Решение по дело №26/2024 на Районен съд - Сливница

Номер на акта: 48
Дата: 7 март 2024 г.
Съдия: Людмила Людмилова Митрева
Дело: 20241890200026
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 януари 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 48
гр. Сливница, 07.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СЛИВНИЦА, I-ВИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесети февруари през две хиляди двадесет и
четвърта година в следния състав:
Председател:Людмила Людм. Митрева
при участието на секретаря Паулина Бл. Велкова
като разгледа докладваното от Людмила Людм. Митрева Административно
наказателно дело № 20241890200026 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. ЗАНН.
Образувано е по жалба на Ю. К. П. срещу Електронен фиш № **********, издаден от
АПИ, с който му се налага на глоба в размер на 300 лева, на основание чл. 179, ал.3 ЗДвП, за
нарушение по чл.139, ал.6 ЗДвП
В жалбата са изложени твърдения, че електронния фиш е незаконосъобразен,
доколкото при издаването му са допуснати съществени процесуални нарушения, както и
поради обстоятелството, че не е извършено нарушение, доколкото е била заплатена
дължимата пътна такса за процесния автомобил.
Административно-наказващия орган е депозирал отговор на жалбата, с който оспорва
същата. Излагат се съображения за правилност и законосъобразност на издадения
електронен фиш.
Районен съд - Сливница, като прецени събраните по делото доказателства по
свое убеждение, обсъди възраженията, доводите и исканията на страните, намира за
установено от фактическа и правна страна следното:
По допустимостта на жалбата:
Жалбата се явява процесуално допустима, подадена в срок и от легитимирана страна,
срещу акт, подлежащ на обжалване.
По същество:
От представения по делото Електронен фиш № **********, издаден от АПИ се
установява, че на Ю. К. П., като собственик и водач на лек автомобил „***************“,
рег. № ****************** с технически допустима маса от 2770 е наложена глоба в размер
на 300 лева, за това, че на 27.02.2020 г. в 11.37 ч. е установено нарушение на посоченото по-
горе ППС с движение по път I-8 км 41+234 с посока намаляващ километър, включен в
охвата на платена пътна мрежа без да е заплатена дължимата пътна такса по чл.10, ал.1, т.1
ЗП. Нарушението е заснето с контролно устройство № 40672. /л.7/
По делото не се спори, a и от събраните по делото доказателства, а именно
Електронна справка за процесното МПС /л.11/, се установява, че същото е собственост на
жалбоподателя и има характеристиките на ППС по чл. 10a, ал. 7, т.1 ЗП - пътно превозно
1
средства с обща технически допустима максимална маса до 3.5 тона, на четири колела,
предназначено за превоз на пътници.
Не се спори и че жалбоподателят е бил водач на процесното МПС на дата 27.02.2020
г. в 11.37 ч. Наред с това не е представил декларация, че друг е управлявал МПС-то,
съгласно чл.189, ал.5 ЗДвП.
Съдът намира, че електронният фиш е издаден от компетентния за това орган –
Агенция пътна инфраструктура, съгласно чл.10, ал.10 ЗП, както и че съдържа всички
задължителни реквизити, предвидени в чл. 189, ал.4 ЗДвП.
По делото не се спори, а и от представения доклад и снимково изображение от
контролно устройство № 40672 към него /л.10-14/ се установява движение на това ППС на
27.02.2020 г. в 11.37 ч. на път I-8 км 41+234 с посока намаляващ километър, които се
ползват с обвързваща съда доказателствена сила за посочените обстоятелства, като
оборването им е в тежест на нарушителя по аргумент от чл. 189, ал.1 ЗдвП.
Не се спори, че посоченият по – горе участък, като републикански път, е включен в
списъка на пътищата в обхвата на платената пътна мрежа, по които може да се събира такса
за ползване на пътната инфраструктура - винетна такса, или такса за изминато разстояние -
ТОЛ такса, което се установява и от прието от Министерски съвет Решение № 127 от
28.02.2020 г. за промени на списъка на републиканските пътища, за които се събират такса
за ползване на пътната инфраструктура – винетна такса, обнародвано в Държавен вестник.
Същото се установява и от цитираното решение, с което съдът служебно се е
запознал от сайта на Държавен вестник, бр.19, от 06.03.2020 г.
Поради това за преминаване през същия от процесното МПС се дължат таксите по
чл.10, ал.1, т.1 ЗП, съгласно която заплащането на винетната такса дава право на едно пътно
превозно средство да ползва за определен срок платената пътна мрежа.
Разпоредбата на чл.139, ал.6 ЗДвП регламентира задължение на водача на пътно
превозно средство преди движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, да
заплати таксата по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата в случаите, когато такава е
дължима според категорията на пътното превозно средство, освен когато таксата е заплатена
от трето лице.
Условията, редът и правилата за изграждане и функциониране на смесена система за
таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на база
изминато разстояние, съгласно разпоредбата на чл. 10, ал. 7 от ЗП, се определят с наредба на
Министерския съвет в съответствие с изискванията на Директива 1999/62/ЕО на
Европейския парламент и на Съвета и Директива 2004/52/ЕО.
В изпълнение на законовата делегация е приета Наредба за условията, реда и
правилата за изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на различните
категории пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние, приета с
ПМС № 285 от 10.12.2018 г., обн., ДВ, бр. 104 от 14.12.2018 г.
Детайлно условията и редът за заплащане на процесната такса по чл.10, ал.1, т.1 от
ЗП, са уредени в чл. 5 от Наредбата. Според алинея 2 от цитираната разпоредба при
заплащане на винетната такса собственикът или ползвателят декларират регистрационния
номер на пътното превозно средство, категорията му и периода на валидност на винетната
такса съгласно периодите, посочени в чл. 4, ал. 2.
От представената от жалбоподателя разписка за закупена електронна винетка /л.8/ се
установява, че за ППС с рег. № ******************, категория К3, която категория
означава лек автомобил, какъвто е процесния, с държава на регистрация – **************, с
период на валидност 21.01.2020 г. до 26.01.2021 г., е заплатена винетна такса в размер на 97
лева срещу която му е предоставена електронна винетка с уникален идентификационен №
20012135449032.
При закупуване на винетката са декларирани всички задължителни реквизити,
посочени в чл.5, ал.2 от Наредбата, а именно - регистрационният номер на автомобила;
категорията му - лек автомобил с маса до 3,5 тона и периодът на валидност на винетната
такса.
2
Не се установи по делото да са допуснати грешки при деклариране на горепосочените
данни, за да се приложи санкцията на чл.5, ал.3 от Наредбата, доколкото същите съвпадат с
данните на процесния лек автомобил.
В тази насока липсват и твърдения от страна на АНО за допуснати грешки при
деклариране на данните при закупуване на винетката.
Следва да се посочи, макар и АНО да не е въвел подобни твърдения, че Категорията
К3 е означение за лек автомобил, не е посочено категория К3 – ремарке, за да се приеме, че
винетна такса е заплатена за ремарке.
С оглед изложеното съдът приема, че е заплатена винетна такса за посочения период,
обхващащ и процесната дата, именно за процесния лек автомобил.
Действително от справката на АПИ /л.15-16/ липсва отразена заплатена винетна такса
с посочения индивидуален номер за посочения период за процесното МПС. Липсата на
отразяване в системата на АПИ за закупената електронна винетка за процесното МПС за
процесната дата не може да бъде вменено в отговорност на жалбоподателя, доколкото
същият е изпълнил задълженията си по чл.102, ал.2 ЗДвП, а именно за установяване на
размера и за заплащане на съответната пътна такса, видно от представената разписка, която
съдът приема като годно доказателство за установяване на тези обстоятелства. Същата не е
оспорена и опровергана от административно – наказващия орган.
Дори и да се приеме, че погрешно е посочена категорията МПС, то съгласно новата
разпоредба на чл. 10а, ал. 3б от Закон за пътищата (обн. ДВ, бр. 23 от 2021 г., в сила от
19.03.2021 г.), когато при издаване на електронна винетка е допусната техническа грешка
при деклариране на регистрационния номер на пътното превозно средство, включително на
държавата, в която е регистрирано, или на неговата категория, може да бъде извършена
корекция от съответните длъжностни лица, ако след заявление за промяна на грешно
декларирани данни от собственика или ползвателя, безспорно се установи, че в Република
************** не съществува регистрирано пътно превозно средство с идентичен на
първоначално декларираните във винетката регистрационен номер, държава на регистрация
или категория.
Промяната в данните на електронната винетка има действие от момента на
извършване на корекцията и има срок на валидност до изтичането на срока на валидност на
първоначално издадената.
Следователно, преди да се приеме че е налице административно нарушение, следва да
се извърши проверка дали се касае за техническа грешка. Тази разпоредба е приложима на
основание чл.3, ал.2 ЗАНН, като по-благоприятен закон обнародван преди влизане в сила на
ЕФ. В този смисъл е Решение № 92 от 26.01.2022 г. по к.н.а.д. № 740/2021 г. по описа на
Административен съд София-област.
За пълнота следва се посочи, че дори и да се приеме, че има нарушение, същото
представлява маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, което е самостоятелно
основание за отмяна на електронния фиш съгласно указанията, дадени с Тълкувателно
решение № 1 от 12.12.2007 г. на ВКС по н. д. № 1/2007 г., ОСНК.
В случая не е ощетен държавният бюджет, доколкото е внесена в пълен размер
дължимата пътна такса за съответната категория МПС. Същевременно разпоредбата на чл. 5,
ал. 3 от Наредбата за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на
смесената система за таксуване на различните категории превозни средства на база време и
на база изминато разстояние не може да обоснове наличие на административнонаказателна
отговорност. Всичко това сочи, че деянието разкрива само формално признаците на
административно нарушение, но е лишено от обществена опасност. Това сочи на
маловажност, доколкото не разкрива типичната за предвиденото административно
нарушение тежест и целта на закона е постигната – събрана е дължимата винетна такса.
По изложените съображения съдът намира жалбата за основателна като обжалвания
електронен фиш следва да бъде отменен.
По отговорността за разноските:
С оглед изхода на спора право на разноски се пораждат за жалбоподателя, който е
направил своевременно искане за присъждане на такива и доказа направа на разноски в
3
размер на 300 лева – платено адвокатско възнаграждение, за реалното плащане на което е
представена разписка, обективирана в договор за правна защита и съдействие /л.18/.
При тези мотиви и на основание чл. 63, ал. 2, т.1 ЗАНН, Районен съд - Сливница
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш № **********, издаден от АПИ, с който на Ю. К. П. е
наложена глоба в размер на 300 лева, на основание чл. 179, ал.3 ЗДвП, за извършено
нарушение по чл.139, ал.6 ЗДвП.
ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“, БУЛСТАТ *************** ДА
ЗАПЛАТИ НА Ю. К. П., ЕГН ********** сумата в размер на 300 лева – разноски по
делото.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване по реда на глава XII от АПК –
пред Административен съд – София област в 14-дневен срок от получаване на съобщение за
изготвянето му и на основанията, предвидени в НПК.
Съдия при Районен съд – Сливница: _______________________
4