Решение по дело №475/2019 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 174
Дата: 11 ноември 2019 г. (в сила от 11 ноември 2019 г.)
Съдия: Габриела Георгиева Христова Декова
Дело: 20197130700475
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

град Ловеч, 11.11.2019 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ЛОВЕШКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, втори административен състав, в открито съдебно заседание на пети ноември две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАБРИЕЛА ХРИСТОВА

             

при секретаря Антоанета Александрова и в присъствието на прокурора ..........................., като разгледа докладваното от съдия Христова а.х.д. № 475/2019г. по описа на Административен съд Ловеч, и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по чл.145 и сл. от АПК във връзка с чл.172, ал.5 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП).

Административното дело е образувано по жалба на Т.А.А. с ЕГН ********** и адрес ***, подадена против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) №19-0906-000327/18.07.2019г., издадена от Началник група в сектор „Пътна полиция” към ОДМВР Ловеч. С оспорената заповед на А. е наложена принудителна административна мярка по чл.171, т.1, б.”б” от ЗДвП – временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водача до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.

В жалбата си оспорващият поддържа, че заповедта за прилагане на ПАМ е неправилна и незаконосъобразна. Твърди, че от заповедта не става ясно кое точно предложение на чл.174, ал.3 от ЗДвП е нарушил – отказ за тестване за употреба на алкохол и/или наркотични вещества с техническо средство или неизпълнение на предписанието за медицинско изследване на концентрацията на алкохол или наркотици в кръвта, което според него е съществено нарушение. Моли съдът да отмени оспорената заповед.

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, не се явява, не се представлява и не ангажира становище.

В съдебно заседание ответникът, редовно призован, не се представлява и не депозира становище.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

На 18.07.2019г. против Т.А.А. е съставен Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) Серия GA № 49259 за това, че на същата дата в 17:40 ч. в гр. Ловеч, ул. „Димитър Пъшков” пред дом №18 с посока на движение към ул. „Цачо Шишков” управлява собствения си лек автомобил Мерцедес МЛ 270 с рег. номер ***, като отказва да му бъде извършен тест за употреба на наркотични вещества или техни аналози с техническо средство Дрегер Дръг тест 5000 с фабричен номер ARJM-0035. В АУАН е отбелязано, че е издаден талон за медицинско изследване номер 0040006 и водачът пътува сам в автомобила. Актосъставителят приема, че деянието представлява нарушение на чл.174, ал.3, пр.2 от ЗДвП. С акта са иззети като доказателства свидетелството за управление на водача и контролния талон към него. Нарушителят е отказал да подпише акта, което е удостоверено с имената, адреса и подписа на един свидетел.

За това нарушение и въз основа на съставения АУАН, Д.П.Д. на длъжност Началник група към ОДМВР Ловеч, сектор „Пътна полиция”, издава оспорената в настоящото производство заповед за прилагане спрямо Т.А.А. на ПАМ по чл.171, т.1, б.”б” от ЗДвП – временно отнемане на свидетелството му за управление на МПС до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.

С административната преписка са представени цитирания в оспорената заповед АУАН Серия GA № 49259/18.07.2019г., НП № 19-0906-001023/05.08.2019г. (издадено въз основа на горния АУАН), талон за изследване №0040006 (който нарушителят също е отказал да подпише и получи), справка за нарушител/водач, представени са и доказателства за компетентността на издателя на заповедта и на актосъставителя.

Въз основа на така приетото от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:

Жалбата е подадена в законоустановения 14-дневен срок (ЗППАМ №19-0906-000327/18.07.2019г. издадена от Началник група към ОДМВР Ловеч, сектор „Пътна полиция” е връчена лично на Т.А.А. на 24.09.2019г., видно от отбелязването на гърба на същата, а жалбата е подадена чрез административния орган на 03.10.2019г., вх.№000-8176). Оспорената заповед съдържа волеизявление на издателя на акта, с което се засягат права и законни интереси на жалбоподателя като адресат на този акт. Следователно жалбата е подадена от лице, притежаващо активна процесуална легитимация и интерес от оспорване, и пред местно компетентния административен съд, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество в съвкупност със събраните по делото доказателства и становищата на страните, Ловешки административен съд, втори административен състав намира жалбата за неоснователна по следните съображения:

Съгласно изискванията на чл.168, ал.1 от АПК, при служебния и цялостен съдебен контрол за законосъобразност, съдът извърши пълна проверка на обжалвания административен акт относно валидността му, спазването на процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът.

Съгласно чл.172, ал.1 от ЗДвП в приложимата редакция, принудителните административни мерки по чл.171, т.1 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. По делото не е спорно, че Областните дирекции на МВР са служби за контрол по ЗДвП (съгласно представената Заповед № 8121з-1524/09.12.2016г. на Министъра на вътрешните работи). Директорът на ОДМВР Ловеч съобразно предоставената му възможност в закона, със своя Заповед № 295з-805/25.04.2017г. (също представена по делото) е оправомощил по т.1.3. началниците на групи в сектор „Пътна полиция” при ОДМВР Ловеч – за цялата територия, обслужвана от ОДМВР Ловеч, да прилагат с мотивирани заповеди принудителни административни мерки по чл.171, т.1, т.2, т.2а, т.4, т.5 б.”а”, т.6 и т.7 от ЗДвП.

Именно последната заповед на Директора на ОДМВР Ловеч е цитирана в оспорената ЗППАМ като оправомощаваща нейния издател. Доказана е и компетентността на актосъставителя. По делото са представени служебни удостоверения, от които се установява, че издателят на заповедта ***от 22.08.2017г. е назначен на длъжност Началник група в сектор „Пътна полиция”, отдел „Охранителна полиция” при ОДМВР Ловеч, а актосъставителят В.Б.М. от 11.12.2017г. е преназначен на длъжност младши автоконтрольор І степен в група „Организация на движението, пътен контрол и превантивна дейност”, сектор „Пътна полиция” при ОДМВР Ловеч, нарушението е извършено на територията на гр. Ловеч, следователно процесната заповед е издадена от териториално и материално компетентен орган.

Оспорената заповед е постановена в писмена форма и съдържа всички законово изискуеми реквизити по чл.172, ал.1 от ЗДвП и чл.59, ал.2 от АПК. Посочени са фактически основания за издаване на заповедта, като е посочен с номер и дата АУАН, с който е установено извършеното нарушение, посочен е с трите си имена, длъжност и месторабота актосъставителят, посочена е датата, часа и мястото на извършване на нарушението, посочено е конкретното МПС, управлявано от Т.А.А., собственикът и регистрационния номер на същото, както и е описано извършеното нарушение. АУАН също е съставен от компетентен орган, в установените от закона форма и ред, поради което е и валидно доказателство, обвързващо съда във вр. с чл.189, ал.2 от ЗДвП, по отношение на установеното от фактическа страна в мотивите му. Описаните факти не създават съмнение или неяснота относно характера на нарушението – на правилата за движение по пътищата. В ЗППАМ нарушението е посочено ясно и непротиворечиво както цифрово, така и текстово – отказ на водача да му бъде извършена проверка с тест за установяване употреба на наркотични вещества или техни аналози и не изпълнява предписание за химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на употребата на наркотични вещества или техни аналози. С оглед на изложеното съдът приема, че са изпълнени изискванията на чл.172, ал.1 от ЗДвП и на чл.59, ал.2, т.4 от АПК за постановяване на мотивиран административен акт при изяснена фактическа обстановка.

Не се установява да са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила при издаването на оспорения акт. АУАН е съставен и връчен (при условията на отказ) на нарушителя при спазване на специалната процедура по ЗАНН, като нарушението е безспорно установено, заповедта е издадена въз основа на този акт и е връчена на оспорващия. Описаните факти не създават съмнение или неяснота относно вида и характера на нарушението. Характерът и предназначението на заповедите за прилагане на ПАМ са посочени в закона, а те са да се предотвратят и преустановят административните нарушения и да се предотвратят и отстранят вредните последици от тях.

Не са налице и противоречия с материалноправните норми или несъответствие с целта на закона при издаването на процесната заповед. Съдебният контрол за материална законосъобразност обхваща преценката налице ли са установените от компетентния орган релевантни юридически факти (изложени като мотиви в акта) и доколко същите се обхващат от нормата, възприета като правно основание за неговото издаване, съответно – следват ли се разпоредените с акта правни последици.

По дефиницията на чл.22 от ЗАНН принудителните административни мерки се прилагат за предотвратяване и преустановяване на административните нарушения, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях, като хипотезите, в които могат да се прилагат ПАМ, техният вид и органите, които ги прилагат, се уреждат в съответния закон (чл.23 от ЗАНН). Принудителните административни мерки по глава шеста от ЗДвП, имат временен характер. Те не са вид наказание, а имат за цел да се възпрепятства от участие в движението водач, за който са констатирани по надлежен ред несъответствия със законовите изисквания от различен характер, за времето до отстраняване на причините.

В случая ЗППАМ № 19-0906-000327 от 18.07.2019г. е издадена на основание чл.171, т.1, б.“б“ от ЗДвП, съгласно която норма, за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка „временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство“ на водач, който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена с медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, или след употреба на наркотични вещества или техни аналози, установена с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест, както и който откаже да бъде проверен с техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване – до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца; при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл.174, ал.4 установените стойности са определящи.

Разпоредбата съдържа няколко хипотези, като и единият отказ е достатъчен, за да се приложи мярката по този законов текст.

В настоящия случай от събраните по делото доказателства безспорно се установява, че водачът е управлявал собственото си МПС и е отказал да бъде проверен с техническо средство за употребата на наркотични вещества или техни аналози, както и не е изпълнил предписанието за вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за употреба на наркотични вещества или техни аналози.

Нещо повече – водачът не само е отказал да подпише съставения му АУАН, но е отказал и да получи издадения му талон за медицинско изследване. Отказът да бъде проверен с техническо средство и да изпълни предписанието за медицинско изследване не се и оспорват от А.. В този смисъл по настоящото дело не е оборено изпълнението от обективна и субективна страна на състава на нарушението по чл.171, т.1, б.”б” от ЗДвП, описано в АУАН Серия GA № 49259/18.07.2019г. Поради горното съдът приема, че ответникът не е нарушил материалния закон.

Управлението на собствено МПС и отказа на водача да бъде проверен с техническо средство или да изпълни предписанието за вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за употреба на наркотични вещества или техни аналози са релевантните факти, безспорно установени пред настоящата инстанция, с осъществяването на които за административния орган, действащ в условията на обвързана компетентност, е възникнало задължението да приложи принудителната административна мярка.

Логиката на закона се изразява в това, че управлението на МПС е високо рискова дейност, при която водачите следва да се подчиняват на определени строги правила, с оглед избягването на пътно-транспортни произшествия, отнемащи човешки животи и увреждащи човешкото здраве. Затова законодателят е предвидил, че при проверка от контролните органи водачът на МПС е длъжен да съдейства, за да му бъде извършена проверка и по двата предвидени в закона начина за употребата на наркотични вещества. Следователно, отказът на жалбоподателя да бъде изпробван на място с тест за употреба на наркотици и отказът да се подложи на медицинско изследване са напълно достатъчно основание да му бъде наложена принудителната административна мярка „временно отнемане на свидетелството му за управление на МПС”, с оглед постигане на законосъобразната цел да се препятства извършването в бъдеще на подобни нарушения от него.

По изложените съображения съдът приема, че обжалваната заповед е законосъобразна като издадена от компетентен орган и в предвидената от закона форма, в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби, при спазване на административнопроизводствените правила и съобразяване с целта на закона, а жалбата против нея следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

С §142 от ДР на ЗИД АПК (обн., ДВ бр.77/2018г.) е извършена промяна в чл.172, ал.5 от ЗДвП, като съгласно изречение второ от тази разпоредба решението на административния съд, постановено по жалба против заповед за прилагане на ПАМ, не подлежи на обжалване. Поради горното настоящото решение е окончателно и не подлежи на обжалване.

Водим от горното и на основание чл.172, ал.2, предл. първо от АПК, Ловешки административен съд, втори административен състав,

 

Р  Е  Ш  И:

 

Отхвърля като неоснователна жалбата на Т.А.А. с ЕГН ********** и адрес ***, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №19-0906-000327/18.07.2019г. на Началник група към ОДМВР Ловеч, сектор „Пътна полиция”.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване на основание чл.172, ал.5 от ЗДвП.

Препис от решението да се изпрати на страните по делото.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: