Решение по дело №513/2021 на Районен съд - Разград

Номер на акта: 515
Дата: 8 октомври 2021 г. (в сила от 4 ноември 2021 г.)
Съдия: Светлана Кънчева Чолакова
Дело: 20213330100513
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 11 март 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 515
гр. Разград, 08.10.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РАЗГРАД в публично заседание на пети октомври,
през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:СВЕТЛАНА К. ЧОЛАКОВА
при участието на секретаря ГАНКА АНГ. АТАНАСОВА
като разгледа докладваното от СВЕТЛАНА К. ЧОЛАКОВА Гражданско дело
№ 20213330100513 по описа за 2021 година
Производството е по чл.422 във вр. с чл.415 от ГПК, вр. с чл.92 ЗЗД.
Депозирана е молба от ЮБЦ ЕООД против Л. Н. Р. за установяване, че ответникът
дължи сумата 57,48лв. неустойки за предсрочно прекратяване на договор с клиентски номер
1**** от 05.06.2017г. сключен между ответника и мобилния оператор Българска
телекомуникационна компания ЕАД, представляващ трикратния размер на месечните такси
на всяка абонаментна услуга, за което са издадени фактури №**********/08.11.2017г., за
периода 08.10.2017г до 07.11.2017г . Законната лихва, иска и разноските по делото. Твърди
се, че между ответника и „Българска телекомуникационна компания“ ЕАД е сключен
договор за предоставяне на мобилни услуги от 05.06.2017г., като между ответника и БТК
ЕАД са издадени фактури на обща стойност 95,33лв. за три последователни отчетни месеца-
м.08/2018, 09/2017, 10/2017г. Незаплащането в срок на издадените от оператора фактури
обусловило правото на БТК чл.50 ОУ вр. с чл.43 т.1, да прекрати едностранно
индивидуалния договор на абоната. След което е издал по клиентски номер №1**** от
08.11.2017г. крайна фактура №**********. В същата е начислена неустойка за предсрочно
прекратяване на договора за електронни съобщителни услуги в размер на 225,27лв., от
които интерес представлява сумата до размер на 57,48лв. и е включена сумата за потребени
мобилни услуги от предходните отчетни периоди. Дата на деактивация на процесния
абонамент е 10.12.2017г., като същата генерира автоматично по вградената електронна
система на Оператора при нерегистрирано плащане и наличието на неплатени суми след
изтичане на предвидените в месечните фактури срокове за заплащане. Така абонатът е в
неизпълнение на договорите си, като не е спазил крайния срок за ползване на абонамента
съответно до дата 05.06.2019г. съгласно чл.2 от договора абонатът дължи неустойка
1
абонаментен план VIVACOM TV L/3х19,16лв./ Ответникът е подписал договор за
далекосъобщителни услуги, ползвал услуги по посочения тарифен план, не е изпълнил
задължението си да заплаща стойността на услугите, като с това е изпаднал в забава,
издадени са фактури и в срок не ги е платил. Ищецът предявява претенциите си като
извежда своето право от два договора за цесия от дата 01.10.2019г., с прехвърлител на
вземанията С.Г.Груп ООД, което дружество от своя страна е цесионер и собственик на
вземания по договор за цесия от 16.10.2018г., с прехвърлител на вземания „БТК” ЕАД по
договор за далекосъобщителни услуги, допълнителни споразумения към него и начислена
неустойка по него. Мобилният оператор е прехвърлил вземания спрямо физически и
юридически лица, подробно описани в Приложение № 1 от договора, от които е и вземането
спрямо ответника. Придобил права върху цедираните вземания, ведно с всички
произтичащи от това права и задължения, с привилегиите, обезпеченията, другите им
принадлежности. Въз основа на подадено заявление по реда на чл. 410 ГПК образувано
ч.гр.д. №3/2021г. на РРС.
Ответникът депозира отговор чрез особен представител. Намира иска за
неоснователен. Прави възражение, че претенцията е погасена по давност.
В молба-становище депозирано в с.з. ищецът сочи, че давност не е изтекла, тъй като
три годишния срок е от изискуемостта на всяко едно от вземанията, но с въведените мерки
със Закона за мерките и действията по време на извънредното положение и по конкретно:
чл.3 За срока от 13.03.2020г. до обявяване края на извънредното положение -14.06.2020г. не
е текла.
След преценка на събраните по делото доказателства, съдът установи следните
фактически обстоятелства: Между ответника и мобилния оператор Българска
телекомуникационна компания ЕАД сключен договор с клиентски номер 1**** от
05.06.2017г. Издадени фактури на обща стойност 95,33лв. за три последователни отчетни
месеца - м.08/2018, 09/2017, 10/2017г. За незплатени далекосъобщитени услуги. Издадена е и
крайна фактура №********** от 08.11.2017г., в която начислена неустойка за предсрочно
прекратяване на договора за електронни съобщителни услуги в общ размер на 225,27лв. и е
включена сумата за потребени мобилни услуги от предходните отчетни периоди. Като
претендираната по делото сума в размер на 57,48лв. е за неустойка представляваща
трикратния размер на месечните абонаментни такси /3х19,16лв./. В процесния договор
страните договорили дата на фактуриране на ползваните услуги, 8-мо число на месеца.
Съгласно приложените ОУ дължимите месечни вноски са платими в указаните във
фактурите срокове, но не по-късно от 15 дни от издаването на месечната фактура, като
неполучаването и, не освобождава абоната от заплащане на сумата. Като в чл.35 от ОУ е
посочено, че заплащането на услугите е въз основа на месечните сметки изготвени от БТК.
Същите съдържат цената на месечния абонамент, стойност на ползвани гласови телефонни
услуги и др. Цената на услугата се определя публично в Ценовата листа на БТК. С договор
за цесия от 01.10.2019г. с прехвърлител на вземанията С.Г.Груп ООД, което дружество е
2
цесионер на вземания по договор за цесия от 16.10.2018г. с прехвърлител на вземанията
Българска телекомуникационна компания ЕАД, прехвърлил вземания посочени в
Приложение №1 от договора на ищеца.
Въз основа на така установените фактически обстоятелства, съдът направи
следните правни изводи: Предявеният установителен иск е допустим, тъй като чл.415 от
ГПК предвижда, след като е издадена заповед за изпълнение и има подадено възражение от
длъжника, заявителят следва да предяви установителен иск за сумата, която му е присъдена
със заповедта за изпълнение. Между ответника и БТК ЕАД е сключен процесния договор от
05.06.2017г., което не е спорно. В договора за мобилни услуги е посочена цената, която се
дължи месечно за ползване на услугата, за какъв срок ще бъде предоставяна, предпочетен
мобилен номер, абонаментна програма и цена. Потребителят се задължава да заплаща
стойността на услугите, съгласно чл.29 ОУ не по-късно от 15 дневен срок от датата на
издаване на фактурата, заплащането се извършва въз основа на фактура, която се издава
ежемесечно, като БТК определя началната и крайна дата, но не по-късно от 29-то число на
месеца. Съгласно чл.35 от ОУ заплащането на услугите се извършва въз основа на
месечните сметки. Сметките съдържат съгласно чл.36 ОУ цената на месечни абонамент,
стойност на ползваните гласови телефонни услуги, стойност на други услуги, корекция на
потребление за минал период, продължителност на проведените разговори, срок за плащане,
общ размер на дължимата сума. Като неполучаването им, не го освобождава от
задължението за плащане. Неизпълнение на задължението на абоната да заплаща в срок на
издадените фактури за ползвани мобилни услуги, обуславя правото на оператора да
прекрати едностранно индивидуалния договор, съгласно т.43 ОУ. Ако споразумението бъде
прекратено преди изтичане на уговорения срок по искане или по вина на абоната,
включително при неплащане на дължими суми, абонатът дължи неустойка равна на
оставащите до края на срока но не повече от трикратния размер месечни абонаменти. След
предсрочното прекратяване на договора за мобилни услуги, поради неизвършени плащания,
издадена фактура №********** от 08.11.2017г. включваща задължение за заплащане на
неустойки за предсрочно прекратяване. В случая е налице валидно облигационното
отношение между страните явно, че договорът е подписан от страна на потребителя, тъй
като не е оспорен. Начислените суми във фактурите посочени по-горе за потребени услуги
за съответните отчетни периоди са в размер съответстващ на определените в съответна
ценова листа за абонаментни планове приложими към договорите и връчени на ответника
при подписване на договорите. Няма доказателства за това ответникът да е оспорвал
месечните сметки по издадените му фактури в предвидения 6 месечен срок според чл.31
ОУ, нито доказателства за заплащането им. Поради което намира, че събраните
доказателства в своята съвкупност установяват размера на претенцията представляваща
неустойка за предсрочно прекратяване на договора за мобилни услуги. Според договора при
неизпълнение на задължения за плащане потребителят дължи неустойка в размер на три
стандартни месечни абонаментни такси – абонаментен план VIVACOM TV L /3х19,15лв./,
т.е. 57,48лв. По отношение възражението на ответната страна за изтекла давност: В случая
3
тъй като задължението е за периодично плащане, предвидената в закона давност е
тригодишна от изискуемостта на задължението. В случай неустойката в посочения размер
от 57,48лв. е начислена във фактура издадена на 08.11.2017г. Заплащането се следва не по-
късно от 15-дни от издаването и т.е. до 23.11.2017г. Тригодишният срок за това изтича на
23.11.2020г. като заявлението по чл.410 ГПК е подадено на 04.12.2020г. В случая следва да
се има предвид разпоредбата на чл.3 т.2 от Закон за мерките и действията по време на
извънредното положение и за преодоляване на последиците обявено с решение на
Народното събрание от 13.03.2020г. - за срока от 13 март 2020г. до отмяната на
извънредното положение спират да текат давностните срокове, с изтичането на които се
погасяват или придобиват права от частноправните субекти. Разпоредбата на § 13 от ПЗР на
ЗИД на ЗЗ означава, че считано от 21.05.2020г., продължават да текат спрелите от
13.03.2020г. процесуалните срокове. Така давностния срок след като е спрян за този период,
към датата на подаване на заявлението по реда на чл.410 ГПК - 04.12.2020г. не е изтекъл.
Предвид изхода на спора на ищеца следва да бъдат присъдени направените по
настоящото производство разноски, които са: 25лв. заплатена държавна такса, 180лв.
адвокатско възнаграждение, 150лв. депозит за особен представител на ответника, или в общ
размер на 355лв.
Съгласно т.12 от ТР №4/2013г. на ОСГТК, съдът в това производство се произнася по
дължимостта на разноските в заповедното производство по отношение на размера им, както
и разпределя отговорността за заплащането на тези разноски съобразно отхвърлената и
уважена част от иск. Поради което ответникът следва да заплати на ищеца от направените
разноски по ч.гр.д. №3/2021г. на РРС сума в общ размер на 205лв.
Воден от гореизложеното, Разградският районен съд

РЕШИ:
ПРИЕМА ЗА УСТАНОВЕНО по отношение на Л. Н. Р., ЕГН**********, адрес
с.р.***** че дължи на „ЮБЦ“ ЕООД, ЕИК205680303 адрес гр.София бул. България №81
вх.В ет.8, сумата 57,48лв./петдесет и седем лева и четиридесет и осем стотинки/ неустойки
за предсрочно прекратяване на договор с клиентски номер 1**** от 05.06.2017г. сключен
между ответника и мобилния оператор Българска телекомуникационна компания ЕАД,
представляващ сбор от трикратния размер на месечните такси на всяка абонаментна услуга,
за което е издадена фактура №**********/08.11.2017г., за периода 08.10.2017г. до
07.11.2017г., ведно със законната лихва считано от 04.12.2020г. до окончателното и
изплащане
ОСЪЖДА Л. Н. Р., ЕГН**********, адрес с.р.***** ДА ЗАПЛАТИ на “ ЮБЦ“
ЕООД, ЕИК205680303 адрес гр.София бул. България №81 вх.В ет.8, сумата 355лв. /триста
4
петдесет и пет лева/ за направените по делото разноски, сумата 205лв./двеста и пет лева/ за
разноски по ч.гр.д. №3/2021г. на РРС.
След влизане в сила, настоящото да се докладва по ч.гр.д. №3/2021г. по описа на
РРС.
Решението подлежи на обжалване пред Разградския окръжен съд в двуседмичен
срок от връчването му на страните
Съдия при Районен съд – Разград: _______________________
5