№
гр. Кърджали, 04.06.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - Кърджали в открито заседание
на единадесети май през две
хиляди и двадесет и първа
година в състав:
СЪДИЯ:
АЙГЮЛ ШЕФКИ
при секретаря Мариана Кадиева като разгледа докладваното
от съдия Шефки адм. дело №73
по описа за 2021 г.
на КАС и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл.10, ал.6
от от Закона за семейните помощи за деца /ЗСПД/.
Образувано е по жалба от П.И.Д. от
***,
чрез пълномощник, против
Заповед №ЗСПД/Д-К/783/02.03.2021 г. издадена от директора на Дирекция „Социално
подпомагане“ - Кърджали, с която е отказано отпускането на месечна помощ за отглеждане
на дете с трайно увреждане.
В жалбата се съдържат доводи за незаконосъобразност на оспорения акт, като постановен в нарушение на материалния закон и при съществени
нарушения на административнопроизводствените правила. Жалбоподателката сочи,
че считано от 23.12.2021 г., заедно
с детето си Ж., са настанени в Кризисен център за жертви на
домашно насилие с направление от Дирекция «СП»- Кърджали.
В тази връзка, ползват социална услуга от резидентен тип, която се предоставя от
общността, а не от специализирана институция.
По изложената причина счита, че определението за «специализирани институции за отглеждане на деца на пълна държавна
издръжка«, дадено в §1, т.4 от ДР на ЗСПД /обн.ДВ бр.45/2012г./, не е приложимо в случая, респ., че кризисният център не е на пълна
държавна или общинска издръжка. Намира оспорената заповед за
неясна, противоречива и постановена при липса на мотиви и иска
нейната отмяна. В с.з.,
чрез процесуалния си представител, поддържа подадената
жалба, по изложените в нея съображения.
Ответникът – Директор на Дирекция “Социално подпомагане”-
Кърджали в писмено становище, намира жалбата
за неоснователна. Счита, че в случая
е налице хипотезата на чл.8д, ал.6 от ЗСПД, тъй като
кризисният център,
в който са
настанени майката и детето е социална услуга по делегирана
от държавата дейност, финансирана със средства от държавния бюджет. Намира оспорената заповед
за законосъобразна, като издадена в необходимата форма, след изясняване на относимите факти и обстоятелства и съдържаща надлежни правни и фактически основания.
Съдът,
след като
прецени събраните по делото доказателства
и доводите на страните,
приема за
установено от фактическа страна следното:
С
Направление за ползване на социални
услуги
/НПСУ/ № НП/Д-К-081/23.12.2020 г. и
НПСУ № НП/Д-К-080/23.12.2020
г. изд. от ДСП-Кърджали, жалбоподателката П. Д. и малолетните й
деца Ж. и М., са насочени към Сдружение
„***“, ***, за настаняване в кризисен
център, за срок от
6 месеца.
На 23.12.2020 г. е сключен Договор за № ***/*** г. между Сдружение „***“, ***, като доставчик на социални услуги и П. Д. - потребител.
Съгласно чл.1 от договора, доставчикът предоставя
безвъзмездно на потребителя и придружаващите го деца - М. и Ж.,
пакет от социални услуги,
за срок от 23.12.2020 г. до 22.06.2021 г.
Във връзка с подадено заявление вх.№ЗСП/Д-К/783/18.02.2021 г.
от П.
Д. за отпускане на месечни помощи за отглеждане на
дете с трайно увреждане, директорът на Дирекция „Социално подпомагане“
- Кърджали се е произнесъл със Заповед №ЗСПД/Д-К/783/02.03.2021
г.,
предмет на настоящия спор, с която е отказал
отпускането на заявената месечна помощ по чл.8д, ал.1 от ЗСПД, за отглеждане на детето Ж. Н. С. Заповедта е мотивирана с наличието
на условията на чл.8д, ал.6 от ЗСПД - семейството е настанено на пълна държавна издръжка в интегрирана здравно-социална услуга за резидентна грижа, за срок по-дълъг от 1 месец.
По делото е приложено и
ЕР № ***/***г. на ТЕЛК към МБАЛ „Д-р Ат.Дафовски“- ***, с което на детето Ж. Н. С. е определена *** % вид и степен на увреждане
без чужда помощ, до 01.12.2022 г.
Въз основа на така установените факти и след като
прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и извърши проверка за законосъобразност на оспорения административен
акт, съдът прави следните
правни изводи:
По отношение
на допустимостта на жалбата:
Жалбоподателката, като адресат на оспорения отказ и като майка и законен
представител на малолетното дете Ж., има правен интерес
да оспори неблагоприятния за нея административен акт,
за който
в чл.
10, ал.6
от ЗСПД, е предвиден съдебен контрол за законосъобразност. Видно
от съдържанието на оспорената заповед, в същата не е указано
пред кой орган и в какъв срок може да
се подаде жалба, поради което и по силата на чл.140,
ал.1 от АПК, срокът за обжалване се удължава
на два месеца. Заповедта е връчена
на 09.03.2021 г., а жалбата
е регистрирана в деловодството
на ответника на 26.03.2021 г, поради което е спазен и срокът за обжалване,
посочен в чл.140, ал.1
АПК.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
Оспорената заповед е издадена от компетентен
административен орган, съгласно разпоредбата на чл. 10, ал.4 от ЗСПД, и в изискуемата от закона писмена
форма. При издаването й съдът не констатира и съществени
нарушения на административнопроизводствените правила. Същата съдържа ясна разпоредителна част, както и фактически и правни
основания за постановения отказ.
При издаването на
заповедта е спазен и материалния закон.
Съгласно чл.8д,
ал.1 от ЗСПД, месечни помощи за отглеждане на дете с трайно увреждане до 18-годишна възраст и до завършване на средното образование, но не по-късно от 20-годишна възраст, се предоставят на родители
(осиновители), когато отглеждат деца с
трайни увреждания, независимо от доходите на семейството,
при условие че детето живее постоянно в страната и не е настанено
за отглеждане извън семейството по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето. Целта на
месечните помощи, според чл.8д,
ал.4
ЗСПД,
е да подпомогнат семействата в отглеждането на децата с
трайни увреждания в семейна среда и тяхното социално включване.
Съгласно
чл.8д, ал.6 ЗСПД,
правоимащите
не получават месечна помощ по ал. 1 и 2, когато децата са настанени
на пълна държавна или общинска
издръжка в лечебни заведения, както и в социални или
интегрирани здравно-социални услуги за резидентна
грижа за срок, по-дълъг от един месец,
за периода на престоя
им в тях.
По делото
няма спор, че жалбоподателката отглежда дъщеря си Ж.
С., както и че Ж.
е дете с трайно
увреждане – ***
%, няма навършени 18 години,
живее постоянно
в страната и не е настанено за отглеждане
извън семейството по реда на
чл.
26 от ЗЗДет. Безспорно се установи от
обсъдените по-горе доказателства, че жалбоподателката и двете
й малолетни деца са настанени в кризисен център – социална услуга за резидентна грижа,
предоставяна
от общността, за срок от 6 месеца.
Спорен е въпросът за наличието на
хипотезата на чл. 8д,
ал.6 ЗСПД и по конкретно, дали кризисният център, в който е настанено
детето Ж. е на пълна държавна или общинска
издръжка.
Според легалната дефиниция в §1, т.25 от ДР ППЗСП, "Кризисен център" е комплекс от социални услуги за деца и/или лица,пострадали
от насилие, трафик или друга форма на експлоатация, които се предоставят за срок до 6 месеца и са насочени към оказване на индивидуална подкрепа, задоволяване на ежедневните потребности и правно консултиране на потребителите или социално-психологическа помощ, когато се налага незабавна намеса, включително чрез мобилни екипи за кризисна интервенция.
Съгласно чл.1 от Закона за социалните услуги /ЗСУ/ Oбн., ДВ, бр. 24 от 22.03.2019 г., в сила от 1.07.2020 г./,
предоставянето, ползването, планирането, финансирането, качеството, контрола и мониторинга
на социалните услуги в Република България се уреждат от този закон.
В чл.41 от ЗСУ е предвидено социалните услуги да се
финансират от държавния бюджет; общинските бюджети;
частни доставчици на социални
услуги, както и от други източници. Според чл.43, ал.1
от с.з., от държавния бюджет чрез бюджетите на
общините се финансират само социални услуги, включени в Националната карта на социалните
услуги. Всяка социална услуга, включена в Националната
карта на социалните услуги, се финансира от държавния
бюджет по стандарт за делегирана
от държавата дейност, който е предназначен за
финансиране на разходи за нейното
предоставяне и разходи за насочване от
общината за ползване на услугата
/чл.45, ал.1/.
От своя
страна, според § 31 от ПЗР на
ЗСУ (Изм. – ДВ, бр. 71 от 2020 г.,
бр. 14 от 2021 г. ,
в сила от 17.02.2021 г.), Националната карта на социалните услуги се приема от Министерския съвет
до 12 месеца от публикуването на резултатите от преброяването
на населението и жилищния фонд в Република България през 2021 г., а до приемането й, от държавния бюджет се финансират само тези видове социални услуги,
които до влизането в сила на закона са определени като държавно
делегирани дейности с решението на Министерския съвет по т. 3, буква "а".
Общоизвестно е обстоятелството,
че преброяване на населението и жилищния фонд в Република
България през 2021 г., не е извършено,
респ. не е приета и Национална карта на
социалните услуги, поради което видовете социални услуги,
финансирани от държавния бюджет са тези,
определени като държавно делегирани дейности с решението
на Министерския съвет за приемане на стандарти за делегираните от държавата дейности
с натурални и стойностни показатели за 2021 г.
Такива стандарти за делегираните
от държавата дейности с натурални стойностни показатели през 2021 г.,
са приети с Решение на МС №70/30.10.2020 г., като с т.1 от горното
решение са определени делегираните от държавата дейности, финансирани със средства от държавния бюджет при организирането и предоставянето
на публични услуги, съгласно приложение № 1. Кризисните центрове са включени
в т.5 на това приложение № 1, като делегирани от държавата дейности,
финансирани със средства от държавния бюджет, Функция „Социално осигуряване, подпомагане и грижи“:
Социални услуги, предоставяни в общността.
Оттук следва изводът, че кризисният център, в който са настанени жалбоподателката и детето
Ж. е на пълна държавна издръжка и според предвиденото в
чл.8д, ал.6 ЗСПД, за периода на престоя им там, не се изплаща месечна помощ за отглеждане на дете с трайно увреждане. Това разрешение на въпроса
е свързано и с целта на месечните помощи
по чл.8д, ал.1 ЗСПД - да подпомогнат семействата
в отглеждането на децата с трайни увреждания в семейна среда, като при липса на средства, необходими за ежедневните потребности на детето и при невъзможност
на родителя да ги задоволи,
следва да се използват
възможностите, предвидени в чл.12
от Закона за социално
подпомагане.
По изложените съображения, оспорената заповед е законосъобразна, като постановена в съответствие
с материалния закон, при спазване на процесуалните
правила и в съответствие с целта на закона,
а подадената срещу
нея жалба, следва да се отхвърли
като неоснователна.
Ето защо и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът
Р Е Ш И
:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на П.И.Д. от ***,
против Заповед
№ЗСПД/Д-К/783/02.03.2021
г.
издадена от директора на
Дирекция „Социално подпомагане“ –
Кърджали.
Решението, на основание чл.10, ал. 6, изр.2 от ЗСПД, е окончателно и не подлежи на
оспорване.
С Ъ Д И Я: