Решение по дело №1803/2020 на Районен съд - Велико Търново

Номер на акта: 82
Дата: 22 февруари 2021 г. (в сила от 15 юли 2021 г.)
Съдия: Димитър Кръстев
Дело: 20204110201803
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 82
гр. Велико Търново , 22.02.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВЕЛИКО ТЪРНОВО, XV СЪСТАВ в публично
заседание на двадесет и шести януари, през две хиляди двадесет и първа
година в следния състав:
Председател:ДИМИТЪР КРЪСТЕВ
като разгледа докладваното от ДИМИТЪР КРЪСТЕВ Административно
наказателно дело № 20204110201803 по описа за 2020 година
Производство по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.
Съдът е сезиран с жалба от П. П. Б., ЕГН:**********, гр.С., ул..., чрез
проц.представител адв.А.И., съд.адр., против електронен фиш за налагане на глоба за
нарушение, установено с автоматизирано техническо средство Серия К №3237279, издаден
от ОД на МВР – Велико Търново, с който на жалбоподателя, за извършено нарушение по
чл.21ал.1 от ЗДвП, на основание чл.189 ал.4 вр. с чл.182 ал.1 т.2 от ЗДвП му е наложена
глоба в размер на 50.00 (петдесет) лева. Излага основания сочещи за неправилно
приложение на материалния закон с оглед описание мястото за контрол и вида на
техн.средство, както и процесуални нарушения, свързани с реда за използване на мобилни
системи за видеоконтрол.
Ответник жалба ОД на МВР – В.Търново – редовно призован, не се представлява и
не представя становище.
Жалбоподателят – редовно призован – не се явява и не се представлява.
Проц.представител е депозирал подробно писмено становище. Направено е искане за
присъждане на разноски.
Съдът, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства,
приема за установено следното:
С електронен фиш Серия К №3237279, издаден от ОД на МВР – Велико Търново, на
П. П. Б., ЕГН:**********, гр.С., ул..., за извършено на 08.12.2019год., в 11:21 часа в
1
гр.В.Търново, ПП I – 4, км.130+095 до Ученическа спалня в посока м-н "Технополис" с
МПС л.а. „Пежо 207", с рег.рег.№..., нарушение по чл.21ал.1 от ЗДвП, на основание чл.
189ал.4, връзка с чл. 182ал.1т.2 от ЗДв.П, е наложена глоба в размер на 50 лева.
Нарушението е установено с автоматизирано техническо средство № TFR1–М514, като при
ограничение от 50 км/ч за населено място, въведено с пътен знак Д-11 е установена скорост
на движение на посоченото МПС – 65 км/ч.
Електронният фиш е съставен на основание снимков материал за заснето
нарушение по ЗДв.П, а именно - за превишена скорост, като нарушението е установено с
автоматизирано техническо средство – мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на
правилата за движение TFR1-М, след проверка на направените записи от системата
извършена на 11.12.2019г. – според приложения протокол.
От приложената справка за регистрация на МПС, се установява, че л.а. „Пежо 207",
с рег.рег.№..., е регистриран като собственост на "Южен кръст 2001" ЕООД гр.София с
едноличен собственик и управител жалбоподателя Бл.
Видно от удостоверение от 24.02.2010г., мобилна система за видеоконтрол на
нарушенията на правилата за движение TFR1-М е одобрен тип, вписан под №4835 в
регистъра на одобрените за използване типове средства за измерване, със срок на валидност
до 24.02.2020г.
От протокол №3-7-19г., се установява, че на 06.08.2019г. е извършена периодична
проверка на мобилна система за видеоконтрол № TFR1–М514/07, според който съответства
на одобрения тип.
Използването на системата на 08.12.2019г. в гр.В.Търново, ПП I – 4, км.130+095 до
Ученическа спалня в посока м-н "Технополис"/гр.София/, е удостоверено с протокол рег.
№1275р-8978 от 09.12.2019г., приложен по делото.
При така установеното от фактическа страна съдът намери от правна страна следното:
При съставянето и издаването на обжалвания електронен фиш не са допуснати
съществени нарушения на административно-наказателно процесуалните правила, които да
налагат отмяна на същия.
Правилно е определен и субектът на нарушението. Процесният автомобил „Пежо
207", с рег.рег.№..., е регистриран като собственост на "Южен кръст 2001" ЕООД гр.София
с едноличен собственик и управител жалбоподателя Бл. Съгласно разпоредбата на чл.189,
ал.5 от ЗДвП електронният фиш по ал. 4 се изпраща на лицето по чл. 188, ал. 1 или 2 с
препоръчано писмо с обратна разписка. В 14-дневен срок от получаването му собственикът,
респ.законния представител на собственика ЮЛ заплаща глобата или предоставя в
съответната териториална структура на Министерството на вътрешните работи писмена
декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и копие на свидетелството му за
2
управление на моторно превозно средство. На лицето, посочено в декларацията, се издава и
изпраща електронен фиш по ал.4 за извършеното нарушение. Първоначално издаденият
електронен фиш се анулира. Видно от материалите по преписката жалбоподателят не се е
възползвал от тази възможност, а така също не е депозирал и възражение по чл.189ал.6 от
ЗДвП. При това положение правилно е издаден ел.фиш, тъй като е налице законова
презумпция, че нарушението е извършено от законния представител на ЮЛ собственик.
Съдът констатира, че не са изтекли сроковете по чл.34ал.3 от ЗАНН. Спазен е
тримесечният срок за издаване на ел.фиш от извършване на нарушението 08.12.2019год. до
11.12.2019год. при преглед и издаване на фиш.
Разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП не приравнява ел.фиш на АУАН и НП като
изискване за форма, съдържание, реквизити и ред за издаване, а само като правни последици
в хипотезата на чл.189, ал.11 от ЗДвП. Съгласно чл.189 ал.4 от ЗДвП, електронният фиш
съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на
чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на
когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените
разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане.
Обжалваният електронен фиш, съдържа всички изброени по-горе реквизити. Никъде в ЗДвП
или нормативен акт, не се съдържа изискване електронния фиш да бъде подписан от
определено длъжностно лице, което го е съставило, да бъде посочена дата на издаване, да е
налице подборно описание на мястото на нарушението, реда и начина за обжалване. Именно
това е целта на закона с въвеждането на електронния фиш - При нарушение, установено и
заснето с техническо средство, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава
електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. В
чл.189 ал.4 от ЗДвП, който подробно и изчерпателно посочва реквизитите, които следва да
съдържа електронния фиш, няма изискване същия да бъде подписан от определено
длъжностно лице. Не съществува изискване за детайлно и подробно описание на
нарушението, вкл.посочване дата на издаване, тъй като наличието на ел.запис, видеоклип
със снимков материал, калибрована система за засичане и елиминиране на човешкия фактор
е гаранция за законност.
Налице е правилна материална квалификация на деянието. В случая е нарушено
ограничението за скорост за движение в населено място, което попада в предметния обхват
на чл.21ал.1 от ЗДвП. Ограничението от 50 км/ч за населено място е означено с пътен знак
Д-11 от км 131+490 /в посоката м-н "Технополис", т.е. гр.София/, вкл. пътния участък км
130+095, като е поставена табела за начало на населено място, което е видно от схема на
пътния участък, приложена от ОПУ В.Търново рег.№11-00-411/17.12.2020год.
Автомобилът е бил заснет точно на посочения км, тъй като е констатирано
нарушението в рамките на обхвата на радарната мобилна установка. Автоматизирано
3
техническо средство № TFR1–М514 е било монтирано на служебен автомобил "Опел Астра"
с рег.№.../писмо рег.№366000-32678/21.12.2020год. ОД МВР В.Търново/. Предвид на това
възражението на проц.представител на жалбоподателя за изискване за снимка на мястото е
неоснователно, тъй като техническото средство не е било разположено на участък от пътя.
Географските координати на мястото на контрол, режима и трафик на техн.средство са
отразени на хартиен носител с приложени четири броя снимки от клип №11400 от дата
08.12.2019часа в 11.21.00 часа.
Разпоредбата на чл.165, ал.2, т.6 от ЗДвП регламентира, че при изпълнение на
функциите си определените от министъра на вътрешните работи служби, имат право за
установяване на нарушенията на правилата за движение по пътищата да използват
технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на
нарушението и/или регистрационния номер на моторното превозно средство, т.е.
регламентира правото на ползване от страна на съответните органи на технически средства,
като същевременно в чл.189, ал.15 от ЗДвП изрично се посочват като веществени
доказателствени средства снимките, видеозаписите и разпечатките, изготвени с технически
средства или системи, заснемащи и записващи датата, точния час на нарушението и
регистрационния номер на МПС. Това дава възможност в случаите, когато нарушението е
установено с такива технически средства или системи, какъвто е настоящият, то да бъде
доказано само с разпечатката, чрез която по безспорен начин могат да се установят времето,
мястото на нарушението, засечената скорост или да се индивидуализира нарушителя. От
приобщената по делото снимка, ведно с разпечатка от използваното средство за измерване е
видно, че на посочените в електронния фиш дата, място и час, жалбоподателят е осъществил
посоченото от административно-наказващият орган нарушение. От обективна страна
същият, като водач на моторно превозно средство не е изпълнил задължението си да избере
скорост на движение на пътното превозно средство, ненадвишаваща допустимата такава –
50км/ч. От субективна страна деянието е извършено небрежно, тъй като жалбоподателят,
като правоспособен водач е бил длъжен да знае задължението си по чл. 21, ал.1 от ЗДвП и да
съобрази поведението си със същото.
Съгласно тълкувателно решение №1 от 26.02.2014г., по т.д. №1/2013г. на ОСК на ВАС, в чл.
189, ал. 4 ЗДвП са посочени изрично условията, които следва да са налице, за да се издаде
електронен фиш, а именно нарушението да е установено и заснето с автоматизирано
техническо средство. Т.е. издаването на електронния фиш е строго ограничено и възможно
само в случаите на предварително стационарно позиционирани технически средства със
съответните предварителни обозначения за съществуването им (чл. 165, ал. 2, т. 6 и т. 7
ЗДвП), същите да работят на автоматичен режим без нужда от обслужване от съответен
контролен орган. В останалите случаи, както се приема от върховните съдии, при
използване на мобилни технически средства, обслужвани и използвани непосредствено от
контролен орган, този ред е неприложим и за констатираните с тези технически средства
нарушения на ЗДвП е приложим общият ред за съставяне на АУАН и издаване на
наказателно постановление. Изменението на чл.189ал.4вр.параг.6т.65 от ЗДвП е прието с ДВ
4
бр.19 от 2015год. Разпоредбата регламентира издаването на ел.фиш при установяване и
заснемане на нарушение по чл.21, ал.1 и ал.2 от ЗДвП с автоматизирано техническо средство
или система, предварително обозначени съгласно чл.165, ал.2, т.6 и т.7 от ЗДвП и
функциониращи автоматично. Впоследствие новата редакция на разпоредбата на чл.189,
ал.4 от ЗДП, /изм. и доп. ДВ. бр.54 от 05 юли 2017г./, предвижда, че при нарушение,
установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е
предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или
отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган
и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. С това
изменение отпада и изискването за предварително оповестяване и обозначаване на местата,
където се извършва контрол за скорост, за което е отменена разпоредбата на чл.165ал.2т.8 от
ЗДвП. Тази законова уредба има действие занапред, т.е. считано от 10.07.2017год., когато
влиза в сила. Промяната е извършена след ТР по ТД №1/2013г. на ОСК на ВАС. Легална
дефиниция за автоматизирани технически средства и системи е дадена в пар.6т.65 от ЗДвП,
като това са стационарни и мобилни. Мобилната система е прикрепена към превозно
средство или временно разположена на участък от пътя, установяваща нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. При
това, както и стационарните, са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно
свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и
автоматично заснемат нарушения. Използването на мобилни технически средства е
автоматизиран процес, при който единствената намеса на контролен орган се свежда до
позиционирането и настройката на автоматизираното техническо средство. Отделно от това
всички автоматизирани технически средства – мобилни и стационарни, са преминали
метрологична проверка съгласно Закона за измерванията, в това число и софтуера за
обработка на доказателствения материал и са въведени в експлоатация при стриктно
спазване на нормативните предписания. Принципът на действие на стационарните и
мобилните устройства е един и същ - измерване на скоростта от сертифициран измерител и
задействане на камера, визуализираща измерването, респ.превозното средство. Обработката
на данните и издаването на ел.фиш при двата случая е от централизирана информационна
система. Именно с цел гарантиране правата на гражданите и с оглед установяване на
обективната истина при евентуално съдебно обжалване на ел.фишове е предвиден текст,
според който към административната преписка, която се изпраща в съда, освен
доказателствата в подкрепа на обжалвания ел. фиш се предоставя и информация за участъка
от пътя, с описание на мястото и координати, действащото ограничение на скоростта по чл.
21 от ЗДвП, посоката на движение на автомобила, схема на разположението на
автоматизираното техническо средство, неговия вид, дата на последна метрологична
проверка.
Настоящият съдебен състав намира, че в конкретния случай по отношение
нарушението, не може да намери приложение разпоредбата на чл.28 от ЗАНН за маловажен
случай. Това е така, тъй като нарушението е формално. Липсват съставомерни вреди, т.е.
5
законодателят е възприел, че самото нарушение на правилата за движение по пътищата е с
достатъчно висока степен на обществена опасност. Контролът върху скоростта за движение
е насочен към осигуряване на безопасността на движение, която дейност е с повишена
опасност. Крайната цел на контрола е недопускане на ПТП, поради превишена скорост. Без
правно значение е дали водачът е наказван за други нарушения по ЗДвП, тъй като глобата е
определена в твърд размер и не подлежи на индивидуализация.
Така по делото безспорно бе установено, че жалбоподателят, е управлявал л.а.
„Пежо 207", с рег.рег.№... със скорост от 65км/ч на 08.12.2019год., в 11.21 часа в
гр.В.Търново, ПП I – 4, км.130+095 до Ученическа спалня в посока м-н
"Технополис"/гр.София/, като ограничението на скоростта на движение в този участък е 50
км/ч за населено място, т.е. разрешената скорост за движение е превишена с 15 км/час. При
това е отчетена максимално допустимата грешка от 3 км/ч при засечени скорости до 100
км/ч. Засечената от мобилното техническо средство скорост е била 68 км/ч.
Това деяние на жалбоподателя е санкционирано с електронен фиш, съставен по
реда и съгласно всички изисквания на чл.189 от ЗДвП, като съдържа всички необходими и
посочени в закона реквизити. От събраните доказателства по делото, беше установено че
жалбоподателят е извършил описаното в електронния фиш нарушение на ЗДвП.
Постановеното с обжалвания електронен фиш наказание на жалбоподателя за
извършено нарушение по чл.21ал.1 от ЗДвП е в рамките на предвиденото за конкретното
нарушение и визираното наказание в чл.182ал.1т.2 от ЗДвП. Същото е определено към
предвидения в закона твърд размер от 50.00 лева и не може да бъде намалявано или
увеличавано. Наложеното наказание е съответно на извършеното нарушение и с размер
необходим за постигане целите на наказанието, визирани в чл.12 от ЗАНН.
С оглед на гореизложените съображения съдът счете, че обжалвания електронен
фиш е законосъобразен и следна да бъде потвърден, поради което и на основание чл.63, ал.1
ЗАНН
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство или система Серия К №3237279, издаден от ОД на
МВР – Велико Търново, с който на П. П. Б., ЕГН:**********, гр.С., ул..., за извършено
административно нарушение по чл.21ал.1 от ЗДвП, на основание чл.189 ал.4 вр. с
чл.182ал.1т.2 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 50.00 (петдесет) лева
Решението подлежи на обжалване пред Великотърновския административен съд в
14 дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено и обявено.

6

Съдия при Районен съд – Велико Търново: _______________________
7