Р
Е Ш Е Н И Е
гр. Луковит, 30.11.2018 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
ЛУКОВИТСКИЯТ РАЙОНЕН
СЪД, в открито заседание на единадесети септември през две хиляди и
осемнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАЯ КИРЧЕВА
при секретаря И. Д. като разгледа докладваното от съдията а.н.д. №
86 по описа на съда за 2018 година и за да се произнесе, съобрази следното:
Производство по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
С Наказателно
постановление № НЯСС-180 от 02.11.2017 г., издадено от заместник-председателя
на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/, на Община Луковит, ЕИК **********, със седалище и
адрес на управление: гр.Луковит, улица „В.“ № **, представлявана от Кмета на
общината, е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер
на 1 000 лева, на основание чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона
за водите /ЗВ/, за нарушение по чл. 190а, ал. 1, т. 3 от същия закон.
Наказателното постановление е обжалвано в
законоустановения срок от Община Луковит, чрез пълномощника – адв.А., като в жалбата се правят конкретни оплаквания за неправилност
и необоснованост на наказателното постановление, за издаването му в нарушение
на нормите на ЗАНН, както и в нарушение на материалния закон и е изведено искане за неговата отмяна.
В съдебно заседание жалбоподателят
се представлява от адв. М.Д., която, която поддържа жалбата и по същество на
делото излага аргументи за незаконосъобразност и неправилност на наказателното
постановление.
Административнонаказващият орган не
взема участие в съдебното заседание – лично или чрез процесуален представител. Депозирано е писмено становище по жалбата, подадено чрез Т.Г.– старши експерт,
юрист към ДАМТН гр. София, с което моли наказателното постановление да
бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.
Въз
основа на събраните по делото доказателства и предвид становищата на страните,
съдът прие следното:
От ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:
На 20.07.2017 г. свидетелите В.Х.Н. и И.А.С. –
служители на ДАМТН извършили проверка на язовир „Тополовец-2“, находящ се в
поземлен имот № 44327.43.49 в землището на гр.Луковит, собственост на Община
Луковит. Проверката била извършена в присъствието на В.С.М.– „еколог“ в Община Луковит. При
проверката било установено, че не е изпълнено предписанието на контролните
органи по чл. 190, ал.4 от ЗВ, дадено в
Констативен протокол № 03-05-052/03.08.2016 г. – да се свика експертен технически
съвет относно бъдещата експлоатация на язовира със срок на изпълнение 30.09.2016
г., като не са представени документи, обяснения и други, от които да е видно
свикването на експертен технически съвет. Констатациите от проверката са описани
в Констативен протокол № 03-05-092/20.07.2017 г.
След изпратена покана с изх. № 85-02-275/
10.08.2017 г., за съставяне на АУАН, на 14.09.2017г. в присъствие на
упълномощен представител от Кмета на Община Луковит, е съставен АУАН № 03-050/14.09.2017
г., за това, че Община Луковит, в качеството си на собственик на язовир
„Тополовец-2“ в указания срок /30.09.2016 г./ не е изпълнила даденото от
контролните органи предписание с КП № 03-05-052/03.08.2016 г. да свика експертен технически съвет относно
бъдещата експлоатация на язовира. Актосъставителят е квалифицирал нарушението като
такова по чл. 190а, ал.1, т. 3 от Закона за водите, а като дата на извършване
на нарушението е посочена 01.10.2016 г. Представителят на Община Луковит
подписал акта с възражения. В срока по чл. 44, ал.1 от ЗАНН от кмета на Община
Луковит са депозирани допълнителни възражения.
Административнонаказващият орган преценил
постъпилите възражения като неоснователни и въз основа на съставения АУАН издал
оспореното наказателно постановление, с което на жалбоподателя е наложено административно наказание –
имуществена санкция в размер на 1 000 лева, на основание чл. 201, ал. 12 и чл.
200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите /ЗВ/, за нарушение по чл. 190а, ал. 1, т.
3 от същия закон. В НП обстоятелствата са описани по идентичен с АУАН
начин и е прието, че с описаното в акта деяние на 01.10.2016 г. Община Луковит
е осъществила фактическия състав на нарушение на разпоредбата на чл. 190а,
ал.1, т.3 от Закона за водите.
Изложената фактическа
обстановка безспорно се установява от приетите по делото писмени доказателства,
представени с жалбата и находящи се в приобщената адинистративнонаказателна
преписка, както и от показанията на актосъставителя И.А.С. и св. В.Х.Н..
С оглед на установеното се налагат следните
ПРАВНИ ИЗВОДИ:
Жалбата
е ДОПУСТИМА. Подадена е от надлежно лице, посочено в
атакуваното НП като нарушител, в установения от закона 7-дневен срок от
връчване на НП и до надлежния съд по местоизвършване на твърдяното нарушение.
По
същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.
АУАН и издаденото въз основа на него НП са
издадени от компетентни органи, в изпълнение на делегираните им правомощия по
закон (чл.190а ЗВ). Съдът приема, че актосъставителят разполага с
компетентността по ЗВ, за съставяне на актове за установяване на
административни нарушенията по ЗВ, сред които и процесното. Наказателното
постановление е издадено от компетентен орган.
Съдът констатира, че в хода на административнонаказателното
производство са допуснати съществени процесуални нарушения, явяващи се
основание за отмяна на НП.
Съдът намира, че са нарушени разпоредбите на чл. 57, ал. 1,
т. 6 и на чл. 42, т. 5 от ЗАНН. Съгласно разпоредба на чл. 57, ал. 1, т. 6
от ЗАНН в НП следва да бъдат посочени законовите разпоредби, които са
нарушени виновно. Аналогична е разпоредбата и
по отношение на АУАН - чл. 42, т. 5. В случая и в акта, и в НП, като
нарушена е посочена разпоредбата на чл. 190а, ал.1, т.3 от ЗВ. Цитираната разпоредба
предвижда, че председателят на Държавната агенция за
метрологичен и технически надзор или оправомощените от него длъжностни лица по
чл. 190, ал. 4 имат право: да дават задължителни предписания на собствениците
на язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този
закон, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на
техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти,
както и да определят срок за тяхното изпълнение. Приетата за нарушена правна норма не съдържа фактически състав на нарушение, а в
нея е регламентирано единствено правомощието на контролните органи да дават
предписания на собствениците на язовирни стени и съоръженията към тях и да
определят срок на изпълнение. С цитираната разпоредба не се предписва правило
на поведение за собствениците, неизпълнението на което да подлежи на
санкциониране. Нещо повече - тя изобщо не е насочена или адресирана към тези
лица, за да се приеме, че те могат да я нарушат, а други разпоредби, които да
са били нарушени от жалбоподателя, не са посочени нито в АУАН, нито в НП.
Посочването в АУАН и НП на разпоредба, която не съдържа фактически състав на
нарушение е равносилно на непосочване на нарушена законова разпоредба,
което представлява нарушение на
процесуалните правила от категорията на съществените /чл. 57, ал. 1, т.
6 и чл. 42, т. 5 от ЗАНН /, доколкото засяга правото
на привлеченото към отговорност лице да разбере, кои точно законови разпоредби
е нарушило, а оттам нарушава и правото му на защита. Това
съществено процесуално нарушение не може да бъде преодоляно в хода на съдебното
производство и представлява предпоставка за отмяна на процесното НП, като
незаконосъобразно, на формално основание, без да се обсъжда спора по същество.
Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал.
1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление № НЯСС-180 от 02.11.2017
г., издадено от заместник-председателя на Държавна агенция за метрологичен и
технически надзор /ДАМТН, с което на Община Луковит, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: гр. Луковит, улица „В.“ № **, на основание чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал.
1, т. 39 от Закона за водите е наложено административно наказание
„Имуществена санкция“ в размер на 1000 /хиляда/ лева, за нарушение на чл. 190а,
ал. 1, т. 3 от Закон за водите, като незаконосъобразно.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд
– Ловеч в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: