МОТИВИ
към решение
№ 414 от 11.07.2019 година
по а.н.дело
№ 1621/2019 година по описа на Старозагорския районен съд
Постъпило е постановление на Районна
прокуратура – Стара Загора с предложение за освобождаване на обвиняемия М.А.М.,
от наказателна отговорност с налагане на административно наказание за
престъпление, изразяващо се в това, че на 08.10.2018 година около 16:40 часа в
град Стара Загора по ул. „Алеко Константинов” при управление на моторно
превозно средство – лек автомобил марка „Опел Вектра”,
с ДК № СТ0875ВВ, е нарушил правилата за движение,
като при предприемане на маневра отклоняване наляво по платното за движение, в
частност за да премине в друга пътна лента, преди да започне маневрата, не се е
убедил, че няма да създаде опасност за участник в движението, който се движи
след него- мотоциклет марка „Ямаха” с регистрационен №
СТ 1795 Х, управляван от Стоян Христов Младенов и не
е извършил маневрата, като се съобразява с неговото положение, посока и скорост
на движение – нарушение по чл.25, ал.1 от ЗДвП – „Водач на пътно превозно
средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да завие
надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да
започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за
участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават
покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение,
посока и скорост на движениео” и по непредпазливост
причинил на Стоян Христов Младенов средна телесна повреда, изразяваща се в
счупване на капачката на дясното коляно, причинило трайно затруднение в
движението на десен долен крайник – престъпление
по чл.343, ал.1, буква „б”, предложение второ във връзка с чл.342, ал.1 от НК.
Представителят на Районна прокуратура – Стара
Загора поддържа изцяло внесеното постановление и предлага на обвиняемия да бъде
наложено административно наказание „Глоба” към минималния размер от 1000 лева и
„Лишаване от право да управлява МПС” за срок от шест месеца.
Обвиняемият М.А.М. се признава за виновен,
съжалява за извършеното. Моли съда да му наложи наказание глоба в по-голям
размер, но да не му налага кумулативното наказание „Лишаване от право да
управлява МПС”, като излага съображения, че работата му е свързана със
шофиране.
Съдът, като прецени събраните в наказателното
производство по дознанието писмени и гласни доказателства, намери за установена
следната фактическа и правна обстановка:
Обвиняемият М.М. е правоспособен водач от категории
С, М, ТКТ, В и АМ и притежава свидетелство за
правоуправление от 08.08.1996 година.
В хода на проведеното разследване се
установява, че на 08.10.2018 година около 16:40 часа, обвиняемият М.М.
управлявал лек автомобил марка „Опел Вектра” с регистрационен
№ СТ 0875 ВВ в град Стара
Загора по ул. „Алеко Константинов” в посока от юг на север, като се движил в
най-източната пътна лента, предназначена за движение на превозни средства в
неговата посока. По същата улица и в същата посока на движение зад обвиняемия М.
се движил мотоциклет марка „Ямаха” с регистрационен №
СТ 1795 Х, управляван от свидетеля Стоян Младенов.
Свидетелят Младенов се придвижвал в най-източната пътна лента по ул. „Алеко
Константинов” и застигнал автомобила, управляван от обвиняемия М.. Когато свидетелят
Младенов бил на около 5,5 метра от задната част на автомобила, обвиняемият М.
предприел маневра с автомобила си – отклоняване наляво по посоката му на
движение, за да премине в съседната /средна/ пътна лента. В резултат на
предприетата от обвиняемия М. маневра, траекториите на движение на двете МПС-та
– лекият автомобил и мотоциклетът се пресекли, като мотоциклета, управляван от
свидетеля Младенов, с предната си дясна гума контактувал с лявата странична
част на автомобила, управляван от обвиняемия М. в приплъзващ
кос удар. В резултат на удара и на придадения му импулс, както и
преразпределяне на реакциите от сцеплението на колелата, лекият автомобил, управляван
от обвиняемия М. се отклонил с около 2 градуса на север, в траектория на
парабола с изпъкнала част на североизток, където преустановил движението си и
спрял. Мотоциклетът, управляван от свидетеля Младенов, в резултат на предадения
му при удара импулс от лекият автомобил, се пренасочил на северозапад, под ъгъл
около 20 градуса, след което се е наклонил на дясната си страна, в сложно
съчетано движение, по параболична траектория с изпъкналата част на изток и
по-късно е спрял движението си, а водачът – свидетелят Младенов, е паднал на
платното, в средната пътна лента за движение. След това обвиняемият М. слязъл
от автомобила си и отишъл до свидетеля Младенов, който лежал на асфалта, като
го попитал за състоянието му. По-късно
се обадил на тел.112 и преместил автомобила си от платното за движение, за да
не пречи на останалите участници в движението. На място пристигнал екип на ЦСМП
– Стара Загора, който откарал свидетеля Младенов за оказване на неотложна
медицинска помощ и екип на сектор ПП при ОД на МВР –
Стара Загора, в състав свидетеля Трифон Трифонов и свидетеля Кольо Колев, които
запазили местопроизшествието. След това на място пристигнала
оперативно-следствена група, при което бил извършен оглед на
местопроизшествието.
При тестването на двамата водачи с техническо
средство, уредът не е отчел наличие на алкохол в издишвания въздух.
Видно от заключението на съдебно-медицинската
експертиза по писмени данни № 393/2018 година /лист 31-33 от досъдебното
производство/ в резултат на възникналото ПТП
пострадалият Стоян Младенов е получил счупване на дясната патела /капачка/ и
мозъчно сътресение. Счупването на капачката на дясното коляно е причинило
трайно затруднение в движението на десен долен крайник, с оздравителен период
от около 3-4 месеца. Полученото травматично увреждане е в пряка причинна връзка
с възникналото ПТП и е от характер на причинена
средна телесна повреда, по смисъла на чл.129, ал.2 във връзка с ал.1 от НК.
Мозъчното сътресение е причинило временно разстройство на здравето, неопасно за
живота, и е от характер на причинена лека телесна повреда по смисъла на чл.130,
ал.1 от НК.
От протокола за оглед на местопроизшествието
/ лист 9-13 от досъдебното производство/ изготвения фотоалбум / лист 16-22 от досъдебното
производство/ и заключенията на назначените по делото автотехническа
експертиза /лист 47-58 от досъдебното производство/ и допълнителна автотехническа експертиза /лист 80-90 от досъдебното
производство/, се установява цялостният механизъм на възникналото транспортно
произшествие. Установено е, че мястото на удара между лекият автомобил и
мотоциклета е на около 0,5 метра източно и на около 0,3 метра южно от ориентира
и на около 3,89 метра западно от източния край на асфалтовото покритие в
най-източната пътна лента, предназначена за движение на превозни средства в
посока от юг на север. Скоростта на лекият автомобил, управляван от обвиняемия М.
към момента на удара е била около 41км/ч, а на мотоциклета, управляван от свидетеля
Младенов е била около 51км/ч. Установена е опасната зона за спиране на
мотоциклета около 26,5 метра. От заключението на експертизите се установява, че
към момента, в който обвиняемият М. е предприел маневра за отклоняване наляво
по посоката си на движение, челната част на мотоциклета, управляван от
свидетеля Младенов е отстоял на около 33,8 метра от мястото на удара. Към същия
момент, задната част на автомобила, управляван от обвиняемия М. е бил на около
5,5 метра пред мотоциклета на свидетеля Младенов. Установено е, че технически
съобразената скорост за движение на мотоциклета, в конкретната пътна ситуация е
била около 57км/ч. При съпоставяне на скоростта, посоката на движение и
опасната зона за спиране на водача на лекия автомобил и на мотоциклета се
установява, че произшествието е било предотвратимо от страна на обвиняемия М.,
ако е продължил движението си успоредно на оста на пътя, до изпреварването му
от свидетеля Младенов. За водача на мотоциклета не е съществувала техническа
възможност за предотвратяване на ПТП, тъй като
разстоянието на което се е намирал от лекият автомобил, към момента на
възникване на опасността, а именно отклоняване наляво по посоката му на
движение е попадало в опасната му зона за спиране.
От заключението на назначените по делото автотехническа експертиза и допълнителна автотехническа експертиза се установява, че техническата
причина за възникване на ПТП е от субективен характер
и се дължи на поведението на водача на лекият автомобил – обвиняемият М., който
в конкретния случай при извършване на маневра отклоняване наляво по платното за
движение не е съобразил посоката си на движение с обстоятелството, че на
дистанция по-малко от опасната зона за спиране на мотоциклета, свидетелят Младенов
го е застигал в маневра изпреварване.
Изложената фактическа обстановка се
потвърждава както от обясненията на обвиняемия, така и от събраните по делото
доказателства. Не се събраха противоречиви доказателства, което да налага
отделното им обсъждане.
Предвид изложеното, съдът прие за безспорно,
че обвиняемият М.А.М., е виновен в това, че на 08.10.2018 година около 16:40 часа
в град Стара Загора по ул. „Алеко Константинов” при управление на моторно
превозно средство – лек автомобил марка „Опел Вектра”,
с ДК № СТ0875ВВ, е нарушил правилата за движение,
като при предприемане на маневра отклоняване наляво по платното за движение, в
частност за да премине в друга пътна лента, преди да започне маневрата, не се е
убедил, че няма да създаде опасност за участник в движението, който се движи
след него- мотоциклет марка „Ямаха” с регистрационен №
СТ 1795 Х, управляван от Стоян Христов Младенов и не
е извършил маневрата, като се съобразява с неговото положение, посока и скорост
на движение – нарушение по чл.25, ал.1 от ЗДвП – „Водач на пътно превозно
средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да завие
надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да
започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за
участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават
покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение,
посока и скорост на движениео” и по непредпазливост
причинил на Стоян Христов Младенов средна телесна повреда, изразяваща се в
счупване на капачката на дясното коляно, причинило трайно затруднение в
движението на десен долен крайник – престъпление
по чл.343, ал.1, буква „б”, предложение второ във връзка с чл.342, ал.1 от НК.
При
определяне вида и размера на административното наказание съдът се съобрази с
двата принципа на наказателно-правната ни система: принципа на законоустановеност
и принципа на индивидуализация на наказанието.
Съгласно първия принцип в специалния текст на
закона, за престъплението се предвижда наказание „Лишаване от свобода” до три
години или пробация.
От доказателствата по делото несъмнено се
установи, че обвиняемият не е осъждан за престъпление от общ характер и не е
освобождаван от наказателна отговорност по реда на чл. 78а от НК, а също така
от деянието не са настъпили съставомерни имуществени вреди.
С оглед изложеното, съдът намира, че са
налице условията на чл.78а от НК – за извършеното по непредпазливост
престъпление се предвижда наказание „Лишаване от свобода” до три години или по-леко
наказание, обвиняемият не е осъждан за престъпления от общ характер, не е
освобождаван от наказателна отговорност и от деянието не са настъпили
съставомерни имуществени вреди, поради което обвиняемият следва да бъде
освободен от наказателна отговорност и да му се наложи административно
наказание – „Глоба”. Същата следва да се определи в границите, установени в чл.78а,
ал.1 от НК.
Съгласно втория принцип – за индивидуализация
на наказанието, съдът обсъди обществената опасност на деянието и дееца,
мотивите за извършване на престъплението, както и всички смекчаващи и
отегчаващи отговорността обстоятелства по смисъла на чл.54 от НК.
Смекчаващи отговорността обстоятелства – чистото
съдебно минало на обвиняемия, направените самопризнания, изразеното критично
отношение и съжаление за случилото се. Отегчаващи отговорността обстоятелства
не са налице. В конкретния случай съдът намира, че следва да наложи
административно наказание „Глоба” при превес на смекчаващите отговорността
обстоятелства.
Като съобрази и степента на обществена опасност
на деянието и дееца, вземайки предвид и представените доказателства за тежкото семейно
и материално положение на обвиняемия М.А.М., съдът му определи административно
наказание – „Глоба” в размер към минималния, предвиден в закона, а именно 1500
лева, което би изпълнило целите на закона, визирани в чл.36 от НК.
В конкретния случай съдът намира, че за изпълнение
целите на закона не е необходимо на обвиняемия М. да бъде налагано
допълнителното наказание „Лишаване от право да управлява МПС”. Видно от данните
по делото, в частност от справката за нарушител, същият не е системен нарушител
на правилата за движение по пътищата. Същият съзнава тежестта на извършеното
деяние и изразява искрено съжаление за случилото се, както и веднага след
настъпване на ПТП-то е оказал помощ на пострадалия и
е сигнализирал съответните органи. От друга страна по делото се изнесоха данни,
че работата на обвиняемия е свързана с ежедневно управление на МПС, а от
Декларацията за семейно и материално положение се установява, че същият се
грижи сам за малолетния си син – на 12 години. С оглед гореизложеното съдът
намира, че лишаването на обвиняемия от право да управлява МПС би могло да го
остави без работа, което от една страна ще го лиши и от възможност да осигури
прехраната на семейството си, а от друга страна ще затрудни и заплащането на
наложената му глоба по настоящото дело. Ето защо и предвид обстоятелството, че
същият напълно осъзнава и съжалява за извършеното, съдът намира, че налагането
на такова допълнително наказание в случая не е необходимо за изпълнение на
целите на чл.36 от НК.
Направените по делото разноски съдът присъди
в тежест на обвиняемия.
Водим от горните мотиви съдът постанови
решението си.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: