Р Е Ш Е Н И Е
гр. Крумовград 23 .12. 2019 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Крумовградският районен съд
......................................................колегия в публичното
заседание на двадесети декември
…………….......................…….………...........……
през две хиляди и деветнадесета година в състав:
Председател: Марин Чорбаджийски...........
Членове : ……….......................................
Съдебни заседатели:
…..............................................
Секретар Цветка
Петрова.....…........................................…...............………………….
Прокурор.....................................……………………….…………....................………………
като разгледа докладваното от съдията
Чорбаджийски…....................……................
НАХ. дело № 103..
.........…......…….….................. по описа за 2019
год…..…..................
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е
Наказателно постановление № НЯСС-193/04.11.2019г., в частта по т. 1, с която на
основание чл. 83 от ЗАНН, във вр. с чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал.1, т.38 от
Закона за водите ( ЗВ ) е наложено административно
наказание „имуществена санкция” в размер на 1 000 лв. на ЗЕАД, със
седалище и адрес на управление: гр. София, бул. *********, за нарушение на чл.141,ал.
1, т.1 от ЗВ и в частта по т. 2, с която на основание чл. 83 от ЗАНН, във вр. с
чл. 201, ал. 12 и чл.200, ал.1, т.38 от ЗВ е наложено административно наказание
„имуществена санкция” в размер на 1 000 лв. на ЗЕАД, със седалище и адрес
на управление: гр. София, бул. *********, за нарушение на чл.141, ал .1, т. 2
от ЗВ.
Жалбата срещу наказателното постановление е подадена
от изпълнителния директор на ЗЕАД. Жалбоподателят твърди, че атакуваното
постановление е неправилно и незаконосъобразно, издадено при нарушения на
материалния и процесуалния закон. Моли съдът да постанови решение, с което да
го отмени изцяло.
В съдебно
заседание жалбоподателят, редовно призован, не се представлява.
Административнонаказващият орган, редовно призован за
съдебното заседание, не се явява и не се представлява. Чрез пълномощник е
депозирал писмено становище по делото, в което оспорва жалбата и моли
наказателното постановление да бъде потвърдено изцяло. Излага подробни
съображения за неговата законосъобразност.
Съдът като взе предвид събраните по делото
доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:
На
15.05.2019г. актосъставителят Ц.И. и свидетелят Д.К. - служители в РО НЯСС ЮБ
при ДАМТН, на основание чл. 190, ал. 4, т. 2 от Закона за водите
(ЗВ) извършили проверка на язовир „ ******** “, находящ се в поземлен имот №
67297.013059, в землището на с. ********, община Крумовград, Акт за частна
държавна собственост № 538/08.04.2002 г., собственост на ********. За проверката е съставен констативен протокол
№ 08-02- 46/15.05.2019 г. Вследствие на проверката, чрез обход и оглед на
язовирната стена и съоръженията към нея и преглед на документацията за
експлоатацията е установено следното : преливника е бетонов, в частта на
преходния участък е с нарушения, има изравяния по дъното. Преливника е обрасъл с растителност. Бързотока
е бетонов с нарушения и изравяния по
дъното и бетонните стени.
При това състояние на
бързотока има опасност при високи води допълнително да бъдат откъртени бетонни
части от стените и дъното му. Енергогасителя е напълно разрушен.
На второ място е
констатирано, че язовирната стена и съоръженията към нея не са оборудвани с
Контролно измервателна система /КИС/ . Липсват следните елементи на /КИС/: геодезическа мрежа за следене на
поведението на язовирната стена; нивомерно устройство за измерване на водното
ниво и на наносите в язовирното езеро, което да осигурява връзка с
информационната система за язовирите и съоръженията към тях на ДАМТН; изграден пункт за измерване на
филтриралото водно количество под и през тялото на язовирната стена; нивомерен стълб в язовирното
езеро за измерване на наносите, т. е. не са изпълнени изискванията за
задължително необходимите налични елементи на контролно - измервателна система
за мониторинг на дейността на язовирната стена и съоръженията към нея, съгласно
чл. 174, ал. 4 от Наредбата за условията и реда за осъществяване на
техническата и безопасна експлоатация на язовирните стени и съоръженията към
тях, както и на контрол за техническото им състояние.
Въз основа на
констатираните нарушения е издаден АУАН № 08-046/02.07.2019 г. за първото
нарушение на чл. 141, ал. 1, т. 1 от ЗВ и на чл. 141, ал. 1, т. 2 от ЗВ за
второто нарушение, а след това е издадено и НП № НЯСС – 193/04.11.2019г.
Изложената фактическа обстановка се установява след
анализ на показанията на актосъставителя Ц.И. и свидетеля Д.К. - служители в РО
НЯСС ЮБ при ДАМТН, на които съдът дава вяра изцяло като последователни,
непротиворечиви и безпристрастни; Акт за установяване на административно
нарушение № 08-046/02.07.2019 г.; Констативен протокол № 08-02-
46/15.05.2019 г., както и
другите приети по делото писмени доказателства.
При така приетата за установена фактическа обстановка,
съдът направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена
от надлежна страна и в законоустановения срок, поради което следва да бъде
разгледана по същество.
По
т.1 от наказателното постановление: Разпоредбата на чл.141,ал .1, т.1 от ЗВ гласи, че собствениците на водностопански
системи и хидротехнически съоръжения, включително на язовирни стени и/или
съоръженията към тях, са длъжни да осигурят поддържането
им в техническа изправност. Установи се по делото, че след обход и оглед на язовирната стена и съоръженията към нея и преглед на
документацията за експлоатацията е установено следното : преливника е бетонов,
в частта на преходния участък е в нарушения, има изравяния по дъното. Преливника е обрасъл с растителност. Бързотока
е бетонов с нарушения и изравяния по
дъното и бетонните стени. При това състояние на бързотока има опасност при
високи води допълнително да бъдат откъртени бетонни части от стените и дъното му.
Енергогасителя е напълно разрушен. Съоръженията
към язовирната стена не се подържани в техническа изправност от ЗЕАД.
Това задължение има жалбоподателя като собственик на язовир “ ********“. Достатъчно прецизно са посочени всички признаци от
състава на нарушението и жалбоподателят не е бил поставен в неизвестност за
какво деяние следва да понесе административнонаказателна отговорност. Безспорно
установено е авторството на нарушението.
Съдът счита, че наложената по тази точка
„имуществена
санкция” от 1 000 лв. е на абсолютния
минимум на разпоредбата на чл. 200, ал.1, т.38 от Закона
за водите ( ЗВ ). Съдът няма законова
възможност да намали санкцията под законовия минимум. Доколкото се касае за
нарушение извършено от юридическо лице, чиято отговорност по арг. от чл.83 от ЗАНН е обективна и безвиновна, деянието не следва да се доказва изобщо от
субективна страна и да се изследва знаел ли и съзнавал ли е дееца елементите от
фактическия състав на сочената като нарушена правна норма. При индивидуализиране
на наказанието наказващият орган е спазил в пълна степен принципите на чл. 27
от ЗАНН и е съобразил степента на обществена опасност на деянието и дееца,
смекчаващите и отегчаващи отговорността обстоятелства. В случая деянието е с
по- ниска степен на обществена опасност от типичната за този вид нарушения
обществена опасност. Наказанието , наложено на жалбоподателя от
административнонаказващия орган е на абсолютния минимум - 1 000 лева. Ето защо настоящата съдебна инстанция счита, че НП в
тази му част следва да бъде потвърдено. Това наказание съдът счита, че е достатъчно и
справедливо, за да постигне целите на административнонаказателното преследване.
По
т. 2 от наказателното постановление: Разпоредбата
на чл. 141,ал .1,
т.2 от ЗВ гласи, че
собствениците на водностопански системи и хидротехнически съоръжения,
включително на язовирни стени и/или съоръженията към тях, са длъжни да осигурят използването на измервателна и контролна апаратура за мониторинг на
тяхното състояние, отговаряща на изискванията на наредбата по ал.
2. Установи се по
делото, че по отношение на проверения язовир не е оборудван с Контролно измервателна система /КИС/ . Липсват следните
елементи на Контролно измервателна система /КИС/: геодезическа мрежа за следене на поведението на
язовирната стена; нивомерно устройство за измерване на водното ниво и на
наносите в язовирното езеро, което да осигурява връзка с информационната
система за язовирите и съоръженията към тях на ДАМТН; изграден пункт за измерване на
филтриралото водно количество под и през тялото на язовирната стена; нивомерен стълб в язовирното
езеро за измерване на наносите, т. е. не са изпълнени изискванията за
задължително необходимите налични елементи на контролно - измервателна система
за мониторинг на дейността на язовирната стена и съоръженията към нея, съгласно
чл. 174, ал. 4 от Наредбата за условията и реда за осъществяване на
техническата и безопасна експлоатация на язовирните стени и съоръженията към
тях, както и на контрол за техническото им състояние.
Достатъчно прецизно са посочени
всички признаци от състава на нарушението и жалбоподателят не е бил поставен в
неизвестност за какво деяние следва да понесе административнонаказателна отговорност.
Безспорно установено е авторството на
нарушението. Съдът счита, че наложената
по тази точка „имуществена
санкция” от 1 000 лв. е законосъобразна. Доколкото се касае за
нарушение извършено от юридическо лице, чиято отговорност по арг. от чл.83 от ЗАНН е обективна и безвиновна, деянието не следва да се доказва изобщо от
субективна страна и да се изследва знаел ли и съзнавал ли е дееца елементите от
фактическия състав на сочената като нарушена правна норма. При
индивидуализиране на наказанието наказващият орган е спазил в пълна степен принципите на чл.27
от ЗАНН и е съобразил степента на обществена опасност на деянието и дееца,
смекчаващите и отегчаващи отговорността обстоятелства. В случая деянието е с по-
ниска степен на обществена опасност от типичната за този вид нарушения
обществена опасност. Наказанието , наложено на жалбоподателя от
административнонаказващия орган е на абсолютния минимум - 1 000 лева. Ето защо настоящата съдебна инстанция счита, че НП в
тази му част следва да бъде потвърдено. Това наказание съдът счита, че е достатъчно и
справедливо, за да постигне целите на административнонаказателното преследване.
Съдът при
извършената служебна проверка не констатира да са допуснати нарушения на
процесуалните правила или материалния закон, които да съставляват основание за
отмяна на наказателното постановление, каквито оплаквания са направени в
жалбата. АУАН и атакуваното постановление са съставени правилно и
законосъобразно, от компетентен орган, съдържат необходимите реквизити по чл.42
и чл.57 от ЗАНН. Двете нарушения са пълно описани с всички относими към
конкретния състав признаци, посочени са времето, мястото и обстоятелствата, при
които е било извършено, както и доказателствата, които го подкрепят,
индивидуализиран е и нарушителя. От изложените в акта и наказателното постановление
факти става ясно какви деяния са осъществени от жалбоподателя, кога са
извършени и какви са правните квалификации на двете деяния, като не е налице
съществено нарушение на процесуалните
правила, което да ограничава правото на защита на нарушителя и да опорочава
атакуваният
акт до степен, налагаща отмяната му. Словесното описание на констатираните
нарушения и установената по делото фактическа обстановка съответстват на
посочената като нарушени правни норми, както и на санкционните такива. Налице
са и достатъчно доказателства за извършените деяния, за което вече бяха
изложени съображения.
Така
мотивиран, Съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НЯСС-193/04.11.2019г.,
в частта по т. 1, с която на основание чл. 83 от ЗАНН, във вр. с чл. 201, ал.
12 и чл. 200, ал.1, т.38 от Закона за водите ( ЗВ ) е наложено административно
наказание „имуществена санкция” в размер на 1 000 лв. на ЗЕАД, със
седалище и адрес на управление: гр. София, бул. ********* за нарушение на чл.141,ал.
1, т.1 от ЗВ.
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление НЯСС-193/04.11.2019г.,
в частта по т. 2, с която на основание чл. 83 от ЗАНН, във вр. с чл. 201, ал.
12 и чл.200, ал.1, т.38 от ЗВ е наложено
административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1 000 лв. на ЗЕАД,
със седалище и адрес на управление: гр. София, бул. ********* за нарушение на
чл.141, ал .1, т. 2 от ЗВ.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Административен съд -Кърджали по реда на
глава 12 от АПК, в 14 -дневен срок от съобщаването на страните, че е
изготвено.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: