Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 12.08.2020
година гр. Бургас
В И М Е Т
О Н А
Н А Р О Д А
Бургаският административен съд, четиринадесети състав, на двадесет и
трети юли две хиляди и двадесета година в публично заседание в следния състав:
Председател: ГАЛИНА
РАДИКОВА
Членове: 1. ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА
2. АТАНАСКА АТАНАСОВА
при секретаря Кристина Линова, в присъствието на
прокурора Христина Дамянова, като разгледа докладваното от съдията Атанасова
касационно административно наказателно дело № 1124 по описа за 2020 г., за да
се произнесе взе предвид следното:
Производството е по
реда на чл. 208 и сл. от АПК, вр. чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН и е образувано по
повод постъпила касационна жалба от Областно пътно управление- Бургас,
представлявано от пълномощника Я.М.-
юрисконсулт, против решение № 100 от 24.03.2020 г. по АНД № 1459/2019 г. по описа
на Районен съд- Несебър.
В жалбата са наведени
доводи за незаконосъобразност на обжалваното решение, поради нарушение на
материалния закон, съставляващо касационно основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК. В нея се сочи, че в наказателното постановление се съдържа пълно и точно
описание на нарушението и обстоятелствата, при които то е извършено, поради
което не са налице приетите от съда процесуални нарушения. По същество се иска отмяна
на решението и постановяване на друго за потвърждаване на наказателното
постановление.
В съдебното заседание
процесуалният представител на касатора поддържа жалбата. Не сочи нови
доказателства. Моли за отмяна на обжалваното решение.
Ответникът по
касационната жалба не изпраща представител в съдебното заседание, редовно
уведомен. Не заявява становище по жалбата.
Прокурорът от Окръжна
прокуратура- Бургас дава заключение за основателност на касационната жалба.
Жалбата е подадена от
надлежна страна в законоустановения срок и е процесуално допустима. При
разглеждането и́ по същество, съдът намира за установено следното:
С решението, предмет на касационната проверка, е отменено
наказателно постановление № 10/04.07.2019 г., издадено от директора на Областно
пътно управление- Бургас към Агенция „Пътна инфраструктура“, с което на
основание чл. 54, ал. 1 от Закона за пътищата (ЗП) е наложено на „Ауто делив“
ООД с ЕИК ********* административно наказание- имуществена санкция в размер на
3000 лева за нарушение по чл. 26, ал. 2, т. 2, б. „б“ от същия закон. За да
постанови този резултат, НРС е приел, че в производството по издаване на
наказателното постановление е допуснато съществено процесуално нарушение,
досежно описанието на нарушението.
Според настоящия съдебен състав решението е неправилно.
С обжалваното наказателно постановление е наложено на
„Ауто делив“ ООД с ЕИК ********* административно наказание за нарушение на чл.
26, ал. 2, т. 2, б. „б“ от ЗП. Нарушението е установено от служители на
Областно пътно управление- Бургас при конкролна проверка в експлоатиран от
търговското дружество търговски крайпътен обект- „Автоцентър“ и пътна връзка
към него, находящ се в обхвата и обслужващата зона на път І-9 при км. 206+480
ляво старо километриране и км. 210+780 ляво ново километриране. При извършена
справка в регистъра на издадените разрешения за специално ползване на пътищата
е установено, че търговският крайпътен обект и пътна връзка към него се
експлоатират без необходимото за целта разрешение.
С разпоредбата на чл. 26, ал. 2, т. 2, б. „б“ от ЗП е
въведена забрана за експлоатация на търговски крайпътни обекти, включително на
площадки за оказване на пътна помощ и пътни връзки към тях без съответното
разрешение. Нарушаването на тази забрана от юридическо лице съставлява
административно нарушение по чл. 54, ал. 1 от ЗП. Съгласно нормата на чл. 8,
ал. 1 от Наредбата за специално ползване на пътищата, търговски крайпътни
обекти са всички сгради и съоръжения за обслужване на пътуващите и на пътните
превозни средства заедно с прилежащия им терен, като: къмпинги, мотели,
бензиностанции, газостанции, заведения за хранене, магазини, гаражи и паркинги,
пунктове за техническо обслужване на
автомобили и пунктове за ремонт на аварирали по пътя автомобили и др., в
които се осъществява търговска дейност по смисъла на Търговския закон.
Търговски крайпътни обекти са и крайпътните обслужващи комплекси по смисъла на
§ 1, т. 9 от Закона за пътищата. Според дефиницията, дадена с нормата на § 1,
т. 9 от ЗП „крайпътни обслужващи комплекси“ са всички земни повърхности в
близост до пътя заедно с разположените върху тях сгради и съоръжения за
обслужване на пътуващите и на пътните превозни средства, като площадки за
отдих, къмпинги, мотели, бензиностанции, заведения за хранене, магазини,
пунктове за техническо обслужване на автомобили и пунктове за помощ на
аварирали по пътя автомобили.
По делото е установено, че санкционираното търговско
дружество експлоатира „Автоцентър“- обект, в който се предоставят услуги по
поддръжка на автомобили. Според показанията на свид. Сакалов, дадени в
производството пред районния съд, търговският крайпътен обект обхваща магазин,
автомивка и сервиз за ремонт на автомобили. Няма съмнение, че обектът е
изграден и се експлоатира с предназначение да обслужва пътуващите и пътните
превозни средства, предвид местоположението му и предлаганите услуги, и
следователно, доколкото не е издадено изискуемото разрешение, са налице
съставомерните елементи на нарушението, за което е наложена санкцията.
Според настоящия съдебен състав изводите на НРС за
допуснато в административнонаказателното производство съществено процесуално
нарушение, изразено в непълно описание на административното нарушение, са
неправилни. В съобразителната част на наказателното постановление се съдържат
констатации за обстоятелствата, относими към съставомерните елементи на
нарушението. В него е посочено, че търговското дружество експлоатира търговски
крайпътен обект без съответното разрешение, като са конкретизирани местоположението
и видът на обекта- автоцентър и пътна връзка към него, находящ се в обхвата и
обслужващата зона на път І-9 при км. 206+480 ляво старо километриране и км.
210+780 ляво ново километриране. Не съставлява процесуално нарушение липсата на
констатации относно конкретните услуги, предлагани в автоцентъра, а и дори да
се приеме, че е налице такова, то не би могло да е съществено, доколкото по
никакъв начин не ограничава процесуалните права на нарушителя, комуто без
съмнение е известно в какво се състои дейността на собствения му обект, ясно
индивидуализиран от наказващия орган. Законосъобразно е ангажирана
отговорността на ответника по касационната жалба, поради което обжалваното решение
следва да се отмени, като постановено в нарушение на закона, и вместо него се
постанови друго за потвърждаване на наказателното постановление.
Мотивиран от горното и на основание чл.221, ал.1 и
ал.2 от АПК, във връзка с чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН, Бургаският административен
съд,
Р
Е Ш И:
ОТМЕНЯ решение № 100 от
24.03.2020 г. по АНД № 1459/2019 г. по описа на Районен съд- Несебър и вместо
него ПОСТАНОВЯВА:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно
постановление № 10/04.07.2019 г., издадено от директора на Областно пътно
управление- Бургас към Агенция „Пътна инфраструктура“, с което на основание чл.
54, ал. 1 от Закона за пътищата е наложено на „Ауто делив“ ООД с ЕИК *********
административно наказание- имуществена санкция в размер на 3000 лева за
нарушение по чл. 26, ал. 2, т. 2, б. „б“ от Закона за пътищата.
Решението е
окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.