Решение по дело №161/2019 на Районен съд - Каварна

Номер на акта: 115
Дата: 27 декември 2019 г. (в сила от 24 януари 2020 г.)
Съдия: Емилия Димитрова Панчева
Дело: 20193240200161
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 август 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

       /27.12.2019 г.

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

КАВАРНЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, в открито заседание на двадесет и шести ноември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: ЕМИЛИЯ ПАНЧЕВА

 

при участието на съдебен секретар А.М., като разгледа докладваното от съдията а.н.д. № 161/2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59-63 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по жалба на Н.Г.С., ЕГН **********,  срещу наказателно постановление (НП) № 11-01-23 от 03.07.2019 г., издадено от Г.М.Н.– директора на Агенцията за държавна финансова инспекция гр. София, с което на основание чл. 32, ал. 1, т. 1 във вр. с чл. 35 от Закона за държавната финансова инспекция (ЗДФИ) на жалбоподателя е  наложено административно наказание  „глоба“ в размер на 200 (двеста) лева за нарушение на чл. 128 от Закона за публичните финанси (ЗПФ), във вр. с § 2 от ДР на ЗПФ.

 НП е обжалвано от наказаното физическо лице в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН. В жалбата си оспорва наказателното постановление като незаконосъобразно. Навеждат се и доводи за неправилност и необоснованост на обжалвания административен акт. Жалбоподателят твърди, че констатациите в акта за установяване на административно нарушение (АУАН) са неверни, а извършената проверка и събраните по нея документи са непълни. Моли се за отмяна на НП, поради липса на извършено от жалбоподателя каквото и да е деяние виновно, умишлено или непредпазливо.

Административнонаказващият орган, чрез процесуалния си представител в съдебно заседание оспорва жалбата като неоснователна и пледира за потвърждаване изцяло на наказателното постановление. Твърди, че в хода на съдебното следствие по един безспорен начин, с всички допуснати и приобщени доказателства към административната преписка е доказано извършване на посоченото в НП административно нарушение и виновността на жалбоподателя.

Районна прокуратура Каварна, редовно призована не изпраща представител в с.з. и не взема становище по жалбата.

Съдът, като съобрази изложените доводи и възражения и служебно провери законосъобразността и правилността на обжалваното наказателно постановление, с оглед изискванията на чл. 314 НПК, вр. с чл. 84 от ЗАНН, намира за установено от фактическа страна следното:

През периода 21.05.2018 г. – 16.01.2019 г. е извършена финансова инспекция на Община Каварна от П.М.К. – на длъжност главен финансов инспектор от „Трети отдел“ на дирекция „Извънпланова инспекционна дейност“ при Агенцията за държавна финансова инспекция. При проверката е установено, че на осн. чл. 84, ал. 4 от ЗПФ, на 11.01.2016 г. Н.Г.С. *** е внесла в Общинския съвет Каварна с докладна записка № 7 за обсъждане и приемане проект на бюджет на община Каварна за 2016 г. С решение № 37 по Протокол №5/29.01.2016 г. Общинският съвет на гр. Каварна е приел бюджета на община Каварна, в т.ч. по т. 1.5-2 и разчета на субсидии на читалищата на основание чл. 23, ал. 1 и ал. 2 от Закона за народните читалища, като е определил читалищата да бъдат дофинансирани за сметка на местните приходи със сумата от 67200 лв., поименно разпределена за всяко едно от читалище по отделно. За НЧ „Съгласие – 1890” определената общинска субсидия за 2016 г. е била 50 000 лева.

Със заповед № 141/25.02.2016 г. на осн. чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, във връзка с чл. 23, ал. 1 от Закона за народните читалища, Н.С. *** е назначила 17 членна комисия, която да разпредели предвидената субсидия по бюджет 2016 г. за читалищата на територията на община Каварна. С протокол от 26.02.2016 г., определената със заповед на кмета комисия е разпределила предвидените субсидии по бюджет 2016 г. – целева субсидия за държавни дейности в размер на 162 840 лева и общинска субсидия за сметка на местни приходи в размер на 67 200 лв., от които за НЧ „Съгласие – 1890” гр. Каварна – 50 000 лв.

С решение № 162 по Протокол № 13/30.08.2016 г. Общинския съвет е одобрил актуализираното разпределение на променения бюджет на община Каварна, като е приел за сметка на местни приходи допълнително средства в размер на 30 000 лв. за дофинансиране на НЧ „Съгласие – 1890” гр. Каварна. Общо определените средства от общинският съвет за допълнително общинско финансиране за НЧ „Съгласие – 1890” гр. Каварна за 2016 г. са в размер на 80 000 лева.

При извършената проверка за законосъобразност, свързана с определянето, начисляването, предоставянето на общинската субсидия за Народно читалище „Съгласие – 1890” гр. Каварна за 2016 г. е установено, че Община Каварна е извършила преводи с основание „общинска субсидия” с бюджетни платежни нареждания на НЧ „Съгласие – 1890” гр. Каварна за 2016 г., както следва: на 19.01.2016 г. - 5000 лева; на 24.02.2016 г. - 4000 лева; на 11.03.2016 г. - 8500 лева; на 23.03.2016 г. - 30 000 лева; на 22.04.2016 г. -5000 лева; на 30.05.2016 г. - 2500 лева; на 24.06.2016 г. - 70 000 лева; на 01.07.2016 г. - 25 000 лева; на 23.06.2016 г. - 12 000 лева; на 21.09.2016 г. - 10 000 лева; на 23.12.2016 г. - 4810 лева или общо 176 810 лева. От посочените данни е установено, че към 30.05.2016 г. е била изразходвана определената с решение № 37 по Протокол № 5/29.01.2016 г. на Общинския съвет на гр. Каварна годишна общинска субсидия в размер на 50 000 лв., за която е било осигурено финансиране, а към 23.06.2016 г. са били изразходвана и допълнителните средства в размер на 30 000 лв. одобрени с решение № 162 по протокол № 13/30.08.2016 г. на ОС Каварна за дофинансиране на НЧ „Съгласие – 1890” гр. Каварна. Въпреки това на 23.12.2016 г. Н.Г.С.,***, след като вече е изразходила определените средства за годишна общинска субсидия за НЧ „Съгласие – 1890” гр. Каварна за 2016 г. е разпоредила нов банков превод в размер на 4810,00 лв. за НЧ „Съгласие – 1890” гр. Каварна с основание „общинска субсидия” без, средствата да са предвидени в годишния бюджет на община Каварна за 2016 г., приет с решение № 37 по Протокол № 5/29.01.2016 г. от Общински съвет гр. Каварна и решение № 162 по протокол № 13/30.08.2016 г. на ОС Каварна, и без за същите да е осигурено финансиране, с което е допуснала преразход на бюджетни средства, спрямо определения годишен план.

За така установеното нарушение П.К. – главен финансов инспектор в дирекция „Извънпланова инспекционна дейност” при АДФИ, съставила акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 11-01-19/14.01.2019 г., в който приела, че Н.Г.С.,***, в качеството си на кмет и първостепенен разпоредител с бюджета на общината по силата на чл. 11, ал. 3 от Закона за публичните финанси е превела с бюджетно платежно нареждане общинска субсидия на Народно читалище „Съгласие – 1890” гр. Каварна, в размер на 4810,00 лв., с което е извършила разход, който не е предвиден в годишния бюджет на Община Каварна за 2016 г. Деянието е квалифицирано като нарушение на чл. 128 от ЗПФ, във вр. с § 2 от ДР на ЗПФ.

Въз основа на акта  било издадено обжалваното наказателно постановление, с което на Н.Г.С. е наложено административно наказание  „глоба“ в размер на 200 (двеста) лева на основание чл. 32, ал. 1, т. 1 във вр. с чл. 35 от Закона за държавната финансова инспекция, за нарушение на чл. 128 от Закона за публичните финанси, във вр. с § 2 от ДР на ЗПФ.

Фактическата обстановка беше установена от съда след преценка на показанията на изслушаните в съдебно заседание свидетели П.М.К. – актосъставител, С.В.Я. *** и Г. Стоянова Николова – счетоводител на НЧ „Съгласие – 1890” гр. Каварна, както и от приобщените по реда на чл. 238 НПК писмени доказателства.

При така установената фактическа обстановка, от правна страна съдът намери, че жалбата е неоснователна, по следните съображения:

При извършената служебна проверка съдът констатира, че АУАН и НП съдържат изискуемите реквизити, нарушението е описано пълно и ясно, с всички съставомерни признаци от обективна страна, включително са посочени и доказателствата които го потвърждават. Посочена е правилно нарушената правна норма в АУАН, а така също и санкционната норма в НП, предвид на което не е налице нарушение на чл. 57 ал. 1 т. 5 от ЗАНН.

Съдът кредитира изцяло показанията на разпитаните в съдебно заседание свидетели, които потвърждават фактическото извършване на нарушението, изясняват формата и естеството, времето на осъществяването му. Изнесените от тях данни, са в пълно съответствие с писмените доказателствени източници, показанията им са логични и взаимнодопълващи се, поради което съдът ги счита за обективни и достоверни.

При служебна проверка за законосъобразност на НП от процесуалноправна страна, включително и такава относно редовността  на АУАН, съдът не установи наличието на съществени процесуални нарушения, които да обуславят неговата отмяна. Актовете са издадени от компетентен орган, спазена е установената за това форма и изискуеми реквизити на съдържанието им, съгласно чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Административн- наказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана в напълно редовно учредено и развило се, според процесуалните правила на ЗАНН административнонаказателно производство. Изложеното в АУАН и НП словесно фактическо описание на вмененото нарушение е в достатъчна степен конкретно, пълно и ясно, възпроизведени са твърдения за факти, които покриват основните съществени признаци на деянието, поради което позволяват неговата индивидуализация, налице са и обективните елементи относно надлежната персонификация на правния субект - нарушител. Съдът счита, че субект на нарушението по чл. 128 от ЗПФ е именно жалбоподателят, като ръководител на община Каварна и първостепенен разпоредител с бюджета на общината, който е овластен и задължен да извършва само разходи и да поема ангажименти за разходи, за които са предвидени средства в годишния бюджет на общината.

Обжалваното Наказателно постановление решаващият съдебен състав намери за материалноправно законосъобразно. Същото е издадено при правилно приложение на материалния закон. След като по делото е безспорно установено, че въпреки изразходването към 30.05.2016 г.  на определената с решение № 37 по Протокол № 5/29.01.2016 г. на ОС Каварна общинска субсидия в размер на 50 000 лв., и на допълнителните средства в размер на 30 000 лв. одобрени с решение № 162 по протокол № 13/30.08.2016 г. на ОС Каварна за дофинансиране на НЧ „Съгласие – 1890” гр. Каварна, жалбоподателката в качеството си на кмет на община Каварна и първостепенен разпоредител с бюджета на общината на 23.12.2016 г. е превела с платежно нареждане общинска субсидия на НЧ „Съгласие 1890” гр. Каварна в размер на 4 810,00 лв., като е извършила разход, който не е предвиден в годишния бюджет на община Каварна за 2016 г., с което е допуснала преразход на бюджетни средства, спрямо определения годишен план, то правилно и законосъобразно наказващият орган, е приел, че тя е осъществила фактическия състав на нарушение на чл. 128 от ЗПФ, във вр. с § 2 от ДР на ЗПФ, за което следва да бъде наказана в качеството й на ръководител на община Каварна за извършено нарушение на бюджетната дисциплина.

В конкретния случай е нарушена норма от Закона за публичните финанси а именно чл. 128, ал. 1 който гласи, че не се допуска извършването на разходи, натрупването на нови задължения за разходи и/или поемането на ангажименти за разходи, както и започването на програми или проекти, които не са предвидени в годишния бюджет на общината. Нарушението е правилно определено, както правилно е определена и съответстващата санкционна норма на чл. 32, ал. 1, т. 1  от ЗДФИ съгласно който, за нарушение на нормативен акт, уреждащ бюджетната, финансово-стопанската или отчетната дейност, ако не е предвидено наказание в съответния нормативен акт се налага глоба от 200 до 2000 лв. Наложеното наказание правилно е определено от административнонаказващия орган по вид и по размер, в минималния такъв според закона, при съобразяване на обстоятелствата по чл. 27 от ЗАНН, в това число тежестта на конкретното нарушение и степента на обществената му опасност, отчитайки обстоятелството, че същото е първо такова на жалбоподателя. На кмета С. е наложена глоба в определения от закона минимален размер, който не подлежи на преразглеждане.

Процесният случай не е маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, тъй като нарушението засяга  особено важни обществени отношения, касаещи финансовата дисциплина при разходване на публични средства.

По изложените съображения, съдът намира атакуваното наказателно постановление за правилно и законосъобразно, поради което същото следва да бъде потвърдено.

Така мотивиран и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р    Е    Ш    И :

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 11-01-23 от 03.07.2019 г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция гр. София, с което на Н.Г.С., ЕГН **********, с адрес ***, е наложено административно наказание  „глоба“ в размер на 200 (двеста) лева, за нарушение на чл. 128 от Закона за публичните финанси, във вр. с § 2 от ДР на ЗПФ, на основание чл. 32, ал. 1, т. 1 във вр. с чл. 35 от Закона за държавната финансова инспекция.

Решението подлежи на обжалване в 14 дневен срок от получаване на съобщението от страните, че е изготвено и обявено, пред Административен съд гр. Добрич, на основанията предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс, и по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: ……………….