Решение по дело №138/2023 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 134
Дата: 27 юни 2023 г.
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20237110700138
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 май 2023 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е  134

гр.Кюстендил, 27.06.2023г.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

                 Кюстендилският административен съд, в открито съдебно заседание на двадесет и втори юни две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

Административен съдия: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

 

и секретар Ирена Симеонова, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова адм.д.№138/2023г. по описа на КАС, за да се произнесе взе предвид:

 

Община Дупница, ЕИК ********* с адрес гр.Дупница, пл.“Свобода“ №1 оспорва решение за налагане на финансова корекция №РД-02-14-440/03.04.2023г. на ръководителя на УО на Програмата за трансгранично сътрудничество  ИНТЕРРЕГ – ИПП България-Сърбия 2014-2020г. Изложени са съображения за незаконосъобразност на акта, поради допуснати нарушения на административнопроизводствените правила и материалния закон. Претендират се разноски.

Ответникът в писмен отговор, изразява становище за неоснователност на оспорването и моли същото да бъде отхвърлено. Претендира се юрисконсултско възнаграждение. Прави се възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

                  Кюстендилският административен съд след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

                 Община Дупница е сключила договор за субсидия по Инструмента за предприсъединителна помощ ІІ №РД-02-29-95/16.05.2019г. По силата на същия е поела ангажимент, в качеството на водещ партньор, да реализира проект „Опазване и възстановяване на екосистемите на ТГС район чрез подобряване на качеството на речните води и почви“, като реализира изпълнението на операцията. В изпълнение на поетия ангажимент е сключила договор за доставка №РД09-508/14.10.2019г. с предмет „Външна експертиза за извършване на обследване на съществуващото оборудване и изготвяне на ръководство за гражданите“ на стойност 14 330 евро със Сдружение „Национална асоциация Правна инициатива за отворено управление“.

С писмо Община Дупница е уведомена за регистриран в УО сигнал за нередност УТС-303/26.01.2023г. по т.1 от Приложение №2 към чл.2, ал.3 от Наредба за посочване на нередности във вр.с чл.70, ал.1, т.1 от ЗУСЕФСУ – по отношение на бенефициента е налице конфликт на интереси по см. на чл.61 от Регламент (ЕС) 2018/1046 във вр.с чл.2, ал.2 от ЗУСЕФСУ. Прието е, че едноличния собственик на разработилия проектното предложение „ЮРОПИЪН ДИВЕЛЪПМЪНТ КОНСУЛТИНГ“ ЕООД /по силата на договор  №РД-09-750/17.04.2018г./ и изпълнителния директор на изпълнителя по договора Сдружение „Национална асоциация Правна инициатива за отворено управление“ Е.С.Р. имат емоционална връзка /съпрузи/, както и че разработилият тръжното досие по силата на договор №РД-09-451/02.08.2019г. К.Т. Г.и изпълнителя по договора Сдружение „Национална асоциация Правна инициатива за отворено управление“ имат свързаност чрез други сдружения – К.Г.и Е.Р.са съдружници в „Национален консултант по обществени поръчки“ ООД, ЕИК ********* съответно с 3% и 29%; Сдружение „Национална асоциация Правна инициатива за отворено управление“ в което Е.Р.е изпълнителен директор е съдружник с 50% дял в „Обединение прозрачност при публично-частното партньорство ПЧП“ ЕИК *********, на което К.Г.е управител; „Индустрия за здраве“ ЕООД, ЕИК ********* с едноличен собственик на капитала К.Г.от 10.04.2019г. е 14-тия член на Сдружение „Клъстер Иновативни решения за здраве“, ЕИК *********, на което Е.Р.е председател на УС.

На основание чл.73, ал.2 от ЗУСЕФСУ е предоставена възможност за възражение. Такова  е депозирано с изх.№04-00-60/23.03.2023г.

Издадено е оспореното решение №РД-02-14-440/03.04.2023г. на основание чл.73, ал.1 във вр. с чл.70, ал.1, т.1 от ЗУСЕФСУ във вр.с §5, т.4 от ДР ЗУСЕСИФ и §!, т.2 от ДР Наредбата за посочване на нередности /Наредбата/, като с него органът е наложил финансова корекция в размер на 100% от допустимите разходи по сключения договор – 14 330 евро. Изложени са мотиви за свързаност между избрания изпълнител и лицето, изготвило проектното предложение, както и между избрания изпълнител и лицето, изготвило тръжната документация, по която изпълнителят е избран. Прието е че това компрометира избора на изпълнител и поставя под въпрос спазването на принципите за свободна конкуренция и прозрачност. Изводът е за конфликт на интереси по см. на чл.61 от Регламент (ЕС) 2018/1046 /икономически интерес и личен интерес/, който е повлиял върху решението за избор на участник, до когото е отправена поканата за подаване на оферта, съответно върху решението за определяне на изпълнител по процедурата.

Като основание за състава на нередност е посочена т.1 от Приложение №2 към чл.2, ал.3 от Наредбата – по отношение на бенефициента е налице конфликт на интереси по см. на чл.61 от Регламент (ЕС) 2018/1046 във вр.с чл.2, ал.2 от ЗУСЕФСУ.

Изхождайки от вида нередност по Приложение №2 УО е определил финансова корекция в размер на 100% от допустимите разходи по сключения договор.               

С оглед така установената фактическа обстановка по делото съдът намира жалбата за допустима, като подадена в срок, срещу акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред, от процесуално легитимен субект и пред компетентен да я разгледа съд.

След служебна проверка законосъобразността на решението на основанията по чл.146 от АПК и по реда на чл.168 от АПК, съдът счита следното:

Обжалваният административен акт е издаден от компетентен орган с оглед съвкупния анализ на разпоредбите на чл.73, ал.1 от ЗУСЕФСУ и заповед на министъра на регионалното развитие и благоустройство /л.13/.  Същият е в предписаната от закона форма и съдържа изложение на фактически и правни основания, обективиращи волята на административния орган ясно и безпротиворечиво при съблюдаване на изискванията на чл.73, ал.1 и ал.3 от ЗУСЕФСУ. Решението е издадено при спазване на административнопроизводствените правила на чл.73, ал.2 от ЗУСЕФСУ.

По аргумент от чл.73, ал.1 от ЗУСЕСИФ, финансовата корекция се определя по основание и размер. Основанието е извършената нередност, която предвид съдържанието на легалната дефиниция на понятието в чл.2, т.36 от Регламент (ЕС) №1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година за определяне на общоприложими разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за морско дело и рибарство и за определяне на общи разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд и Европейския фонд за морско дело и рибарство, и за отмяна на Регламент (ЕО) №1083/2006 на Съвета (Регламент 1303/2013), представлява всяко нарушение на правото на Съюза или на националното право, свързано с прилагането на тази разпоредба, произтичащо от действие или бездействие на икономически оператор, участващ в прилагането на европейските структурни и инвестиционни фондове, което има или би имало за последица нанасянето на вреда на бюджета на Съюза чрез начисляване на неправомерен разход в бюджета на Съюза. Еднопосочна е практиката на Съда на Европейския съюз (СЕС), че нередността, за която се определя финансова корекция, следва да бъде нормативно установена с посочване на предпоставките за осъществяването й и санкцията при проявлението на хипотезата й. Това представлява гаранция за законосъобразното упражняване правото на защита на бенефициера, в чиято тежест се определя корекцията.

В случая органът е посочил като основание състава на нередност по т.1 от Приложение №2 към чл.2, ал.3 от Наредбата за посочване на нередности -  по отношение на бенефициента е налице конфликт на интереси по смисъла на чл.61 от Регламент (ЕС) 2018/1046. Установяването на конфликт на интереси е предвидено в ЗУСЕФСУ като основание за отмяна или намаляване на финансова подкрепа със средства от ЕСИФ и вложеното от законодателя съдържание е именно даденото в чл.61 от Регламент (ЕС) 2018/1046, уреждащ финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза, чрез които се цели тяхната защита от неоправдано разходване и спазване на общностна финансова дисциплина. Понятието „конфликт на интереси“ е свързано с принципите на добро управление, прозрачност и равно третиране. То се отнася до случаи, при които лицата, участващи в изпълнението на бюджета на Общността и имащи задължение за неговото правилно разходване, действат безпристрастно и обективно и не са опорочени по причини, свързани със семейния и емоционалния живот, политическа или национална принадлежност, икономически интерес или всякакъв друг пряк или косвен личен интерес. Предполагаемият конфликт на интереси е свързан с обективни обстоятелства, засягащи доверието в независимостта или безпристрастността на субект или лице, дори и когато конфликтът на интереси не намери реално изражение или ако лицето в действителност не се възползва от ситуацията.

Анализът на доказателствата по делото на база правната регламентация за нередност и конфликт на интереси обуславя извод за недоказаност на конфликт на интереси по см. на чл.61 от Регламент (ЕС) 2018/1046. Не е спорно, че Е.Р.– представляващия изпълнителя по договор №РД09-508/14.10.2019г. и едноличния собственик на дружеството, разработило проектното предложение Андрей Горанов са съпрузи. Не е спорно и че Е.Р.е имала или има свързаност чрез други дружества с лицето, което е разработило тръжната документация – Катерина Георгиева. Не е доказана обаче свързаност, респ. конфликт на интереси по см. на чл.61 от Регламент (ЕС) 2018/1046 между възложителя Община Дупница, който по силата на договор за субсидия №РД-02-29-95/16.05.2019г. има отговорността за изпълнението на операцията и разходването на средствата от бюджета на Общността и бенефициера по договор №РД 09-508/14.10.2019г. - Сдружение „Национална асоциация Правна инициатива за отворено управление“ с изпълнителен директор Е.С.Р.. Не е доказано и че разработването на тръжната документация и проектното предложение от лица, които са в семейна и икономическа свързаност с изпълнителния директор на бенефициера Сдружение „Национална асоциация Правна инициатива за отворено управление“ Ева Радева, са повлияли на решението на Община Дупница да отправи покана за участие в обществената поръчка именно на това сдружение. Разпоредбата на чл.61 от Регламент (ЕС) 2018/1046 е приложима, когато се установи опорочаване на безпристрастното и обективно упражняване на функциите на финансовия участник по причини, свързани с икономически или друг пряк или косвен личен интерес. Тук съдът отчита и насока 104 от Финансовия регламент, според която понятието „конфликт на интереси“ следва да се използва единствено за случаите, в които лице или субект с отговорности по изпълнение на бюджета, одит или контрол или длъжностно лице или служител на институция на Съюза или на националните органи на всяко равнище се намира в такава ситуация. Органът е посочил установените от него и неоспорени факти, но не е аргументирал извод защо приема наличие на конфликт на интереси. Не е изложил конкретни съображения по какъв начин се проявява икономическия интерес или всякакъв друг пряк или косвен личен интерес, както за възложителя по договора Община Дупница, така и за изпълнителя. Ето защо не може да се приеме за доказано, че Община Дупница не е действала безпристрастно и обективно при разходването на средствата по изпълнението на проект СВ007.2.32.142: „Опазване и възстановяване на ТГС екосистемите чрез подобряване на качеството на речните води и почви“.

С оглед изложеното, съдът приема, че оспореният акт е материално незаконосъобразен и ще го отмени.

                Съдът присъжда разноски на оспорващия на основание чл.143, ал.1 от АПК в размер на 724.22  лв. – 500 лв. адвокатско възнаграждение и 224.22 лв. държавна такса.

                Воден от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

                                                               Р   Е   Ш   И:

 

                ОТМЕНЯ решение за налагане на финансова корекция №РД-02-14-440/03.04.2023г. на ръководителя на УО на Програмата за трансгранично сътрудничество  ИНТЕРРЕГ – ИПП България-Сърбия 2014-2020г.

                ОСЪЖДА Министерство на регионалното развитие и благоустройството, гр. София, ул.“Св. св. Кирил и Методий“ №17-19 да заплати на Община Дупница, ЕИК *********, пл.“Свобода“ №1 разноски по делото в размер на 724.22 лв. /седемстотин двадесет и четири лв. и двадесет и две ст./.

                 Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.                 

 

                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: