Р Е Ш Е Н И Е
№ ….. 16.03.2020
година град Стара Загора
В ИМЕТО
НА НАРОДА
СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД VІІІ НАКАЗАТЕЛЕН състав
На 13 февруари
2020 година
В публично заседание в
следния състав:
Председател: МИЛЕНА РИБЧЕВА
Секретар: МАРИАНА ПЕНЕВА
Прокурор:
като разгледа
докладваното от СЪДИЯ МИЛЕНА РИБЧЕВА
аНд № 2471
по описа за 2019 година и за да се произнесе, съобрази:
Обжалвано е наказателно постановление (НП) № 107 от
30.08.2019 год. на Директора на Областна дирекция по
безопасност на храните (ОДБХ) град Стара Загора.
Жалбоподателят Димитър Танев Танев в
качеството му на ЕТ “Димитър Танев” град Стара Загора, с ЕИК ********* твърди,
че НП е незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено. В съдебно заседание
чрез упълномощения си представител поддържа направеното с жалбата искане.
Въззиваемата страна ОДБХ град Стара
Загора, редовно призовани, не изпращат представител.
Съдът, като прецени събраните доказателства
и служебно провери изцяло законосъобразността на НП, намери за установено
следното:
С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за
установяване на административно нарушение (АУАН) №
49-КХ от 31.05.2019 год., жалбоподателят е санкциониран в качеството му на ЕТ на
основание чл.48, ал.2 от ЗХ - Закон за храните (“За нарушение по ал.1,
извършено от юридическо лице или едноличен търговец, се налага имуществена
санкция в размер от 1000 до 2000 лв., а при повторно нарушение - от 2000 до
4000 лв.”) за нарушение на чл.20,
ал.1, т.3 от ЗХ (“Не се разрешава пускането на пазара на храна, която е негодна
за консумация от хората”).
Като описание на нарушението и
обстоятелствата, при което то е било извършено, в НП е посочено, че на 15.05.2019
год. била извършена проверка в стопанисван от жалбоподателя обект – фурна за
тестени закуски, находящ се в град Стара Загора, ул.“Цар Симеон Велики“ № 196,
в хода на която било констатирано, че при проверка на документите за изпълнение
на ВМП за 2019 год. за контрол на произвежданите храни за съответствие със
здравно-хигиенни и качествени показатели и норми и по-точно микробиологични
показатели, на които трябва да отговаря готовата храна е установено, че на
20.03.2019 год. от Фурна за хляб е взета проба за анализ – баница 150 гр. При
преглед на Протокол за изпитване ПУ № 388/26.03.2019 год. на Лабораторен
Изпитвател Комплекс при РЗИ Стара Загора и изпитваната проба е установено
Коакулазоположителни стафилококи, т.е. произведеното от жалбоподателя е
“негодна храна за консумация от човека“ и по-точно храна, която е неподходяща
за употреба според нейното предназначение вследствие на замърсяване,
микробиологични промени, развала, изтекъл срок на трайност или нарушена цялост
на опаковката.
В случая няма спор, че към момента на
проверката за процесния обект е било издадено удостоверение за регистрация по
чл.12 от ЗХ - № 5 от 29.05.2012 год. и с регистрационен № 24010052.
Според показанията на актосъставителя и
свидетелите по акта процесният обект е осъществявал дейността си в производствен
цех, като пробата е взета в изпълнение на вътрешно мониторингова програма, по
собствено контрол за доказване на качеството на произвежданите продукти.
Описаните
в АУАН и НП проба – баница е част от партида произведени и пуснати на пазара
тестени изделия на база на графика за дневното производство на 20.03.2019 год.,
които актосъставителят и свидетеля по акта са приели за предлагани и не
отговарят на изискванията за безопасност, подробно описани по артикули, бройки
и клиенти в представения Дневен график за производство.
В съдебно заседание обаче бяха представени
писмени доказателства, в частност – 2 броя микробиологични изследвания на
лицето И.Т.Д. № 360/03.04.2019 год. и № 779/22.04.2019 год., 2 броя констативен
протокол № ********** от 15.05.2019 год. и № ********** от 29.05.2019 год.,
предписание № ********* от 15.05.2019 год., програма за съответствие за
готовата продукция през 2019 год., дневен график за производството на
20.03.2019 год. и сертификати за доставени тестени закуски,произведени на
20.03.2019 год., трудов договор № 4 от 02.01.2001 год., график за работно време
– нощна смяна за месец март и месец април 2019 год., копие от разчетно-платежна
ведомост както и молба за отпуск от И.Д. от 15.03.2019 год., от която се
установява, че лицето е ползвало 26 работни дни платен отпуск. Това
обстоятелство се потвърждава и от показанията на св.И.Д., която твърди още, че баничка,
проба от която е била изпратена за анализ е изработена от нея, в домашни
условия, поради заболяване, като през същия период не е полагала труд в обекта
на жалбоподателя поради лечение и изследване.
При тези данни съдът намира, че НП не
отговаря на изискванията на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН (Закон за
административните нарушения и наказания), тъй като не са посочени всички
обстоятелства, при които е било извършено деянието и които обуславят неговата
съставомерност, а именно не е посочено
обстоятелството, че описаните в АУАН и НП продукти са изготвени, съответно
произведени в обекта, стопанисван от жалбоподателя.
Очевидно е, че при посочената непълнота в
обстоятелствената част на НП няма как съдът да прецени извършено ли е
конкретното административно нарушение, тъй като тази му преценка включва
проверка на съответствието между описаните в НП факти и установените въз основа
на събраните в хода на съдебното следствие доказателства, а в случая са налице
съществени разминавания, включително между фактическата обстановка, възприета
от наказващия орган, и показанията на самите проверяващи.
Нещо повече: НП не отговаря и на
императивните изисквания на чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН. Съгласно чл.6 от ЗАНН
административно нарушение не е всяко виновно извършено деяние (действие или
бездействие), което нарушава установения ред на държавно управление, а само
онова, което е обявено за наказуемо с административно наказание, налагано по
административен ред. Следователно, ако и да е налице виновно нарушение на
установения ред на държавно управление, в частност - на чл.20, ал.1, т.3 от ЗХ,
същото следва да бъде обявено за наказуемо по административен ред, а това
предполага да покрива признаците на конкретен състав на административно
нарушение, предвиден в закона, т. е. изпълнението на чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН включва
не само посочването на нарушената разпоредба от закона, но и на онази негова
разпоредбата, която обявява това нарушение за наказуемо. В случая санкционната
разпоредба на чл.48, ал.2 от ЗХ, на което основание е била ангажирана
отговорността на жалбоподателя предвижда единствено и само наказанието в
случаите на нарушение по ал.1, извършено от едноличен търговец или юридическо
лице, или повторно, т. е. не визира конкретен състав на административно
нарушение, а в тази насока препраща към ал.1 на същия член. Следователно
изпълването с конкретно съдържание на чл.48, ал.2 от ЗХ относно деянието и
неговата съставомерност може и следва да стане само, ако позоваването на нея е във
връзка с ал.1 на цитирания член, което обаче не е било направено.
По тези съображения съдът намира, че както
от фактическа, така и от юридическата страна разглежданото административно
обвинение не е формулирано в необходимата цялост и пълнота, за да изпълни
предназначението си, гарантиращо адекватното упражняване на правото на защита и
предопределящо параметрите на съдебния контрол, поради което НП следва да бъде
отменено, като незаконосъобразно.
Водим от горните мотиви, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯВА
наказателно постановление № 107 от 30.08.2019 год.
на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните град Стара Загора,
като незаконосъобразно.
Решението подлежи на касационно обжалване в
14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред
Административен съд Стара Загора.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: