РЕШЕНИЕ
№ 140
гр. , 08.09.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ГОЦЕ ДЕЛЧЕВ в публично заседание на първи
септември през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Стоян Г. Хаджиев
при участието на секретаря Магдалена В. Агова
в присъствието на прокурора
като разгледа докладваното от Стоян Г. Хаджиев Административно
наказателно дело № 20231220200194 по описа за 2023 година
и за да се произнесе, взе в предвид следното:
Производството е образувано по повод постъпила жалба от А. И. Г.,
С ЕГН:**********, С ПОСТОЯНЕН АДРЕС: С. ............, УЛ. ......... №
........... против НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № ........../......... г
издадено от Г. А. Т., директор на Национално тол управление (НТУ)
към Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), гр. С.............
Правно основание чл.63 от ЗАНН.
От събраните по делото доказателства се установява следното във
фактическо отношение:
На ............ г. в ............ часа в направление излизане от територията на
Република България, на граничен контролно-пропускателен пункт
И.............., е пристигнало пътно превозно средство с per. № ...........,
внд: влекач, марка и модел ............, с обща техническа допустима
максимална маса - над 12 тона, управлявано от г-н Г.. След извършена
проверка от страна контролните органи е установено, че на ...........г.. в
1
......... часа, горепосоченото пътно превозно средство , попада в
категорията на превозно средство, за което е дължима, но не е
заплатена такса по чл. 10, ад. 1, т. 2 от Закона за пътищата (ЗП).
Цитираното превозно средство е засечено на ...........г., в ............. часа.
по път 11-19. км 3 0+320, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, като за посоченото ППС не е заплатена дължимата пътна
такса, съгласно чл, 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата (ЗП). Като
място на нарушението е посочен път ГМ9, км 30+320, за който се
събира такса за изминато разстояние -тол такса, съгласно Приложение
към т. I на Решение № 101 ка Министерски съвет от 20 февруари 2020
г. за приемане на Списъка на републиканските пътища, за които се
събира такса за изминато разстояние - тол такса За извършеното
административно нарушение е генериран доказателствен запис
(доклад) от електронната система по чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП с номер
на нарушението ............... ..................... който заедно с приложените
към него статични изображения във вид на снимков материал и
динамични изображения - видеозаписи, представлява доказателство за
отразените в него обстоятелства относно пътното превозно средство,
неговата табела с регистрационен номер, датата, часа и мястото иа
движение по участие от път. включен в обхвата на платената пътаа
мрежа и местонахождението на техническото средство (контролно
устройство с Идентификатор № ..............) - част от системата. За
извършеното административно нарушение е съставен АУАН №
.................../............г. и е връчен на нарушителя на ..............г., което е
удостоверено с негов подпис. Актът за установяване на
административно нарушение е съставен в присъствието на
свидетелите: С. А. Д.. В последствие е издадено и процесното НП.
Жалбата е подадена в срок – индиция за допустимост, разгледана
по същество съдът я намира за неоснователна.
Констатираното в акта и наказателното постановление отговаря
на действителността. Това се установи от разпитаните свидетели/ Б. и
2
Д./ и представените писмени доказателства. Съгласно чл. 167а, ал. 3 от
ЗДвП се създава се доклад с приложени към него статични
изображения във вид на снимков материал (приложени по делото).
Докладът и снимките, съгласно чл. 189е, ал. 8 от ЗДвП, в своята
съвкупност, представляват доказателства за отразените в тях
обстоятелства: мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на ППС-то, както и данни,
свързани с движението по участък от път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, данни за липса или наличие на декларирани
тол данни и наличие или липса на заплащане на дължимите такси. В
чл. 179, ал. За от ЗДвП е регламентирано едновременно правило за
поведение и санкция за неизпълнението му, а именно: водач, който
управлява ППС над 3.5 тона по път, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, е длъжен да е изпълнил съответните задължения за
установяване на изминатото разстояние, съгласно изискванията на
Закона за пътищата, за участъка от път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, който е започнач да ползва, или да е закупил
маршрутна карта за същата, съобразно категорията на пътното
превозно средство, в противен случай се наказва с глоба в размер на
1800 лв. С тази разпоредба законодателят е предвидил отговорност за
водача на ППС, чието задължение е преди движение по платената
пътна мрежа да изпълни определени задължения, в резултат на които
да се заплати дължимата пътна такса. Той има право да избира из
между два способа: 1. да закупи маршрутна карта ; 2. да декларира
изминатото разстояние, чрез тол декларации2 3. С избора на всеки от
двата способа се изпълняват съответни задължения, само след
изпълнението на които, е възможно да се достигне до заплащане на
реално дължимата тол такса. Вменените в чл. 179, ал. За от ЗДвП
задължения на водача са да установи изминатото от ППС-то
разстояние от платената пътна мрежа, в резултат на което да се
установи дължимият размер на пътната такса, и да се достигне до
заплащането й. Неустановяването на изминатото разстояние,
3
автоматично води и до липсата на заплащане на съответната дължима
за движението на ППС такса. В процесния случай, нито е закупена
маршрутна карта за преминаване през сегмента на рамката, където е
отчетено нарушението - сегмент № **********, нито е подадена тол
декларация с правилен брой оси на ППС, което е осъществило
движение по платена пътна мрежа. Липсата на валидна тол декларация
с правилно деклариран брой оси на движещото се ППС или
маршрутна карта за навлизането на процесното ППС в тол сегмент
********** означава, че не е заплатена дължимата тол такса за него,
защото не са изпълнени задълженията за установяване (предварително
с МК или по време на движението чрез БУ), както на изминатото от
ППС-то разстояние, така и размера на дължимата такса. процесното
ППС е оборудвано с бордово устройство, което да подава данни за
движение и таксуването му. Наличието обаче на такова не означава, че
са изпълнени задълженията на водача по установяване на изминатото
разстояние и не обосновава отпадане на отговорността му при
неизпълнение на законово регламентираните му задължения, в
качеството на водач. Устройството трябва да е настроено да подава
данни по отношение на действителния брой оси, е които се движи
ППС за всеки сегмент, в който навлиза ППС. В случая, видно от
справка за постъпилата тол декларация в АПИ за движението на
процесното ППС в сегмент ********** в .......... ч. на ............ г. е
посочено, че ППС е над 12 т. и е две оси. Видно обаче от създадения
доклад от ЕССПП и приложените към него статични изображения във
вид на снимков материал ППС е рег. № ............. се е движело е 5 оси.
Т.е. за навлизането в тол сегмента, в участък от който е
позиционирано устройство ............., за ППС-то не са подадени данни
за таксуване е правилно деклариран брой оси по отношение на
движещото се ППС и съответно водачът не е изпълнил вмененото му
задължение да установи изминатото разстояние, респ. да се установи
размера на действително дължимата тол такса е оглед броя на осите
4
му, поради което ППС-то е заснето от устройството като движещо се в
нарушение на съответните правила. По делото не бяха представени и
приобщени доказателства в обратната посока, с оглед на което считам
за неоснователно възражението за недоказаност на извършеното
нарушение. Горно се потвърждава и от справката, предоставена от
ИТС АД. Именно във връзка с това е генериран доказателствен запис
за установеното нарушение, в който е посочено, че ППС има
декларация за преминаването, но платената категория е по-малка от
измерената. Задължение на ВОДАЧА на ППС-то е да установи
изминатото разстояние без оглед на способа, който ще ползва-
предварително със закупуване на МК или по време на движение,
посредством БУ. Водачът обаче трябва да се е уверил, че устройството
подават данни е правилни характеристики на ППС, което ползва
платената пътна мрежа (категория, оси). Той е този, който въвежда
броя на осите на ППС посредством бордовото устройство, монтирано
в кабината на ППС. В тази връзка именно водачът е санкциониран със
съответната глоба съгласно чл. 179, ал. За от ЗДвП за това, че е
управлявал ППС над 3.5 т. в съответния участък от платената пътна
мрежа, като не е изпълнил съответните задължения за установяване на
изминатото разстояние, за участъка от пътя, който е започнал да
ползва или няма маршрутна карта за същия. На основание чл. 189е, ал.
8 от ЗДвП актосъставителят е извършил проверка на осъщественото
от жалбоподателя деяние, регистрирано като нарушение в
Електронната система за събиране на пътни такси и това
обстоятелство е отразено в съставения АУАН, който от своя страна
има презумптивна доказателствена сила за отразените в него
обстоятелства, до доказване на противното. В настоящия случай това
не бе направено. Поведението на жалбоподателя покрива всички
признаци от обективна и субективна страна на състав на
административно нарушение, установен в чл. 179, ал. За от ЗДвП. Тази
норми съдържа в диспозицията си и правило за поведение и санкцията
за неизпълнението му. (Решение № 615/06.04.2023 г. постановено по
5
КАНД 77/2023 г. на АС Благоевград, Решение № 729/21.04.2023 г.
постановено по КАНД 48/2023 г. на АС Благоевград, Решение №
51/27.03.2023 г., постановено по КАНД № 34/2023 г. по описа на АС
Шумен, с което е оставено в сила Решение № 402/01.12.2022 г.,
постановено по АНД № 1591/2022 г. по описа на РС Шумен). С оглед
гореизложеното не са налице допуснати процесуални нарушения при
издаването на АУАН и НП, касаещи непосочване на нарушената
правна норма, съгласно императивните изисквания на чл. 42, ал. 1, т. 5
и чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН. Налице са изискуемата се връзка между
фактическата обстановка, фактическото обвинение, правната му
квалификация и приложената в случая едновременно
материалноправна и санкционна норма. В тази връзка движението по
платената пътна мрежа за ППС-то без да бъде закупена маршрутна
карта за участъците от нея, който ще се ползват или без да се изпълнят
задълженията за установяване на изминатото разстояние обуславя
незаплащането на дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП. Иначе
казано - доколкото възможностите за заплащане на тол таксите и
отчитането им чрез Електронна система за събиране на пътни такси са
две - чрез закупуване на маршрутна карта или таксуване чрез бордови
устройства по см. на § 1, т. 7 от ДР на Наредба за условията, реда и
правилата за изграждане и функциониране на смесена система за
таксуване на различните категории пътни превозни средства на база
време и на база изминато разстояние, то нарушение при обвинението
по чл. 179, ал. За от ЗДвП не е налице, тъй като винаги се касае до
липсата или наличие на заплатена тол такса. В тази връзка намирам
възраженията за разминаване между фактическото описание на
нарушението и правната му квалификация за неоснователни.
(.Решение № 504/21.03.2023 г., постановено по КАНД № 40/2023 г. по
описа на Административен съд Благоевград, Решение №
309/24.02.2023 г., постановено по КЛНД № 603/2022 г. по описа на
Административен съд Благоевград).
6
Наказателното постановление е издадено в съответствие с
материалния закон, като в хода на административнонаказателното
производство не са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила, довели до ограничаване правото на защита на
жалбоподателя . Описанието на нарушението напълно кореспондира е
правната квалификация в АУАН и НП и водачът е бил запознат е
фактите около нарушението. Актът за установяване на
административното нарушение и наказателното постановление са
съставени при спазване императивните изисквания на Закона за
административните нарушения и наказания (ЗАНН). Същите съдържат
всички необходими за тяхната редовност от формална страна
реквизити, визирани в чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. В акта за установяване
на административно нарушение (АУАН), въз основа на който е
издадено оспореното наказателно постановление (НП), а така също и в
самото наказателно постановление, са намерили отражение всички
обективни признаци на състава на нарушението, за което е
ангажирана отговорността на жалбоподателя, а така също и
конкретната законова разпоредба, под която са субсумирани фактите,
установени от органа, издал наказателното постановление и
санкционната норма, въз основа на която е ангажирана
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя.
Словесното описание на нарушението напълно отговаря на
квалификацията му от административнонаказващият орган с
приложените норми. .(Решение № 2188/21.12.2022 г., постановено по
КАНД № 530/2022 г. по описа на АС Благоевград, Решение №
504/21.03.2023 г., постановено по КАНД № 40/2023 г. по описа на АС
Благоевград, Решение № 309/24.02.2023 г., постановено по КАНД №
603/2022 г. по описа на АС Благоевград ). Както в АУАН, така и в
наказателното постановление са посочени коректно датата на
извършване на нарушението, конкретното място на извършване на
нарушението съгласно императивните изисквания на чл. 42, т. 3 от
7
ЗАНН и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН. Както в акта за установяване на
административно нарушение (АУАН), така и в наказателното
постановление е посочена конкретна нарушена законна разпоредба,
наказанието е определено от органа като вид и размер. Посочено е
мястото на извършване на нарушението, който от своя страна попада
в Списъка на републиканските пътищата, за който се събира такса за
изминато разстояние - тол такса, приложение към т. 1 на Решение №
101 на МС от 20.02.2020 г. От приложената по делото справка относно
местоположението на устройство № ................ е видно, че с оглед
географските му координати мястото на извършване на нарушението
попада в обхвата на сегмент е номер **********. Съгласно чл. 179, ал.
Зе от ЗДвП при нарушения, установени въз основа на данните от
системата по чл. 167а, ал.З от същия закон за място на извършване на
нарушенията по чл. 179, ал. 3-36 от същия се счита първото място, на
което е установено движение по път, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, от пътното превозно средство в рамките на всеки
отделен 24-часов период. Ясно и изчерпателно в АУАН и след това в
НП е описано извършеното нарушение и защо жалбоподателят е
санкциониран. Процесното НП отговаря на въведените с чл. 57 от
ЗАНН изисквания към съдържанието му, доколкото извършеното
описание на приетото за реализирано от жалбоподателя нарушение,
респ. обстоятелствата, при които е извършено са формулирани
изчерпателно и ясно в достатъчна степен, за да удовлетворят
изискванията за пълнота на обвинителната теза.
Безспорно е установено, че водач на ППС-то в деня и часа на
нарушението е бил жалбоподателя А. Г.. Изложеното в съставения
акт, вкл. за авторството на нарушителя има презумптивна
доказателствена сила за отразените в АУАН обстоятелства, до
доказване на противното (чл. 189е, ал. 13 във вр. чл. 189, ал. 2 ЗДвП).
В настоящия случай това не бе сторено. Още повече още в хода на
административнонаказателното производство и преди издаването на
8
НП АНО е изискал и информация и писмени доказателства от
собственика на ППС .............. ООД за това обстоятелство. От
представени писмени доказателства, приложени към преписката е
видно, че именно жалбоподателят Г. е управлявал ППС на ........... г. в
........... ч. В настоящия случай не може да бъде приравнен към
маловажните с оглед разпоредбата на чл. 28, ал. 7 от ЗАНН, съгласно
която разпоредбата на чл. 28, от ал. 1 до ал. 6 от ЗАНН не са
приложими, когато в закон е предвидено друго. Съгласно чл. 189з от
ЗДвП „ За нарушенията по този закон не се прилагат чл. 28 и 58г от
Закона за административните нарушения и наказания. “
Жалбподателят дължи на ответника разноски за юрисконсултско
възнаграждение в размер на 300 лв.
Водим от горното и на основание чл.63 от ЗАНН съдът,
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ №
............./.............. г издадено от Г. А. Т.- директор на Национално тол
управление (НТУ) към Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), гр.
С.............
ОСЪЖДА А. И. Г., С ЕГН:**********, С ПОСТОЯНЕН АДРЕС:
С.М .........., УЛ. ............ № ........да заплати на Национално тол
управление (НТУ) към Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), гр.
С........, съдебни разноски в размер на 300 лв.
Решението на съда подлежи на обжалване пред Благоевградски
АС в 14-дневен срок от деня на получаване на съобщението и за двете
страни.
Съдия при Районен съд – Гоце Делчев: _______________________
9