Решение по дело №209/2021 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 260160
Дата: 9 юни 2021 г. (в сила от 17 ноември 2021 г.)
Съдия: Радослава Маринова Йорданова
Дело: 20211840200209
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                           гр. Ихтиман, 09.06.2021 г.

 

                           В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ИХТИМАНСКИ РАЙОНЕН СЪД, І състав, в публично заседание на деветнадесети май през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                           председател: РАДОСЛАВА ЙОРДАНОВА

 

            при секретаря Лиана Тенекева, като разгледа докладваното от съдията а.х.д. № 209 по описа за 2021 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

            производство по чл. 59 и сл. от ЗАНН

С Наказателно постановление № 45/09.03.2021 г., издадено от Директора на РИОСВ-С. на „И. Е. Т. 2“ ЕООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр. Ихтиман, ул. „Е.“ № **за нарушение на чл. 44, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/ на основание чл.  135, ал. 1, т. 3 ЗУО е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева.

Постановлението е обжалвано в срок, като се твърди, че същото е издадено при допуснати нарушения на процесуалните правила. Оспорва се фактическата обстановка в АУАН и НП. Навеждат се доводи за приложимостта на чл. 28 ЗАНН.

            Административнонаказващият орган, редовно уведомен, не изпраща представител.

            Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните писмени и гласни доказателства, по отделно и в тяхната съвкупност съобразно чл. 14 и 18 НПК, приема за установена следното

С Решение № 12-ДО -1464-00 от 25.03.2019 г. на Директора на РИОСВ С. е дадено разрешение на „И. Е. Т. 2“ ЕООД да извършва дейности по третиране, в т.ч. и съхраняване на отпадъци на площадка находяща се в гр. Ихтиман, бул. „Димитър Попов“ № 27, УПИ I-2027 и УПИ I-2536, кв. 154 по плана на гр. Ихтиман с площ от 22 294 кв. м.

Съгласно приложения констативен протокол ККФОС-СА-62/12.08.2020 г., на посочената дата  е била извършена проверка на площадката от страна на служители на РИОСВ. Дадени са предписания дружеството за предоставяне в РИОСВ С. на отчетни книги с водена отчетност за извършваните дейности с отпадъци, както и договори за приемане и предаване на отпадъци за периода от 25.03.2019 г. до 12.08.2020 г.

На 13.08.2020 г. е била извършена допълнителна проверка, при която видно от съставения констативен протокол № ККФОС-СА-63, от страна на „И. Е. Т. 2“ ЕООД са представени две отчетни книги, едната от които не е била заверена от директора на РИОСВ –С., а във втората отчетна книга, която е заверена от директора на РИОСВ С. на 30.01.2020 г. не е водена отчетност. В протокола е отразено, че в незаверената книга е водена отчетност от 16.01.2019 г. до 08.08.2020 г.

Тези констатации са станали основание на 14.09.2020 г. да бъде съставен АУАН № 125/2020 г., в който е прието, че „И. Е. Т. 2“ ЕООД  в качеството си на лице, притежаващо разрешение за дейности по третиране на отпадъци на 13.08.2020 г. е водело невярна отчетност на отпадъците, което представлява нарушение на чл. 44, ал. 1 ЗУО, вр. чл. 9, ал. 5 от Наредба № 1 от 04.06.2014 г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри.

Въз основа на съставения акт на 09.03.2021 г. е издадено и атакуваното наказателно постановление, с което на „И. Е. Т. 2“ ЕООД  на основание чл. 135, ал. 1, т. 3 ЗУО е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева.

Констатациите в акта са потвърдени от разпитите на актосъставителя С.К. и свидетелите по акта М.Г. и И.Ц., според които отчетността на дружеството е била водена в незаверена отчетна книга.

От показанията на св. Иван Карабоюков, коъто работи като еколог в „И. Е. Т. 2“ ЕООД, се установява, че през 2020 г. дружеството не е извършвало дейности по третиране на отпадъци. Според свидетеля отчетността е водена в незаверена отчетна книга, тъй като решението на директора на РИОСВ за даване на разрешение за извършване на дейността се  е забавило и законът е позволявал в този период отчетността да се води в такава книга. Впоследствие тъй като книгата не била изчерпана отчетите са били попълвани в нея, а в заверената отчетна книга е нямало вписвания, защото няма фактически извършени дейности по третиране на отпадъци.

От правна страна:

АУАН и НП са издадени от териториални и материално компетентни органи, в кръга на тяхната дейност, като при издаването им не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, нарушаващи правото на защита на жалбоподателя.

В случая в АУАН е посочена датата на неговото съставяне, а именно 14.09.2020 г., което означава, че НП № 45/09.03.2021 г. е издадено в законоустановения шестмесечен срок. Обстоятелството, че в обстоятелствената част на НП е посочена друга дата на съставяне на АУАН не опорочава процедурата по установяването и наказването на допуснатото нарушение, доколкото номера и датата на АУАЕ не са част от задължителните реквизити по чл. 57 ЗАНН.

Съгласно чл. 44, ал. 1 ЗУО лицата, чиято дейност е свързана с образуване, събиране, транспортиране и/или третиране на производствени и/или опасни отпадъци, както и лицата, притежаващи разрешение, комплексно разрешително или регистрационен документ и извършващи дейности по събиране и транспортиране и/или третиране на битови и/или строителни отпадъци, са длъжни да водят отчетни книги, заверени от компетентния орган за издаване на разрешението или регистрационния документ.

От своя страна разпоредбата на чл. 9, ал. 1 от Наредба № 1 от 4.06.2014 г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри лицата, които третират отпадъци  са длъжни да поискат заверяване на отчетната книга до 1 месец от заверяване на работни листове и/или издаване на разрешение по чл. 35 ЗУО при завеждането на нова отчетната книга в случай на добавяне на нова дейност или нови кодове отпадъци в разрешението/регистрационния документ/комплексното разрешително или в заявленията за търговци и/или брокери, както и в случай, че водените са на приключване или са повредени.

В случая по делото бе установено, че „И. Е. Т. 2“ ЕООД  след издаване на разрешението за извършване на дейности по третиране на отпадъци на 25.03.2019 г. е пропуснало установения едномесечен срок за заверка на водената от тях отчетна книга. Възможността за воденето на отчетност в незаверена отчетна книга съгласно чл. 9, ал. 7 от Наредба № 1 е допустима само за периода по подаване на заявление за регистрация до до момента, в който компетентния орган издава регистрацията за извършване на дейността. Това означава, че водената отчетност в незаверената отчетна книга след 25.03.2019 г. е била осъществявана в нарушение на изискванията на закона и наредбата.

Съгласно  чл. 9, ал. 5 от Наредба № 1 липсата на заверка при воденето на отчетните книги се счита за водене на невярна отчетност. На 30.01.2020 г. е  била заверена друга отчетна книга. От този момент нататък задължението на „И. Е. Т. 2“ ЕООД  е било да води отчетността си в заверената отчетна книга. В случая обаче дружеството е продължило да води отчетността си в незаверената отчетна книга, което означава, че към 13.08.2020 г.  не е изпълнило задълженията си по чл. 44, ал. 1 ЗУО. Без правно значение е, че през 2020 г. не са били извършвани дейности по третиране на отпадъци, доколкото съобразно разпоредбата на чл. 10, ал. 3 от Наредба № 1 дружеството е било длъжно да отрази този факт в надлежно заверената отчетна книга.

Според настоящия състав не са налице и основания за приложението на чл. 28 ЗАНН, тъй като дружеството-жалбоподател след 25.03.2019 г. и през цялата 2019 г. не е предприело действия по заверка на отчетната си книга, въпреки че е извършвало дейности по третиране на отпадъци, а през 2020 г. след заверката на нова отчетна книга е продължило да води отчетността си в незаверената такава. По този начин чрез бездействието си И. Е. Т. 2“ ЕООД е затруднило ефективния контрол на дейностите, свързани с третирането на отпадъци. Обстоятелството, че дружеството не е извършвало дейност е съобразено от наказващия орган, поради което и е наложена минималната, предвидена в чл. 135, ал. 1, т. 3 ЗУО имуществена санкция.

Ето защо, съдът приема, че атакуваното наказателно постановление се явява правилно и законосъобразно, поради което и следва да бъде потвърдено.

 

Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 45/09.03.2021 г., издадено от Директора на РИОСВ-С., с което на „И. Е. Т. 2“ ЕООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр. Ихтиман, ул. „Е.“ № **за нарушение на чл. 44, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/ на основание чл.  135, ал. 1, т. 3 ЗУО е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева.

 

Решението може да се обжалва с касационна жалба по реда на АПК пред Административния съд – С. ***, в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

Районен съдия:

                      /Р. Йорданова/