Решение по дело №1552/2023 на Районен съд - Петрич

Номер на акта: 57
Дата: 23 февруари 2024 г.
Съдия: Атанас Кобуров
Дело: 20231230101552
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 20 ноември 2023 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 57
гр. Петрич, 23.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕТРИЧ, ПЪРВИ ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в
публично заседание на шести февруари през две хиляди двадесет и четвърта
година в следния състав:
Председател:Атанас Кобуров
при участието на секретаря Вера Сухарова
като разгледа докладваното от Атанас Кобуров Гражданско дело №
20231230101552 по описа за 2023 година
Производството е по чл. 145 и сл. АПК във връзка с чл. 37и, ал. 11, изр. 2
ЗСПЗЗ.
Образувано е по жалба от Б.М.Й. – Директор на Областна дирекция „Земеделие“
- Благоевград, с адрес за призоваване гр. Благоевград, ул. „Васил Коритаров“ № 2, ет.
1, с която се иска от съда да постанови решение, с което да обяви нищожността на
Протокол за разпределение на пасища, мери и ливади от Държавния поземлен фонд на
територията на община Петрич, издаден на 03.07.2023 г. по реда на чл. 37и от ЗСПЗЗ от
Комисията, назначена със Заповед № РД-07-151/26.06.2023 г. на Директора на
Областна Дирекция „Земеделие“ Благоевград.
Твърди се в жалбата, че процесният протокол е подписан от незаконен състав на
комисията, респ. налице е нищожност поради липса на компетентност на длъжностите
лица, които са го подписали.
Изложено е също, че не е бил налице кворум за провеждане на заседание и
въобще взимане на решения, тъй като на заседанието не е присъствал един от
членовете на комисията, определена със заповед на Директора на Областна дирекция
„Земеделие“ гр. Благоевград, който не е подписал така издадения протокол, както и не
е участвал определения като резервен член – правоспособен юрист. Посочва се и това,
че процесния протокол е издаден от три длъжностни лица, а не от колективен орган по
чл. 37и от ЗСПЗЗ и чл. 100 от ППЗСПЗЗ, което води до нищожност на протокола
поради липса на необходимата компетентност на лицата, които са го подписали. Както,
че са налице съществени нарушения на административнопроизводствените правила
при издаването на процесния протокол, тъй като същият не е мотивиран, не е обсъдена
цялата фактическа обстановка, както и относимите правни норми.
В тази връзка се иска от съда да постанови решение, с което да обяви
нищожността на Протокол за разпределение на пасища мери и ливади от Държавен
поземлен фонд на територията на община Петрич, издаден на 03.07.2023 г. по реда на
чл. 37и от ЗСПЗЗ от Комисията, назначена със Заповед № РД-07-151/26.06.2023 г. на
Директора на Областна Дирекция „Земеделие“ Благоевград.
1
От конституираните като ответник по делото – Комисията, назначена със
Заповед № РД-07-151/26.06.2023 г. на Директора на Областна Дирекция „Земеделие“
Благоевград и заинтересовани страни Г. Д. П., и „Беласица Агро“ ЕООД,
представлявана от управителя А.Н. Д., не са постъпили становища по депозираната
жалба.
В съдебно заседание представител на жалбоподателя не се явява. От
процесуалния му представител е депозирано писмено становище, в което се поддържа
подадена жалба против Протокол от 03.07.2023 г. за разпределение на пасища мери и
ливади от Държавен поземлен фонд на територията на община Петрич по реда на
чл.37и от ЗЗСПЗЗ, с искане за прогласяване на неговата нищожност.
Ответната Комисия не изпраща представител.
Заинтересованата страна Г. П. се явява лично в съдебно заседание, представя
доказателства за липса на задължения и решение на ТЕЛК.
Заинтересованата страна „Беласица Агро“ ЕООД, не изпраща представител.
Съдът, като взе предвид изложените в жалбата оплаквания приема за
установено от фактическа страна следното:
Производството е по чл.149, ал.5 от АПК, поради което искането не е
ограничено със срок. Актът няма данни да е бил проверяван от съда по отношение на
неговата законосъобразност, поради което искането за обявяване на нищожност се
явява допустим.
След изготвяне на процесния протокол, Директорът на областната дирекция
следва да сключи договор за наем или аренда, като може да предприема действия за
отмяна на незаконосъобразни административни и съдебни актове, поради което е и
легитимиран да иска прогласяване на нищожността на административни актове. Актът,
чиято нищожност се иска да бъде прогласена, подлежи на обжалване пред районните
съдилища.
Поради изложеното, съдът счете жалбата на Директора на Областна Дирекция
„Земеделие“ гр. Благоевград за допустима. А разгледана по същество и основателна.
Аргументи:
От писмо изх. № 24-00-353/12.06.2023 г. от Община Петрич до Директора на
ОД“Земеделие“ гр. Благоевград се установява, че в Община Петрич до 10 март са
подадени 19 броя заявления във връзка с провеждане на процедура по реда на чл. 37и
от ЗСПЗЗ, а до 10 юни е подадено един брой заявление.
Със Заповед № III-ФСО-123 от 24.04.2023 г. на Кмета на Община Петрич е
назначена комисия, която да определи необходимите за всеки от правоимащите
кандидати площи съобразно наличните такива и да ги разпредели между собствениците
или ползвателите на животновъдни обекти.
С Решение № 851 на Общински съвет гр. Петрич, се дава съгласие общинските
мери и пасища да се отдават под наем и аренда за общо и индивидуално ползване при
спазване разпоредбите на чл.37и – 37о от ЗСПЗЗ.
С Протокол № 1 от 01.05.2023 г., във връзка с изпълнение на Решение № 851 на
Общински съвет – Петрич, комисия определена със Заповед на Кмета на гр. Петрич
разглежда подадените заявление и разпределя между 17 от кандидатите пасища, мери и
ливади от общински поземлен фонд на Община Петрич.
По делото е писмо изх. № 24-00-379/23.06.2023 г. от Община Петрич до
Директора на ОД“Земеделие“ гр. Благоевград се установява, че в Община Петрич до 10
март са подадени 19 броя заявления във връзка с провеждане на процедура по реда на
чл. 37и от ЗСПЗЗ, а до 10 юни са подадени два броя заявление.
Видно от Протокол за окончателно разпределение на пасища, мери и ливади от
ОПФ от 27.05.2023 г., поради недостиг на пасища, мери и ливади от общински
поземлен фонд след разпределението извършено в съответното и съседни землища, при
подаване на заявление от правоимащо лице в срок до 10 юни, комисията назначена със
Заповед на Кмета на Община Петрич ще предостави служебно на Министъра на
2
земеделието или оправомощено от него лице протоколите по ал.2 и ал.7 и копие от
заявлението за допълнително разпределение на имоти от държавния поземлен фонд.
Прието по делото е и заявление по чл.37и, ал.5 от ЗСПЗЗ и чл.99, ал.1 от
ППЗСПЗЗ от „Беласица Агро“ ЕООД от 23.05.2023, ведно с приложени към него
документи.
Със Заповед № РД-07-151 от 26.06.2023 г. на Директора на ОД“Земеделие“
Благоевград, е определена комисия за Община Петрич в състав: Председател: К.И.П. –
Главен експерт в Главна Дирекция „Аграрно развитие“ в ОД „Земеделие“
гр.Благоевград, членове: 1. М.С. Д.а - Главен експерт в Главна Дирекция „Аграрно
развитие“ в ОД „Земеделие“ гр.Благоевград ; 2 – Л. Д.а Д.а – Главен юрисконсулт в
Дирекция „Административно-правна, финансово-стопанска дейности и човешки
ресурси“ в ОД „Земеделие“ гр.Благоевград; 3. К.Л.У. – Началник на Общинска служба
по земеделие гр.Петрич, както и са определени резервни членове: 1. Б.Д.К. - Главен
експерт в Главна Дирекция „Аграрно развитие“ в ОД „Земеделие“ гр.Благоевград; 2.
А.Р.А. - Старши юрисконсулт в Дирекция „Административно-правна, финансово-
стопанска дейности и човешки ресурси“ в ОД „Земеделие“ гр.Благоевград, със задачи
до 28.06.2023 г. да разпредели допълнително необходимата за всеки кандидат площ от
свободните пасища, мери и ливади от държавния поземлен фонд, като за окончателно
разпределение комисията следва да състави протокол в срок до 01.07.2023 г.
От приобщения към доказателствата по делото процесен Протокол за
разпределение на пасища, мери и ливади от Държавен поземлен фонд на територията
на община Петрич от 03.07.2023 г., се установява, че поради представен болничен лист
от Л. Д.а – главен юрисконсулт в Дирекция „АПФСДЧР“ в
ОД“Земеделие“гр.Благоевград, в комисията участва резервен член Б.Д.К. - Главен
експерт в Главна Дирекция „Аграрно развитие“ в ОД „Земеделие“ гр.Благоевград.
Посочено е, че на заседанието на комисията присъстват всички членове. След
разглеждане на представените документи от лицата подали заявления до процедура за
разпределение е допуснат „Беласица Агро“ЕООД, а Г. Д. П. не е допуснат до
разпределение поради установено наличие на задължения.
От протокола се установява, че същият е подписан от Председател: К.П. и
членове: 1. М. Д.а, 2.Б.К., а за посочения като член на комисията под № 3 – К.У. няма
положен подпис.
От правна страна съдът приема следното:
Оспорен относно неговата действителност Протокол за разпределение на
пасища, мери и ливади от Държавен поземлен фонд на територията на община Петрич
от 03.07.2023 г., издаден от Комисията, назначена със Заповед № РД-07-151/26.06.2023
г. на Директора на Областна Дирекция „Земеделие“ Благоевград, е административен
акт.
За да е действителен един административен акт, той следва да е издаден от
компетентен орган, в пределите на неговата компетентност, в предвидената от закона
форма и при наличието на законови предпоставки за издаването му. Неспазването на
някое от тези изисквания дава основания за оспорване на акта, съгласно нормата на чл.
146 от АПК основанията за оспорване на административния акт са: 1.
липса на компетентност, 2. неспазване на установената форма, 3.съществено
нарушение на съдопроизводствените правила, 4. противоречие с материалните
разпоредби и 5. несъответствие с целта на закона. Не всички основания за оспорване на
административния акт обаче имат за последица нищожност. Няма легална дефиниция
на термина нищожност на административния акт. Посочената разпоредба определя
общо основанията за незаконосъобразност на актовете, която може да бъде както
нищожност, така и унищожаемост, в зависимост от тежестта на порока. Най-общо в
правната теория и съдебната практика безпротиворечиво се приема,
че липсата на компетентност и неспазването на установената форма водят до
нищожност на административния акт. От нарушенията на формата на
административния акт до нищожност водят само пълното й неспазване и
неиндивидуализирането или недостатъчното индивидуализиране на разпоредените
3
права и/или задължения, така че да липсва разбираемо изразена воля. За да обоснове
нищожност, порокът във формата на акта трябва да е съществен и практически да се
приравни на липса на форма и от там - на липса и на волеизявление. Последното води
до липса на акт и до нищожност. Нарушенията на останалите елементи,
включително липса на мотиви, включително касаещи правното основание за
издаването им, са основания за унищожаемост.
От събраните по делото доказателства се изяснява, че Протокол от 03.07.2023 г.
е подписан от Председателя, един редовен и един резервен член на комисията,
определена със Заповед на Директора на ОД“Земеделие“ гр.Благоевград, като и
тримата са били определени да подпишат протокола, който е следвало да бъде изготвен
във връзка с издадената Заповед от Директора на ОД“Земеделие“ гр. Благоевград, за
разпределение на пасища, мери и ливади от Държавен поземлен фонд на територията
на община Петрич.
Също, че със Заповед № РД-07-151 от 26.06.2023 г. на Директора на
ОД“Земеделие“ Благоевград, е определена комисия за Община Петрич в състав:
Председател: К.И.П. – Главен експерт в Главна Дирекция „Аграрно развитие“ в ОД
„Земеделие“ гр.Благоевград, членове: 1. М.С. Д.а - Главен експерт в Главна Дирекция
„Аграрно развитие“ в ОД „Земеделие“ гр.Благоевград ; 2 – Л. Д.а Д.а – Главен
юрисконсулт в Дирекция „Административно-правна, финансово-стопанска дейности и
човешки ресурси“ в ОД „Земеделие“ гр.Благоевград; 3. К.Л.У. – Началник на
Общинска служба по земеделие гр.Петрич, както и са определени резервни членове: 1.
Б.Д.К. - Главен експерт в Главна Дирекция „Аграрно развитие“ в ОД „Земеделие“
гр.Благоевград; 2. А.Р.А. - Старши юрисконсулт в Дирекция „Административно-
правна, финансово-стопанска дейности и човешки ресурси“ в ОД „Земеделие“
гр.Благоевград, която да изготви процесния протокол.
Видно от същия протокол обаче - не е спазено задължителното изискване на
закона, регламентирано в чл.100, ал. 7 от ППЗСПЗЗ, чиято разпоредба гласи, че
„Директорът на областната дирекция "Земеделие" назначава комисия, в състава на
която се включват представители на общинските служби по земеделие и на областната
дирекция "Земеделие". Комисията се състои от трима до петима редовни членове, един
от които – правоспособен юрист, и двама резервни членове“, тъй като при изготвяне на
протокол не е участвал, респ. не същият не е бил подписан от правоспособен юрист
или от член на общинска служба по земеделие.
Не е налице и кворум за провеждане на събранието и взимане на решения.
С оглед така установената фактическа обстановка се налага извода, че при
съставяне на Протокол за разпределение на пасища, мери и ливади от Държавен
поземлен фонд на територията на община Петрич от 03.07.2023 г., не са спазени
изискванията на закона, регламентирани в чл. 100, ал. 7 от ППЗСПЗЗ.
На първо място, тъй като носи подписите само на председателя и двама от
задължителните трима членове, а на второ място защото никой от двамата членове,
които са го подписали не е правоспособен юрист или член на общинска служба по
земеделие.
Нормативно определеният състав на Комисията, към датата на постановяване
на Протокола – 03.07.2023 г. е бил определен със заповед на директора на областната
дирекция "Земеделие и гори" Благоевград, като Протоколът за разпределение на
пасища, мери и ливади от Държавен поземлен фонд на територията на община
Петрич е следвало да се подпише от главен експерт в областната дирекция, в
качеството на председател и от членове, които са експерт, юрисконсулт и началника на
общинската служба по земеделие, като са определени и двама резервни членове,
единия от които юрисконсулт, а другия главен експерт в областната дирекция. Към
момента на постановяване на протокола разпоредбата на чл.100, ал.7 от ППЗСПЗЗ,
съгласно която комисията следва да се състои от трима до петима редовни членове,
единия от които правоспособен юрист. Тази норма е специална по отношение на
нормите на действащия към датата на постановяване на протокола, поради което не
може да се счете, че, тъй като административният орган е колективен, то е достатъчно
4
да е подписан от мнозинството на членовете на комисията. Това правило би било
приложимо при липса на специалната разпоредба на чл.100, ал.7 от ЗЗПСЗЗ. Този текст
императивно посочва кои лица следва да подпишат протокола, за да бъде взето то от
компетентен орган, в законен състав.
Едно от основанията за нищожност на административния акт е издаването му от
некомпетентен орган, или от такъв, действал в незаконен състав. Поради изложеното
съдът счита, че неподписването на оспорвания протокол от правоспособен юрист или
член на общинска служба по земеделие, които са включени в заповедта на директора
на областната дирекция е съществено нарушение на адмистративнопроизводствените
правила, изразяваща се в липса на компетентност на членовете на комисията, които са
го подписали. Тъй като е налице първият порок, посочен в нормата на чл. 146 от АПК,
то останалите основания не следва да бъдат обсъждани подробно. Следва само да бъде
посочено, с оглед релевираните основания от жалбоподателят за нищожност на акта,
относно липсата на мотиви, включително непосочването на правното основание, въз
основа на което се издава акта, не е основание за нищожност, а за унищожаемост на
акта.
Ето защо съдът счита, че следва да уважи жалбата на Директора на Областна
Дирекция „Земеделие“ гр. Благоевград, като обяви нищожност на Протокол за
разпределение на пасища, мери и ливади от Държавен поземлен фонд на територията
на община Петрич от 03.07.2023 г.
Мотивиран от горното, съдът
РЕШИ:
ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на Протокол за разпределение на пасища, мери
и ливади от Държавен поземлен фонд на територията на община Петрич от 03.07.2023
г., издаден по реда на чл. 37и от ЗСПЗЗ от Комисията, назначена със Заповед № РД-07-
151/26.06.2023 г. на Директора на Областна Дирекция „Земеделие“ Благоевград, с
който са разпределени свободните пасища, мери и ливади от Държавен поземлен фонд
на територията на Община Петрич.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен
съд - Благоевград в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.
Съдия при Районен съд – Петрич: _______________________
5