Решение по дело №257/2023 на Районен съд - Сливница

Номер на акта: 128
Дата: 16 май 2023 г.
Съдия: Светослав Николаев Николов
Дело: 20231890200257
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 април 2023 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 128
гр. Сливница, 16.05.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СЛИВНИЦА, II-РИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на девети май през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:Светослав Н. Николов
при участието на секретаря Паулина Бл. Велкова
като разгледа докладваното от Светослав Н. Николов Административно
наказателно дело № 20231890200257 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите ЗАНН.
Образувано е по жалба от „И.Т. ООД, представлявано от управителя
П.Х.Й., с която на основание чл. 59, ал. 1 и ал. 2 ЗАНН се обжалва
електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение,
установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1
от ЗП № **********/01.08.2021 г., издаден от Агенция „Пътна
инфраструктура“, с което на жалбоподателя е наложено административно
наказание имуществена санкция в размер на 2500 лева за нарушение по чл.
102, ал. 2 от ЗДвП.
В жалбата се твърди, че ЕФ е незаконосъобразен, тъй като не е
извършено твърдяното в него нарушение.
Твърди се също, че електронният фиш е издаден в нарушение на
материалния закон и при допуснати съществени процесуални правила,
неправилно е приложена и административнонаказателната разпоредба.
На следващо място жалбоподателят твърди, че нарушението не е
подведено под съответната санкционна норма. Жалбоподателят твърди, че от
съдържанието на издадения ЕФ не може да се установи обстоятелството
1
какво е извършеното нарушението, къде е мястото на извършване на
нарушението, както и кога е бил изготвен обжалвания акт.
В съдебно заседание жалбоподателят, чрез упълномощения от него
процесуален представител поддържа жалбата.
Въззиваемата страна- Агенция „Пътна инфраструктура“, се
представлява от юрк. Димитров, който оспорва жалбата.
Съдът, като обсъди доводите на жалбоподателя и събраните по
делото доказателства, намери за установено следното:
На 01.08.2021 г., в 13: 57 ч., с устройство № 40672, представляващо
елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1
от ЗП, е било регистрирано движението на пътно превозно средство ДАФ ЦФ
85.480, с регистрационен номер **********, с технически допустима
максимална маса 32 000 кг, брой оси 4, екологична категория ЕВРО 3, без
ремарке, по път I-8, км 41+234, в община Божурище, с посока намаляващ
километър (включен в обхвата на платената пътна мрежа), като за него
изцяло не е заплатена тол такса съгласно чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за
пътищата, тъй като за посоченото ППС няма валидна маршрутна карта или
валидна тол декларация за преминаване.
Поради това и на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3, във връзка с чл. 179,
ал. 3б от Закона за движението по пътищата, е ангажирана
административнонаказателната отговорност на собственика на
горепосоченото ППС, а именно „И.Т.“ ООД.
Изложената фактическа обстановка, съдът прие за безспорно
установена въз основа на приетите по делото писмени доказателства, а
именно: извлечение от електронната система на АПИ, два броя статични
изображения във вид на снимков материал на ППС с рег №**********,
електронен фиш № *************, известие за доставяне, създаден доклад от
Елекронната система за събиране на пътни такси по чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП за
установени нарушения по чл. 179, ал. 3 - 3в, справка за собственост на МПС,
както и разпечатка от ТОЛ ПАСС от 15.03.23 г.
За разкриване на обективната истина по делото способстват
писмените доказателства по делото. Същите са надлежно приобщени към
доказателствените материали по делото, затова съдебният състав ги
2
кредитира. Цялостният анализ на всички доказателствени материали според
съдебния състав води до еднозначен и категоричен извод относно
фактическата обстановка по конкретния случай. Релевантните по делото
факти са установени с достатъчно, при това валидни и категорични
доказателства по делото.
При така установената фактическа обстановка, съдът направи
следните правни изводи:
Жалбата е подадена от легитимирано лице (наказаният нарушител), в
срока за обжалване по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, и срещу обжалваем (подлежащ
на съдебен контрол) административно-наказателен акт, и затова се явява
процесуално допустима. Разгледана по същество се явява основателна по
следните съображения:
Съдът счита, че електронният фиш е издаден от компетентен орган и
в рамките на неговите правомощия, съгласно ЗАНН и ЗДвП. Същият отговаря
на образеца на електронен фиш, приет с протокол № 28765/21 от заседание на
УС на Агенция „Пътна инфраструктура“.
На следващо място районния съд счита, че отговаря на изискванията
на чл. 189ж, ал. 1 ЗДвП, установяваща вида на данните, които следва да бъдат
вписани в него. Нарушението, макар и несъвсем прецизно посочено, може да
се извлече от съдържащите се в електронния фиш данни (фактическа и
посочени правни норми).
Препис от електронния фиш е връчен на наказания, с което е
изпълнена процедурата по чл. 189ж ЗДвП. От изложеното следва извод, че
при издаването на ЕФ не са допуснати съществени процесуални нарушения.
С измененията на Закона за движението по пътищата и Закона за
пътищата /ДВ, бр. 105/2018 г. / е предвиден нов начин на заплащане на такси
за преминаване по платената пътна мрежа, при която се въвежда смесена
система за таксуване на различните категории пътни превозни средства -
винетни такси и такси на база време и на база изминато разстояние-тол такси.
Това изменение въвежда съответно и различни санкционни последици за
нарушенията, свързани с неплащане на дължимите такси.
Съгласно чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП за преминаване по платената пътна
мрежа се дължи такса за изминато разстояние - тол такса за пътни превозни
3
средства по чл. 10б, ал. 3 /с обща технически допустима максимална маса над
3, 5 тона, извън тези по чл. 10а, ал. 9/. В разпоредбата се посочва още, че
заплащането на тол таксата дава право на едно пътно превозно средство да
измине разстояние между две точки от съответния път или пътен участък,
като изминатото разстояние се изчислява въз основа на сбора на отделните
тол сегменти, в които съответното пътно превозно средство е навлязло, а
дължимите такси се определят въз основа на сбора на изчислените за
съответните тол сегменти такси; таксата за изминато разстояние се определя
в зависимост от техническите характеристики на пътя или пътния участък, от
изминатото разстояние, от категорията на пътното превозно средство, броя на
осите и от екологичните му характеристики и се определя за всеки отделен
път или пътен участък.
Разпоредбата на чл. 10б, ал. 4 от ЗП предвижда, че размерът на
дължимата за плащане тол такса се определя въз основа на реално получени
декларирани тол данни, удостоверени по реда, предвиден в наредбата по чл.
10, ал. 7 или чрез закупуването на еднократна маршрутна карта, която дава
право на ползвателя на пътя да измине предварително заявено от него
разстояние по определен маршрут.
Съгласно чл. 139, ал. 5 от ЗДвП движението на пътни превозни
средства по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, се извършва
след изпълнение на съответните задължения, свързани с установяване
размера и заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата,
а в чл. 139, ал. 7 от ЗДП е въведено изричното задължение за водача на пътно
превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата
преди движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, да
закупи маршрутна карта за участъците от платената пътна мрежа, които ще
ползва, или да изпълни съответните задължения за установяване на
изминатото разстояние и заплащане на дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2
от Закона за пътищата, освен когато тези задължения са изпълнени от трето
лице.
В разпоредбата на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП е въведено задължение за
собственика да не допуска движението на пътно превозно средство по път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, ако за пътното превозно
средство не са изпълнени задълженията във връзка с установяване на размера
4
и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата
според категорията на пътното превозно средство. Ако в свидетелството за
регистрация е вписан ползвател, задължението се изпълнява от него. С
посочената разпоредба законодателят е предвидил отговорност за
собственика, респ. ползвателя на превозното средство, чието задължение е да
установи размера и да заплати пътната такса.
Когато собствениците или ползвателите на ППС не заплатят
дължимата пътна такса при преминаване по платената пътна мрежа,
нарушението се документира от Електронната система за събиране на пътни
такси, съгласно чл. 167а, ал. 3 ЗДвП. Тя създава доклад с приложени към него
статични изображения във вид на снимков материал (представени по делото).
Докладът и снимките, съгласно чл. 189е, ал. 8 ЗДвП, в своята съвкупност,
представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства. Характерът на
отразените в Електронната система за събиране на пътни такси данни е
изрично прокламиран и в разпоредбата на чл. 189е, ал. 8 ЗДвП, а именно:
контролните органи могат да извършват справки в електронната система за
събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 Закона за пътищата, като отразените
в нея данни се считат за доказателства във връзка със следните обстоятелства:
мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния
номер на пътното превозно средство, както и данни, свързани с движението
по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, данни за
липса или наличие на декларирани тол данни и наличие или липса на
заплащане на дължимите такси.
Видно от приложената справка за собственост по делото ППС с peг.
№ ********** е собственост на „И.Т.“ ООД и е с допустима максимална маса
32000, брой оси 4, екологична категория ЕВРО 3, поради което на основание
чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата за движението му по платената пътна
мрежа се дължи тол такса. Тол таксата е такса за изминато разстояние, като
заплащането й дава право на едно ППС да измине разстояние между две
точки от съответния път или пътен участък. Всеки път и пътен участък от
платената пътна мрежа е разделен на тол сегменти, за навлизането и
движението през всеки от който, се дължи тол такса в определения размер.
Тол таксите се определя в зависимост от техническите характеристики на
пътя или пътния участък, от изминатото разстояние, от категорията на
пътното превозно средство, броя на осите и екологичните му характеристики
5
и се определят за всеки отделен път или пътен участък. В процесния случай
размерът на дължимата за плащане тол такса е определен въз основа на
реално получени декларирани тол данни, удостоверени по реда, предвиден в
Наредбата по чл. 10, ал. 7 от ЗП - подавани чрез бордово устройство в ППС и
подаването на валидна тол декларация в Агенция „Пътна инфраструктура“
чрез Електронната система за събиране на тол такси. Въз основа на
получените декларирани тол данни Агенция „Пътна инфраструктура“ чрез
Електронната система за събиране на тол такси определя изминатото
разстояние от пътя и пътните участъци, за които се дължи тол такса,
изчислява дължимата такса и я начислява на задължения субект по реда на
тази наредба.
В процесния случай за процесното ППС е установено, че същото е
имало монтирано бордово устройство, в резултат на което е било отчетен
изминатия път. Този факт се установява от приложеното по делото като
доказателство- разпечатка от ТОЛ ПАС /л.6-7 от д./, от която се установява,
че за ППС с рег. № **********, за датата и часа на нарушението посочени в
ЕФ, след като са получени съответните данни за изминатата отсечка е било
таксувана и заплатена съответната такса. Ето защо, съдът намира, че изводът
на адниминистративно наказващия орган, че е извършено посоченото в
електронния фиш администратитвно нарушение е неправилно. Доколкото не е
било извършеното деянието, което е посочено в ЕФ, то същият следва да бъде
изцяло отменен.
Макар становището - доклад и статичните изображения на основание
чл. 167а, ал. 3, изр. 2 от ЗДвП вр. с чл. 189е, ал. 9 от ЗДвП в своята съвкупност
да представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства относно
ППС, неговата табела с регистрационен номер, дата, час и място на движение
по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, и
местонахождението на техническото средство – част от системата, то
доколкото са генерирани данни за преминалото ППС, били са начислени и
отчетени финансови транзакции за процесния участък, то следва да се
приеме, че жалбата се явява изцяло основателна.
Съгласно чл. 63д, ал. 1 ЗАНН страните имат право на разноски по
реда на АПК. Според чл. 143, ал. 1 АПК „Когато съдът отмени обжалвания
административен акт или отказа да бъде издаден административен акт,
6
държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един
адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета
на органа, издал отменения акт или отказ“.
Жалбоподателят е представляван от адвокат, за който е представено
доказателство, че е заплатена сумата от 480 лева с ДДС. Ето защо с оглед
изхода на делото му се дължи заплащането на адвокатско възнаграждение.
Така мотивиран, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ електронен фиш за налагане на имуществена санкция за
нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по
чл. 10, ал. 1 от ЗП № **********/01.08.2021 г., издаден от Агенция „Пътна
инфраструктура“, с което на жалбоподателя „И.Т." ООД, с ЕИК
************** е наложено административно наказание имуществена
санкция в размер на 2500 лева за нарушение по чл. 102, ал. 2 от ЗДвП.
ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“ да заплати на „И.Т."
ООД, с ЕИК **************, сумата от 480 лева – разноски по делото.
Решението може да се обжалва от страните в 14-дневен срок, считано
от получаване на съобщенията за неговото изготвяне, с касационна жалба
пред Административен съд – София област по реда на АПК.
Съдия при Районен съд – Сливница: _______________________
7