Решение по дело №724/2020 на Районен съд - Карлово

Номер на акта: 260071
Дата: 23 декември 2020 г.
Съдия: Анна Петкова Донкова Кутрова
Дело: 20205320200724
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

Гр. Карлово, 23.12.2020 година

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

            КАРЛОВСКИ РАЙОНЕН СЪД, втори наказателен състав в публично съдебно заседание на петнадесети декември две хиляди и двадесета година, в състав:

                  

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Анна Донкова- Кутрова

 

с участието на секретаря Снежанка Данчева, като разгледа НАХД № 724 по описа на Карловски районен съд за 2020 година, докладвано от съдията, за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на глава ІІІ, раздел V от ЗАНН.

С наказателно постановление № 191/21.10.2020 година на Директора на Б.д. „И.р.“*** на  А. ЕООД, ЕИК *******със седалище и адрес на управление ***, представлявано от Н.И.И., на основание чл. 155 ал. 2 предл. 2-ро във вр. чл. 166 т. 3 от Закона за опазване на околната среда и водите е наложена имуществена санкция  в размер на 2000 лв.  

Недоволен от наказателното постановление е останал представляващия санкционираното дружество и го обжалва с конкретни оплаквания. В съдебно заседание чрез процесуалния си представител поддържа жалбата. Моли за отмяна на наказателното постановление.

Ответната по жалбата страна – Б.д. „И.р.“*** оспорва жалбата и моли съда да потвърди наказателното постановление като законосъобразно и правилно.

Жалбата е подадена в срок, срещу подлежащ на съдебен контрол акт, поради което и допустима.

Разгледана от съда е основателна.

След преценка на доказателствата по делото, поотделно и в тяхната съвкупност  и като взе предвид становищата на страните, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

На 30.04.2020г. в гр. П. при извършена проверка по документи от свидетеля М.К., главен експерт контрол в Дирекция Контрол при въззиваемата страна в базата данни на БДИБР относно обект „Зеленчукова градина“, находящ се в В., обл. П., стопанисван  от дружеството жалбоподател, било установено, че на дружеството е било издадено предписание, дадено с писмо изх. № КД-01-13/31.03.2020г. на директора на БДИБР да се представи в БДИБР документ, удостоверяващ годината на изграждане на ТК, установен при предишна проверка на място, както и че последното е вписано в регистъра на БДИБР съгл. разпоредбата на чл. 118г ал. 3 т. 1 от ЗВ, със срок за изпълнение седем дни от датата на получаване на писмото. При документалната проверка била установено, че писмото е получено на 03.04.2020г., като в седмодневния срок от страна на дружеството не били представени необходимите за целта документи в БДИБР. Било счетено, че по този начин към 13.04.2020г. поради констатираното бездействие за представяне на документите А. ЕООД не е изпълнило задължителното предписание, издадено от компетентните длъжностни лица по време на осъществяване на контрол, с което е нарушило разпоредбата на чл. 155 ал. 2, чл. 156 т. 2 и във вр. чл. 166 т. 3 от Закона за опазване на околната среда.

За констатираното на 19.05.2020г. свидетелката К. съставила акт за установяване на административно нарушение № 91/ 19.05.2020г., в който  отразила, че при извършена проверка от експерти на БД ИБР по документи на 30.04.2020г, за обект: „Зеленчукова градина”, намиращ се в землището на с. В., община К., област П., стопанисван от санкционираното дружество във връзка с контрол по изпълнение на предписание, дадено с писмо изх. № КД-01-13/31.03.2020г. на Директора на Б.д.И.р. а именно: 2. „Да се представи в БДИБР документ, удостоверяващ годината на изграждане на ТК, както и че последното е вписано в регистъра на БДИБР съгл. разпоредбата на чл. 118г. ал. 3 т. 1 от ЗВ“, със срок на изпълнение седем дни от дата на получаване на писмото (изх. №КД-01-13/31.03.2020г.). Видно от известието за доставка с номер ИД PS 4000 02D82Y 8 писмото на БД ИБР с изх. №КД-01 -13/31.03.2020г. е получено на 03.04.2020г., при проверката е констатирано, че предписанието не е изпълнено в посочения срок (13.04.2020г.). Посочено е, че към дата 13.04.2020г. е констатирано бездействие от страна на „А.” ЕООД, ЕИК ********, а именно не са представени необходимите документи, с което не е изпълнило задължителното предписание, издадено от компетентните длъжностни лица по време на осъществяване на контрол, с което е нарушена разпоредбата на чл. 155, ал. 2, чл.156, т.2 и във вр. чл.166, т. 3 от Закона за опазване на околната среда

На 21.10.2020г. компетентният орган Директорът на БДИБР, гр. П. е издал атакуваното наказателно постановление, в което установеното при проверката е описано по начин, идентичен на този в АУАН.

След като анализира събраните доказателства и взе в предвид възраженията и аргументите изложени в жалбата, съдът следва да провери изцяло законосъобразността на обжалваното наказателно постановление. Съдът намери, че същото страда от съществени пороци, касаещи задължителното му съдържание, поради което е незаконосъобразно и следва да бъде отменено само на това основание, без да е необходимо се изследва въпроса дали санкционираното лице е извършило вмененото му нарушение.

При съставяне на акта за установяване на административно нарушение и издаване на наказателното постановление следва да бъдат спазени задължителните изисквания, визирани в разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН.

В случая  актът  за установяване на административно нарушение е съставен  в нарушение на разпоредбата на чл. 42 т.3  от ЗАНН,  регламентираща изискването за посочване в него на мястото на извършване на административното нарушение, което нарушение е пренесено и в атакуваното наказателно постановление. В текстовото описание на последното е посочено, че деянието е установено при проверка по документи за обект, находящ се в с. В., стопанисван от ЮЛ със седалище ***. Извършено е препращане към констативен протокол за извършена проверка от 30.04.2020г., в който е отразено, че същата е извършена на място  в БДИБР.

Описано по този начин мястото на извършване на нарушението е неясно. За да е налице яснота относно този задължителен реквизит на акта и на НП следва освен индивидуализирано по начина, посочен от актосъставителя, да е посочено кое е населеното място, което се приема за такова, в което е извършено нарушението. Въпреки, че е недопустимо да се тълкува волята на контролния и административно –наказващия орган относно този задължителен реквизит, както на АУАН, така и на издаденото възоснова на него НП, при това описание, макар и неясно, изхождайки и от посочения съд, пред който подлежи на обжалване наказателното постановление РС К., вероятно е прието, деянието да е извършено в с. В. по местонахождение на обекта.

Съдът намира, че мястото на нарушението, това по местонахождение на обекта, не е идентично с мястото на извършването му. Безспорно е в случая, че мястото, където е било дължимо съответното действие, което е следвало да предприеме жалбоподателят в изпълнение на даденото му предписание, е в гр. П., където се намира компетентната БДИБР и където изрично му е било предписано да представи документацията, Прието е от  контролния и наказващия орган жалбоподателят да е осъществил процесното нарушение чрез бездействие, което се осъществява на мястото на дължимото действие - в гр. П.,  а същевременно неправилно е обвързано с адреса на обекта, намиращ се в с. В.. Мястото на извършване на нарушението е задължителен реквизит за съставения акт за установяване на нарушението и за издаденото въз основа на него наказателно постановление, и неясното му и неточно посочване, е нарушение на императивните разпоредби, съответно на чл. 42 т.3 и на чл. 57 ал. 1 т. 5 от ЗАНН, което е съществено, ограничаващо правото на защита на наказаното лице, тъй като води до невъзможност да разбере къде точно е извършено нарушението, за което е ангажирана административно-наказателната му отговорност. На следващо място посочването на мястото на извършване на нарушението е задължителен реквизит на акта за установяване на административно нарушение и на наказателното постановление и предвид разпоредбата чл.59 ал.1 от ЗАНН, относно местнокомпетентният съд за разглеждане на делото и в този смисъл условие за тяхната редовност и законосъобразност.

Неправилно според съда е била определена и датата на извършване на нарушението. Със Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. са спрени сроковете по редица производства от 13.03.2020г. до отмяна на извънредното положение, като в чл. 3 т. 3 от същия изрично е уточнено, че не текат такива и за изпълнение на указания, дадени от административен орган на страни или участници в производства, с изключение на производствата по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове. Доколкото процесното не е свързано с посоченото изключение, а към приетата за дата на нарушението 13.04.2020г. извънредното положение е в сила, то и няма как дружеството жалбоподател да е осъществило нарушението в посочения момент. Основателно е и възражението на жалбоподателя за некоректно посочване на нормативния акт, на основание на който му е наложена санкцията. В случая неясна е волята на наказващия орган кой е относимият закон, предвид, че поведението на жалбоподателя по ползването на тръбен кладенец без разрешително и регистрация се свързва със Закона за водите и във връзка с него му е издадено предписанието, а се санкционира за неизпълнение на такова по ЗООС, като същевременно е направено и своеобразно смесване в наименованията на двата закона в НП, като е прието, че е извършил нарушение на Закона за опазване на околната среда и водите, какъвто няма.

Посочените нарушения са достатъчно основание за отмяна на атакуваното наказателно постановление като незаконосъобразно.

С оглед изхода на делото и изрично стореното в тази насока искане от процесуалния представител на жалбоподателя в полза на последния следва да бъдат присъдени направени от него разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 400лв.

 По изложените мотиви КАРЛОВСКИ РАЙОНЕН СЪД

 

Р  Е  Ш  И

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 191/21.10.2020 година на Директора на Б.д. „И.р.“***, с което на  А. ЕООД, ЕИК *******със седалище и адрес на управление ***, представлявано от Н.И.И., на основание чл. 155 ал. 2 предл. 2-ро във вр. чл. 166 т. 3 от Закона за опазване на околната среда и водите е наложена имуществена санкция  в размер на 2000 лв.   

ОСЪЖДА Б.Д. „И.р.”  да заплати в полза на А. ЕООД, ЕИК *******със седалище и адрес на управление ***, сумата от 400 /четиристотин/ лева, представляваща направени разноски за адвокатско възнаграждение.

 РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване от страните пред Административен съд – П. в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

 

                                                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ:

МТ