Решение по дело №121/2020 на Районен съд - Кубрат

Номер на акта: 260014
Дата: 6 ноември 2020 г. (в сила от 1 декември 2020 г.)
Съдия: Албена Дякова Великова
Дело: 20203320200121
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е   

 

 260014

 

Гр.Кубрат, 6 ноември 2020 год.

 

                             

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

 

Кубратският районен съд в публично съдебно заседание на шести октомври две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                                               Председател: Албена  Великова

 

При секретаря В.Д.като разгледа докладваното от съдията АНД № 121 по описа на РСКт за 2020 год., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление (НП) № 29, издадено на 10.06.2020 г. от А.Н. кмет  на О.К. с което на лицето И.М.Ю., ЕГН **********,*** за административно нарушение на чл. 89, ал. 2 от Наредба № 4 за реда на придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет Кубрат (Наредбата) е наложено на основание чл. 90, ал. 2 от наредбата административно наказание глоба в размер на 500.00 лева.

Жалбоподателят, в жалбата пред съда изразява становище, че обжалваното постановление е незаконосъобразно и моли съда да го отмени. В съдебно заседание не се явява и не ангажира доказателства. Депозирал  е писмено становище, с което поддържа жалбата. Твърди, че не е извършил вмененото му административно нарушение, тъй като за да е налице завземане на имота е следвало още към момента на извършване на действието имотът да е бил общинска собственост; не е „заграбил“, „присвоил“ или „завладял“ процесния имот. По същество взима становище, с което обосновава незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление и моли то да бъде отменено.

Въззиваемата страна О.К. чрез процесуален представителюрисконсулт Георгиева оспорва жалбата и ангажира гласни и писмени доказателства. По същество изразява становище по законосъобразност на обжалваното наказателно постановление и затова счита, че то следва да бъде потвърдено.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и обсъди доводите на страните, прие за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН от  административнонаказаното лице, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, тя е неоснователна.

С обжалваното наказателно постановление на И.Ю. е наложено административно наказание глоба в размер на 500 лева за това, че на 18.02.2020 г. в с. Точилари неправомерно е ползвал УПИ Х, кв. 16 с площ 2475 кв. м по плана на село Точилари, одобрен със Заповед № 1161/15.11.1989 г., който е актуван с АПОС № 6875/13.02.2020 г.

От фактическа страна съдът установи следното:

На 18.02.2020 г. била извършена проверка от комисия в състав Ш.Б.М.– кмет на с. Точилари и членове Х.А.И.и А.А.О., по повод неправомерно използване на имот, общинска собственост, находящ се в с. Точилари, съставляващ УПИ Х, кв. 16 с площ 2475 кв. м по плана на селото, одобрен със Заповед № 1161/15.11.1989 г. Комисията установила, че имотът се ползва неправомерно от И.М.Ю.. Не се твърди по време на проверката жалбоподателят да е представил документ, от който да е видно на какво основание ползва имота. В този смисъл са и депозираните от него „възражения“ по констативен протокол, входирани в деловодството на общината на 09.03.2020 г. Жалбоподателят заявява, че този имот му е бил отреден от служители в общината въз основа на ПМС от 1974г., като е бил въведен в имота с нарочно издадено за това удостоверение, което обаче не може да представи, тъй като не е запазил. 

Установеното при проверката било преценено от свидетеля Ш.Ш. като административно нарушение на разпоредбата на чл. 89, ал. 2 от Наредбата за което съставил АУАН бланков 000131/27.04.2020 г. АУАН бил връчен на жалбоподателя, който го подписал без възражения. Такива не е представил и по реда на чл. 44, ал. 1 от ЗАНН.

Приложено е писмо, адресирано до кмета на общината и до МЗ (л.6 от делото), депозирано в общинската администрация на 26.05.2020 г. Видно от съдържанието му, Ю. признава, че е получил писмо изх. № УД-02-21-28/10.01.2020 г., с което е бил помолен да представи на кмета на село Точилари или в отдел „Общинска собственост ОПИД“ при О.К. документи, които доказват предоставеното му право да ползва имота, находящ се в село Точилари, който съгласно действащия ПУП на селото съставлява УПИ Х от кв.16. Категорично се установява, че той не е представял такива документи, а както пред кмета на селото, така и във възраженията си твърди, че ползва процесния имот от 1990 г., като в същия е изградил действащ животновъден обект, в който отглежда 225 животни, надлежно регистрирани по националното и европейското законодателство.

 На базата на съставения АУАН било издадено и атакуваното НП, връчено на 17.06.2020 година.

 Описаната така фактическа обстановка безспорно се установява от приложените по делото доказателства: показания на актосъставителя Ш., който поддържа констатациите, съответни на събраните по делото писмени доказателства: акт за установяване на административно нарушение и наказателно постановление, надлежно връчени, писмени възражения, констативен протокол, писмо от 26.05.2020 г.,  АПОС № 6875/13.02.2020 г. Констатациите се оспорват от жалбоподателя, който сочи, че не е извършил вмененото му административно нарушение, защото той е собственик на посочения имот на основание давностно владение продължило тридесет години. Счита, че санкцията е наложена неправомерно и затова моли да се отмени наказателното постановление.

При така изяснената фактическа обстановка и въз основа на представените доказателства, съдът обоснова следните правни изводи: НП е издадено от компетентен орган и в предвидената от закона форма. В резултат на проведената служебна проверка и контрол настоящата съдебна инстанция констатира, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила при издаване на НП, които да обуславят неговата незаконосъобразност. В съставения административнонаказателен акт е дадено точно описание на извършеното административно нарушение, неговия автор и са посочени нарушените законови разпоредби. Даденото фактическо описание на административното нарушение, на обстоятелствата, при които е осъществено от жалбоподателя, място на извършването му и на основата на какви доказателства е законосъобразно. По категоричен начин се установява, че жалбоподателят е бил наясно с обстоятелството, че няма документи, които да установяват, че ползва имота на законно правно основание. Нещо повече, преди актуването му като публична общинска собственост, жалбоподателят е бил поканен да представи съответните документи, доказващи, че е собственик или ползвател на имота, но той не е представил такива. Впоследствие имотът е актуван като общински и е следвало да бъде освободен от жалбоподателя. Независимо от това негово знание за възможностите, при които би могъл да го владее, респ. закупи, към датата на проверката 18.02.2020 год. той е продължил да го ползва, което се установява по несъмнен начин и от събраните гласни доказателства. В случая към дата 18.02.2020 год. поведението на жалбоподателят може да бъде определено като самоволно ползване на терен, общинска собственост. Това му поведение се обективира не само с категоричното волеизявление на актосъставителя, а и от приложените писмени доказателства, с които категорично е установено, че този терен представлява общинска собственост, поради което не следва да бъде използван от него. Твърдението му, че не е завземал имота неправомерно остава недоказано. Нито към жалбата, нито в съдебно заседание се представят доказателства, установяващи, че през 1990 г., от когато заявява, че го ползва, е започнал да го държи или владее на законно основание. Осъществен ли е фактическия състав на давностното владение не може да се обсъжда в настоящия процес, тъй като е предмет на разглеждане в друго производство.

Неправомерното поведение на жалбоподателя е безспорно установено от събраните гласни и писмени доказателства. Законосъобразно е преценено от актосъставителя, че поведението на жалбоподателя съставлява нарушение на разпоредбата на чл. 89, ал. 2 от Наредбата за реда на придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, която определя, че лице, което без законно основание завземе общински имот се наказва с глоба от 500 до 1 500 лева, ако не подлежи на по-тежко наказание. В конкретният случай поведението на жалбоподателят се е изразило в несъобразяване с издадените  административни актове, като той не предприел необходимите постъпки да преустанови ползването на имота за лични нужди. Ето защо при безспорно установеното негово виновно поведение той е следвало да понесе и съответните санкции. Впоследствие, след като е обсъдил събраните доказателства, наказващият орган е дал пълно и точно описание на обстоятелствата, при които е осъществено административното нарушение от страна на жалбоподателя, което отговаря на установените фактически обстоятелства по съставения по административнонаказателната преписка АУАН, подкрепен и от доказателствата по делото. В атакуваното НП са посочени всички необходими факти, които квалифицират административното нарушение. По несъмнен начин са конкретизирани осъществените неправомерни действия на жалбоподателя. Нарушителят е могъл да разбере обстоятелствата, при които е осъществил вмененото му нарушение, както и в какво точно се е изразило неговото неправомерно поведение, коя норма е нарушил и срещу какво би следвало да организира защитата си. Спазени са изискванията на чл. 57, ал. 1, т. 1-10 от ЗАНН. Няма съществено опорочаване на административнонаказателния процес, което да е довело до неприемливо ограничаване на правото на защита на жалбоподателя. Правилно и законосъобразно е преценено, че не са налице основания случая да бъде определен като маловажен по смисъла на чл. 28, б.а от ЗАНН, защото се касае за деяние с повисока степен на обществена опасност в сравнение с други подобни случай. Били са налице безспорни предпоставки за налагане на административно наказание. Законосъобразно наказващият орган го е определил по реда на чл. 89, ал. 2 от НРПУРОИ, като го е определил в предвидените законови граници и при съобразяване на изискванията на чл. 27, ал. 1-3 от ЗАНН го е наложил в размер от 500 лева, близо до минимума. При определяне на наказанието наказващият орган е отчел смекчаващите и отегчаващите отговорността обстоятелства, като е наложил съответното на нарушението административно наказание Така определеният размер на административното наказание съответства на имущественото състояние на нарушителя и ще спомогне в най-пълна степен да се изпълнят целите на административното наказание по смисъла чл.12 от ЗАНН.

По изложените погоре правни основания не са налице твърдените пороци на административнонаказателния процес. Безспорно е установено, че към дата 18.02.2020 год., а и преди това, Ю. е знаел, че не е собственик на този терен, че той е общинска собственост, както и че липсват правни основания той да го ползва. Описанието на фактическите обстоятелства, при което е извършено административното нарушение е дадено с необходимата пълнота. Предвид на изложеното атакуваното НП е издадено законосъобразно и следва да бъде потвърдено.

Ето защо на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

         

Р  Е  Ш  И  :

 

ПОТВЪРЖДАВА като законосъобразно Наказателно постановление  29, издадено на 10.06.2020 г. от А.Н. кмет  на О.К. с което на  И.М.Ю., ЕГН **********,*** на основание чл. 90, ал. 2 от Наредба № 4 за реда на придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет Кубрат, за извършено административно нарушение на чл. 89, ал. 2 от НРПУРОИ е наложено административно наказание глоба в размер на 500.00 лева.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението от страните, че същото е изготвено и обявено, пред Административен съд – Разград, на основанията, предвидени в НПК, и по реда на глава дванадесета от АПК.

                                                               

                                                                        Председател: /П/ Ал. Великова