Определение по дело №505/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 505
Дата: 19 октомври 2020 г. (в сила от 29 октомври 2020 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20207080700505
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 октомври 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№505

гр. Враца, 19.10.2020г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, пети състав, в закрито заседание на 19.10.2020г. /деветнадесети октомври две хиляди и двадесета година/ в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: Миглена Раденкова

 

като разгледа докладваното от съдия Раденкова адм. дело № 505  по описа на АдмС – Враца за 2020 г.  и  за да се произнесе, взе предвид следното:

 

                Производството по делото е образувано по жалба на  Община Борован, представлявана от Кмета Д.Д.Т., против Заповед № ДК/Д-ВР-068/09.09.2020г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ гр.Враца, с която е допусната поправка на очевидна фактическа грешка, на основание чл. 62, ал. 2 от АПК в Заповед № ЗД/Д-ВР-079/20.08.2020г.

Твърди се наличието на допуснати груби процесуални нарушения – Община Борован не е уведомена за започналото производство по издаване на акта, като не са изяснени всички факти и обстоятелства от значение за случая. Изложени са доводи и относно материалната незаконосъобразност на заповедта – противоречие с целта на закона и липса на мотиви.

           Съдът след като се запозна с депозираната жалба и приложената преписка по оспорената заповед  намира, че жалбата е подадена в срок, но е недопустима за разглеждане в настоящото производство, като съображенията за това са следните:

           Със Заповед № ЗД/Д-ВР-079/20.08.2020г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ гр.Враца е наредено спешно настаняване детето  А.Х. с ЛНЧ **********, роден на ***г. в с. Д., Афганистан и с настоящ адрес гр.София, общ.Столична, ул.“Проф. Иван Георгов“ №29, жк.“Център за настаняване на бежанци Военна рампа с отказан статут на бежанец и убежище, с родители с местонахождение –Пакистан/по данни на А./ в ЦНСТ за деца без увреждания с.Борован, обл.Враца.

С оспорената в настоящето производство Заповед № ДК/Д-ВР-068/09.09.2020г. е допусната поправка на очевидна фактическа грешка в  Заповед № ЗД/Д-ВР-079/20.08.2020г. по отношение на настоящия адрес на лицето и номера на ЦНСТ.

           От страна на ответника е приложена административната преписка по издаването на заповедта.

           Видно от съдържанието на оспорената Заповед, както и на Заповед № ЗД/Д-ВР-079/20.08.2020г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ гр.Враца,  оспорващата Община Борован не е адресат на заповедта и не се засягат нейни права и законни интереси. С оспорената заповед не се създават права или задължения и не се засягат непосредствено права, свободи или законни интереси на Община Борован, която е доставчик и предоставя такъв вид услуги, поради което и  няма правен интерес от оспорването. В случая липсва каквото и да било накърняване на правата и законните интереси на Общината.

Право да обжалва административния акт има лицето, което е пряко и непосредствено засегнато от него, съгласно чл. 147, ал. 1 от АПК. Абсолютна процесуална предпоставка за оспорване на административен акт пред съда е наличието на интерес от обжалване. Интересът трябва да е правен, т.е. обжалването следва да е насочено към премахване на неблагоприятни правни последици, респ. към предотвратяването им или към постигане на положителни правни резултати.

Правният интерес като абсолютна процесуална предпоставка за допустимост на жалбата възниква тогава, когато административният акт има пряк правопроменящ, правопрекратяващ или правогасяващ ефект по отношение субективните права и законни интереси на  оспорващия. В случая, между страните не съществува административно правоотношение с очертан от закона предмет на регулиране, който да подлежи на защита по реда на съдебното обжалване. Това е така, защото, за да обоснове правен интерес от обжалване, подателят й следва да се позовава на съществуващо между него и органа административно правоотношение, при което в резултат на действието му са засегнати или съществува реална опасност от засягане на  негови права и законни интереси, каквото в случая не е налице. Съдебното обжалване на административните актове е средство за решаване на административно правни спорове между граждани или юридически лица и администрацията, а не на спорове между държавни органи, когато са им възложени от закона административни правомощия в това им качество.

Обжалваната заповед не засяга неблагоприятно правната сфера на жалбоподателя, не води до промяна в правата му, нито създава за него задължения, поради това не е налице правен интерес по чл. 147, ал. 1 от АПК и активна легитимация за оспорването му.

Налице е и хипотезата по чл. 159, т. 4 от АПК за оставяне на жалбата без разглеждане и прекратяване на производството по делото.

Водим от горното и на основание чл. 159, т. 4 от АПК,  Съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ  жалбата на Община Борован, представлявана от Кмета Д.Д.Т., против Заповед № ДК/Д-ВР-068/09.09.2020г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ гр.Враца, с която е допусната поправка на очевидна фактическа грешка, на основание чл. 62, ал. 2 от АПК в Заповед № ЗД/Д-ВР-079/20.08.2020г.

            

ПРЕКРАТЯВА  производството  по  адм. дело № 505/2020 г. на АдмС-Враца.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд, в 7-дневен срок от уведомяването.

 

            Да се изпрати съобщение, ведно с определението на страните по делото.

 

АДМ. СЪДИЯ: