЛИ ЗА
ИЗВЪРШЕНИ ПРОБИВНО-ВЗРИВНИ работи през 2020г. и 2021г. в
находище „Студена“, участък „Магстрой“.
С ПИСМО Вх. № Е-26-Е-140/25.03.2021г. на директор на
Дирекция„Инспекция по труда Перник"-гр.Перник в Министерство на
енергетиката са предоставени копия от:
ИСКАНЕ за издаване на разрешение за извършване на технологични
взривни работи с Вх. № 20000999/07.01.2020г.;
РАЗРЕШИТЕЛНО за извършване на технологични взривни работи с изх.
№ 20000785/08.01.2020г.;по силата, на които „ГЕО МАРК ИНЖЕНЕРИНГ“
ЕООД има право през 2020г. да извършва технологични взривни работи в
находище „Студена", участък „Магстрой".
С ПИСМО Вх. № Е-26-Е-140/02.04.2021г. от ОДМВР- Перник е
предоставен ДОГОВОР за предоставяне на услуга от 16.11.2016г., сключен
между „ХИДРОМИНЕРАЛ"ООД и „ГЕО-МАРК ИНЖЕНЕРИНГ“ООД за
извършване на пробивно-взривни работи на всички обекти на възложителя.
Предоставено е и УВЕДОМЛЕНИЕ, че считано от 12.06.2019г. фирма
„ХИДРОМИНЕРАЛ"ООД е променила своето име на „ЕЙЧ БИ МИНЕРАЛС"
ООД.
По силата на този ДОГОВОР „ЕЙЧ БИ МИНЕРАЛС"ООД е възложил на
„ГЕО МАРК ИНЖЕНЕРИНГ“ЕООД да извърши маркшайдерско замерване и
проектиране с цел извършване на ПВР, извършване на пробивни /сондажни/
работи, доставка, транспорт и охрана на взривните материали, зареждане и
взривяване съгласно изготвените проекти на ПВР, вторично раздробяване на
негабаритните късове и зачистване и подготвяне на взривното поле с багер, на
находище „Студена", участък „МагстроЙ".
В изпълнение на ДОГОВОРА за изработка от 16.11.2016г. от „ГЕО-
МАРК ИНЖЕНЕРИНГООД е изготвен ПАСПОРТ на пробивно-взривни
работи за взривяване на 04.11.2020г. за ОБЕКТ-кариера „Студена", участък
11
„Магстрой".
Видно от изготвения ПАСПОРТ при конкретното взривяване са
предвидени следните параметри: Височина на стъпалото-19метра;
В съгласувания с ПИСМО изх. № Е-26-Е-494/18.12.2019г. на министър на
енергетиката, ГОДИШЕН РАБОТЕН ПРОЕКТ за добив и първична
преработка (ГРП) на доломити от находище „Студена", участък „Магстрой"
за 2020г. са предвидени следните параметри:Височина на
стъпалото-максимум 12метра.
Горепосочените параметри, заложени в съгласувания ГОДИШЕН
РАБОТЕН ПРОЕКТ за добив и първична преработка на доломити от
находище „Студена", участък „Магстрой" за 2020г. са посочени и в
съгласувания Цялостен работен проект за експлоатация (ЦРП) на находище
„Студена", участък „Магстрой".
Видно от представения с ПИСМО вх. № E-26-E-140/02.04.2021г. на
Директора на ОДМВР-Перник ПРОТОКОЛ за изразходвани количества
взривни вещества и материали от 04.11.2020г. на ОБЕКТ: кариера „Студена у-
к „Магстрой" и Нареждане № 24/04.11.2020г. на посочената дата е
извършено взривяване и при това взривяване е получено и използвано
взривно вещество в размер на 12 000кг.
Съгласно чл.82 от „Закона за подземните богатства“ /ЗПБ/ добивът и
първичната преработка на подземни богатства се осъществяват въз основа на
цялостни и годишни работни проекти, утвърдени от концесионера, след
съгласуване от министъра на енергетиката или от оправомощено от него
длъжностно лице.
Съгласно разпоредбите на: чл.77 /чл.77.Опазването на земните недра чрез рационалното използване
на подземните богатства е основно задължение на всички, които осъществяват дейности по тяхното проучване и ползване, проектират
минно строителство, подготвят експлоатацията и добиват подземни богатства./- обща разпоредба, не
съдъражаща правило за поведение. Разпоредбата на чл.87 ал.1 и ал.2
т.2/чл.87.(1) Опазването на земните недра при търсенето, проучването, добива и първичната преработка на подземни богатства се
осигурява чрез рационалното им използване. (2) Рационалното използване на подземните богатства при
търсенето, проучването, добива и първичната им преработка включва: 1. спазване на утвърдените с
работните проекти методики, технологии и ред за търсене и проучване на подземни богатства; 2. спазване на утвърдения
с работните проекти ред за усвояване на запасите на подземни богатства; ………./-отново е
разпоредба без конкретика, касаеща евентуално неспазване на правило
/задължение-императив/ за поведение ангажиращо налагане на санкция по
12
чл.94 ал.1 предл.І-во на „Закона за подземните богатства“ /ЗПБ/ /чл.94.Който не
изпълнява задълженията по опазване на земните недра чрез рационалното използване на
подземните богатства или извършва действия по управление, включително, но не само по
депониране, преработване, използване и обезвреждане на минни отпадъци без разрешително
по чл. 22д, ал. 3 и/или план за управление по чл. 22г, ал. 5, се наказва с глоба от 10 000 до
100 000 лв. или с имуществена санкция от 50 000 до 500 000 лв………/
Докато разпоредбата на чл.88 т.4 /чл.884. спазва утвърдения с работните
проекти ред за промишлено усвояване на запасите и ресурсите на подземни богатства, за
първичната им преработка, както и мерките за опазване и възстановяване на земните недра
и околната среда;……../Анотирана съдебна практика от „Закона за подземните
богатства“/ЗПБ/, вече визира задължение обосноваващи „РАЦИОНАЛНО
използване на подземните богатства“
Видно от показанията на свидетелите по делото в с.з К. Т. Ч./Ръководител
на кариера „Студена“/ и А.П. А./осъществил реално взривяването/,
въпросните „стъпала“ предмет на разглеждане се формират от концесионера,
СЛЕД извършване на съответното взривяване /……извършвал ПРОБИВНО-ВЗРИВНИ
РАБОТИ в находище „Студена-у-к „Магстрой" общ.Перник-област Перник, представляващи добив на подземни
богатства ……/, част и елемент от фактическата обстановка обосноваващи
вмененото нарушение, т.е самото „взривяване“ НЕ формира съответната
изискуема крайна височина на „стъпалото“. Това става след, като масата е
раздробена и багера след това е минал през нея, натоварил на камионите и
заравнил, след което вече е формирано съответното стъпало. Респективно
височината след взривяването, посочена в съответния ПОСПОРТ/на база на
който се позовава въззиваемата страна/, не следва-не е задължително да
съответства на крайната височина след оформяне на „стъпалото“. В крайна
сметка за да се позовава въззиваемата страна на превишена височина на
стъпалото т.е неспазване на изискванията в ЦЯЛОСТЕН работен проект за
експлоатация на находище „Студена", участък „Магстрой" - стр.31,32 и
ГОДИШЕН РАБОТЕН ПРОЕКТ за добив и първична преработка на
доломити от находище „Студена", участък „Магстрой" през 2020г. не следва
да се взема в предвид, САМО посоченото в ПАСПОРТ № 5 за пробивно-
взривни работи от 04.ХІ.2020г. но и следва отразеното в последния да
съответства /несъответства РЕАЛНО на височината на съответното стъпало,
след крайното му оформяне и при евентуално такова НЕсъответствие да се
приеме нарушение изискванията на първите два документа. Не измерването
на реалната височина на процесното „стъпало“/какъвто е настоящия случай/
13
не обосновава и не доказва вмененото на жалбоподателя нарушение.
Основание за този извод дават показанията на двамата свидетели, които
подробно обясняват, че първоначалното взривяване/сондажи/ се влияят от
множество фактори /денивелация,характер на масата която ще взривяват,
страничен вираж и др./ които обосновават, както количеството експлозив,
така и началната и крайна височина/по хоризонтала- в една част височината е
една, а в края друга/, поради което същите към този момент/на взривяване/ не
се съобразяват със крайната височина на стъпалото. Това е обстоятелство,
което следва да се съобрази с изискванията в ЦЯЛОСТЕН работен проект за
експлоатация на находище „Студена", участък „Магстрой" - стр.31,32 и
ГОДИШЕН РАБОТЕН ПРОЕКТ за добив и първична преработка на
доломити, при крайното „изгребване от багера“ на вече раздробената скална
маса от една страна и от друга с оглед безопасност. Ако някъде масата е
раздробена по дълбоко същата се изземва до „кота“ посочена в посочените
процесни актове, така,че височината да остане равна и адекватна на
посоченото в съответните проекти, още повече че няма фиксирано изискване
на тази височина, същата е предвидена в съответните проекти съобразно
техниката с която се разполага/големина на багери и др./
Изхождайки от всичко по горе,състава не счита за доказано,че именно
жалбоподателя е осъществил вмененото му нарушение, като е извършил
фактическите обстоятелства посочени в процесното НП за което му е
наложена санкция по чл.94 ал.1 предл.І-во на „Закона за подземните
богатства“ /ЗПБ//чл.94.Който не изпълнява задълженията по опазване на земните недра
чрез рационалното използване на подземните богатства …….се наказва с глоба от 10 000 до
100 000 лв. или с имуществена санкция от 50 000 до 500 000лв.………../, поради което
процесното НП, следва да бъде отменено, поради горните съображения.
Относно разноските:
Искането за присъждане на разноски е направено своевременно в хода на
съдебното производство от страна на пълномощника на жалбоподателя,като
последният има право на такива, предвид изхода на делото– отмяна на
обжалваното Наказателно постановление № Е-НП-6/19.Х.2021г. на М.В.Д.-
Зам.Министър на енергетиката и с оглед разпоредбата на чл.63д ал.1 от
ЗАНН, препращаща към чл.143 от „Административно процесуалния
кодекс“/чл.143.(1)Когато съдът отмени обжалвания административен акт или отказа да бъде издаден административен акт,
държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се
14
възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или отказ. (2) Подателят на жалбата има право на разноски по ал.1 и при
прекратяване на делото поради оттегляне на оспорения от него административен акт. (3) Когато съдът отхвърли оспорването или
подателят на жалбата оттегли жалбата, страната, за която административният акт е благоприятен, има право на разноски.(4) Когато
съдът отхвърли оспорването или оспорващият оттегли жалбата, подателят на жалбата заплаща всички направени по делото разноски,
включително минималното възнаграждение за един адвокат, определено съгласно наредбата по чл.36, ал. 2 от Закона за адвокатурата,
ако другата страна е ползвала такъв./.
От съдържанието на приложения на л.187,188- Списък за направени
разноски и Договор за правна защита и съдействие се установява, че
договореното адвокатско възнаграждение в размер на 3000/три хиляди/ лева
жалбоподателят е ЗАПЛАТИЛ в брой на адвокат адв.А.Л. Х.-К.-САК, поради
което и въззиваемата страна Министерство на Енергетиката на Р България
/гр.София ул.“Триадица“ № 8/, следва да бъде осъдена да заплати от бюджета
си в полза на жалбоподателя ЕЙЧ БИ МИНЕРАЛС" ООД-ЕИК ***,
направени по-горе съдебни разноски в размер на 3 000лева,предвид липса на
възражение.
Мотивиран от изложеното и на основание осн. чл.63 ал.3 т.2 вр. ал.1 вр.
чл.58д т.4 от ЗАНН, съда:
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № Е-НП-6/19.Х.2021г. на
М.В.Д.-Зам.Министър на енергетиката-оправомощено лице по чл.95 ал.3 от
„Закона за подземните богатства“ със Заповед № Е-РД-16-425/04.06.2021г. на
Министъра на енергетиката с което на ЕЙЧ БИ МИНЕРАЛС" ООД-ЕИК
***/седалище и адрес на управление: гр.София 1324, ж.к Люлин 7 ул.705 № 12,
представлявано от управителите-Л.Ц.Н. и Р.К.Н.-заедно и поотделно/ на основание чл.94
ал.1 предл.І-во на „Закона за подземните богатства“ /ЗПБ/ за извършено
нарушение по чл.77 вр. чл. 87 ал.1 и ал.2 т.2 вр. чл.88 т.4 от „Закона за
подземните богатства“ /ЗПБ/ е наложена “Имуществена санкция” в размер
50 000/петдесет хиляди/лева.
ОСЪЖДА Министерство на Енергетиката на Р България /гр.София
ул.“Триадица“ № 8/,да ЗАПЛАТИ на „ЕЙЧ БИ МИНЕРАЛС" ООД-ЕИК
***/седалище и адрес на управление: гр.София 1324, ж.к Люлин 7 ул.705 № 12,
представлявано от управителите-Л.Ц.Н. и Р.К.Н.-заедно и поотделно/,сумата в размер на
3 000/три хиляди/лева, представляваща направени от лицето в настоящото
15
производство РАЗНОСКИ за Адвокатско възнаграждение за адвокат.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд–гр.Перник на основанията, предвидени в Наказателно-
процесуалния кодекс и по реда на Глава ХІІ-та от Административно
процесуалния кодекс-в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
16