р
е ш е
н и е
№
гр. Габрово,
29.01.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ГАБРОВСКИ
РАЙОНЕН СЪД, в публичното
заседание на петнадесети януари през две хиляди двадесет и първа година в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАСИЛ СТАВРЕВ
при
секретаря Росица Ненова и прокурора....., като разгледа докладваното от съдията
СТАВРЕВ АНД № 1150 по
описа за 2020 година, и за да се
произнесе съобрази следното:
Производство по реда на чл. 59
от ЗАНН.
Подадена е жалба от „Пластформ” ООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр.
Габрово, ул. „Бодра смяна” № 21, представлявано от управителя С.С. – чрез адв. Р.Р.
от ГАК, против Наказателно постановление № 35-0001005/26.11.2020
година на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация” - Плевен,
с което на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 1 000 /хиляда/
лева на основание чл. 104, ал.1 от Закона за автомобилните превози /ЗАвП/ за
нарушение по чл. 10, пар.2, изр. първо от Регламент /ЕО/ № 561/06 на
Европейския парламент и на Съвета във вр. с чл. 78, ал.1, т.1 от ЗАвП.
В жалбата и в съдебно заседание адв. Р. моли за отмяна на атакувания
санкционен акт на няколко основания – недоказаност на вмененото нарушение,
непълно и неясно негово описание, непосочване на мястото и датата на неговото
извършване, както и маловажност на случая по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.
Административнонаказващият орган не изпраща свой процесуален представител.
СЪДЪТ, като съобрази събраните по делото доказателства - поотделно и в
тяхната съвкупност, взе предвид изложеното в жалбата, доказателствата по делото
и разпоредбите на закона, намира за установено следното:
ЖАЛБАТА е подадена в рамките на
преклузивният срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, в този смисъл се явява ДОПУСТИМА и
следва да бъде разгледана.
По ОСНОВАТЕЛНОСТТА на жалбата
съдът намира за установено следното:
Наказателното постановление е издадено от компетентен по степен, място и
материя орган, видно от заверено копие от заповед № РД-08-30/24.01.2020 г. на
Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, с която Директорите
на Регионални дирекции „Автомобилна администрация” се явяват овластени да
издават Наказателни постановления по актове за установени нарушения на
подзаконови нормативни актове на ЗАвП.
На 10.11.2020 г. в гр. Габрово служителите на Областен отдел „Автомобилна
администрация - Плевен В.М. и Й.Й. осъществили комплексна документална проверка
на „Пластформ” ООД, притежаващ Лиценз № 12168 за извършване на международен
автомобилен превоз на товари, валиден до 23.06.2029 г. Двамата констатирали на
преден план, че на 16/17.06.2020 г. служителят на дружеството Николай Николаев
е осъществил превоз на товари от България до Гърция въз основа ЧМР от 16.06.2020
г. Освен това и след запознаване с информацията в дигитална карта №
000000012704200 проверяващите установили, че за работен 24-часов период,
започнал от 09:27 ч. на 16.06.2020 г., водачът е управлявал до 01:32 ч. на 17.06.2020
г., като по този начин е ползвал дневна почивка от 07,55 ч., респ. с 1 ч. и 55
мин. по-малко от минимално допустимата намалена такава от 9 часа, въведена
посредством императива на чл. 8, пар. 2, изр. второ от Регламент /ЕО/ № 561/06
на Европейския парламент и на Съвета. В.М. и Й.Й. преценили, че по този начин
дружеството – жалбоподател е осъществило нарушение на чл. 10, пар.2, изр. първо
от Регламент /ЕО/ № 561/06 на Европейския парламент и на Съвета във вр. с чл.
78, ал.1, т.1 от ЗАвП, като е проявило бездействие и не е осъществило системен
контрол касателно ползването на намалена дневна почивка на водача Николай
Николаев, което заключение станало основа за съставяне на АУАН бл. № 278426/10.11.2020
г. Въз основа на него е издадено и атакуваното Наказателно постановление, надлежно
връчено на представител на „Пластформ” ООД на 04.12.2020 г., като на 11.12.2020
г. е подадена и процесната жалба.
При така очертаната
и безспорно установена фактическа обстановка съдът констатира съществуването на
няколко независими основания за отмяна на атакувания санкционен акт, водещото
от които е липсата на доказано противоправно деяние, което да може да се
квалифицира като нарушение по чл. 10, пар.2, изр. първо от Регламент /ЕО/ №
561/06 на Европейския парламент и на Съвета във вр. с чл. 78, ал.1, т.1 от
ЗАвП. Текстът от националното законодателство препраща към задължително
спазване при превоз на пътници и товари на разпоредбите на Регламент /ЕО/ №
561/06 на Европейския парманет и на Съвета, като нормата на чл. 10, пар.2, изр.
първо от последния повелява транспортното предприятие да организира работата на
водачите така, че те да са в състояние да спазват Регламент /ЕИО/ № 382/85 и
глава ІІ от самия Регламент. Съдът обаче не установи в конкретния случай
„Пластформ” ООД да не е създало необходимата организация и по този начин да се
е стигнало до лишаване на водача Николай Николаев от ползването на минимална
намалена дневна почивка от поне девет часа за работния му период от 24 часа, започнал
от 09:27 ч. на 16.06.2020 г. АНО всъщност изобщо не е упоменал каква точно
организация не е била налична в дружеството, респ. какви мерки не са били взети
за недопускане на процесното нарушение, но по делото бяха приобщени редица
писмени доказателства – периодичен и ежедневен инструктаж, придружени с
надлежна книга, от които е видно, че на всеки водач, вкл. и на Николай
Николаев, е било изрично указано стриктно да спазва всички разпоредби на
Регламент /ЕО/ № 561/06 на Европейския парманет и на Съвета. Обективно погледнато
няма как при конкретен международен превоз на товари трапспортното предприятие
да направи нещо повече от действително осъщественото, а още по-малко да
предвиди как да се действа при хипотезата на задръстване на границата и реална
невъзможност на водача да спре на позволено място и да си осигури съответно
полагащата му се дневна почивка, както е било в случая видно от показанията на
самия Николай Николаев. Изобщо реално отстоящо извън възможностите на когото и
да било е да се предвиди подобна ситуация, респ. да се създаде определена
организация за недопускане нарушение на чл. 8, пар. 2, изр. второ от Регламент
/ЕО/ № 561/06 на Европейския парламент и на Съвета. Ето защо и „Пластформ” ООД
не може да носи административнонаказателна отговорност за описаното в
обжалваното Наказателно постановление деяние.
Отделно от това, но не по-малко важни са и пороците във връзка със
словесното и цифрово описание на деянието. Както вече съдът посочи по-горе, АНО
в разрез с императива на чл. 57, ал.1, т.5 от ЗАНН не е очертал какво точно е
останало неизпълнено от дружеството – жалбоподател в случая, като използваните
общи фрази „проявено бездействие” и „неосъществяване на системен контрол” не
запълват установената празнота. За да може да се говори за административно
нарушение под проявната форма на пасивност, следва задължително да се укаже
каква е била дължимата се активност – елемент, категорично отсътващ в
атакувания санкционен акт. И не на последно място, цифровото изписване на
деянието е осъществено само с бланкетните разпоредби на чл. 10, пар.2, изр.
първо от Регламент /ЕО/ № 561/06 на Европейския парламент и на Съвета във вр. с
чл. 78, ал.1, т.1 от ЗАвП, абсолютно недостатъчни самостоятелно да укажат кой точно
е нарушеният законов текст. И тези два недостатъка са изключително сериозни и
непреодолими, а тяхното съществуване, както и гореустановената недоказаност на
деянието, предпоставят категоричната отмяна на обжалваното Наказателно
постановление.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, СЪДЪТ
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ като неправилно и незаконосъобразно Наказателно
постановление № 35-0001005/26.11.2020 година на Директора на Регионална
дирекция „Автомобилна администрация” - Плевен, с което на „Пластформ” ООД, ЕИК: *********, със седалище и
адрес на управление: гр. Габрово, ул. „Бодра смяна” № 21, представлявано от управителя С.С.,
е наложена имуществена санкция в размер на 1 000 /хиляда/ лева на
основание чл. 104, ал.1 от Закона за автомобилните превози /ЗАвП/ за нарушение
по чл. 10, пар.2, изр. първо от Регламент /ЕО/ № 561/06 на Европейския
парламент и на Съвета във вр. с чл. 78, ал.1, т.1 от ЗАвП.
Решението може да се обжалва в 14 - дневен срок от съобщението до страните пред
Административен съд - Габрово.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: