Решение по дело №916/2020 на Районен съд - Кюстендил

Номер на акта: 260084
Дата: 12 април 2021 г. (в сила от 20 май 2021 г.)
Съдия: Николай Александров Николов
Дело: 20201520200916
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

гр.Кюстендил, 12.04.2021г.

 В    И М Е Т О   Н А    Н А Р О Д А

Кюстендилският районен съд, в открито съдебно заседание на осемнадесети март две хиляди двадесет и първа година, в състав :

                                                          Районен съдия : Николай Николов             

при секретаря  Валентина Спирова,

като разгледа докладваното от съдията АНД №916 по описа на съда за 2020г., за да се произнесе, взе предвид:

 

 

 

 

Делото е образувано по жалба от “Дия Транс-18”ЕООД, гр.Кюстендил, ул.“***”№51, ет.2, представлявано от управителя К. С. против наказателно постановление №42-0000897/25.06.2020г., издадено от директора на Регионална дирекция ”Автомобилна администрация”, гр.София, с което на жалбоподателя на основание чл.105, ал.1 ЗАП е наложена “имуществена санкция” в размер на 200 лева.

Иска се отмяна на атакуваното постановление, с довода, че същото е неправилно и незаконосъобразно.

Административнонаказващият орган (АНО) не е взел присъствено участие в съдебното производство, но в придружаващото жалбата писмо, е изразил становище за неоснователност на същата.

Районен съд-гр.Кюстендил, след като се запозна с доказателствата по делото и прецени същите поотделно и в тяхната съвкупност, намери за установено следното:

При извършена тематична проверка на дружеството-жалбоподател служители на РД”АА”, гр.София – свидетелите Г. и С. установили, че превозвачът не представил изискани с конкретно известие документи.

На 04.06.2020г. бил съставен АУАН срещу жалбоподателя, в който са отразени следните обстоятелства: превозвачът не представя за проверка изисканите с уведомително известие, получено на 28.05.2020г., конкретно цитирани документи. Прието било, че е нарушен чл.91б, т.1 ЗАП.

На 25.06.2020г. е издадено обжалваното НП. В него е възпроизведена фактическа обстановка, идентична с тази по акта. Обоснован е извод за извършено нарушение, на което е дадена аналогична правна квалификация, като санкцията е наложена на основание чл.105, ал.1 ЗАП. Наказателното постановление е връчено на 16.07.2020г.

Горната фактическа обстановка се установява от събраните по делото доказателства, а именно: документите, съдържащи се в административнонаказателната преписка, показанията на посочените свидетели.

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срок, срещу подлежащ на атакуване акт и от лице, което има право на такава.

Разгледана по същество, жалбата е основателна. Съображенията за този са следните:

В хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, обосноваващи отмяната на атакуваното НП. Това е така защото:

Както в акта, така и в НП липсва изчерпателно описание на обстоятелствата, при които е осъществено твърдяното нарушение, съответно не са изложени твърдения за всички съществени елементи от обективната страна на състава на нарушението. В това число кога и къде е извършено вмененото нарушение. Датата и мястото на извършване на нарушението освен, че са задължителни реквизити на АУАН и НП, същите индивидуализират пряко нарушението като такова, като непосочването им по ясен и категоричен начин винаги съставлява съществено нарушение на процесуалните правила, тъй като пряко рефлектира върху правото на защита на нарушителя. Волята на АНО следва да бъде ясна и категорична, а не да се презюмира.

Допуснатите процесуални нарушения са от такова естество, че правят невъзможна преценката за материалноправната законосъобразност на атакуваното НП.

Въпреки това, по съществото на спора следва да се отбележи, че АНО е нарушил и материалния закон, доколкото неправилно е квалифицирал извършеното като нарушение по чл.105, ал.1 ЗАП.

Съгласно чл.91б, ал.1, т.1 ЗАП, превозвачите са длъжни да предоставят на служителите от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" за проверка всички документи, свързани с превозите на пътници и товари. Неизпълнението на това задължение е относимо към нормата на чл.97, ал.1 ЗАП, предвиждаща санкция за този, който не представи за проверка свързани с превозната дейност документи.

Неправилно е приложен е общия санкционен състав, при наличие на специален такъв.

При това положение АНО е ангажирал незаконосъобразно административнонаказателната отговорност на жалбоподателя, поради което атакуваното НП следва да се отмени.

Воден от горното, съдът

Р  Е  Ш  И :

ОТМЕНЯ наказателно постановление№42-0000897/25.06.2020г., издадено от директора на Регионална дирекция ”Автомобилна администрация”, гр.София, с което на “Дия Транс-18”ЕООД, гр.Кюстендил, ул.“***”№51, ет.2 на основание чл.105, ал.1 ЗАП е наложена “имуществена санкция” в размер на 200 лева.

Решението подлежи  на обжалване пред Административен съд – гр.Кюстендил в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

                                                                                                          Районен съдия: