Р
Е Ш Е Н И Е
№
град Р у с е, 30. 04. 2019 год.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Русенският районен
съд, втори наказателен състав, в публично
заседание на
11.03.2019 год, в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: СВЕТЛАНА НЕЙЧЕВА
при секретаря
ВИОЛЕТА ЦВЕТКОВА,
разгледа докладваното
от съдията АНД N 344
по описа за
2019год. на Русенски районен съд
и за да се произнесе
съобрази:
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от И.Г.М., ЕГН:**********,
срещу електронен фиш за налагане на глоба, сер.К, бланков №1711359, издаден ОДМВР
- Русе, с който за нарушение на чл.21 ал.1 ЗДП, на основание чл189 ал.4, вр.чл.
182 ал. 1, т.5 от ЗДвП му е наложено
административно наказание глоба в размер на 600лв.
Жалбоподателят излага съображения за незаконосъобразност на НП – счита последното за неправилно и
издадено при съществени процесуални нарушения.
Наказващият орган не изпраща представител,
счита депозираната жалба за неоснователна.
РРП не взема становище по жалбата.
Съдът, като прецени допустимостта на жалбата и след анализ
на събраните по делото доказателства и становищата на страните приема, за
установено следното:
Жалбата е процесуално допустима. Последната е
подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН.
На 05.07.2017г. лек автомобил „Опел
Вектра”, с рег.№ Р8190АМ, управляван от жпод.М.,***, посока изхода на гр.Русе. След
бензиностанция „Лукойл”, бил заснет с автоматизирано
техническо средство № ТFR1-M 655, установило че превишава разрешената
максимална скорост от 50км, като се движил с 99км/ч. Справката за регистрация
на МПС посочила, че същото било собственост на жпод.М.. Предвид на това и на
основание чл. 188, ал.1 ЗДвП,
на последния бишл издаден Електронен фиш, с който му била наложена на горепосочената
глоба от 100лв. ЕФ бил връчен на 21.01.2019год.
Изложената фактическа
обстановка се установява от събраните по делото писмени доказателства и
доказателствени средства - жалба, електронен фиш, клип на хартиен носител,
протокол, техническа спецификация, удостоверение за одобрен тип средство за
измерване, фотоснимки.
При така установеното от фактическа
страна съдът намира от правна страна следното:
Жалбата се явява НЕОСНОВАТЕЛНА.
Съдът счита, че при
издаването на обжалвания електронен фиш, установено с автоматизирано техническо
средства - система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение тип
№
Съдът намери за неоснователно за неспазен срок
по чл. 34 от ЗАНН.
Както бе посочено по-горе в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП изрично и изчерпателно са изброени реквизитите, които следва да
съдържа електронния фиш. Нормата не предвижда посочване на дата на издаване на
електронния фиш. Още повече очевидно е, че подобно посочване е напълно излишно.
Доколкото се касае за нарушение, установено с техническо средство, то датата на
издаване на електронния фиш е тази на установяване и заснемане на нарушението –
в случая на 05.07.2017 г., а не на отпечатване листа хартия, формат А4,
връчване на препис и др.
С Тълкувателно
Постановление 1/27.02.2015г. на ВКС и ВАС се прие, че е недопустимо
административните нарушения да се установяват и санкционират след неопределен
период от време, тъй като по този начин би се създала трайна несигурност в
правния мир, като освен това извършителите на деяния със значително по-ниска
степен на обществена опасност, каквито са административните нарушения, биха
били поставени в по-тежко материално правно положение от извършителите на
деяния с най-висока степен на обществена опасност, каквито са например
престъпленията против личността. В този смисъл институтите на давността в двете
и разновидности- преследвателна погасителна давност, след изтичането на която
се погасява възможността на компетентния орган да реализира правомощията си по
административно-наказателното правоотношение и изпълнителска давност, с
изтичането на която се погасява възможността компетентния орган да реализира
изтърпяването на вече наложената административна санкция- намират приложение и
в административно наказателния процес, независимо дали имат изрична уредба в ЗАНН. От принципите, че
извършителите на административни нарушения не могат да бъдат поставени в
по-неблагоприятно положение от извършителите на престъпления и от принципа за
субсидиарно приложение на НК за случаите които нямат изрична уредба в
административно-наказателния процес (чл. 11 ЗАНН), следва че нормите на
давността уредени в НК ще намерят съответно приложение и в административно
наказателния процес във всеки един случай, когато в ЗАНН няма изрична уредба.
Ето защо към процесния случай следва да намери приложение чл. 80, ал.1, т.5 НК,
тъй като съгласно трайно установеното положение и в теорията и практиката е, че
електронния фиш представлява специфичен правен акт, съчетаващ характеристиките
на АУАН и на НП, но който не може да бъде приравнен на последните. В този
смисъл към ЕФ не могат да намерят приложение специалните давностни срокове
предвидени в чл. 34 ЗАНН. Доколкото правомощието на държавата да реализира
административно наказателната отговорност на нарушителя с влязъл в сила
електронен фиш не може да бъде неограничено във времето, то следва да се
приеме, че в случая с електронните фишове следва по аналогия да намери
приложение чл. 80, ал.1, т.5 НК. От довършването на нарушението започва да тече
тригодишен срок за издаване на електронния фиш. С издаването му
преследвателната давност се прекъсва и започва да тече нов три- годишен срок за
връчване на ЕФ.
Във
всички случаи, независимо дали отговорността на нарушителя се реализира с НП
или с ЕФ държавата е ограничена във възможността си да накаже нарушителя с
влязъл в сила акт от 4,5 годишния срок на абсолютната давност.
С
оглед гореизложените принципни постановки в конкретния случай обикновената
преследвателна давност и абсолютната не са изтекли, поради което жалбоподателя
не може да се позовава на тях.
В хода на административнонаказателното
производство на жалб.М. било повдигнато обвинение за осъществено административно
нарушение, като съгласно атакувания електронен фиш е нарушена разпоредбата на чл. 21, ал.1 от ЗДвП, тъй като моторно превозно средство – лек автомобил марка „Опел Вектра”, с рег.№ Р8190АМ се движило със скорост над максимално
разрешената, съгласно таблицата, част от посочената разпоредба. Съгласно
същата, при липса на изрична сигнализация с пътен знак за друго ограничение на
скоростта, скоростта, с която трябва да се движат водачите на превозни средства
в населено място е до 50 км/ч. Техническото средство за контрол на правилата за
движение по пътищата №
От приобщените по делото писмени доказателства
е видно, че автоматизираното техническо устройство посочено в електронния фиш №
С оглед на изложеното, отговорността на
жалбоподателя е законосъобразно ангажирана по реда на чл. 182, ал.1, т.5
от ЗДвП. Санкцията от 600лв. е абсолютно определена, поради което не
съществува възможност размерът й да бъде изменен от съда.
Предвид изложените съображения от фактическо и правно естество, жалбата се явява неоснователна и процесният електронен фиш следва да бъде потвърден.
Така
мотивиран и на основание чл.63,ал.1 ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА срещу електронен
фиш за налагане на глоба, сер.К, бланков №1711359, издаден ОДМВР - Русе, с който
за нарушение на чл.21 ал.1 ЗДП, на основание чл189 ал.4, вр.чл. 182 ал. 1, т.5
от ЗДвП на И.Г.М., ЕГН:********** е
наложено административно наказание глоба в размер на 600лв.
Решението подлежи на обжалване пред РАС в 14 – дневен срок от съобщаването
му до страните, по реда на АПК.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ:…………………………