РЕШЕНИЕ
№ 1305
Варна, 12.10.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Варна - I тричленен състав, в съдебно заседание на пети октомври две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Председател: |
ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА |
Членове: |
ИВЕТА ПЕКОВА |
При секретар ПЕНКА МИХАЙЛОВА
и с участието на прокурора АЛЕКСАНДЪР КОНСТАНТИНОВ АТАНАСОВ като разгледа докладваното от съдия ИСКРЕНА ДИМИТРОВА кнахд № 20237050701598 / 2023 г., за да се произнесе
взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 208 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, вр. чл.63 от Закона за
административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по касационна жалба на
директора на Регионална инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/ - Варна,
против Решение № 742/15.05.2023г. на ВРС, ІІ-ри състав, постановено по НАХД №
1061/2022г. по описа на същия съд, с което е отменено Наказателно постановление
/НП/ № ***-1/15.02.2022г., с което за нарушение на чл.34и, ал.1, т.2 от Закона за
чистотата на атмосферния въздух /ЗЧАВ/, вр.чл.11, § 1 от Регламент (ЕС) №
517/2014г., на „Перота Холдинг“ ООД, гр.Варна, ЕИК ***, е наложена имуществена
санкция в размер на 10000,00лв.
Касаторът твърди неправилност на
обжалваното решение поради допуснати процесуални нарушения и неправилно
приложение на материалния закон - касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и
т.2 от НПК. Конкретно твърди, че ВРС неправилно е приел, че разпоредбата на
чл.11, § 1 от Регламент (ЕС) № 517/2014 има за предмет само забрана за пускане
на пазара на съответния вид продукти и изобщо не третира действия по тяхната
употреба, които от своя страна били обект на други разпоредби, една от които е
забраната по чл.13, §3, която също фигурира в хипотезата на чл.34и, ал.1, т.2 ЗЧАВ.
Позовава се на дефиницията за „пускане на пазара“ в чл.2, т.10 от Регламент
(ЕС) № 517/2014г. и твърди, че в смисъла на това понятие, европейският
законодател е включил употребата на дадена стока, а не единствено и само
нейната последвала продажба на територията на ЕС. Тоест, използването на дадена
стока за първи път на друго лице в ЕС е в обхвата на действието на „пускането
на пазара“ без да се изисква непременно тя да е била продадена от
получателя/вносителя на трето лице. Твърди, че това заключение още по-ясно се
потвърждава от определението в §1, т.17 от ДР на ЗЧАВ, като в случая безспорно
е установено, че не се касае за „пускане на пазара“, т.е. етап на
разпространение, а за следващ етап - използване на оборудване, заредено с
флуорвъглеводороди. Съдът не е взел предвид, че предметът на дейност на
дружеството е извършване на ремонтна дейност на автобуси, собственост на
„Перота Холдинг“ ООД и същевременно не е изложил конкретни мотиви, защо приема
и цитира разпоредбата на чл.13, § 3 от Регламент (ЕС) № 517/2014, касаеща
сервизно обслужване или поддръжка на хладилно оборудване, а не климатично
оборудване. Твърди и че в обжалваното решение липсват мотиви защо действията по
употреба на флуорсъдържащи парникови газове са обект на забрана основно в
Регламент (ЕС) № 1005/2009г. относно вещества, които нарушават озоновия слой,
който се прилага за контролирани вещества, изброени в приложение І на същия
регламент. Дружеството не е наказано за това, че пуска на пазара продукти и
оборудване, изброени в приложение ІІІ от Регламента, а за това, че употребява
флуорсъдържащи парникови газове, въпреки влязлата в сила забрана. В случая при
извършената проверка на място е безспорно установено, че дружеството стопанисва
обект, представляващ гараж за автобуси и сервиз, и в същия са налични 4бр.
празни и 2бр. пълни бутилки за еднократна употреба с/от фреон R 134А. Наличието на тези бутилки в
обекта е доказателство, че в ремонтната дейност на климатичните системи на
автобусите се употребяват флуорсъдържащи парникови газове в нарушение на
влязлата в сила на 4 юли 2007г. забрана на чл.11, § 1 от Регламент (ЕС) №
517/2014, т.е. осъществена е една от двете форми на деянието по чл.34и, ал.1,
т.2 ЗЧАВ. Сочи и че ВРС не е взел предвид предмета на дейност на дружеството и
неправилно е приел, че липсват каквито и да било доказателства, че в съответния
сервиз се осъществява дейност по ремонт на климатични системи и такъв ремонт не
е констатиран по време на проверката. По изложените съображения иска отмяна на
обжалваното решение и постановяване на друго, с което да се потвърди
наказателното постановление.
В съдебно заседание касаторът се
представлява от ст.юрк.Й. К., която поддържа касационната жалба. Моли решението
на ВРС да се отмени като неправилно и необосновано, и да се потвърди
наказателното постановление. Претендира присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
Ответната страна - „ПЕРОТА ХОЛДИНГ“
ООД, чрез адв.Б.Б., оспорва касационната жалба по съображения, изложени в
писмен отговор вх. № 51789/10.07.2023г. Счита, че обжалваното решение е
правилно и моли да бъде оставено в сила. Претендира присъждане на разноски.
Представителят на Окръжна
прокуратура-Варна дава заключение за неоснователност на касационната жалба.
Счита, че обжалваното решение е правилно и законосъобразно, и моли да бъде
оставено в сила.
Касационната жалба е подадена от
надлежна страна, в законоустановения срок поради което е ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
От фактическа страна пред ВРС е
установено, че на 13.12.2021г. служители на РИОСВ - Варна извършили проверка в
обект, представляващ гараж и сервизна база, находящ се в гр.Варна, с.о. ***, ***,
стопанисван от „Перота Холдинг“ ООД. По време на проверката били установени
налични бутилки за газ фреон 134а, от които 4 бр. празни и без данни за някакво
означение и 2 бр. пълни, запечатани и означени съответно с номер ***
и ***. Констатациите от проверката били
отразени в Констативен протокол № ***/13.12.2021г., в който било вписано предписание
за представяне от дружеството в срок до 16.12.2021г. на фактури за закупения
фреон и документи за правоспособност на лицето, извършващо дейности с
флуорсъдържащи парникови газове. Във връзка с даденото предписание дружеството
представило 6 бр. фактури за закупени през м.април и м.май 2014г. 14бр.
хладилен агент R134а
от „Одисей Трейд“ ООД, както и посочило изрично, че няма назначено лице, което
да извършва дейности с флуорсъдържащи парникови газове. Било прието, че на
13.12.2021г., в гр.Варна, в обект гараж за автобуси и сервиз, находящ се в с.о.
***, ул.******, „Перота Холдинг“ ЕООД е извършило нарушение на чл.34и, т.2
ЗЧАВ, вр.чл.11, § 1 от Регламент (ЕС) № 517/2014г., вр.чл.17, ал.6, т.2 ЗЧАВ,
т.к. в ремонтната дейност на климатичните системи на автобусите се използват
флуорсъдържащи парникови газове, доказателство за което са установените в
обекта 4бр. празни бутилки и 2 бр. пълни бутилки за еднократна употреба с фреон
134а, употребата на които е в нарушение на влязлата в сила от 04.07.2007г.
забрана съгласно чл.11, § 1 от Регламент (ЕС) № 517/2014г. За нарушението бил
съставен АУАН № ***/11.01.2022г., а въз основа на него било издадено НП № ***-1/15.02.2022г.,
с което на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 10000,00лв.
Със същото са приети за неоснователни възраженията на дружеството срещу
съставения АУАН - че бутилките са закупени през 2014г., когато Регламент (ЕС) №
517/2014г. не е бил в сила. АНО е приел, че забраната по чл.11, § 1 от
Регламента е в сила от 04.07.2007г. и дружеството е било длъжно да предаде
бутилките за унищожаване.
За да отмени наказателното
постановление ВРС е приел, че при издаването на АУАН и НП са допуснати
нарушения на чл.42, ал.1, т.4 и чл.57, ал.1, т.5 ЗАНН, т.к. е налице неясно и непълно
описание на твърдяното нарушение, и на обстоятелствата, при които е извършено.
Съдържащото се в АУАН и НП описание на нарушението, не включва ясно формулирано
твърдение за осъществен от обективна страна фактически състав на конкретно
административно нарушение с посочената цифрова квалификация по ЗЧАВ и Регламент
(ЕС) № 517/2014г. Наличното описание сочи да са установени празни и пълни
бутилки за фреон в нарушение на забраната по чл.11, §1 от Регламент (ЕС) №
517/2014г. в стопанисвания от въззивника обект, където се извършва ремонт на
автобуси, което се сочи за доказателство, че в ремонтната дейност на
климатичните системи на автобусите се ползват флуорсъдържащи парникови газове,
но се изтъква също, че след влизане в сила на забраната за пускане на пазара и
за използване на бутилки за еднократна употреба с флуорсъдържащи парникови
газове, дружеството било задължено да предаде бутилките за унищожаване. ВРС е
приел, че от така направеното описание не става ясно в какво всъщност АНО е
приел, че се състои забраната по чл.11, §1 от Регламента, както и кое
обстоятелство се счита за осъществено в нарушение на тази забрана. Само може да
се предполага, че това е употребата на флуорсъдържащи парникови газове в газови
бутилки, доколкото това е едната от двете форми на деянието по чл.34и, ал.1,
т.2 ЗЧАВ, а обстоятелства, съответстващи на втората форма - пускане на пазара,
изобщо не са изтъкнати. Прието е, че констатираните неясноти и непълноти в
описанието на твърдяното нарушение, препятстват съществено пълноценната
реализация на правото на защита на дружеството. На следващо място ВРС е приел,
че държането на пълни и празни бутилки за еднократна употреба с/от фреон, не е
формулирано като забранено поведение (деяние) в нито една от разпоредбите,
изрично посочени в чл.34и, ал.1, т.2 ЗЧАВ и поради това с този факт не може да
се приеме за осъществено административно нарушение. Прието е също, че по делото
липсват каквито и да било доказателства, че в съответния сервиз се осъществява
дейност по ремонт на климатични системи. При проверката такива данни не са
установени и по време на извършването й не е констатиран такъв ремонт. Отделно
ВРС е приел, че въведената с чл.11, §1 от Регламент (ЕС) № 517/2014 забрана
касае само пускането на пазара на съответния вид продукти и изобщо не третира
действия по тяхната употреба. Такива действия са обект на други норми, една от
които е забраната по чл.13, §3 от Регламент (ЕС) № 517/2014, която също
фигурира в хипотезата на чл.34и, ал.1, т.2 ЗЧАВ, но такова поведение не е
описано в АУАН и НП.
Така постановеното решение е правилно.
ВРС е установил вярно фактическата
обстановка по случая, обсъдил е доводите на страните и събраните доказателства,
и при правилно тълкуване и приложение на материалния закон е стигнал до
обоснован извод за незаконосъобразност на наказателното постановление.
Отговорността на „Перота Холдинг“ ООД
е ангажирана за нарушение на чл.34и, ал.1, т.2 от ЗЧАВ, вр.чл.11, § 1 на
Регламент (ЕС) № 514/2014г. При посочените в АУАН и НП факти, и дадената правна
квалификация на нарушението, правилно ВРС е приел, че в хода на
административнонаказателното производство са допуснати съществени нарушения на
чл.42, ал.1, т.4 и чл.57, ал.1, т.5 ЗАНН.
Действително от съдържанието на АУАН
и НП не става ясно в извършването на какво конкретно нарушение е обвинено
дружеството и за какво е санкционирано. Фактът, че по време на проверката в
сервиза, стопанисван от „Перота Холдинг“ ООД, са установени празни и пълни
бутилки с/от фреон R134а,
както и че дейността на дружеството е свързана освен с превоз на пътници и с
ремонт на автобуси, не е достатъчен за да се изведе извод за извършено
нарушение на чл.34и, ал.1, т.2 от ЗЧАВ, вр.чл.11, § 1 на Регламент (ЕС) №
514/2014г.
Съгласно чл.34и, ал.1, т.2 ЗЧАВ,
наказва се с глоба от 5000 до 20000лв., съответно с имуществена санкция от
10000лв. до 40000лв., лице, което пуска на пазара или употребява
флуорсъдържащи парникови газове, продукти или оборудване, които съдържат или
зависят от тези вещества, в нарушение на чл.7, параграф 2, чл.11, параграф 1,
чл.13 или чл.14, параграфи 1 и 2 от Регламент (ЕС) № 517/2014. В конкретния
случай е прието, че дружеството е извършило нарушение на чл.11, § 1 от
Регламент (ЕС) № 517/2014г.
С Регламент (ЕС) № 517/2014 от 16
април 2014г. за флуорсъдържащите парникови газове и за отмяна на Регламент (ЕО)
***42/2006г., с цел опазването на околната среда чрез намаляване на емисиите на
ФПГ, са установени правила за ограничаването, употребата, възстановяването и
унищожаването на флуорсъдържащи парникови газове и свързани с тях допълнителни
мерки, определени са условията за пускането на пазара на определени продукти и
оборудване, които съдържат или чието функциониране зависи от флуорсъдържащи
парникови газове, както и са определени условията за специфичната употреба на
флуорсъдържащи парникови газове и количествените ограничения за пускането на
пазара на флуоровъглеводороди.
Съгласно разпоредбата на чл.11, § 1
от Регламента, именована „Ограничения за пускането на пазара“, пускането на пазара на продукти и оборудване, изброени в
приложение III, с изключение на военно оборудване, е забранено от датата,
определена в посоченото приложение, като се прави разграничение, когато е
приложимо, въз основа на типа или потенциала за глобално затопляне на
съответния флуорсъдържащ парников газ.
Контейнерите за
флуорсъдържащи парникови газове, които не могат да бъдат повторно напълнени и
които се използват за обслужване, поддържане или пълнене на хладилно,
климатично и термопомпено оборудване, противопожарни системи или комутационна
апаратура, или като разтворители, са посочени в т.1 от Приложение ІІІ и за тях
датата на забраната е 04.07.2007г.
Съгласно дефинициите в
чл.2 от Регламента:
т.1 „флуорсъдържащи парникови газове“, означава
флуоровъглеводороди, перфлуоровъглероди и серен хексафлуорид и други парникови
газове, които съдържат флуор, изброени в приложение I, или смеси, които
съдържат някое от тези вещества;
т.8. „оператор“
означава физическо или юридическо лице, упражняващо фактическа власт над
техническото функциониране на продуктите и оборудването, попадащи в обхвата на
настоящия регламент; при определени обстоятелства държава членка може да посочи
собственика като отговорен за изпълнението на задълженията на оператора;
т.9 „употреба“
означава използването на флуорсъдържащи парникови газове в производството,
поддръжката или сервизното обслужване, включително повторното напълване, на
продукти и оборудване или в други процеси, посочени в настоящия регламент;
т.10 „пускане на
пазара“ означава доставянето или предоставянето за първи път на друго лице
в Съюза, срещу заплащане или безвъзмездно, или използването за собствена сметка
от страна на производител и включва митническо освобождаване за свободно
обращение в рамките на Съюза;
т.19 „ремонт“
означава възстановяване на повредени продукти или оборудване, които съдържат
или чието функциониране зависи от флуорсъдържащи парникови газове, включващо
част, съдържаща или проектирана да съдържа такива газове;
т.21 „поддръжка или
сервизно обслужване“ означава всички дейности, с изключение на
възстановяването в съответствие с член 8 и проверките за течове в съответствие
с член 4 и член 10, параграф 1, буква б), които включват прекъсване на
контурите, съдържащи или проектирани да съдържат флуорсъдържащи парникови
газове, по-специално зареждането на системата с флуорсъдържащи парникови
газове, премахването на една или повече части от контура или оборудването,
повторния монтаж на две или повече части от контура или оборудването, както и
отстраняването на течове;
При така дадените легални дефиниции и
в контекста на установените при проверката факти, правилно ВРС е приел, че от
АУАН и НП не става ясно каква всъщност забрана е прието, че е нарушена от
дружеството. Привръзката на чл.34и, т.2 ЗЧАВ с чл.11, § 1 от Регламент (ЕС) №
517/2014г., кореспондира с „пускане на пазара“, каквото в случая по смисъла на
чл.2, т.10 от Регламента не е установено, а и видно от касационната жалба - не
се и твърди от ответника.
От друга страна „употребата“ на
флуорсъдържащи парникови газове, не кореспондира с разпоредбата на чл.11, § 1
от Регламента, а евентуално - както правилно е констатирал ВРС - с разпоредбата
на §13, § 3 от Регламента. Отделно, от своя страна „употребата“, в контекста на
дефинициите по чл.2, т.9 и 19 от Регламент (ЕС) № 517/2014, изисква
установяването на конкретни действия по поддръжка или сервизно обслужване на повредени продукти или оборудване, които съдържат или
чието функциониране зависи от флуорсъдържащи парникови газове, а в случая по
време на проверката не са установени такива конкретни действия извършвани от
дружеството. Само фактът, че ремонтната дейност на автобуси е част от предмета
му на дейност, не е достатъчен за да се приеме, че е извършена/се извършва
„употреба“ на флуорсъдържащи парникови газове по смисъла на Регламента.
Както правилно е приел
ВРС, наличието в сервиза на пълни и празни бутилки за еднократна употреба с/от
фреон, сочи единствено на тяхното държане, което не е формулирано като
забранено поведение в нито една от изрично посочените разпоредби в чл.34и,
ал.1, т.2 ЗЧАВ.
Като е стигнал до същите
правни изводи ВРС е постановил правилно решение, което като валидно и допустимо
следва да се остави в сила.
Предвид изхода на спора,
на основание чл.63д, ал.1 ЗАНН в полза на ответника по касация следва да се
присъдят сторените в производството разноски - 1000,00лв. за адвокатско
възнаграждение, което видно от представения договор за правна защита и
съдействие от 01.08.2023г. е изплатено изцяло в брой към датата на сключване на
договора. Възнаграждението е под минималния размер по чл.18, ал.2, вр.чл.7,
ал.2, т.2 от Наредба № 1 от 09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските
възнаграждения.
Водим от
горното и на основание чл.221, ал.2 АПК, Варненският административен съд, I-ви тричленен състав
РЕШИ:
ОСТАВЯ В
СИЛА Решение № 742/15.05.2023г. на ВРС, ІІ - ри състав,
постановено по НАХД № 1061/2022г.
ОСЪЖДА Регионална инспекция по околната
среда и водите - Варна, да заплати на „Перота Холдинг“ ООД, гр.Варна, ЕИК ***,
разноски за касационното производство в размер на 1000 /хиляда/ лева.
Решението
е окончателно и не подлежи на обжалване!
Председател: |
||
Членове: |