Решение по дело №12005/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260697
Дата: 2 октомври 2020 г.
Съдия: Тоско Петков Ангелов
Дело: 20195330112005
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 22 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

  260697

02.10.2020 година, град Пловдив

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, гражданско отделение, XIV граждански състав, в публично заседание на двадесет и девети юни две хиляди и двадесета година, в състав:

                         РАЙОНЕН СЪДИЯ: ТОСКО АНГЕЛОВ       

при участието на секретаря Марина Кънева, като разгледа докладваното от съдията гражданско дело № 12005 по описа на съда за 2019г. и, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по иск по чл. 124, ал. 1 ГПК, предявен от Община Пловдив срещу „КТ интернешънъл“ ЕАД за признаване за установено, че ответникът не е собственик на имот с идентификатор **** по КК на гр. Пловдив.

Ищецът твърди, че имотът със стар номер **** е бил собственост на държавата. През 1969г. ****, направила искане имотът да бъде предоставен на ГНС-Пловдив, тъй като мероприятието за което е отчужден нямало да бъде реализирано. Била назначена комисия, която приела недвижимия имот. През 1993г. 1/2 ид.ч. от имота била реституирана в полза на наследниците на М. М. Останалата 1/2 ид.ч. продължила да бъде собственост на Държавата до приемането на ЗМСМА, съгласно параграф 7, ал. 1, т. 3 от който, преминала в партимониума на общината. В момента собствеността принадлежала на ищеца и третото лице „Енко пластик“ ООД. Ответникът оспорвал правата на ищеца. Иска се установяването, че ответникът не е собственик на имота. 

Ответникът, в срока по чл. 131 ГПК, подава отговор на исковата молба, в който излага съображения за неоснователност на иска. Твърди, че имотът е бил отчужден от М. и М. М. през 1966г., като за придобиването му било платено обезщетение на собствениците от ***** Бил издаден акт за държавна собственост и в инвентарната книга на ответника (правоприемник на фабриката) бил записан процесния имот. **** била преобразувана в „Пловдив БТ“ АД с разпореждане на МС, като имотът бил включен в активите на дружеството. Поради това намира, че притежава правото на собственост на основание чл. 17а ЗППДОбП (отм.). Възразява общината да притежава права в имота, като изтъква, че през 1969г. на ОП Жилфонд са предадени съществувалите в имота сгради, но е било запазено правото за настаняване на работници на фабриката. Иска отхвърляне на претенцията.

            След преценка на събраните по делото доказателства и във връзка със становищата на страните, съдът установява следното:

            Относно допустимостта:

            Становището на ответника не може да бъде възприето. Ищецът твърди, че притежава правото на собственост върху ид.ч. от имотa, заедно с трето лице, като обемът на права не засяга тези, които твърди, че притежава ответника- 1/2 и 1/2. Едни идеални части не могат да бъдат разграничени от други, поради което липсва интерес от предявяването на претенцията само за 1/2 ид.ч. от имота.   

            По същество на спора:

            Процесът на отделяне на общинската собственост от държавната, започнал с влизането в сила на ЗМСМА /ДВ, бр. 17/17.09.1991 г./, протича успоредно с процеса на трансформиране на държавната собственост при преобразуването на държавните предприятия в търговски дружества, уреден с норми на Указ 56/1989 г. за стопанската дейност (отм.), Закона за образуване на еднолични търговски дружества с държавно имущество от 1991 г. /ЗОЕТДДИ, отм./ и Закона за преобразуване на държавни и общински предприятия от 1992 г. /ЗППДОбП, отм./. С преобразуването на държавните предприятия в еднолични търговски дружества по ТЗ по реда на ЗОЕТДДИ (отм.), впоследствие по реда на ЗППДОбП (отм.), се извършва промяна на собствеността, като предоставеното за стопанисване и управление държавно имущество, включено в капитала на новообразуваното дружество, става собственост на последното. Задължителната съдебна практика, формирана с решения по чл. 290 ГПК, приема, че преминаването на собствеността от държавното предприятие към едноличното търговско дружество настъпва от момента на вписване на акта за преобразуването /решение № 44/03.08.2010 г. по т. д. № 678/2009 г. на ВКС, I-во т. о.,  решение № 43/03.08.2010 г. по т. д. № 506/2009 г. на ВКС, I-во т. о., решение № 52/03.11.2011 г. по т. д. № 325/2009 г. на ВКС, II-ро т. о., и др./. Това имущество се включва в капитала на търговското дружество в качеството му на самостоятелен стопански субект, независимо от имуществото на собственика - държавата. Задължителната съдебна практика приема и това, че предоставеното за стопанисване и управление държавно имущество не може да стане общинска собственост по някой от критериите на § 7, ал. 1 от ПЗР на ЗМСМА, поради забраната, въведена с § 7, ал. 2 от ПЗР на ЗМСМА /напр. решение № 200/29.06.2010 г. по гр. д. № 5293/2008 г. на ВКС, II-ро г. о. решение № 244/25.02.2010 г. по гр. д. № 99/2009 г. и решение  № 314/28.11.2011 г. по гр. д. № 1061/2010 г., двете на ВКС, I-во г. о., и др./. Тази норма, макар и приета по-късно - с изменението на закона публикацията в ДВ, бр. 49/1995 г., има тълкувателен характер и се прилага от момента на влизане в сила на закона на 17.09.1991 г., поради което имуществото, предоставено на държавните предприятия, не преминава в собственост на общините. Същото разрешение следва да се приложи и в случаите по § 42 от ПЗР на ЗОбС /ДВ, бр. 96/1999 г./, според който преминават в собственост на общините застроените и незастроените парцели и имоти - частна държавна собственост, отредени за жилищно строителство и за обществени и благоустройствени мероприятия на общините, съгласно предвижданията на действащите към датата на влизането в сила на този закон подробни градоустройствени планове. По тези съображения, съществен за решаването на възникналия спор е въпросът дали имуществото е било предоставено за стопанисване и управление на предприятието праводател на ответника към момента на неговото преобразуване.   

            От представения нотариален акт от 1951г. (л.71) се установява, че М. И. М. и М. И. М. са придобили правото на собственост върху двуетажна къща, застроена върху 87 кв.м., постройка с площ от 35.7 кв.м. и друга постройка с площ от 26 кв.м., заедно с 205 кв.м. място, съставляващо ид.ч. от парцел VII с площ от 405 кв.м., намиращ се на ъгъла на *****. След това съгласно протокол от 1963г. същите са извършили делба на имотите, като към всеки дял е включена по 1/2 ид.ч. от земята, към този момент представляваща имот № *****. Имотът е бил отчужден за административна сграда на цигарена фабрика „****“, като собствениците са обезщетени и е съставен акт за държавна собственост № ****.- лист 260. Поради неосъществяване на мероприятието с протокол от 14.06.1969г. Тютюнев комбинат Р.(правоприемник на Цигарена фабрика „Р.“-лист 200) предава имуществото на ГНС. В протокола са описани всички сгради, като е добавено в забележка на края на страницата, че имотът има граници****. В т. VI и т. VII е посочено, че Тютюнев комбинат „Р.“ следва да изпише горните имоти, а СП „Жилфонд“ да ги запише от 14.06.1969г. Предаването е станало съгласно Постановление на МС № 202 от 25.10.1961г. От така направените записвания, съдът намира, че са била предадена и земята, доколкото се установява, че същата е имала обслужващо значение (застроени са били общо 148 кв.м.), изрично е посочена като граници на предавания имот, макар и в края на първата страница на протокола, най-вероятно поради пропуск (границите на останалите имоти са посочени при описанието на самите сгради).

            По въпроса дали това предаване на имоти на съответните жилищни служби и предприятия към градските народните съвети по силата на ПМС № 202/1961 г. (отм.) води до предоставяне правото на стопанисване и управление по смисъла на чл. 15, ал. 1 ПДИ (отм.) е постановено Решение № 7/24.02.2014 г. на Второ ГО на ВКС по гр. д. № 4147/2013 г. Посочено е, че според чл. 3 от Правилника за държавните имоти (отм.); управлението и стопанисването на държавния жилищен фонд се извършва от народните съвети, както и от другите държавни учреждения и предприятия, на които са предоставени държавни жилищни сгради. Управлението и стопанисването се осъществява чрез създаване на жилищни фондове към народните съвети, които се обособяват като предприятия на самоиздръжка, и жилищни фондове към другите учреждения и предприятия, на които са предоставени жилищни сгради, които се обособяват на самоиздръжка или се организират като бюджетни служби /чл. 10/, като жилищните фондове експлоатират включените в тях имоти чрез отдаването им под наем /чл. 12/. С ПМС № 202 от 25.10.1961 г. "за предаване на ведомствения жилищен фонд на жилищните служби и предприятия към народните съвети и подобряване стопанисването и поддържането им", всички ръководители на министерства и ведомства, и председателите на изпълнителните комитети на окръжните народни съвети, са задължени до 31.03.1962 г. да проверят състоянието и организацията по стопанисването и поддържането на жилищните сгради и помещения на подведомствените предприятия и с участието на Министерството на финансите да преценят кои жилищни сгради, помещения и места, е целесъобразно да се предадат за стопанисване на народните съвети, като предаването на ведомствени жилищни имоти на жилищните служби и предприятия към народните съвети да продължи и за в бъдеще с оглед постепенното уедряване на държавния жилищен фонд и подобряване на стопанисването и поевтиняване на издръжката му. При извършеното тълкуване на посочената нормативна уредба е направен извод, че стопанисването и управлението на държавните жилищни имоти, включва задължението за тяхната поддръжка и запазване, използването им по предназначение чрез отдаването им под наем и правото на разпореждане чрез продажбата им по предвидения в закона ред. Разделянето на правото на стопанисване от правото на управление е несъвместимо с изследваната правна уредба. Запазеното право на ведомствата и предприятията да настаняват и опразват от жилищата свои работници и служители, не може да обоснове извод, че правото на стопанисване и правото на управление са принадлежали на различни субекти. В заключение е прието, че по силата на ПМС № 202 от 25.10.1961 г. стопанисването и управлението на предадените от учреждения или предприятия жилища, е предоставено на народните съвети, които са имали правото на разпореждане с тях.

            Макар посочената практика да се отнася конкретно за жилищни помещения, същата следва да намери приложение и в настоящата хипотеза, доколкото съгласно чл. 10, ал. 2 изр. последно от ПДИ (отм.) жилищните фондове на съветите обхващат и всички нежилищни имоти, предоставени им за управление и стопанисване, а както бе посочено по-горе земята реално е била заета почти изцяло с предадени сгради, имала е обслужващо значение и също е предадена.

            Няма данни за последващо разпореждане с имотите до 08.11.1993г., когато е издадена заповед за отмяна на отчуждаването по отношение на частта собствена на М. М., след възстановяване на платеното обезщетение. Т.е. към 1991г. държавата е била собственик на имота, като същият е бил предоставен за стопанисване и управление на жилищния фонд към ГНС. Въпреки това настоящия състав намира, че собствеността не е преминала към общината с приемането на ЗМСМА, защото разпоредбата на параграф 7, т. 3 се отнася единствено до незастроени имоти, а към този момент имотът е бил застроен с описаните по-горе сгради. Въпреки това общината има интерес от претенцията, защото ако имуществото не е било предоставено за стопанисване и управление на преобразуващо се дружество, би могла да придобие права съгласно параграф 42 от ПЗР на ЗОбС /ДВ, бр. 96/1999 г./.

            Според чл. 17а ЗППДОП (отм.), при преобразуването на държавните предприятия в еднолични търговски дружества с държавно имущество, предоставеното на тези предприятия за стопанисване и управление имущество с акта за преобразуването се предоставя в собственост на търговското дружество, освен ако в акта не е предвидено друго, от който момент то става негова собственост.             Правоприемството по чл. 17а ЗППДОП (отм.) изисква държавата да е предоставила определено имущество на държавно предприятие за стопанисване и управление, съобразно подзаконовите нормативни актове, действали до приемането на Конституцията от 1991 г. Този факт се доказва на първо място със съответния административен акт за предоставяне на имуществото, а ако такъв не е съхранен- с косвени доказателства, без да е задължително отразяването на имуществото в счетоводен баланс или инвентарна книга.- Решение № 221 от 8.02.2016 г. на ВКС по гр. д. № 1453/2015 г., I г. о., ГК. Когато от едно държавно предприятие се образуват няколко еднолични търговски дружества, респективно когато няколко еднолични търговски дружества получават в собственост части от предоставеното на държавното предприятие за стопанисване и оперативно управление имущество, това имущество трябва да бъде конкретно определено, индивидуализирано, за да е ясно кое дружество какво имущество получава в собственост. Индивидуализацията може да бъде извършена по различни начини, например чрез изрично посочване в акта на принципала на конкретните имоти и вещи, чрез препращане към съответна част от активите и пасивите по счетоводен баланс към определена дата, чрез посочване на имуществото в разделителен протокол или друг документ. В този смисъл: Решение № 152 от 14.01.2020 г. на ВКС по гр. д. № 1037/2019 г., II г. о., ГК

            С разпореждане на МС от 10.11.2013г. се преобразува Стопанското обединение „Булгартабак“ в „Булгартабак-холдинг“ ЕАД и в акционерни дружества, в които то има акционерно участие, съгласно приложение № 2. Едно от тях (приложение 2.11) е „Пловдив-БТ“ ЕАД, което поема съответната част от активите и пасивите на „Стопанско обединение Булгартабак“ (Тютюнев комбинат Пловдив) по баланс от 30.06.1993г., съгласно разделителен протокол. Такъв не е представен по делото и предвид това, че имотът не е бил необходим за осъществяваната от дружеството дейност не може да се приеме, че се доказва същият отново да му е бил предоставен за стопанисване и управление. Предвид горното не се доказва един от елементите на фактическия състав на чл. 17а ЗППДОбП (отм.), поради което не се установява с преобразуването правото на собственост да е преминало в патримониума на дружеството. 

            Осчетоводяването или отразяването в баланс, инвентарна книга и/или друг подобен регистър, воден от държавното предприятие (лист 86 и 87), не е елемент от фактическия състав нито на предоставянето на държавното имущество за стопанисване и управление, нито на уредения в чл. 17а ЗППДОбП (отм.); придобивен способ. Заприходяването на имот в счетоводния баланс на едно юридическо лице, не може да породи право на собственост в полза на това лице, ако то не е придобило собствеността върху имота въз основа на осъществен придобивен способ /сделка, придобивна давност или др./. То може да има само непряко доказателствено значение за доказване на факта на предоставяне на имота за стопанисване и управление на съответното държавно предприятие, но това обстоятелство в настоящия случай се опровергава от протокола за предаването на имота, описан по-горе.

            Ето защо съдът намира, че предявения отрицателен установителен иск е основателен и следва да бъде уважен.

Относно разноските:

Предвид изхода на делото и на основание чл. 78, ал. 1 ГПК, ответникът следва да бъде осъден да заплати разноските по делото в размер на 165.03 лева за д.т. и 100 лева за юрисконсултско възнаграждение.

По изложените съображения, съдът

Р    Е    Ш    И :

ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО по отношение Община Пловдив, ЕИК *********, с адрес: гр. Пловдив, пл. Ст. Стамболов № 1че „КТ интернешънъл“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. Рогошко шосе № 1, НЕ Е собственик на поземлен имот с идентификатор ***** по КК и КР на гр. Пловдив, одобрени със заповед № РД-18-48 от 03.06.2009г. на изп. дир. АГКК, с площ от 195 кв.м., трайно предназначение на територията: урбанизирана; начин на трайно ползване: ниско застрояване, при съседи имоти с идентификатори *****.

ОСЪЖДА „КТ интернешънъл“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. Рогошко шосе № 1, да заплати на Община Пловдив, ЕИК *********, с адрес: гр. Пловдив, пл. Ст. Стамболов № 1, сумата от 265.03 лева разноски в производството по делото.

Решението подлежи на обжалване пред Окръжен съд- Пловдив в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

            СЪДИЯ: /п/

      /Тоско Ангелов/

 

Вярно с оригинала.

Р.М.