Определение по дело №516/2021 на Окръжен съд - Пловдив

Номер на акта: 260439
Дата: 2 април 2021 г.
Съдия: Нина Иванова Кузманова
Дело: 20215300600516
Тип на делото: Въззивно частно наказателно дело
Дата на образуване: 5 март 2021 г.

Съдържание на акта

  О П Р Е Д Е Л Е Н И Е № 260439

 

гр.Пловдив, 02.04.2021 год.

 

В   И МЕТ О   Н А   Н А РО Д А

ПЛОВДИВСКИ ОКРЪЖЕН СЪД, наказателно отделение, в закрито заседание на втори април през две хиляди двадесет и първа година в състав :

 

          ПРЕДСЕДАТЕЛ : НИНА КУЗАМАНОВА

          ЧЛЕНОВЕ : ВЕСЕЛИН ХАДЖИЕВ

                                                           СИЛВИЯ АЛЕКСОВА

 

след като разгледа докладваното от Председателя  ВЧНД №516 по описа на ПОС за 2021 год. и за да се произнесе, взе предвид следното :

 

  Производството е по реда на чл.243, ал.7 от НПК.    

Постъпил е частен протест против определението на АРС, 3-ти  н.с., постановено по ЧНД № 995/2020г., с което е отменено постановлението на РП-Асеновград/ сега ТО при РП-Пловдив/ от 10.12.2020г. за прекратяване на  наказателното производство по досъдебно производство №493/2018г. по описа на РУ-Асеновград.

Недоволен от определението е останал прокурорът от РП-Пловдив, ТО-Асеновград, който го обжалва с искане съдебният акт да се отмени и да се потвърди отмененото постановление за прекратяване на наказателното производство. В протеста се излагат доводи за неправилност и незаконосъобразност на определението, поради недостатъчна оценка на събраните по делото доказателства, изясняващи според прокурора всички относими към разследването факти и обстоятелства. Твърди се, че са дадени указания за изясняване на ирелевантни обстоятелства като начина на предвижване на пострадалите до точката, от която са предприели на пресичане.

Против определението на АРС е постъпила и частна жалба от адв.Г., в качеството му на защитник на обв. Р.Д., с която се иска отмяна на атакуваното първоинстанционно определение, като се твърди, че делото е изяснено и допълнителното разследване не би допринесло за изясняване на фактическата обстановка. В този смисъл се иска да се потвърди постановлението за прекратяване на наказателното производство. 

Пловдивският окръжен съд, след като провери обосноваността и законосъобразността на постановеното определение и във връзка с направените оплаквания, прие за установено следното :

  Протестът и жалбата са подадени в срок, поради което са допустими, а разгледани по същество - ОСНОВАТЕЛНИ.

С постановление от 10.12.2020г. Районна прокуратура -Асеновград е прекратила наказателното производство по досъдебно производство № 493/18г. по описа на РУ-Асеновград, образувано и водено за престъпление по чл.343, ал.1, б.”Б”вр. чл.342, ал.1 от НК, като е прието, че не е налице причинно-следствена връзка между действията на обв.Д. като водач на МПС и причинената на пострадалата Д. телесна повреда, поради което е прието, че не са налице признаци на престъпление по посочения текст.  

За да отмени атакуваното постановление, първоинстанционният съд е възприел изцяло фактите, приети за установени от прокурора, но по отношение начина на предвижване на пешеходците, видимостта към тях за водача на лекия автомобил и евентуалното наличие на удар, е приел, че е налице непълнота на доказателствата, поради което е отменено атакуваното постановление на прокурора и са дадени указания за допълнително разследване и изясняване на спорните моменти, чрез допълнителен разпит на свидетели и назначаване на автотехническа експертиза. Изложените съображения не се споделят от настоящата инстанция.

По делото е безспорно установено мястото, времето на инцидента, пътната обстановка, посоките на движение на автомобила и на пешеходците, както и тяхното положение едни спрямо друг/ това е показано на изработените динамични скици, изготвени от авто-експерта/. Прието е, че двамата пешеходци са се движили по обичаен за тях маршрут и са предприели пресичане на място, където няма пешеходна пътека. Св.** бил отдясно на своята съпруга и съответно в позиция по-близо до задната част на автомобила на обвиняемия. Последният от своя е страна е предприел плавно маневра движение назад, като в момента, в който е чул от асистента за паркиране, спрял веднага. В този момент, св.Д., реагирал на движещият се към него автомобил , като залитнал наляво, като падайки повлякъл със себе си и своята съпруга ** и двамата паднали на земята. В последствие на последната била оказана медицинска помощ в здравно заведение.  Установено е от изготвената  съдебно-медицинска експертиза, че на св.** е причинено счупване на лявата раменна кост в горната й трета, като е описан механизма на получаване на травмата. По делото са назначени две авто-технически експертизи/първоначална и допълнителна/, както и комплексна експертиза. Първата от тях приема, че причините за настъпилото ПТП са технически неправилните действия на пешеходците . Изводите на другата АТЕ/ на л.74-93 от д.п./ са, че най-вероятно удар между лекия автомобил „Шкода“ и св.**,  не е настъпил, тъй като такъв удар би бил в десния крак и дясната част на таза, за което няма обективни данни или субективни данни, включително свидетелски показания. Според експерта, не може да се изключи да е настъпил контакт / на около 13,4 м. източно от ориентира/, който обаче е бил в края на процеса на спиране на автомобила и е бил без практическа стойност за падането на свидетеля.  Прието е, че залитането и падането на * наляво, при което е бутнал пострадалата **, най-вероятно се дължи  на реакцията на св.** на движението на лекия автомобил на заден ход към него. Установена е скоростта на движение на автомобила, като с оглед скоростта на движението на пешеходците, са разгледани два варианта, установяващи тяхното местоположение и евентуалното наличие на опасност за движещият се назад автомобил. Първият вариант е при движение на пешеходците с бавен ход в максималната му скорост, спокоен ход и бърз ход, потеглянето на л.а.“Шкода Сюпърб“ на заден ход е започнало преди навлизането на пешеходците на платното на движение, докато те са били на тротоара и не са били опасност за автомобила, тъй като са се намирали извън коридора му на движение. Вторият вариант е при движение на пешеходците с бавен ход в минималната и средната му скорост, потеглянето на лекия автомобил е започнало след навлизането на пешеходците на платното за движение и в този случай, ако се приеме, че пешеходците докато са били на платонот за движение са били опасност на автомобила, тъй като са се намирали зад него, в коридора му на движение. Назначената е и комплексна автотехническа и медицинска експертиза, която анализира и допълнително дадени показания на св.* от 05.12.2019г., като също дава заключение, че най-вероятно удар между лекия автомобил и св.* не е настъпил, като се обясняват причините за падането на свидетелите с реакцията на св.* на движението на л.а.“Шкода“. Отново са разгледани и двата варианта за движение на пешеходците/ на л.117 от д.п./ и е прието, че в първия случай пешеходците са се намирали извън коридора на движение на лекия автомобил и причина за произшествието от техническа гледна точка, е тяхното навлизане на платното зад автомобила след неговото потегляне. При втория вариант са преценени допълнителните показания на св.** от 05.12.2019г., където твърди, че при потеглянето на автомобила , те двамата са били зад него, като експертизата е заключила, че тогава потеглянето на автомобила на заден ход е започнало след навлизане на пешеходците на платното за движение и в този случай причина за произшествието е това, че водачът на л.а.“ Шкода Сюпърб“ е потеглил без да наблюдава пространството зад автомобила и така се е поставил в невъзможност да избегне произшествието. От медицинското изследване на уврежданията на св.* в тази експертиза става ясно, че заявеното от него охлузване на лявата предмишница би могло да се получи при падане на лявата ръка върху пътната настилка. В материалите по досъдебното производство липсват данни за травматични увреждания в дясната половина на тялото на **, поради което не може да се даде категорично причинно-следствена връзка между неговото залитане и падане наляво и удар от лек автомобил от дясната страна.

При така изложеното и установено в хода на разследването, изводите на АРС, за необходимост от установяване евентуално препятстване на видимостта от автобусната спирка, е ненужно и е ирелевантно за установяване на местоположението на двамата пешеходци към момента на предприемане на маневрата. Изготвените по делото три авто-техничеки експертизи не са установили затруднена видимост от самата автобусна спирка, а и самият обвиняем не съобщава за такава. Без значение за изясняване механизма на произшествието е как са се предвижвали преди това пешеходците, дали по тротоара, успоредно на паркираните автомобили или перпендикулярно. Изготвените по делото единична авто-техническа експертиза, изготвена от  в.л. * и комплексната експертиза, категорично приемат каква е била посоката на движение на пешеходците, което е важно в конкретния случай, които изводи са базирани на свидетелските показания на пострадалите непосредствено след инцидента. Допълнителни разпити на свидетелите * за тези обстоятелства, предвид изминалото време няма да донесат допълнителна яснота. Поради това, настоящият състав не споделя и извода за необходимост от допълнителен разпит на св.*, който ясно описва, както начина на потегляне на автомобила „Шкода“-„ съвсем бавно , на заден ход“, така и категорично заявява „Аз не съм забелязал на автобусната спирка да има хора и те да тръгват да пресичат зад неговия автомобил“. Освен това твърди „Мъжът правеше опити да се изправи и с наша помощ се изправи и стъпи на краката си. Той нямаше видими наранявания и не се оплакваше от нещо.“  Така, в показанията си св.* твърди какво е видял непосредствено преди предприетата маневра от водача на лекия автомобил, както и че за пръв път е видял пострадалите паднали на улицата . Допълнителен негов разпит след близо три години от инцидента, едва ли би могъл да внесе допълнителна яснота, а още по-малко разпит на неговата съпруга, за която няма данни въобще да е присъствала на инцидента и да е възприела развоя на случващото се. Същото е отношението на съда и по отношение изводите на първата инстанция за необходимост от разпит на жената, обадила се на тел.112 и на полицейския служител *. По отношение на жената, обадила се на тел.112, за да дойде линейка данните са, че тя е минавала случайно от там, но никой не твърди да е била през цялото време на мястото, както и за св.*, който едва по-късно е посетил болнично заведение, за да тества обв.Д. за алкохол. Същият свидетел не е посетил местопроизшествието, а е разбрал за случилото се от разговор с обвиняемия и пострадалите лица и е заявил възприятията си в разпит от 24.07.2018г.  

Всъщност, от значение за съставомерността на извършеното е наличието на удар между лекия автомобил и св.*, какъвто удар както единичната АТЕ, така и комплексната АТЕ и СМЕ–за приемат, че най-вероятно не е настъпил и падането на св.** при което той е бутнал св.** се държи, най-вероятно на неговата реакция на движението на л.а. „Шкода Сюпърб“. Посочено е в комплексната експертиза, че няма данни за налични травматични увреждания по дясната страна на **, поради което не може да се даде категоричен отговор имали ли или не контакт между тялото на * с части от автомобила. * единствено описва болка в областта на лявото рамо, но болката е субективно усещане, което свидетелят съобщава, без налични данни за видими налични травматични увреждания в тази област, поради което според експертите болката не може да бъде приета като обективен признак за контакт на тялото му с автомобила. За това и правилни са изводите на прокурора за липсата на безспорни доказателства за наличието на причинно-следствена връзка между поведението на обв.Д. и травматичните увреждания на пострадалата **. При това положение и липсата на категорични доказателства за удар и съприкосновение, не могат да се споделят и изводите на първоинстанционния съд за наличие на „непредпазливо съпричиняване“ между обв.Д. и св.*, от което е последвало падането на св.*. Причините за телесната й повреда, са изцяло извън пътно-транспортното произшествие.

Отделно от това в заключенията на обсъдените експертизи, като причини за настъпилото произшествие от техническа гледна точка , са възприети два варианта, като при първия е прието, че  потеглянето на автомобила е било по време, когато пешеходците не са представлявали опасност за движението назад, тъй като са се намирали извън коридора на движение и причина за произшествието е тяхното навлизане на платното зад автомобила след неговото потегляне. При втория вариант, базиран на допълнителен разпит на св.*, се прима, че потеглянето е започнало след навлизане на пешеходците на платното за движение и в този случай, причината за произшествието от техническа гледна точка е това, че водачът на лекия автомобил е потеглил без да наблюдава цялото пространство зад автомобила и сам се е поставил в невъзможност да избегне произшествието. За да се възприеме единият от двата варианта, според настоящия състав, следва да се съпоставят и обсъдят и събраните по делото доказателства. На първо място, безспорно установеното обстоятелство, че л.а.“Шкода Сюпърб“ е снабден с асистент за паркиране и съгласно заключението на единичната АТЕ на в.л. *, дължината на зоната покривана от асистента за паркиране нормално е поне 1,5 метра зад автомобила, като системата реагира и на обекти и в страни на автомобила, но на по-малко разстояние. В този смисъл е и заявеното от обв.Д., че след включване на задна предавка е потеглил съвсем леко назад и след около 30 см.изведнъж е чул сензорите на парктроника да пищят, когато е спрял. Нелогично е, при работещ автомобил и при включена задна предавка, ако пешеходците са се намирали зад автомобила, асистента за паркиране да не сигнализира за наличие на обекти, при това такива с достатъчна височина и големина, че да се отразят от сензорите. При това самото сигнализиране за обекти в зоната зад автомобила, е достатъчно ясно и възприемчиво за водача. Всичко това, както и показанията на св.*, който твърди, че не е забелязал хора, които да тръгват да пресичат зад автомобила, дава основание настоящата инстанция да възприеме първия вариант, описан в експертизите по отношение мястото, в което са се намирали пешеходците при потеглянето на автомобила на заден ход, а именно на тротоара, в който случай, причина за настъпилото произшествие от техническа гледна точка, е тяхното навлизане зад автомобила след неговото потегляне. Вторият вариант се базира на субективните възприятия на св.*, които обаче не намират опора в другите обективни данни по делото. Първо, по отношение на настъпил удар с автомобила, за какъвто няма никакви категорични данни и в който смисъл бяха изложени мотиви по-горе в определението. И второ, поради липсата на травматични увреждания отговарящи като местоположение на описания от св.* удар в областта на дясното рамо. Подобни увреждания, като механизъм на причиняване са изключени според заключението на комплексната авто-техническа и медицинска експертиза. Нещо повече- въобще не са установени.  

Предвид всички изложени съображения, изводите на районния съд за непълнота на събраните доказателства и необходимост от изясняване на въпросите свързани с ограниченията на видимостта и начина на придвижване на двамата пешеходци до мястото , от където са предприели пресичане, се явяват неправилни. Сочените от първоинстанционния съд обстоятелства, са изяснени и не е необходимо допълнителното връщане на делото, което ще доведе и до ненужно забавяне на разследването.

С оглед изложено по-горе, настоящата инстанция счита, че в случая изводите на прокурора за липса на виновно поведение на обв.Д. като водач на  МПС и липсата на причинно-следствена връзка между неговите действия и травматичните увреждания на св.**, се явяват правилни и обосновани. С оглед на това атакуваното определение на АРС като неправилно и незаконосъобразно следва да бъде отменено, а постановлението на РП-Асеновград/  понастоящем ТО-Асеновград при РП-Пловдив/ за прекратяване на наказателното производство следва да се потвърди.

Мотивиран от гореизложеното ПОС

 

О П Р Е Д Е Л И   :

 

ОТМЕНЯ определение № 260023 от 21.01.2021г. постановено по ЧНД № 995/2020г. по описа на Асеновградски районен съд, 3-ти наказателен състав.

ПОТВЪРЖДАВА постановлението на РП-Асеновград/ понастоящем ТО-Асеновград при РП-Пловдив/ от 10.12.2020г. за прекратяване на наказателното производство по досъдебно производство №493/2018г. по описа на РУ -Асеновград.

          Определението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

         

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ :                               

 

 

                                                                 ЧЛЕНОВЕ : 1.

 

                                                                                     

                                                                                       2.