№
996
20
май 2015 г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Административен съд- Пловдив,ІХ състав, в публичното
съдебно заседание на двадесет и втори април през две хиляди и петнадесета
година в състав
Съдия
:Велизар Русинов
При участието на секретаря С.С. като разгледа докладваното
от съдията адм. дело № 3090 по описа на съда за 2014 г., за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството по делото е образувано по жалба на М.Д.Д.
ЕГН********** с адрес ***
срещу издаденото на основание чл. 18 ал. 2 т. 2 от
Наредба № 11 от 06.04.2009 г. на МЗХ уведомително писмо изх. №
01-6500/7364/02.10.2014 г. на заместник изпълнителния директор на ДФ
„Земеделие”, с което на М.Д.Д. ЕГН********** е отказана финансова помощ и е прекратен
агроекологичния му ангажимент по направление „Биологично растениевъдство” по
мярка 214 „Агроекологични плащания” от Програмата за развитие на селските
райони 2007 – 2013 г. за кампания 2013. По съображения за противоречие на акта
с приложимите материалноправни разпоредби се иска отмяната му от съда. В
проведените по делото открити съдебни заседания страните, редовно призовани, не
се явяват и не се представляват. С молба
с приложение л. 15 от делото жалбоподателя поддържа предявената жалба като не излага допълнителни съображения за
материалната незаконосъобразност на оспорения ИАА ,представя със същата молба
,към 07.01.2015г. по делото сертификат №01899 на Балкан биосерт.Ответникът
с четири последователни молби /получени по факс, а впоследствие и с пощенска
пратка , оспорва жалбата, излагайки съображения в подкрепа на становището за
законосъобразност на оспорения ИАА. Претендира за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение по делото.
След преценка на процесуалната допустимост и
основателност на жалбата съдът намери за установено следното от фактическа и
правна страна:Като родово и местно компетентен съд е сезиран с жалба на
процесуално легитимирано лице срещу подлежащ на съдебен контрол ИАА по чл. 21
ал. 1 АПК, предвид обстоятелството, че обективираното в уведомително писмо изх. №
01-6500/7364/02.10.2014 г.волеизявление на заместник изпълнителния директор на
ДФ „Земеделие” пряко и непосредствено засяга права на жалбоподателя като
земеделски производител във връзка с оказваната му финансова помощ за
извършване на агроекологични дейности по Програма за развитие на селските
райони 2007 – 2013 г. Спазен е преклузивния срок по чл. 149 ал. 1 АПК за
оспорване на акта пред съд като се има предвид, че според отбелязване под съдържанието му той е получен
от адресата ,чрез пълномощник с
приложено по делото пълномощно на жалбоподателя на датата 08.10.2014 г. /л. 007от
делото/, а жалбата срещу него е предявена чрез ДФ „Земеделие” на датата 21.10.2014
г., съгласно поставения върху нея печат /л. 5 от делото. Съвкупно, обсъдените налични
положителни процесуални предпоставки обуславят извод за допустимост на
съдебното производство. По основателността на оспорването: Със заявление за
подпомагане УИН16/180613/34620 с приложени я
жалбоподателят е кандидатствал пред ДФ
„Земеделие” за кампания 2013 г. за финансово подпомагане на агроекологични
дейности в подмярка „Биологично земеделие”, направление „Биологично
растениевъдство”. С уведомително писмо изх. № 01-6500/11417/12.5.2010
г.,получено от жалбоподателя
изпълнителният директор на ДФ „Земеделие” на основание чл. 62 ал. 3 от
Наредба № 11/06.04.2009 г. на МЗХ е информирал жалбоподателя за одобрените по
заявлението му парцели за участие по мярка 214 „Агроекологични плащания”, за
които поема петгодишен ангажимент за извършване на агроекологични дейности.С
уведомително писмо изх. № 01-6500/7363/18.07.2013 г.,получено от
жалбоподателя лично на 26.07.2013г. изпълнителният
директор на ДФ „Земеделие” на основание чл. 37 ал. 1,т.3 от Наредба №
11/06.04.2009 г. на МЗХ е информирал жалбоподателя, че във връзка с поетия със
заявление УИН16/180613/34620агроекологичен
ангажимент по мярка 214 ”Агроекологични плащания” от Програмата за развитие на
селските райони за периода 2007 – 2013 г. по направление „Биологично
растениевъдство” до 30 септември на петата година от ангажимента, започващ да
тече от подаване на първото одобрено заявление за подпомагане, трябва най-малко
веднъж да е получил сертификат или писмено доказателство за съответствие на
произведените растителни продукти с правилата на билогичното производство,
както и да представи копие на документа пред ДФ „Земеделие”. По адм. преписка
не е приложен сертификат за съответствие на произведената от жалбоподателя земеделска продукция , с правилата на
биологичното производство, съгласно чл. 29 ал. 1 на Регламент /ЕС/ 834/2007, въпреки
полученото лично от жалбоподателя
уведомително писмо изх. № 01-6500/7363/18.07.2013 г.,получено от
жалбоподателя лично на 26.07.2013г. ,с
което Изпълнителният директор на ДФ
„Земеделие” на основание чл. 37 ал. 1,т.3 от Наредба № 11/06.04.2009 г. на МЗХ
е информирал жалбоподателя , че във връзка с поетия със заявление УИН16/180613/34620 агроекологичен ангажимент
по мярка 214 ”Агроекологични плащания” от Програмата за развитие на селските
райони за периода 2007 – 2013 г. по направление „Биологично растениевъдство” до
30 септември на петата година от ангажимента, започващ да тече от подаване на
първото одобрено заявление за подпомагане, трябва най-малко веднъж да е получил
сертификат или писмено доказателство за съответствие на произведените
растителни продукти с правилата на билогичното производство, както и да
представи копие на документа пред ДФ „Земеделие”,до 30.09.2013г.,която за
жалбоподателя е пета година от поемане
от същия на агроекологичното,като за това задължение заместник изпълнителният
директор на ДФ „Земеделие” е уведомил изрично жалбоподателя, че при неспазване
на изискванията на чл. 37 ал. 1 т. 3 от Наредба № 11/06.04.2009 г. на МЗХ или
при представяне на документ, неотговарящ на изискванията и сроковете по
разпоредбата, ДФ „Земеделие” – РА има право да прекрати агроекологичния
ангажимент, за което жалбоподателя ще бъде официално уведомен.Жалбоподателят не
е представил пред ответника до 30.09.2013г.,както и до 02.10.2014г. датата на
издаване на процесното уведомително писмо доказателство за съответствие на
произведените растителни продукти с правилата на билогичното производство,
както и не е представил копие на
документа пред ДФ „Земеделие”, до 30.09.2013г.Последвало е издаване на процесното
уведомително писмо изх. №
01-6500/7364/02.10.2014 г.на заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”
– Разплащателна агенция, с което на
жалбоподателя на основание чл. 18 ал. 2 т. 2 от Наредба № 11/06.04.2009
г. е отказана финансова помощ и е прекратен агроекологичния му ангажимент по
направление „Биологично растениевъдство” по мярка 214 „Агроекологични плащания”
от Програмата за развитие на селските райони 2007 – 2013 г. за кампания 2013 г..
Основният мотив на отказа е, че жалбоподателят не е предоставил пред ответника
документ, удостоверяващ съответствието на произвежданите растителни продукти с
правилата на биологичното производство в изискуемите срокове по чл. 37 ал. 1 т.
3 от Наредба № 11/06.04.2009 г. на МЗХ. Такъв
заверен препис е представен за
първи едва в хода на настоящото производство към 07.01.2015г./л.16/ от делото.Към
доказателствения материал по делото е приобщен и представеното от жалбоподателя
с молба вх. №172/07.01.2015 г. сертификат за извършена инспекция за
съответствие с изискванията на Регламент /ЕС/ 834/2007 и Регламент /ЕС/
889/2008 относно биологичното производство и етикетирането на биологични
продукти, изготвено и подписано на датата 30.12.2010 г. от Управител на Балкан Биосерт /л. 16
/.
От съдържанието му не се установява, че към момента на издаването са спазени
изискванията на закона съгласно
Регламент /ЕС/ № 834/2007 и Регламент /ЕС/ № 889/2008 в това число и за
вида и съдържанието на същото. Възприетата от съда фактическа обстановка
обуславя следните правни изводи: Уведомително писмо изх. № 01-6500/7364/02.10.2014 г. е издадено
от материално компетентен орган. Този извод се обуславя от обстоятелството, че
изпълнителният директор на ДФ „Земеделие”, който на основание чл. 20а ал. 1
ЗПЗП е изпълнителен директор и на разплащателната агенция и съгласно чл. 20 т.
2 и т. 3 и чл. 20а ал. 2 т. 1 и т. 2 ЗПЗП ръководи и организира дейността на
фонда и на разплащателната агенция и ги представлява, е прехвърлил на заместник
изпълнителния директор правомощията си по издаване и подписване на уведомителни
писма за прекратяване на агроекологичния ангажимент по мярка 214 „Агроекологични
плащания”. На основание чл. 11 ал. 2 от
Устройствения правилник на ДФ „Земеделие”, приет с ПМС № 151/16.07.2012 г.,
според който изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията
си, произтичащи от правото на ЕС или от националното законодателство, в това
число и вземане на решения, произнасяне по подадени заявления и/или сключване
на договори за финансово подпомагане, на заместик изпълнителните директори и на
директорите на областните дирекции на фонда съобразно териториалната им
компетентност. След като делегирането на правомощия е нормативно уредено /в
случая с подзаконов нормативен акт, какъвто е Устройственият правилник,
съгласно чл. 7 ал. 1 ЗНА/, то е юридически валидно волеизявление, пораждащо
целените правни последици. По
материалната законосъобразност на оспорения ИАА съдът намира следното:
Процесните по делото отношения са нормативно уредени в издадената на основание
пар. 35 ал. 3 ПЗР ЗИД ЗПЗП Наредба № 11/06.04.2009 г. на Министъра на
земеделието и храните за условията и реда за прилагане на мярка 214
„Агроекологични плащания” от програмата за развитие на селските райони за
периода 2007 – 2013 г. Според чл. 1 ал. 1 на наредбата предмет на регулиране са
условията и редът за подпомагане на земеделските стопани, извършващи земеделски
дейности, насочени към подобряване на опазването на околната среда по мярка 214
„Агроекологични плащания” от Програма за развитие на селските райони за периода
2007/2013 г., финансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на
селските райони, наричани за краткост агроекологични дейности. В обхавата на
подпомагането, съгласно чл. 2 ал. 1 т. 1 от наредбата, са и агроекологичните
дейности по подмярка „Биологично земеделие”, направление „Биологично
растениевъдство”, за каквото е кандидатствал и е бил одобрен жалбоподателят с
подаване на първото заявление за подпомагане УИН16/180613/34620 . Съгласно чл. 07
ал. 1 и ал. 2 от наредбата, агроекологичните дейности или направления се
изпълняват за срок от пет последователни години, който започва да тече от
началото на годината, в която кандидатът за подпомагане е подал заявление за
подпомагане, което през първата година на кандидатстване е и заявление за
плащане, като през всяка следваща година до изтичане на петгодишния период
кандидатът подава заявление за плащане. Според чл. 9 от същата наредба
полагаемата се финансова помощ за извършване на агроекологичните дейности по
чл. 2 ал. 1 се предоставя под формата на ежегодни агроекологични плащания, 82%
от които се осигуряват със средства на Европейския съюз и 18 % - от държавния
бюджет. Чл. 10 от наредбата сочи, че агроекологичните плащания се предоставят в
рамките на предвидените финансови средства по мярка „Агроекологични плащания”
от програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 г., а
според чл. 15 ал. 1 от наредбата на подпомагане подлежат парцелите, животните и
пчелните семейства, одобрени за участие, за които земеделските стопани са поели
задължение да изпълняват агроекологични задължения за период от пет
последователни години по съответното направление. От своя страна чл. 37 ал. 1
т. 3 от наредбата вменява в задължение на подпомаганите лица по подмярка
„Биологично земеделие” до 30 септември на петата година от ангажимента, който
започва да тече от подаването на първото одобрено заявление за подпомагане,
най-малко веднъж да са получили сертификат или писмено доказателство за
съответствие на произведените от тях растителни или пчелни продукти с правилата
на биологичното производство. Пар. 1 т. 8 ДР легално дефинира понятието
„писмено доказателство” по смисъла на наредбата като документ, издаван от
контролиращо лице на всеки производител или потребител, който контролира и
отговаря на изискванията на Регламент /ЕО/ на Съвета № 834/2007 г. и на
Регламент /ЕО/ на Съвета № 889/2008 в областта на своята дейност като писменото
доказателство следва да е изготвено съгласно образеца в Приложение ХІІ на
Регламент /ЕО/ на Съвета № 889/2008. Става въпрос за Регламент /ЕО/ 889/2008 на
Комисията от 05.09.2008 г. за определянето на подробни правила за прилагането
на Регламент /ЕО/ № 834/2007 на Съвета относно биологичното производство и
етикетирането на биологични продукти по отношение на биологичното производство,
етикетирането и контрола. Неспазването на изискването на чл. 37 ал. 1 т. 3 от
наредбата води до уреденото в чл. 18 ал. 2 т. 2 от същия нормативен акт
прекратяване от страна на ДФ „Земеделие” на агроекологичния ангажимент и
възстановяване от подпомаганите лица на получената финансова помощ, съгласно
ал. 4 на чл. 18.Като се има предвид, че жалбоподателят е подал през 2009 г.
първото одобрено заявление за подпомагане по направление „Биологично
растениевъдство”, се налага извод, че съгласно чл. 37 ал. 1 т. 3 от Наредба №
11/06.04.2009 г. на МЗХ, до 30 септември на 2013 година, представляваща пета
година от агроекологичния ангажимент, той е следвало поне веднъж да получи
изискуемия от разпоредбата сертификат или писмено доказателство за съответствие
на произвежданата продукция с правилата на биологичното производство. Съдът не
възприема защитната теза на жалбоподателя, че представен по делото с молба с
вх.№ 172/007.01.2015 г. сертификат писмо за извършена инспекция за съответствие
с изискванията на Регламент /ЕС/ 834/2007 и Регламент /ЕС/ 889/2008 относно
биологичното производство и етикетирането на биологични продукти, изготвено и
подписано на датата 30.12.2010 г. от Управителя на Балкан биосерт /л. 16 от
делото/, представлява изискуемо по чл. 37 ал. 1 т. 3 от наредбата писмено
доказателство за съответствие. Макар и да е издадено в рамките на срока по чл.
37 ал. 1 т. 3, този документ не покрива заложените в пар. 1 т. 8 ДР на
наредбата критерии за писмено доказателство като дори и чисто формално не
отговаря на образеца по Приложение ХІІ на Регламент /ЕО/ на Съвета № 889/2008,
определящ модел за писмено свидетелство за оператора в съответствие с чл. 29,
пар. 1 от Регламент /ЕО/ № 834/2007 г. Същевременно обаче следва да се има
предвид, че макар във визирания в чл. 37 ал. 1 т. 3 от наредбата краен срок
жалбоподателят да е получил сертификат
за съответствие на произвежданата от него продукция с правилата на биологичното
производство. Срокът по чл. 37 ал. 1 т. 3 е изтекъл на 30.09.2013 г., а
сертификатът е издаден преди тази дата , но не отговаря на изискванията на
регламентити описани , по - горе . При тези данни правилно е прилагането на
предвидената в чл. 18 ал. 2 т. 2 от наредбата санкция за земеделския
производител посредством прекратяване на поетия агроекологичен ангажимент. Горното
е в съответствие с заложените в чл. 1 ал. 2 на наредбата цели на подпомагането
по отношение прилагането на агроекологичните дейности в земеделските стопанства
и по-специално с тази по т. 3 относно държавната подкрепа за развитие на
биологичното земеделие като екологосъобразен метод за селскостопанско
производство, който е и икономически изгоден. Това от своя страна обуславя
извод за не спазване на другия установен от наредбата срок, намиращ се в пряка
връзка с този по чл. 37 ал. 1 т. 3 от наредбата. Касае се за визирания в чл. 58
т. 1 б. „д” от наредбата срок за изпълнение на задължението на кандидатите за
подпомагане по мярка „Агроекологични плащания” по направление „Биологично
растениевъдство” при подаване на заявлението по чл. 07 ал. 2 от наредбата поне
веднъж от поемане на агроекологичното задължение, най-късно до 30 октомври на
петата година от поемането му, да приложат пред ответника в настоящото
производство копие от сертификат съгласно чл. 37 ал. 1 т. 3 ,което не е сторено
от жалбоподателя в хода на административното производство. По този начин
земеделският производител-жалбоподател в настоящото производство не е установил
пред административния орган в рамките на предвидения по закон срок изискуемото
съответствие на произвежданата земеделска продукция с правилата на биологичното
производство. Изложеното обуславя извод за законосъобразност на издадения
индивидуален административен акт, поради което на ответника следва да бъдат
присъдени сторените разноски в размер на 300/триста/лв. ,представляващи
юрисконсултско възнаграждение.
Воден от изложеното, Съдът ,
Р Е Ш И :
Отхвърля жалба
на М.Д.Д. ЕГН********** с адрес: *** срещу издаденото на основание чл. 18 ал. 2
т. 2 от Наредба № 11 от 06.04.2009 г. на МЗХ уведомително писмо изх. №
01-6500/7364/02.10.2014 г. на ЗАМЕСТНИК ИЗПЪЛНИТЕЛНИЯ ДИРЕКТОР на ДЪАРЖАВЕН
ФОНД „ЗЕМЕДЕЛИЕ”/ДФ „ЗЕМЕДЕЛИЕ”/, с което на М.Д.Д. ЕГН********** е отказана финансова помощ и е прекратен
агроекологичния му ангажимент по направление „Биологично растениевъдство” по
мярка 214 „Агроекологични плащания” от Програмата за развитие на селските
райони 2007 – 2013 г. за кампания 2013.
Осъжда М.Д.Д. ЕГН********** с адрес *** да заплати на ДЪАРЖАВЕН
ФОНД „ЗЕМЕДЕЛИЕ”,300/триста/лева разноски ,представляващи юрисконсултско
възнаграждение .Препис от решението да бъде изпратено на страните.
Решението подлежи на обжалване пред ВАС на РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните по делото.
СЪДИЯ: