Решение по дело №329/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 352
Дата: 18 юни 2021 г.
Съдия: Даниела Василева Дилова
Дело: 20217170700329
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р E Ш Е Н И Е

 

№ 352  

 

гр.Плевен, 18.06.2021 год.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд - гр.Плевен, втори  касационен състав, в открито съдебно заседание на осемнадесети май през две хиляди и двадесет и първа година в състав:

 

                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела Дилова

                                                        ЧЛЕНОВЕ:  Цветелина Кънева

                                                                               Снежина Иванова

                                                                          

         При секретаря  Цветанка Дачева  и с участието на прокурора Иван Шарков, като разгледа докладваното от Председателя касационно административно наказателно дело № 329 описа за 2021 год. на Административен съд - Плевен и за да се произнесе, взе предвид следното:

          Производството е по чл.63, ал.1, изр.2 ЗАНН, във връзка с чл.348 НПК и чл.208 и сл. АПК.

Производството по делото е образувано въз основа на касационна жалба подадена от  Ц.Й.Г. чрез адв. Г.У., срещу Решение № 260102/04.03.2021 г. на Райнонен съд – Плевен , постановено по НАХД 2503/2020 по описа на съда. С оспорения съдебен акт е изменено НП №35-0000902/04.11.2020г. на Директор на РД „АА“ Плевен, определен от министъра на МТИТС за длъжностно лице по реда на чл.92, ал.2 от ЗАвП, чл.189, ал.12 от ЗДвП и чл.47, ал.2 от ЗАНН, с което на основание чл.53 от ЗАНН и чл.177, ал.3, т.1, предл.2 от Закона за движение по пътищата на жалбоподателя Ц.Й.Г. е наложено административно наказание - глоба в размер на 1000 /хиляда/ лева, за нарушение на чл.139, ал.1, т.2, пр.2 от Закона за движение по пътищата, вр. чл. 6, ал.1, т.6, б.“б“ от Наредба №11 от 03.07.2001г. МРРБ, като е намален размера на глобата на 500 лв. Касаторът релевира твърдения за незаконосъобразност на атакуваното решение поради постановяването му в противоречие с материалния закон и процесуалните правила. Излагат се доводи, че съдът неправилно е кредитирал  показанията на разпитаните по делото свидетели по отношение на т.нар. „кантарна бележка“, която е представена в съдебно заседание от жалбоподателя, а не от административнонаказващия орган. Твърди се, че всички определени кантари за измерване   на МПС са лицензирани, тарирани и стикирани и периодически преминали метрологичен преглед за пригодност, аналогично както са и  дрегерите за измерване на алкохола, каквито доказателства по делото не са представени. Твърди се, че както в АУАН, така и в НП е посочено като час на нарушението 10,50 ч. близо до гр. Д.Митрополия, а посочената кантарна бележка е издадена в 11 ч. в гр.Искър, като и двете са издадени на 13.10.2020г., поради което следва извода, че кантарната бележка е издадена след установяване на нарушението, поради което не е била налична по време на проверката. Изложени са аргументи, че вмененото на водача нарушение не е установено по надлежния за това ред от контролните органи. Излагат се твърдения, че не е ясно какво е нарушението- нарушаване на нормите на общата маса на МПС-то или надвишаване нормите на претоварване на осите. Излага доводи, че изводите на съда относно приложението на чл. 28 от ЗАНН са неправилни. С оглед на това се отправя искане за отмяна на съдебното решение и на потвърденото с него наказателно постановление. В съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно и своевременно призован, не се явява и не се представлява.

Ответникът по жалбата редовно призован не се явява в съдебно заседание, не се представлява и не изразява становище по жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура Плевен възприема касационната жалба за допустима, но неоснователна и моли за решение в този смисъл и решението на РС да бъде потвърдено.

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на предявената касационна жалба и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл. 210, ал. 1 от АПК и при спазване на изискванията на чл. 212 от АПК. Разгледана по същество, касационната жалба се явява неоснователна, по следните съображения:

Процесното решение е постановено при следната фактическа обстановка:

На 13.10.2020г. около 10.50 часа, на път II-13 км.89 + 700, касационния жалбоподател управлявал товарен автомобил „МАН“ с рег. № **** и бил спрян за проверка от  свидетелят Д. Н. К. – инспектор РД „АА“ – гр. Плевен, който изпълнявал служебните си задължения съвместно с колегата си – Д. П. Ц.. Водачът осъществявал обществен превоз на товари (фракция 022) с Лиценз №10618 и пътен лист №330138 по маршрута от с. Косталево до гр. Долна Митрополия. Като при допустимо максимално натоварване на превозното средство от 32 тона (същото е с четири оси с две управляеми оси) в момента на проверката видно от кантарна бележка №2 от 13.10.2020г. натоварването е 36400кг (Претоварване с 4400кг).  За констатираното нарушение бил съставен АУАН Серия А-2019 № 278529/13.10.2020г., за нарушение на чл.139, ал.1, т.2, пр.2 от Закона за движение по пътищата, вр. чл. 6, ал.1, т.6, б.“б“ от Наредба №11 от 03.07.2001г. МРРБ. Актът бил предявен на жалбоподателя и подписан от него без възражения, като му бил връчен и екземпляр от същия. В срока по чл.44 от ЗАНН не са постъпили писмени възражения срещу акта.  Въз основа на акта, е  издадено оспореното Наказателно постановление №35-0000902/04.11.2020г., с което жалбоподателят Ц.Й.Г. на основание чл.177, ал.3, т.1, предл.2 от Закона за движение по пътищата е наложено административно наказание - глоба в размер на 1000 /хиляда/ лева, за нарушение на чл.139, ал.1, т.2, пр.2 от Закона за движение по пътищата, вр. чл. 6, ал.1, т.6, б.“б“ от Наредба №11 от 03.07.2001г. МРРБ.

Въззивният съд е установил, че при съставянето на акта за установяване на административно нарушение и издаването на обжалваното наказателно постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения на нормите на ЗАНН, водещи до неговата отмяна. Районният съд е извел и решаващия си извод относно безспорната установеност на приписаното на водача административно нарушение. Приел е, че същото не покрива белезите на "маловажен случай на административно нарушение. За да измени  НП, районният  е изложил мотиви, че административнонаказващия орган не е съобразил с разпоредбата на чл. 27 от ЗАНН, като не е отчел смекчаващите и отегчаващи обстоятелства, които се споделят от съда и не следва да бъдат преповтаряни.

ПлРС правилно е анализирал, че от разпоредбата на чл. 139, ал.1, т.2, пр.2 по същество се съдържат изискване за спазване на установения с Наредба № 11 от 03.07.2001 г. ред за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС. Този подзаконов нормативен акт регламентира както параметрите, с чието превишаване ППС попада в категорията на извънгабаритните, така и разрешителния ред чрез заплащане на такса към ИА "Пътна инфраструктура" за движение с извънгабаритно ППС. При приетата за установена фактическа обстановка, районният съд правилно е приел, че управляваното от касатора ППС попада в хипотезата на чл. 6, ал.1, т.6 б."в" от Наредба № 11 с регламентирана допустима максимална маса 32.000 тона и правилно контролният орган е приел за установено само въз основа на представените му документи, без да провежда допълнително контролно замерване, налична към момента на проверката 36400 кг. маса на съответното ППС.

В тази връзка, касационната инстанция намира, че не са налице сочените от касатора основания за отмяна на съдебния акт съобразно релевираните от него доводи, касаещи начина, по който е установено теглото на превозното средство. По делото е представена кантарна бележка, която се твърди че е била представена от водача по време на проверката, в която е отразено теглото на ППС и превозвания товар, е подписана от самия водач. Количеството товар е отразено и в издадената товарителница и експедиционна бележка. Кантарната бележка представлява частен свидетелстващ документ, който удостоверява неизгодни за издателя си факти и се ползва с материална доказателствена сила относно претоварването на автомобила, поради което правилно и законосъобразно районният съд е приел, че са налице безспорни и категорични доказателства за извършеното нарушение. Тя е била представена от самия водач, който е приел данните за товара и общата маса без възражения относно извършеното претегляне и резултата от него. При това положение, тежестта да опровергае съдържанието на кантарната бележка се прехвърля върху водача, което той не е сторил нито пред административно-наказващия орган, нито пред въззивния съд, който е инстанция по фактите. Наведените от водача при съдебното оспорване на НП твърдения, че  кантарната бележка е издадена след извършване на проверката съдът приема за защитна позиция, тъй като по делото не се оспорва, че по време на проверката именно водачът е представил на проверяващите кантарна бележка, която е имал в себе си и въз основа на която е издаден АУАН. Действително, контролните органи са оправомощени да извършват собствено измерване по реда на чл. 35, ал. 3 от Наредба № 11/03.07.2001 г. на МРРБ с електронна везна, отговаряща на изискванията на Закона за измерванията, но цитираната норма въвежда подобно задължение за контролните органи само в случаите, в които се извършва проверка за съответствието между масата и габаритните размери на извънгабаритно и/или тежко ППС със записаните данни в разрешителното по чл. 8, ал. 2 и ал. 3 от Наредбата и в документа за платена такса по чл. 14, ал. 3. Разглежданият случай не представлява проверка за съответствие, при което установяването може да бъде извършено и по документи. До аналогичен извод е достигнал и районният съд, поради което не следва да бъде споделено твърдението на касатора за неправилност на процесното решение.

Решаващият съд е извършил всички необходими и допустими съдопроизводствени действия за разкриване на обективната истина, в това число е приобщил към делото административно наказателната преписка по издаване на НП, изслушал е свидетели, като е постановил решение, в мотивите на което е обсъдил събраните доказателства и въз основа на тях е направил правни изводи, които се споделят изцяло от настоящата инстанция, поради което намира за излишно тяхното преповтаряне. Първоинстанционният съд правилно е приел, че касаторът като е управлявал ППС, което надвишава нормите установени от министъра на регионалното развитие и благоустройство е извършил нарушение на чл. 139, ал. 1, т. 2 предл. 2-ро от ЗДвП, във връзка с  чл. 6, ал. 1, т. 6 б. "в" от Наредба № 11/03.07.2001 г. на МРРБ, поради което законосъобразно с НП е ангажирана неговата административно наказателна отговорност.

  Касационната инстанция споделя изводите на районния съд  относно индивидуализацията на наложеното наказание. За осъщественото от дееца нарушение законодателят е предвидил налагане на административно наказание глоба от 500 до 3000 лева, от което следва, че определеното от административния орган наказание от 1000 лева е определено в рамките на нормативно регламентираните предели. Съдът споделя мотивите на РС относно индивидуализацията на наказанието, поради което не следва да бъдат преповтаряни. При преценка на отегчаващите и смекчаващите отговорността обстоятелства пЛРС правилно и законосъобразно е приел, че наказание в размер на 500 лв., т. е. към минималния определен в санкционната разпоредба, е съобразно обществената опасност на деянието и дееца и целите по чл. 12 ЗАНН

По изложените съображения, обжалваното решение, следва да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК вр. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН съдът

 

Р   Е   Ш   И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 260102 / 04.03.2021 г. на Плевенски районен съд, постановено по НАХД № 2503/2020г.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване или протест.

        

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                           ЧЛЕНОВЕ: 1.        

                               

 

               2.