Определение по дело №110/2020 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 март 2020 г.
Съдия: Емилия Кирилова Кирова Тодорова
Дело: 20207090700110
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 март 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 210

гр. Габрово, 4.03.2020 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД– ГР. ГАБРОВО в закрито съдебно заседание от четвърти март, две хиляди и двадесета година в състав:

                                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА

като разгледа материалите по адм. дело № 110 по описа за 2020 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, вр. с  чл. 186, ал. 4, във вр. с ал. 1, т. 1, б. „а“ от ЗДДС.

Настоящото адм. дело е образувано въз основа на депозирана в деловодството на Административен съд Габрово /ГАС/ Жалба с вх. № СДА-01-467 от 28.02.2020 г., подадена от „Стелит 1“ ЕООД, гр. Севлиево, обл. Габрово, с ЕИК: *********, против Заповед за налагане на принудителна административна мярка № 10697 от 28.01.2020 г. издадена от Началник отдел „Оперативни дейности“ в дирекция „Оперативни дейности“ при Главна дирекция „Фискален контрол“ /ГД „ФК“/ в Централно управление на Национална агенция по приходите /ЦУ на НАП/, с искане за постановяване на нейната отмяна. 

С атакувания ИАА на основание чл. 186, ал. 1, т. 1, б. „а“ и чл. 187, ал. 1 от  Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/ е постановено налагане на принудителна административна мярка /ПАМ/ - запечатване на търговски обект, по смисъла на §.1, т. 41 от ДР на ЗДДС – дискотека, находящ се в гр. Севлиево, местност „Черничката“, стопанисван от дружеството– жалбоподател, както и забрана за достъп до него за срок от 14 /четиринадесет/ дни. Предвидено е запечатването да се извърши в срок до 14 дни.

На основание чл. 188 от ЗДДС и чл. 60 от АПК е разпоредено предварително изпълнение на ИАА относно наложената мярка запечатване на търговския обект поради необходимостта от предотвратяване и преустановяване на административни нарушения от същия вид и с цел да се защитят особено важни държавни интереси, а именно – държавния бюджет относно законосъобразното регистриране и отчитане на продажбите чрез фискално устройство в обекта от страна на задълженото лице. Съществува опасност изпълнението на акта да бъде осуетено или сериозно затруднено, а също така и от закъснението  изпълнението могат да последват значителни или трудно поправими вреди  за бюджета. Конкретно – паричните постъпления в обекта са 875.00 лв., а маркираният от фискалното устройство оборот е 74.92 лв., като не е създадена съответна организация за своевременното маркиране на събираните суми за вход. В тази връзка е определено запечатването да се извърши на 10.02.2020 г. от 14.30 часа.

Мотивите за издаването на акта са следните: На 18.01.20202 г., в 0.12 ч., е извършена проверка на горепосочения обект, стопанисван от дружеството – жалбоподател, при която е установено, че при продажбата на енергийна напитка и сок за 9.00 лв. е извършено плащане от купувача, за което не е издаден касов бон от никое от монтираните в обекта фискални устройства, посочени в акта, нито  са издадени фискални касови бележки от кочан за покупката. Плащането е било прието от сервитьор в заведението. Извършено е нарушение на чл. 118, ал. 1 от ЗДДС.

Извършен е преглед на наличните пари в касите, като в едната е установена наличност от 226.00 лв., а отразените от фискалното устройство са 74.92 лв. или се установява разлика от 151.08 лв. В другата е установена наличност от 154 лв., а във фискалното устройство няма отразени продажби или наличната сума се явява изцяло разлика между налични и отчетени парични средства.

При изброяване на парите за вход се установява, че в касата са налични 495 лв., които обаче не са отразени във фискално устройство.

За установените факти е съставен Констативен протокол и е отчетено нарушение на чл. 25, ал. 1, т. 1 от Наредба Н-18/2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, във вр. с чл. 118, ал. 1 от ЗДДС.

Мотивиран е извод за необходимостта от налагане на процесната мярка.

Заповедта е връчена на адресата на 7.02.2020 г., видно от същата разписка, находяща се в преписката по издаването на процесната Заповед. Жалбата против нея е депозирана в ТД на НАП Велико Търново на 21.02.2020 г. – в рамките на посочения 14-дневен срок. Като подадена в законния срок и от заинтересована страна, против подлежащ на съдебно оспорване пред Административен съд административен акт, жалбата се явява допустима.

Същата е обаче нередовна, тъй като към нея не са приложени доказателства за платена държавна такса, която за юридически лица – търговци е 50.00 лв., поради което на жалбоподателя следва да се дадат указания за отстраняването на тази нередовност и срок за това, като му се укаже, че при неизпълнение на указанията жалбата му ще бъде оставена без разглеждане, а производството поделото ще бъде прекратено. С оглед спазване на принципите за икономия и бързина в процеса съдът следва да конституира страните и да насрочи делото за разглеждане в открито съдебно заседание.

В жалбата се сочи, че с издаването на процесната Заповед е нарушен материалният закон и е допуснато съществено нарушение на процесуалния такъв. Не е посочен видът на обекта /дискотека/, поради което не е взето предвид, че той се обслужва от много хора /сервитьори/ и е невъзможно в момента, в който клиент реши да подаде пари за покупка да му е издаден касов бон. Затова след като клиентът поиска сметката, сервитьорът тогава издава такъв документ и взема парите. В случая не е описано по какъв, точно, начин, са се развити събитията, което ограничава правото на защита на жалбоподателя. Относно отчетената положителна разлика в касовите апарати се посочва отново, че в случая става въпрос за заведение, в което се събират и пари от бакшиши и този факт не е изследван. Процесната ПАМ не съответства и на принципите на чл. 6 от АПК и чл. 22 от ЗАНН за съразмерност и цели на мярката. Констатациите на административния орган са неправилни и незаконосъобразни. С тази мярка не може реално да се осъществят основните цели на административната принуда, които се преследват, а именно – премахване /отстраняване или неутрализиране/ на конкретно фактическо състояние, което представлява непосредствена опасност за обществото и правния ред, а не причина за възникването на такава опасност. ПАМ е предвидена за случаи, характеризиращи се с висока степен на обществена опасност, какъвто настоящият не е. Заповедта не съдържа и подробни мотиви, от които да е видно наличието на непосредствена опасност в висока степен на вероятност от реално увреждане на фиска, с нея не се предотвратява, нито се преустановява нарушение, а ПАМ не може да има характера на последваща санкция. Целта й е да принуди един нарушител доброволно и възможно най-скоро да плати наложена му санкция и понесе отговорност да неправомерното си деяние, но тази цел в случая е невъзможно да се реализира посредством издаването на процесния ИАА. Мярката е в разрез и със специфичните цели на ЗДДС, като налагането й е недопустимо, когато адресатът й няма качеството на административно наказано лице, т.е. преди издаването на НП, каквото в случая не е налице при издаването на процесната Заповед. Нещо повече – към този момент не е бил издаден и АУАН, като се оказва, че мярката е наложена  въпреки липсата на дори на обвинение за извършено административно нарушение. Не е налице и мотивация относно периода, за който е определено действието на мярката. Не става ясно дали търговецът е имал други нарушения от същия вид, което е от значение в случая. Прави се и алтернативно искане за прилагане на чл. 28 от ЗАНН, в случай, че АСГ приеме, че е налице посоченото нарушение, тъй като са налице смекчаващи отговорността обстоятелства, разкриващи значително по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с други обикновени случаи на деянието.

По тези съображения се иска отмяна на процесната мярка.

Съгласно чл. 186, ал. 4 от ЗДДС обжалването на заповедта от вида на процесната се извършва по общия ред, регламентиран в АПК – с конституиране и призоваване на страните в открито съдебно заседание, на което да се изложат съображения и да се представят доказателства.

 

В тази връзка и на посоченото нормативно основание, Административен съд Габрово

ОПРЕДЕЛИ:

КОНСТИТУИРА страни в производството:

1.Жалбоподател: „Стелит 1“ ЕООД, гр. Севлиево, обл. Габрово, с ЕИК: *********,  с адрес за призоваване: гр. Севлиево, ул. „Стойчо Часовникаров“ № 1.

Призовка да се изпрати и на процесуалния представител – адв. Бисерка Божкова от ВТАК в гр. Велико Търново, ул. „Цанко Церковски“ № 15;

2.Ответник, в качеството на орган, издал процесния административен кат: Началник на отдел „Оперативни дейности“ – Велико Търново в Централно управление на Национална агенция за приходите, с адрес за призоваване: гр. Велико Търново, пл. „Център“ № 2.

НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито съдебно заседание за 19.03.2020 г. от 10.45 часа, за когато на страните да се изпратят призовки. Процесуалният представител на жалбоподателя да се уведоми и по телефон.

УКАЗВА НА ОТВЕТНИКА, че в негова тежест е да установи съществуването на фактическите основания, посочени в процесния ИАА, както и изпълнението на законовите изисквания при издаването му, вкл. че Заповедта е издадена от оправомощен орган.

УКАЗВА НА ЖАЛБОПОДАТЕЛЯ, че същият следва в 7- дневен срок да внесе по сметката на Административен съд Габрово дължимата държавна такса в размер на 50.00 /петдесет/ лв. и в същия срок да приложи оригинален платежен документ по делото, удостоверяващ изпълнението на това задължение:

 

Банкова сметка ***:

 

IBAN: ***: STSABGSF

Банка  ДСК ЕАД

 

При неизпълнение на това указание от страна на жалбоподателя, жалбата му ще се остави без разглеждане, а производството поделото ще бъде прекратено.

 

Препис от определението да се изпрати на страните в едно с призовките.

 

Определението не подлежи на обжалване.              

  

 

 

                                                                                    СЪДИЯ:    

                                                                                    /ЕМИЛИЯ КИРОВА- ТОДОРОВА/