Решение по дело №1104/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 22
Дата: 14 януари 2021 г.
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20207150701104
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 септември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

             22 / 14.1.2021г.

 

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, ХІ състав в открито заседание на шестнадесети декември през две хиляди и двадесета година в състав:

                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ : ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

ЧЛЕНОВЕ :           ГЕОРГИ ПЕТРОВ

                                 СВЕТОМИР БАБАКОВ

 

при секретаря АНТОАНЕТА МЕТАНОВА и участието на прокурора ЖИВКО ПЕНЕВ, като разгледа докладваното от съдия Петров к.н.а. дело № 1104 по описа на съда за 2020 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

І. За характера на производството, жалбите и становищата на страните:

 

1. Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административно процесуалния кодекс във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН.

 

2. Образувано е по касационна жалба на „АРЕНА ХОТЕЛС“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Велинград, пл.“Николай Гяуров“ № 1, представлявано от управителите М.А.М.Х. и Ю. М. А. А., чрез пълномощника адв. К. Г., с посочен съдебен адрес ***, офис 9, срещу Решение №260006 от 31.08.2020г., постановено по а.н.дело  109 по описа на Районен съд Велинград за 2020 г., с което е потвърдено Наказателно постановление № К-0048071 от 27.12.2019 г. на Директора на Регионална дирекция за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора на Комисия за защита на потребителите, с което на „АРЕНА ХОТЕЛС“ ЕООД, ЕИК *********, за нарушение на чл.114, т. 1 от Закона за туризма, на основание чл. 206, ал. 1 от Закона за туризма е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1000,00лв.

Поддържаните касационни основания са субсумирани в извода, че атакуваният съдебен акт е постановен при неправилно прилагане на материалния закон и допуснати нарушения на процесуалните правила, т.е. касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК, във връзка с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.

Сочи се, че по време на проверката, извършена на 02.08.2019г., процесното заведение е било в работен режим, като на видно място е било поставено временно удостоверение № РК-18-9006/2018г. за открита процедура по категоризиране на обекта - класически ресторант, гр.Велинград, пл.”Николай Гяуров” № 1 и лице извършващо дейност в обекта: „Арена Хотелс” ЕООД. Срокът за валидност на временното удостоверение е бил от 9.11.2018г. до 30.06.2019г.

В хода на проверката е било предоставено заверено копие на писмо на Министерство на туризма с изх. № Т-26-А-201 от 02.08.2019г. до „Арена Хотелс” ЕООД в което е посочено, че лицето извършващо дейност в бар - фоайе „Здравец”, прилежащ към хотел „Здравец Уелнес & СПА” гр.Велинград е в открита процедура по категоризиране и предстои проверка на място за цялостно съответствие със заявените вид и категория съгласно Закона за туризма и Наредбата за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения, както и че в случай, че се констатира цялостно съответствие със заявените вид и категория, ще бъде издадено удостоверение с пет годишен срок на действие.

Сочи се, че въпреки продължителното забавяне от страна на администрацията е било издадено Удостоверението за категоризация за туристическия обект № РК-19-12764 от 26.09.2019г. на Министерство на туризма, като това е сторено преди издаване на процесното наказателно постановление.

Според жалбоподателя, дори да се приеме че е извършено формално осъществяване на наказуемия състав, административното нарушение е маловажен случай. Липсват            настъпили допълнителни негативни последици от нарушението, тъй като в незначителна степен е засегнало правата на потребителите. Жалбоподателят е подал заявление за категоризация до единствения компетентен орган, който чрез бездействието си не е спазил сроковете предвидени в Закона за туризма. При наличието на предпоставките на чл. 28 от ЗАНН, наказващият орган е следвало да приложи посочената разпоредба, като не накаже нарушителя, а го предупреди устно или писмено, че при повторно извършване на нарушението, ще му бъде наложено административно наказание.

При това положение се иска, първоинстанционното съдебно решение да бъде отменено, като съответно се отмени и процесното наказателното постановление потвърдено.

Иска се да бъдат присъдени сторените пред разноски по делото.

 

3. Ответната Регионална дирекция за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора на Комисия за защита на потребителите не взема становище по касационната жалба.

 

 

4. Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура Пазарджик дава заключение, че жалбата е неоснователна.

 

ІІ. За допустимостта :

 

5. Касационната жалба е подадена в рамките на предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.

 

ІІІ. За фактите :

 

6. Първоинстанционният съд е бил сезиран с жалба, заявена от „Арена хотелс“ ЕООД, срещу НП № К-0048071 от 27.12.2019 г. на Директора на Регионална дирекция за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора на Комисия за защита на потребителите, с което спрямо дружеството, за нарушение на чл.114, т. 1 от ЗТ, на основание чл. 206, ал. 1 от ЗТ е наложена имуществена санкция в размер на 1000,00лв. То е издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение № К-0048071 от 08.08.2019г., съставен от Стоянка Костадинова Грибачева, на длъжност гл. инспектор в регионалната дирекция.

Констатациите в акта се свеждат до следното : при извършена проверка на 02.08.2019 год. в заведение за хранене и развлечение -класически ресторант, находящ се в гр.Велинград, пл.“Николай Гяуров“ №1 е установено, че обекта е в работен режим и с обявено работно време от 07:00ч. до 23:00ч., като предлагат се за консумация различни храни и напитки. Цените на предлаганите ястия и напитките са обявени за съответния грамаж чрез ценоразпис – лист меню за кухненска и сладкарска продукция и карт-меню за алкохолните и безалкохолните напитки. На видно място е било поставено временно удостоверение за открита процедура за категоризация на туристически обект - класически ресторант № РК-18-9006/2018 г., със срок на валидност от 09.11.2018 г. до 30.06.2019 г.

По време на проверката е било представено писмо на Министерство на туризма с изх.№ Т-26-А-201 от 02.08.2019 г., в което се сочи, че лицето, извършващо дейност в прилежащото към хотел „Здравец Уелнес & Спа“ заведение за хранене и развлечение класически ресторант е в открита процедура за категоризиране и предстои проверка на място за цялостно съответствие съгласно изискванията на Закона за туризма.

Въз основа на тези констатации е направен извода, че към момента на проверката, лицето извършващо туристическа дейност в класически ресторант, прилежащ към хотел „Здравец Уелнес & Спа“ – „Арена хотелс“ ЕООД, предоставя туристическа услуга в обект, който не е категоризиран и на който временното удостоверението за открита процедура по категоризиране е с изтекъл срок на валидност, като с това е нарушен чл. 114, т.1 от Закона за туризма.

Съставен е бил Констативен протокол № К-2671851 от 02.08.2019г.

Акта е връчен на упълномощен представител на дружеството, като е вписано „…Възразявам, тъй като процедурата  по категоризация не е завършена по независещи от нас причини. В тази връзка ще представим удостоверително писмо от МТ…“.

 

7. Фактическите констатации и правната квалификация на деянието са изцяло възприети от административно наказващия орган и дословно възпроизведени в процесното наказателно постановление. При тези данни и на основание чл. 206, ал. 1 от ЗТ, на дружеството е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1000,00лв.

 

8. В хода на първоинстанционното съдебното производство по делото са били приобщени :

- Предложение за прилагане на критериите за маловажни случаи при констатирани административни нарушения относно извършена проверка по Констативен протокол № К-2671851 от 02.08.2019г.;

- Писмо до Юсеф Алскур изх.№ Т-26-А-201 от 02.08.2019 година от Дирекция „Туристическа политика“ при Министерство на туризма, в което се сочи, че с вх. № Т-82-00-12 от 28.02.2018г. са подадени до министъра на туризма заявления за категоризация на процесния туристически обект, с лице извършващо дейност в обекта -„Арена хотелс“ ЕООД;

- Временно удостоверение за открита процедура по категоризиране на туристически обект № РК-18-9006/2018 г., изх. № Т-26-а-364 от 12.12.2018г., издадено от министъра на туризма;

- Удостоверение № 5578 за категория три звезди от 17.01.2012 година за „Класически ресторант Здравец“;

- Копие от менюто на ресторанта;

- Писмо вх. № 02-14467 от 04.11.2019г. до Главния директор на ГД „Контрол на пазара“ при комисията, от Дирекция „Туристическа политика“ пи МТ, в което е посочено, че относно процесният класически ресторант има подадено заявление в МТ с вх. № Т-82-00-12 от 28.02.2018г. и издадена Заповед и Временно удостоверение № Т-РД-15-2018 от 09.07.2018г. ; Временно удостоверение № РК-18-8735 от 09.07.2018г. от 09.07.2018г. и издадена Заповед за удължаване на срока № Т-РД-15-396 от 07.12.2018г., със срок на валидност  до 30.06.2019г. На 26.09.2019г. има издадена Заповед № Т-РД-15-152  за издаване на Удостоверение № РК-19-12764 със срок на валидност до 26.09.2024г. ;

- Писмо от Главния директор на ГД „Контрол на пазара“ при комисията  до Директора на Регионална дирекция Пловдив изх.№ Ц-02-1446 от 08.01.2020 година, с указание, че комисията се е произнесла да не се налага принудителна административна мярка „временно затваряне“ на процесния туристически обект;

- Удостоверение № РК-19-12764 със срок на валидност до 26.09.2024г., за категория четири звезди на процесния класически ресторант към хотел „Здравец Уелнес & Спа“ – „Арена хотелс“ ЕООД.

Разпитани са  били контролния орган съставил акта за установяване на административно нарушение Грибачева и посочените в същия свидетели Станков и Георгиева. В показанията си, свидетелите са пресъздали обстоятелствата при които е било констатирано процесното нарушение.

 

9. За да отмени процесното наказателно постановление, районния съд е приел за несъмнено установено, че нарушението на чл. 114, т.1 от Закона за туризма е фактически извършено при осъществяване дейността на дружеството. В тази насока са обсъдени както писмените, така и гласните доказателства приобщени по делото. Посочено е, че административно наказващия орган, правилно е съобразил тежестта на нарушението и е наложил съответстващото му наказание в минимален размер, която преценка напълно е споделена от съда. Сочи се още, че в този си размер наказанието би постигнало целите на административно наказателната репресия, заложени в чл. 12 от ЗАНН.

Според решаващия съд, за жалбоподателя е била налице правна възможност от една страна да изиска издаване на второ временно удостоверение, респективно да обжалва мълчалив отказ на съответния компетентен орган, в случай че той не се произнася в законоустановения срок. Без значение за законосъобразността на обжалваното наказателно постановление според съда е и обстоятелството, че към момента на издаването му и към приключване на устните състезания жалбоподателят вече е притежавал Удостоверение за категоризация за туристическия обект, издадено на 26.09.2019г., доколкото наличието на същото не води до извода,че към момента на проверката - 02.08.2019 година е имало издадено удостоверение за категоризация на обекта, т.е че не е осъществен състава на нарушението,за което е санкционирано ЮЛ. Все в този смисъл е прието, че правилно административно наказващият орган не е приложил нормата на чл. 28 от ЗАНН, с оглед обществените отношения, регламентирани в ЗТ. Посочено е, че  от установените по делото факти, не може да се направи извод, че деянието е с по-ниска степен на обществена опасност от другите нарушения от съответния вид - касае се за предоставяне на туристически услуги в туристически обект - ресторант. Нарушението е формално. Засяга важни обществени отношения, свързани със създадените законови гаранции за потребителите при предоставянето на храни и услуги, регулирани чрез разрешителен режим и в този смисъл извършването на ресторантьорска дейност без нужните удостоверения за категоризация разкрива висока степен на обществена опасност на деянието и дееца и не позволява нарушението да бъде категоризирано като маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.

 

ІV. За правото :

 

10. Според чл. 114, т. 1 от ЗТ, лицата, извършващи хотелиерство и/или ресторантьорство в туристически обекти по чл. 3, ал. 2, т. 1, 2 и 3, са длъжни да предоставят туристически услуги в категоризиран или регистриран туристически обект или в обект, на който е издадено временно удостоверение за открита процедура по категоризиране.

Нарушаването на материалното правило за поведение, установено в чл. 114, т. 1 от ЗТ е възведено в състав на административно нарушение с разпоредбата на чл. 206, ал. 1 от ЗТ, според която, на лице, което предоставя туристически услуги в некатегоризиран или нерегистриран туристически обект по чл. 3, ал. 2, т. 1 – 3, се налага глоба в размер от 500 до 5000 лв., съответно имуществена санкция в размер от 1000 до 10 000 лв.

Според чл. 130, ал. 1 от ЗТ, определени от категоризиращия орган длъжностни лица разглеждат заявления-декларациите и приложените към тях документи в 14-дневен срок от датата на постъпването им и след като констатират, че представените документи съответстват на изискванията на чл. 129, ал. 1, 2 или 3, изготвят мотивирано предложение до съответния категоризиращ орган или до оправомощено от него длъжностно лице да открие процедурата по категоризиране на туристическия обект и да издаде временно удостоверение за откритата процедура по категоризиране.

В чл. 130, ал. 4, т. 1 от ЗТ, временното удостоверение за открита процедура по категоризиране, с изключение на случаите по чл. 131, е със срок на валидност, както следва: за туристически обекти, подлежащи на категоризиране от министъра на туризма, с изключение на обектите по чл. 3, ал. 2, т. 3 - четири месеца;

Според правилото на чл. 130, ал. 7, т. 1 от ЗТ, категоризиращият орган или оправомощено от него длъжностно лице въз основа на предложението на съответната ЕККТО със заповед: определя вида и категорията на обекта и издава удостоверение за определена категория – в случаите по ал. 6, т. 1.

Съобразно чл. 130, ал. 8 от ЗТ, определянето на вида и категорията се извършва в сроковете по ал. 4.

Най – сетне, според чл. 131, ал. 1, ал. 2 и ал. 3 от ЗТ (редакция ДВ, бр. 37 от 2018 г., в сила от 4.05.2018 г.), когато в срока на издаденото временно удостоверение за открита процедура по категоризиране на обекта не е извършена проверка на място за съответствието му с изискванията за заявената категория, по причина, която не се дължи на хотелиера или ресторантьора, срокът на временното удостоверение може да бъде еднократно удължен. Съответната ЕККТО преценява срока по ал. 1 конкретно за всеки случай. Категоризиращият орган или оправомощено от него длъжностно лице по предложение на съответната ЕККТО със заповед определя срока по ал. 1 и издава ново временно удостоверение с актуален срок на валидност.

 

11. Съвкупния анализ на приобщените по делото доказателства, налага извод за значително по-ниска обществена опасност на конкретно извършеното нарушение, спрямо други нарушения от същия вид, което обосновава квалификацията му като маловажен случай, при който  прилагането на чл.28 от ЗАНН би постигнало целите на специалната превенция, предвидени в чл.12 от ЗАНН.

За маловажен случай на административно нарушение по смисъла на чл.28 от ЗАНН, следва да се приеме това деяние, което с оглед липсата на вредни последици или незначителността му и с оглед другите смекчаващи отговорността обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от съответния вид (аргумент от чл. 93, т. 9 НК във връзка с чл. 11 ЗАНН). 

Настоящият случай е именно такъв, като макар и формално да е осъществен състава на административно нарушение, с оглед описаните в предходния раздел факти и обстоятелства, деянието разкрива по–ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид.

При това положение налагането на имуществена санкция дори в минимално предвидения в нормативния акт размер, се явява несъразмерно тежко наказание, спрямо степента на обществената опасност на деянието.

 

12. Очевидно, дружеството жалбоподател е предприело всички нормативно установени действия за да се определя вида и категорията на процесния обект и за бъде издадено удостоверение за определена категория по реда на чл. 130, ал. 7, т. 1 от ЗТ.

Организацията и реалното функциониране на обекта е било предприето при наличието на надлежно издадени две временни удостоверения.

Несъмнено е също така, че не по вина на дружеството, администрацията не е изпълнила задължението си и не е приключила процедурата по категоризация в срока по чл. 130, ал. 8 от ЗТ. Това е сторено едва 19 месеца след подаване на заявление, посредством издаването на Удостоверение № РК-19-12764 от 26.09.2019г. със срок на валидност до 26.09.2024г.

Всичко това, несъмнено определя по-ниската степен на обществена опасност на конкретното деяние в сравнение с обикновените случаи на нарушения от същия вид при които, туристическия обект функционира без да е предприета процедура по неговата категоризация или преди да е издадено временно удостоверение.

Временните удостоверения, които са били издадени в случая, са достатъчно указание, че административния орган е преценил възможността и е допуснал процесния обект да функционира, съобразно неговото предназначение, без да създава някаква обществена опасност.

Впрочем, явно тези са били и съображенията, Комисия за защита на потребителите, да вземе решение, да не се налага принудителна административна мярка „временно затваряне“ спрямо процесния туристически обект(писмо от Главния директор на ГД „Контрол на пазара“ при комисията  до Директора на Регионална дирекция Пловдив изх.№ Ц-02-1446 от 08.01.2020 година).

 

V. За разноските:

 

13. С оглед констатираната основателност на жалбата, на  дружеството се дължат сторените разноски по производството, които съобразно представения договор за правна защита и съдействие от 24.02.2020г. се констатираха в размер на 300,00лв.

Ето защо, Съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ  Решение №260006 от 31.08.2020г., постановено по а.н.дело  109 по описа на Районен съд Велинград за 2020 г., като вместо това

 

ПОСТАНОВЯВА :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № К-0048071 от 27.12.2019 г. на Директора на Регионална дирекция за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора на Комисия за защита на потребителите, с което на „АРЕНА ХОТЕЛС“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Велинград, пл. “Николай Гяуров“ № 1, за нарушение на чл.114, т. 1 от Закона за туризма, на основание чл. 206, ал. 1 от Закона за туризма е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1000,00лв.

 

ОСЪЖДА Комисия за защита на потребителите, гр. София, да заплати на „АРЕНА ХОТЕЛС“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Велинград, пл. “Николай Гяуров“ № 1, сумата от 300,00лв.(триста лв.), представляваща извършени от дружеството разноски по производството.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :     /П/                                 

 

ЧЛЕНОВЕ :              1./П/

 

                                     

                                     2. /П/