№ 138
гр. гр.Монтана, 17.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МОНТАНА, ТРЕТИ СЪСТАВ, в публично
заседание на тринадесети декември през две хиляди двадесет и първа година
в следния състав:
Председател:ДЕСИСЛАВА ЦВЕТКОВА
при участието на секретаря НИКОЛИНКА Г. АЛЕКСАНДРОВА
като разгледа докладваното от ДЕСИСЛАВА ЦВЕТКОВА Административно
наказателно дело № 20211630200563 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
С Електронен фиш за налагане на глоба Серия К № 2595592 от
08.03.2019г. издаден от ОД на МВР-Монтана на Р. Д. П. от град София е
наложено административно наказание глоба в размер на 50.00 лева на
основание чл.189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.1 т.2 от ЗДвП.
Недоволен от така издадения Електронен фиш е останал Р. Д. П., който
чрез пълномощника си адв.СС.Б.САК обжалва същото с оплакване за
неправилност, необоснованост и незаконосъобразност, като излага конкретни
доводи. Навежда още доводи, че в хода на административно-наказателното
производство са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила,
които са опорочили цялото административно-наказателно производство.
Предвид горното моли съда да постанови решение, с което да се отмени
атакуваното наказателно постановление, като незаконосъобразно. В съдебно
заседание редовно призован не се явява и не изпраща представител.
Въззиваемата страна не изпраща свой процесуален представител и не
взема становище по жалбата.
Въззивният съд, като взе предвид събраните по делото писмени
доказателства, доводите на жалбоподателя посочени в жалбата, намира за
установено следното:
1
Жалбата е допустима: подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН в
съответствие с изискуемото от закона съдържание и от страна, имаща правен
интерес и процесуална възможност за въззивно обжалване, а разгледана по
същество се явява НЕОСНОВАТЕЛНА.
Съдът като взе предвид становищата на страните и събраните по
делото писмени доказателства, намира за установено следното от
фактическа страна:
На 08.03.2021г. мобилна система за видеоконтролиране на нарушенията
на правилата за движение по пътищата, ATCC /ARH CAM S1/ била включена
и автоматично заснемала автомобилите, които се движат с превишена
скорост. След приключване на работната смяна операторите на мобилното
устройство снели информацията от камерата.
В издадения Електронен фиш за налагане на глоба е отразено, че на
08.03.2021г. в 14.52 часа в град Монтана, бул.”Христо Ботев” 109 с посока на
движение от кръстовище с ул.”М.Димова в населено място с автоматизирано
техническо средство 11743, било заснето движение на лек автомобил „Шкода
Октавия”, с рег. № ххххх, със скорост от 63 км./ч. – над разрешената скорост
от 50 км./ч. за населеното място.
Въз основа на заснемането бил издаден Електронен фиш за налагане на
глоба, серия К № 2595592 от 08.03.2019г, в който като нарушител бил вписан
собственика – Р. Д. П.. В издадения Електронен фиш за налагане на глоба е
отразено, че за констатираното нарушение на чл. 21, ал.1 от ЗДвП на
жалбоподателя на основание чл.189 ал.4 във вр. чл.182 ал.1 т.2 от ЗДвП е
наложено административно наказание „глоба” в размер на 50.00 лева.
Горната фактическа обстановка съдът прие за безспорно установена от
събраните по делото писмени доказателства. Въз основа на нея направи
следните правни изводи:
В производството фактическа обстановка е установена от
представените по делото писмени доказателства.
При събраните в производството доказателства съдът намира, че
правилно административно наказващият орган е издал електронен фиш, като
правилно е ангажирана административнонаказателната отговорност на дееца.
При безспорно установено нарушение, нарушител и неговата вина, при което
2
и правилно и законосъобразно е издаден електронен фиш. Наложеното
наказание съответства на тежестта на извършеното деяние и на личността на
нарушителя.
Съгласно разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП при нарушение,
установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в
отсъствие на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.
Електронният фиш съдържа данните, посочени в цитираната разпоредба, като
образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните
работи.
След изменението на чл.189 ал.4 ЗДвП /ДВ бр.19/2015г./ и приетата въз
основа на него Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. на министъра на
вътрешните работи, обн. ДВ, бр.36/19.05.2015г., електронен фиш за
санкциониране на нарушение по ЗДвП може да бъде издаван винаги, когато
нарушението е установено и заснето с мобилно автоматизирано техническо
средство, при условие, че са изпълнени изискванията, предвидени в
посочения подзаконов нормативен акт. Записите от мобилните технически
средства са годно доказателствено средство, чиято стойност следва да се
преценява при съвкупна оценка на всички събрани доказателства.
Електронният фиш, съгласно §1 от ДР на ЗАНН и в §6, т.63 от ДР на
ЗДвП, е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг
носител, създадено чрез административно-информационна система въз
основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани
технически средства. Електронният фиш е властнически акт, който по правно
действие се приравнява едновременно към АУАН и НП. Данните, които
следва да съдържа са изрично посочени в чл.189, ал.4 от ЗДвП, като не се
изисква същият да съдържа името и подписа на издателя. Издава се в
съкратено производство и няма състезателен характер. В този смисъл е
изискването по чл.189 ал.4 ЗДвП за отсъствие на контролен орган и на
нарушител, а не физически на мястото на установяване и заснемане на
нарушението да не присъства контролен орган.
При постановяване на ТР №1/2014г. на ВАС не е действала Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015г., която урежда условията и редът за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
3
движение по пътищата. В мотивите на цитираното ТР ВАС приема, че
поставянето на технически средства, които автоматично да записват
административни нарушения, трябва да се извършва по определена
процедура и при спазване на тези определени изисквания. Процедурата и
изискванията са регламентирани именно с Наредба №8121з-532/12.05.15г., а
съгласно §6, т.65, буква б/ от ДР на ЗДвП мобилните камери са признати за
„автоматизирани технически средства и системи“.
Видно от приложените доказателства се обосновава обективната
съставомерност на вмененото нарушение. Нарушението е правилно
квалифицирано, като правилно е приложена санкционната разпоредба и
определен размера на наложеното наказание.
От събраните във въззивното производство доказателства безспорно се
установява годността на мобилната система за видеоконтрол, мястото, на
което е извършван контрола, обозначаването му и публичното му
оповестяване. Спазени са изискванията на Наредбата.
Жалбоподателят Р.П. е осъществил от обективна и субективна страна
състава на нарушението по чл.189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.1 т.2 от ЗДвП,
тъй като на 08.03.2021г. в 14.52 часа в град Монтана, бул.”Христо Ботев” 109
с посока на движение от кръстовище с ул.”М.Димова в населено място с
автоматизирано техническо средство 11743, било заснето движение на лек
автомобил „Шкода Октавия”, с рег. № ххххх, със скорост от 63 км./ч. – над
разрешената скорост от 50 км./ч. за населеното място.
От субективна страна, жалбоподателят е действал при пряк умисъл –
съзнавал е ограничението на скоростта, знаел е, че не следва да го превишава,
но въпреки това управлявал автомобила със скорост над разрешените норми.
Наказанието за нарушението е правилно индивидуализирано, което
предпоставя потвърждаване на електронния фиш.
Нормата на чл. 188 от ЗДвП предвижда административнонаказателна
отговорност за собственика или ползвателя на моторното превозно средство
за извършеното с него нарушение, независимо от това кой е действителният
негов извършител, като в тази връзка оплакванията за недоказаност
авторството на нарушението са неоснователни.
Законодателят е предвидил в чл.189 ал. 5 ЗДвП - 14-дневен срок, в който
собственикът на МПС, с което е извършено нарушението, има възможност да
4
предостави в съответната териториална структура на Министерството на
вътрешните работи писмена декларация с данни за лицето, извършило
нарушението, и копие на свидетелството му за управление на моторно
превозно средство. Предоставянето на декларацията от собственика на
автомобила е именно изпълнение на тази предоставена законова възможност.
В случая собственикът на МПС, жалбоподателят в настоящето производство
не е подал до наказващият орган доказателства, от които е видно, че на
въпросната дата, той не е управлявал лекия автомобил.
С оглед на гореизложеното, издаденият ЕФ е законосъобразен и като
такъв следва да се потвърди.
Предвид гореизложените мотиви и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН
Районен съд - Монтана
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба Серия К №
2595592 от 08.03.2019г. издаден от ОД на МВР-Монтана, с което на Р. Д. П.
от град София е наложено административно наказание глоба в размер на
50.00 лева на основание чл.189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.1 т.2 от ЗДвП, като
ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред
АС-Монтана в 14-дневен срок от съобщението на страните.
Съдия при Районен съд – Монтана: _______________________
5