Решение по дело №10014/2017 на Окръжен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 август 2018 г.
Съдия: Ива Спасова Димова
Дело: 20174200910014
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 17 февруари 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е     № 117

 

гр. Габрово, 02.08.2018 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Габровският окръжен съд, в открито съдебно заседание на десети юли през две хиляди и осемнадесета година,  в състав:

                                        

                                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: И. ДИМОВА

 

при секретаря Бояна Бобчева като разгледа докладваното от съдията И. Димова дело т.д. № 14 по описа за 2017 г.,  за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 379 и сл. от ГПК.

Производството по делото е образувано по обективно съединени четири колективни иска, предявени от ОБЩИНА Габрово, представлявана от *** Т.В.Х., с адрес ***, пл. „Възраждане” № 3, ОУ „РАЙЧО КАРОЛЕВ”, с адрес –  гр. Габрово, ул. „Л. Каравелов”, представлявано от С.С***, ДГ „СЛЪНЦЕ”, гр. Габрово, ул. „Ген. Гурко” № 15, представлявана от Т.Т.***„ДОМ НА ХУМОРА И САТИРАТА”, гр. Габрово, ул. „Брянска” № 68, представляван от М.Д. – *** срещу „ТОПЛОФИКАЦИЯ ГАБРОВО” ЕАД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление: гр. Габрово, ул. „Индустриална” № 6 - с искания 1. За установяване по отношение на всички абонати на „Топлофикация Габрово” ЕАД, че през периода от 01.11.2016 г. до настоящия момент дружеството не изпълнява с грижата на добрия търговец законово вменени му задължения, като системно не доставя или доставя некачествена услуга на своите абонати, с което нарушава Закона за енергетиката и утвърдените с Решение ОУ-017 от 28.07.2008 г. на КЕВР и прилагани от дружеството Общи условия, с което са засегнати неопределен, но определяем кръг лица и са им причинени значителни вреди – имуществени и неимуществени; 2. Претендира се да се осъди „Топлофикация Габрово” ЕАД по отношение на потърпевшите абонати да се предприемат действия по реално начисляване на неустойките за недоставено количество енергия, съгласно общите условия на дружеството, за периодите, в които не е доставяло топлинна енергия на своите абонати; 3. Да се осъди „Топлофикация Габрово” ЕАД да предприеме действия по превеждане на топлопреносната мрежа в съответствие с изискванията на закона за енергетиката и подзаконовите нормативни актове по неговото приложение; 4. Да се осъди „Топлофикация Габрово” ЕАД да признае на всички абонати правото да ползват пет процента комисионна независимо от момента на плащане на фактурата и предходните задължения.

Към така предявените искове в срока по чл. 383 от ГПК са се присъединили: С.  Н.П., ЕГН **********; М.Т.М., ЕГН **********; Д.Н.И., ЕГН **********; В.И.И.,  ЕГН **********; М.Г.А.; Ц.Л.К., ЕГН **********; С.В.Т.; Д.Д.К.; Й.К.З.; Л.В.С., ЕГН **********; Я.С.И., ЕГН **********; Г.М.А.; Г.Д.Г.; К.Х.Т., ЕГН **********; М.С.Ц., ЕГН **********; И.А.Н., ЕГН **********; В.С.С., ЕГН **********; Л.И.К.; Г.А.Н., ЕГН **********; Г.В.Г., ЕГН **********; Л.Д.В.; Г.И.Р., ЕГН **********; С.С.Р., ЕГН **********; И.И.Б., ЕГН **********;М.Ц.И., ЕГН **********; Н.В.Л., ЕГН **********; С.П.С., ЕГН **********; М.К.С., ЕГН **********; Н.Б.Б., ЕГН **********; В.З.Г., ЕГН **********; И.Д.Г., ЕГН **********; Д.Ц.Х., ЕГН **********; С.К.П., ЕГН **********; И.С.А., ЕГН **********; Х.Д.У., ЕГН **********; С.М.Д., ЕГН **********; А.И.М., ЕГН **********; Р.Й.Т., ЕГН **********; Т.И.В., ЕГН **********; Р.М.И., ЕГН **********; С.Х.М.,  ЕГН **********; Н.И.С., ЕГН **********; А.Й.Г., ЕГН **********; Р.С.И., ЕГН **********; Ц.А.Д., ЕГН **********; И.И.К., ЕГН **********; Н.И.Х., ЕГН **********; В.Т.Р., ЕГН **********; П.П.С., ЕГН **********; М.Й.Ц., ЕГН **********; Р.Д.Р., ЕГН **********; Т.Г.К., ЕГН **********; Н.С.Т., ЕГН **********; Г.Г.Ц., ЕГН **********; Ж.В.Ж., ЕГН **********; С.П.В., ЕГН **********; И.К.Г., ЕГН **********; В.Н.В., ЕГН **********; Д.М.Д., ЕГН **********; Б.М.Б., ЕГН **********; М.Х.Б., ЕГН **********; М.С.Г., ЕГН **********; Б.П.М., ЕГН **********; А.В.Ц., ЕГН **********; Д.И.А.; З.М.Г., ЕГН **********; С.Г.С., ЕГН **********; Г.Б.М., ЕГН **********; Т.М.М., ЕГН **********; Н.Г.Б., ЕГН **********; М.Д.Д., ЕГН **********; И.Л.Г., ЕГН **********; Н.Х.Н., ЕГН **********; Р.Н.Д., ЕГН **********; Х.Д.К., ЕГН **********; Р.Н.К., ЕГН **********; Д.Б.Б., ЕГН **********; Д.Ц.С., ЕГН **********; В.Б.Г., ЕГН **********; Н.И.В., ЕГН **********; К.Т.К., ЕГН **********; М.М.К., ЕГН **********; С.Л.Г., ЕГН **********; Д.Н.Г., ЕГН **********; Т.С.И.; М.П.А.; И.П.К.;  А.Я.А., ЕГН **********.

Отказ от исковете в съдебно заседание от 14.06.2018 г. направи Д.Ц.Х. и по отношение на нея делото беше прекратено.

Ответник по исковата молба е „Топлофикация Габрово” ЕАД.

Ищците в исковата си молба твърдят, че ответникът продължително и системно не изпълнява законово вменените му задължения, както и договорни задължения към абонатите си, като по този начин е налице увреждане на неопределен, но определяем кръг лица- потребители на топлинна енергия от дружеството, което се явява монополист. Преди отоплителния сезон 2016/2017 г., с официално писмо вх. № АПИО-06-0978#3/07.10.2016 г. /л.21-22/, до кмета на Община Габрово, ответникът е заявил, че е извършил всички необходими действия с цел подготовка за предстоящия отоплителен сезон и е в пълна готовност да предоставя услугата. От началото на отоплителния сезон, започнал през м. Ноември 2016 г., до подаване на исковата молба на 17.02.2017 г. се твърди, че ответникът не е доставил достатъчно количества топлинна енергия. За периода от 10.11.2016 г. до 15.02.2017 г., на страницата на сайта на „ТОПЛОФИКАЦИЯ ГАБРОВО” ЕАД са били обявени над десет прекъсвания и/или намаляване на топлоподаването, които не обхващат всички прекъсвания. Не е било обявено липсата на парно в новогодишната нощ - от 31.12.2016 г. до 02.01.2017 г. вкл., за което гражданите са сигнализирали енергийното дружество, Община Габрово и други компетентни органи. Времетраенето на прекъсването на топлоподаването е било различно, като е имало и периоди от по 48 часа. За това време абонатите не са били компенсирани от дружеството доставчик на топлинна енергия. Твърди, че с това си поведение, ответникът не е изпълнил вменени му от закона с императивни норми правила, които са установени в Закона за енергетиката и Общите условия. Основната дейност на дружеството е снабдяването на абонатите му с топлинна енергия, която не е била изпълнена. В резултат на бездействието на ответникът пряко засегнати от неизпълнение на вменените му законови задължения са били деца и ученици, посещаващи шест бази на детски заведения и четири училища, както и целия педагогически и непедагогически персонал. Негативни последици са търпели всички граждани, работещи в сгради, абонати на „Топлофикация Габрово” ЕАД. В голяма част от тях няма алтернативни източници на отопление. Липсата на отопление в жилищата на гражданите, при минусови температури не само създава неудобства за частните абонати на „Топлофикация Габрово” ЕАД, но и ги е принудило да го компенсират с допълнителни разходи за електроенергия или алтернативни източници на топлинна енергия. В декемврийските фактури е направено 5% намаление от стойността на фактурираното количество топлинна енергия само на изрядните към ответното дружество платци, въпреки че в общите условия не са предвидени допълнителни условия по начисляването на неустойка при неизпълнение от страна на доставчика. Предвид изложеното ищците молят да се уважат предявените обективно съединени искове.

Ответникът „Топлофикация Габрово” ЕАД в писмен отговор по реда на чл. 131 ГПК и по делото оспорва изцяло иска. Счита го за недопустим и неоснователен.

По отношение на допустимостта на предявените искове, ответникът твърди, че не е очертан ясно колективния интерес и критериите, по които да се определят увредените от този интерес лица. Не е извършена и предвидената от закона конкертизация и кръг на увредените лица. Липсата на разграничаване на адресатите, които имат право да се присъдинят към колективния иск опорочава производството още от неговото начало. За очертаването на колективния интерес не е достатъчно заявяването на сходни индивидуални интереси от множество лица, а следва да бъде изведен един общо за всички интерес, различен от индивидуалния.

По отношение на неоснователността на претенцията на ищците, ответникът твърди, че в Общите условия е предвидено задължение за „Топлофикация Габрово” ЕАД, като продавач на топлинна енергия да поддържа параметрите на топлоносителя, съгласно температурния график на топлопреносната мрежа, съобразно разпоредбите на чл. 125 от Наредба № 2 от 28.05.2004 г. за топлоснабдяването и Наредба № 16-334 от 06.04.2007 г. Съгласно двете наредби операторът на топлопреносната мрежа осигурява режима на работа на топлоснабдителната система, като определя температурата и налягането на топлоносителя в съответствие с изчислителния хидравличен режим и приетия температурен график за постигане на минимални разходи при производството и преноса на топлинна енергия до съоръженията на потребителите и следи за спазването им. Качеството на доставяната топлинна енергия през отоплителния сезон 2016/2017 г. отговаря на нормативните изисквания, така и на предвидените в чл. 5, ал. 2 ОУ на дружеството 55 градуса. Температурата от 55 гр. на изхода на топлообмненника в абонатната станция е предвидена в "Показатели за качество на Топлоснабдяването" приети от КЕВР през юни 2004 г. „Топлофикация Габрово” ЕАД, съобразявайки се предвидената температура, която следва да постъпва в абонатните станции, ежесезонно изготвя температурен и хидравличен график за работата в топлофикационната система, благодарение на който, в зависимост от средната външна температура на въздуха за деня се определя и температурата на подаващата вода от централата, вследствие на която да бъде достигната и температурата от 55 гр. при постъпването й в абонатните станции, които са границата, до която дружеството има задължение да осъществява контрол. Ежедневно в „Топлофикация Габрово” ЕАД са се отчитали каква е средната температура на въздуха, която е определяла температурата, която следва да се подава от централата, съгласно представения график. За доказване на твърденията си представя справки, находящи се на л. 576 и л. 583 от т. ІІ.

Задължение на „Топлофикация Габрово” ЕАД като продавач на топлинна енергия е да достави необходимото количество топлинна енергия до абонатната станция в съответната етажна собственост. Отоплението на помещенията, съответно доставянето на битова гореща вода се извършва, чрез сградна инсталация, която се състои от вътрешна отоплителна инсталация и от инсталация за подаване на гореща вода. Сградната инсталация, като съвкупност от топлопроводи и съоръжения за разпределяне и доставяне на топлинна енергия от абонатната станция до имотите на потребителите, включително и главните хоризонтални и вертикални разпределителни линии са обща етажна собственост /чл. 140, ал. 3 ЗЕ и §1, т. 4 от ДР на Наредба № 2 и §1, т. 3 от ДР на Наредба № 16-334 от 06.04.2007 г./. Ответното дружество няма каквито и да е било задължения във връзка с изправността и състоянието на отоплителната инсталация, съответно неизправностите и неефективността на същата. Повредите се отстраняват от потребителите и загубите са за тяхна сметка. Ответникът твърди, че при влошено топлоподаване, поради причини възникнали в отоплителните инсталации на абонатите не следва да се търси вина в „Топлофикация Габрово” ЕАД. Потребителите са разполагали с възможност за рекламации - чл. 31 и сл. от Общите условия. Необосновано и без доказателства в тази насока е оспорено качеството на доставената топлоенергия, с оглед на нейното приемане и пропускане на предвидените срокове за възражения, спрямо качеството на подаваната топлинна енергия от "Топлофикация Габрово" ЕАД. Липсват и възражения относно количеството разпределена топлинна енергия след края на отоплителния сезон, поради което се приема, че всички са приели без възражение изравнителните сметки за процесния период. Търсените от абонатите на "Топлофикация Габрово" ЕАД суми за доставена топлоенергия за отоплителен сезон 2016/2017 г., отговарят на показанията на уредите за топлинно измерване, монтирани в абонатните станции. Те не превишават реалното количество топлоенергия, доставено на абонатите, като по този начин дружеството по никакъв начин не е ощетило абонатите си и не е търсило от тях суми, които не отговарят на това, което реално им е доставено. Считат, че по този начин иска в частта, с която се иска доказване на настъпили вреди на абонатите на дружеството се превръща в напълно несъстоятелен.

Ответното дружество твърди, че съобразявайки се с Общите условия на дружеството и задължението за уведомяване на абонатите на дружеството при настъпили аварии по топлопреносната мрежа и в интернет страницата на дружеството са публикувани както настъпилите аварии през отоплителния сезон, така и временните колебания в топлоподаването. Съобразявайки се с чл. 42, ал. 2 от ОУ, всички аварии и колебания са били отстранявани в предвидения за това 48 часов срок.

Настъпилата авария в един от котлите на "Топлофикация Габрово" ЕАД на 05.12.2017 г., става причина за неподаване на напълно достатъчно количество топлоенергия към абонатите на дружеството. Аварията е отстранена в предвидения 48 часов срок, но въпреки това се подава по-малко количество топлоенергия. Проведена била среща между представители на дружеството и Община Габрово, на която е бил поет ангажимент за 5% намаление от сметките на абонатите за м.декември 2016 г., като обвързва датата на заплащането им със срок 07.02.2017 г., предоставяйки на абонатите7-дни гратисен период за заплащането им с предвиденото намаление след определения едномесечен срок за заплащане на декемврийската сметка, изтичащ на 31.01.2017 г. Несъстоятелно е твърдението, че отстъпката е обвързана с наличието на стари задължения към дружеството, като условие за използване на отстъпката, като единствено е предоставен срок за заплащане на сметката. Решението е било на управата на дружеството и не е било обвързано с каквито и да е било нормативни задължения. Останалите аварии са били отстранявани в предвидения 48 ч., поради което не е било необходимо да се изплащат обезщетения на абонатите на дружеството.

Аварията, която е настъпила в централата през м. Февруари 2017 г. и е продължила 7 дена е станала причина за изготвяне на подробна методика за обезщетяване на абонатите. Разработената методика е съобразена с чл. 150 от Закона за енергетиката, одобрена е от Съвета на директорите, публикувана е на официалната страница на дружеството и е приложена при определяне на дължимите суми за м. Февруари 2016 г. Счита, че това е единственото спиране, налагащо изплащане на неустойка, с разработената методика от дружеството в хода на образуваното съдебно производство, поради което недопустими са предявените искове за изплащане на суми на абонатите на дружеството.

По отношение на иска за осъждане на дружеството за предприемане на действия по превеждане на топлопреносната мрежа в съответствие с изискванията на Закона за енергетиката и подзаконовите нормативни актове, застъпват становище, че това е недопустимо, тъй като е отправено до некомпетентен орган. Надлежно овластения орган за това е КЕВР.

В отговора на исковата молба се твърди, че нелогично и недопустима е искането за присъждане на 5% комисионна. В общите условия на дружеството е предвидено да се заплаща отстъпка, която вече е била приложена в декемврийските сметки. Считат, че съдът не може да изменя договор, който е сключен между страните, а те самите се договорят, чрез отстъпки.

Оспорват всички приложени към исковата молба доказателства, като неотносими към спора. Претендират разноски.

Окръжният съд  като взе предвид събраните по делото доказателства и становищата на страните, приема за установено следното:

Ответникът е надлежното лице, на което е предоставената лицензия № Л-009-05/17.10.2000 г. от ДКЕВР за дейността пренос на топлинната енергия. По силата на тази лицензия и на одобрените Общи условия, с решение № ОУ-017 от 28.07.2008 г., същият е  в договорни отношения с потребителите.

По данни публикувани на интернет страницата на ответното дружество, през отоплителния сезон 2016/2017 г. е имало аварии на следните дати:

1. На 10.11.2016 г. е имало авария на главен топлопровод с прекъснато топлоподаване към следните квартали: Младост, Трендафил 1 и 2, Русевци. Със съобщение от 11.11.2016 г. абонатите са уведомени, че аварията е отстранена и е възстановено топлоподаването;

2. На 17.11.2016 г., поради ремонт на главен топлопровод в централата, топлоподаването е било неритмично. Създадена е организация за отстраняване на аварията и се работи непрекъснато до отстраняване на аварията.

3. На 26.11.2016 г., поради наложителни превключвания в централата, топлоподаването е било неритмично;

4. На 05.12.2016 г., абонатите са уведомени, че поради авария на главен топлоизточник, топлоподаването ще бъде намалено до 12.12.2016 г.;

5. На 15.01.2017 г., поради авариен ремонт на магистрален топлопровод в района на паркинга на ДХС, до завършване на ремонтните дейности без топлоподаване ще останат следните адреси: ул. "Брянска"  *; ул. "Станцинонна" *; ул. "Л. Каравелов" ** ул. "Орловска" ***; Спортна зала "Орловец"; "Дом на хумора и сатирата" /ДХС/;

6. На 25.01.2017 г. , поради авариен ремонт на магистрален топлопровод в района на паркинга на ДХС до завършване на ремонта, без топлоподаване ще останат следните адреси: ул. "Брянска"  **; ул. "Василияди" *; ул. "Станцинонна" **; ул. "Л. Каравелов" ***; ул. "Орловска" ***; Спортна зала "Орловец"; "Дом на хумора и сатирата" /ДХС/; ОУ "Райчо Каролев" и ДГ "Слънце";

7. На 27.01.2017 г. , поради авариен ремонт на магистрален топлопровод в района на паркинга на ДХС до завършване на ремонта, без топлоподаване ще останат следните адреси: ул. "Брянска"  ***; ул. "Василияди" *; ул. "Станцинонна" ***; ул. "Л. Каравелов" ***; ул. "Орловска" ***; Спортна зала "Орловец"; "Дом на хумора и сатирата" /ДХС/;

8. На 28.01.2017 г. , поради авариен ремонт на магистрален топлопровод в района на паркинга на ДХС, на 28.01.2017 г. от 9,00 ч. до завършване на ремонта, без топлоподаване ще останат следните адреси: ул. "Брянска"  **; ул. "Василияди" *; ул. "Станцинонна" **; ул. "Л. Каравелов" ***; ул. "Орловска" ****; Спортна зала "Орловец"; "Дом на хумора и сатирата" /ДХС/; ОУ "Райчо Каролев" и ДГ "Слънце";

9. Със съобщение от 29.01.2017 г., абонатите са уведомени, че поради наложилите се подготвителни работи, спирането на топлоподаването за посочените адреси, както и обявания авариен ремонт в съобщението от 28.01.2017 г. се отлагат за 30.01.2017 г.;

10. На 12.02.2017 г., от 8,00 ч. на 12.02.2017 г. до 8,00 ч. на 14.02.2017 г. е имало временни колебания в топлоподаването;

11. На 15.02.2017 г., абонатите са уведомени, че поради авария на основен топлоизточник, временно се прекратява топлоподаването.

В сайта на ответникът не са отразени авариите в новогодишната нощ, когато абонатите отново са били оставени без топлоподаване, което съда приема за ноторно известно.

По делото е представен доклад на инж. К.А.. *** на "Топлофикация Габрово" ЕАД, отправен до Кмета на Габрово,  ***., с който се заявява, че дружеството ответник е готово да работи при зимни условия за отоплителния сезон 2016/2017 г. Заявят, че ще подходят отговорно и ангажирано за осигуряване на безаварийно топлоподаване.

Община Габрово е изпратила писмо на 02.12.2016 г. до членовете на Съвета на директорите на "Топлофикация Габрово" ЕАД, с което ги уведомява, че системно не се изпълнява нормалното топлоподаване от страна на "Топлофикация Габрово" ЕАД. В писмото се уточнява, че в резултат на регистрираните повече от 15 аварии от началото на отоплителния сезон в Габрово се е наложило преустановяване на топлоподаването в града. Това е довело до редица негативни последици, сред които: реорганизиране или преустановяване на учебния и възпитателния процес в училищата и детските градини; липса на отопление в жилищата при минусови температури; затрудняване на работния процес във фирмите, които използват тази услуга. Кметът на Габрово в писмото си е изразил своята тревога от липсата на инвестиции в топлопреносната мрежа и съжаление че многократните предложения за съвместяване на инвестиционните намерения са останали без резултат. Кани на среща с представителите на ответника с ръководството на общината за получаването на коректна информация, на която да бъдат обсъдени плановете за дейността на дружеството.

В писмо от 14.12.2016 г. от Община Габрово до Министъра на енергетиката, се уведомява министерството за честите аварии и неспазването на изискването за уведомяване на абонатите, както и публикуване на актуална информация от страна на дружеството. От авариите са засегнати 3 общински училища и 1 държавно, 3 детски градини и 1 ясла. В писмото се уточнява, че за седмицата 05.12.2016 г. - 09.12.2016 г. в габровските училища, ползващи услугите на дружеството, температурите са варирали между 15 и 19 градуса, като в професионална гимназия "***" на 09.12., в специализирани кабинети, са били измерени температури от 10 и 13 градуса. Липсата на топлоподаване е наложило  провеждане на учебни занятия с намалени часове в две от училищата на 9 декември и преустановяване на учебния процес в трето училище. На 12.12.2016 г. също не е имало нормално топлоподаване и този ден е бил обявен за неучебен. За съдействие към Общината са се обърнали и много домоуправители и представители на фирми. Ответното дружество не е дало гаранции за възстановяване на нормалното топлоподаване. Заявява, че за посочените нарушения ще бъде сигнализирана Комисията за енергийно и водно регулиране за предприемане на компетентни действия в кръга на правомощията й. Моли да се извърши проверка и предлага съдействие.

На същата дата 14.12.2016 г. е изпратено писмо до председателя на КЕВР, което е с идентично съдържание, като това до МЕ.

С писмо от 03.01.2017 г., Кмета на Община Габрово е уведомила "Топлофикация Габрово" ЕАД, че от 06.01.2017 г. ще настъпи период на продължително застудяване с температури до минус 20 градуса и че очаква коректно да се изпълняват поетите задължения, за да се гарантира нормален учебен и възпитателен процес за детските и учебните заведения.

С докладна записка от 16.02.2017 г. директора на ДГ ***" уведомява Кмета на Община Габрово, че от 08.02.2017 до 16.02.2017 г.  е напълно спряно топлоподаването в детската градина. Нарушеното топлоподаване и ниските температури през м. Декември 2016 г., м. Януари 2017 г. и м. Февруари 2017 г. са наложили използването на електроенергия за отопление и това е довело до допълнителен разход от бюджета на детското заведение.

По делото е представен температурен и хидравличен график за работа в топлофикационната система 2016/2017 г. /л.576, т. ІІ/ и утвърдени от КЕВР показатели за качество на топлоснабдяването. Представена е таблица с данни от ежедневни сведения на бойлерна уредба през сезон 2016-2017 г. в "Топлофикация Габрово" ЕАД, съставена от р-л ПТО и подписана от Изп. директор ***..

С протокол от 02.03.2017 г., Съвета на директорите на "Топлофикация Габрово" ЕАД е приел методика за обезщетение на потребителите на дружеството за аварийното прекъсване на топлоподаването през м. Февруари 2017 г.  Възложил е на изпълнителния директор да изготви заповед за привеждането й в изпълнение. На 07.03.2017 г. е издадена заповедта, с която се нарежда всички потребители на топлинна енергия от "Топлофикация Габрово" ЕАД да бъдат обезщетени за м. Февруари, според Методиката утвърдена от Съвета на директорите на дружеството /л. 584-586, т. ІІ/.

С протоколно определение от 23.01.2018 г., съдът е приел като доказателство по делото справка за отчетена енергия, произведена от "Топлофикация Габрово" ЕАД и справка за електрическа енергия, продадена от "Топлофикация Габрово" ЕАД. Справките са по месеци и дни за отчетена, произведена и продадена електроенергия в КВтч за отоплителен сезон м. ноември 2015 г. -м. Март 2016 г. и м. ноември 2016 г. -м. Март 2017 г. и от нея е видно през кои дни ответното дружество не е произвеждало, подавало електрическа енергия, както и кога енергията е била драстично намалена. При съпоставка на датите с намалено подаване на електроенергия, с датите на авариите през отоплителния сезон се установява, че те съвпадат.

По делото са приети като доказателство и множество фактури, издадени от ответното дружество за дължимите суми за доставената топлинна енергия в процесния период.

При тези приети за установени факти със събраните по делото доказателства Габровски окръжен съд прави следните правни изводи.

По делото са предявени обективно съединени колективни иска на четирима първоначални ищци и на 90 присъединени лица против "Топлофикация Габрово" ЕАД, с който искат на основание чл. 379, ал. 2 от ГПК да се установи по отношение на всички абонати на „Топлофикация Габрово” ЕАД, че през периода от 01.11.2016 г. до настоящия момент дружеството не изпълнява с грижата на добрия търговец законово вменени му задължения, като системно не доставя или доставя некачествена услуга на своите абонати, с което нарушава Закона за енергетиката и утвърдените с Решение ОУ-017 от 28.07.2008 г. на КЕВР и прилагани от дружеството Общи условия, с което са засегнати неопределен, но определяем кръг лица и са им причинени значителни вреди – имуществени и неимуществени; На основание чл. 379, ал. 3 ГПК да се осъди „Топлофикация Габрово” ЕАД по отношение на потърпевшите абонати да се предприемат действия по реално начисляване на неустойките за недоставено количество енергия, съгласно общите условия на дружеството, за периодите, в които не е доставяло топлинна енергия на своите абонати; На основание чл. 379, ал. 3 ГПК да се осъди „Топлофикация Габрово” ЕАД да предприеме действия по превеждане на топлопреносната мрежа в съответствие с изискванията на закона за енергетиката и подзаконовите нормативни актове по неговото приложение; Да се осъди „Топлофикация Габрово” ЕАД да признае на всички абонати правото да ползват пет процента компенсация независимо от момента на плащане на фактурата и предходните задължения.

Габровски окръжен съд намира, че е неоснователно възражението на ответника, че предявените искове по т.1 и 2 са недопустими. Всеки правен субект или субект могат да предявят иск за претърпени вреди вследствие на непозволено увреждане от твърдени действия, респ. бездействия на ответника. Предявените искове са допустими, а при преценка на материалноправната характеристика следва да се прецени да ли са основателни и доказани.

Предявените искове по т.3 и 4 са недопустими, предявени при отпаднал правен интерес. В тази насока са пледоариите на процесуалния представител на първоначалните ищци. Моли съдът да се произнесе в тази насока, тъй като поради различни причини, ответното дружество е предоставило по-качествена услуга. Присъединените ищци се присъединят от казаното от него в съдебно заседание.

За наличието на правен интерес съдът следи служебно. При предявяването на иска, налице е бил правен интерес от произнасянето на съда по отношение на предявените искове по т. 3 и 4. В хода на делото ищците не правят искане за оттегляне или отказ на иска, а застъпват становище, че техния правен интерес е отпаднал, поради което съдът е длъжен да го съобрази, съобразно направеното изявление и правомощията си. След като в самите твърдения на ищците има искане в тази насока и те считат, че ответникът е извършил своевременно тези действия по предприеме действия по превеждане на топлопреносната мрежа в съответствие с изискванията на закона за енергетиката и подзаконовите нормативни актове по неговото приложение, както и че ответното дружество е признало правото на всички свои абонати да ползват 5% компенсация, съдът намира, че същите са предявени при отпаднал правен интерес и се явяват недопустими, поради което в тази си част делото следва да бъде прекратено.

По отношение на искането по т. 1 от исковата молба: да се установи по отношение на всички абонати на „Топлофикация Габрово” ЕАД, че през периода от 01.11.2016 г. до настоящия момент дружеството не изпълнява с грижата на добрия търговец законово вменени му задължения, като системно не доставя или доставя некачествена услуга на своите абонати, с което нарушава Закона за енергетиката и утвърдените с Решение ОУ-017 от 28.07.2008 г. на КЕВР и прилагани от дружеството Общи условия, с което са засегнати неопределен, но определяем кръг лица и са им причинени значителни вреди – имуществени и неимуществени.

Предявеният иск е установителен и има за цел да се разреши правния спор със сила на присъдено нещо. Нуждата от защита с този иск произтича от факта, че ответникът не е изпълнил едно свое задължение, вменено му по силата на закона и одобрените от ДКЕВР Общи условия.

Установено е по делото, че ответникът „Топлофикация Габрово” ЕАД е надлежния ответник, съгласно предоставената му лицензия № Л-009-05/17.10.2000 г. от ДКЕВР за дейността пренос на топлинната енергия. С решение № ОУ-017 от 28.07.2008 г., ДКЕВР е одобрил предложените от „Топлофикация Габрово” ЕАД "Общи условия за продажба на топлинна енергия за битови нужди от „Топлофикация Габрово” ЕАД на потребителите в гр. Габрово". Действащите към момента на настоящия спор са именно тези Общи условия и съдът ще съобразява техните правни норми.

Съгласно чл. 36, ал. 1 от ОУ, когато продавачът не уведоми купувачите, писмено или чрез съобщение в средствата за масово осведомяване, за началото и продължителността на спиране на топлоподаването поради извършване на ремонти работи, реконструкции или въвеждане в експлоатация на нови съоръжения, или други подобни действия, които подлежат на планиране, той дължи неустойка в размер на стойността на недоставената топлинна енергия за периода на спиране на топлоподаването. В задължение на продавача е да уведомява своевременно и добросъвестно абонатите си за всички настъпили аварии и срокът за тяхното отстраняване. При неизпълнение дължи неустойка.

По делото се представиха доказателства, от които е видно, че за периода 01.11.2016 г. - 17.02.2017 г., т.е периода на отоплителния сезон в гр. Габрово е имало множество аварии по топлопреносната мрежа, които са били извън сградите етажна собственост, като само част от тях са били обявени на официалния сайт на ответното дружество. Авариите са били с различна продължителност. Констатирани са дни без топлоподаване или с намалено такова, в резултат на което са били намалени учебни занятия, обявени са неучебни дни или се е пребягнало до използване на алтернативни методи за отопление. Честотата на аварите и тяхната продължителност са основание да се приеме за доказан факта на неизпълнение на законово вменени задължения на ответника, с които е  засегнал неопределен, но определеляем кръг лица и им е причинил значителни вреди - имуществени и неимуществени.

Наличието на топлофикационна централа в града е от голямо обществено значение. С произведената топлинна енергия се отопляват обществени сгради, като болнични заведения, детски градини, ясли, училища, държавни и общински учреждения. Услугите на дружеството се използват и от множество абонати за отопление на жилища и офиси. По данни на самата „Топлофикация Габрово” ЕАД за отоплителния сезон 2016/2017 г. абонатите са 4 409, като 4296 са битови клиенти, а 113 са стопански.

В началото на отоплителния сезон с доклад до Кмета на Община Габрово от 07.10.2016 г., изпълнителният директор на „Топлофикация Габрово” ЕАД е заявил, че дружеството е готово за предстоящия зимен сезон и че ще подходят отговорно и ангажирано към своите абонати за осигуряване на безаварийно топлоподаване. Като предприети мерки за подготовка за отоплителния сезон е посочил, че са извършени ремонти и профилактика на топлопреносната мрежа на територията на гр. Габрово; извършен е ремонт и профилактика на основните и резервни топлоизточници в топлоелектрическата централа; извършен е ремонт и профилактика на основните и спомагателните съоръжения в топлоелектрическата централа; сключени са договори за доставка на необходимите горива за отоплителния сезон 2016-2017 г.; доставени са необходимите количества горива по Наредба № 11 от 10.06.2004 г. на МЕЕР; доставени са необходимите количества горива и смазочни материали необходими за авто-парка на дружеството и са обслужени и приведени в готовност за зимна експлоатация всички автомобили и високопроходима техника.

Поетият ангажимент от страна на „Топлофикация Габрово” ЕАД е израз на отговорността, която поема по отношение на своите абонати, съзнавайки обществената необходимост от предоставянето на предлаганата услуга. Представените от ответника - справка за температурен и хидравличен график за работа в топлофикационната система 2016/2017 г., справка с данни от ежедневните сведения на бойлерната уредба през сезон 2016/2017 г. не опровергават твърденията на ищците за липсата на топлоподаване или предоставянето му в намален обем. Неизпълнението на задълженията от страна на „Топлофикация Габрово” ЕАД, регламентирани в Закона за енергетиката и Общите условия е основание да се приеме, че искът по т.1 от исковата молба е основателен и доказан и като такъв следва да бъде уважен.

По отношение на искането по т. 2 от исковата молба: да се осъди „Топлофикация Габрово” ЕАД по отношение на потърпевшите абонати да се предприеме действия по реално начисляване на неустойките за недоставено количество енергия, съгласно общите условия на дружеството, за периодите, в които не е доставяло топлинна енергия на своите абонати.

Твърденията на ищците са, че през отоплителния сезон 2016/2017 г., освен честите аварии по топлопреносната мрежа, доставяното количество топлинна енергия не е било с необходимата температура и отопление в сградите е липсвало или е било символично. 

В ал. 3 на чл. 36 от ОУ е предвидено, че когато продавачът не спази уговорения срок за възстановяване на топлоснабдяването, той дължи неустойка в размер на недоставената топлинна енергия за дните на закъснението. Неустойка е предвидена и в чл. 37 от ОУ, когато по вина на продавача повредите в топлопреносната мрежа не са отстранени в рамките на 48 часа, която е в размер на стойността на недоставената топлинна енергия за периода на закъснението.

От страна на „Топлофикация Габрово” ЕАД по делото са представени протокол от 02.03.2017 г. на Съвета на директорите на дружеството, с което е прието решение за приемане на методика за обезщетяване на потребителите на дружеството за аварийното спиране на топлоподаването за м. Февруари 2017 г. Със заповед № 017 от 07.03.2017 г. е наредено всички потребители на „Топлофикация Габрово” ЕАД да бъдат обезщетени за м. Февруари 2017 г., според утвърдената Методика.

Според тази методика, ответникът приема, че се полага обезщетение за аварията, която е била с продължителност 7 дена и се отнася до всички абонати.

Прави впечатление, че тази методика е приета само за периода м. февруари 2017 г. и е приета след подаване на колективния иск в съда. За останалите месеци от отоплителния сезон, когато не е имало подаване на топлинна енергия, поради аварии или топлоподаването е било намалено, такава методика не е била приета. Съответно не са били предприети действия по реално начисляване на неустойките за недоставено количество енергия, съгласно ОУ на дружеството. Съгласно информацията от самото дружество, аварии е имало през м. Ноември 2016 г., м. Декември 2016 г., м. Януари 2017 г. и м. Февруари 2017 г.

Габровски окръжен съд приема, че колективен иск по чл. 379, ал. 3 ГПК може да се предяви, както за осъждане да се преустановят активни действия, така и да се преустановят бездействия, като няма законова забрана в този смисъл.

При приетите за установени факти и по изложените съображения, съдът намира, че е доказана причинната връзка между действията и бездействията и твърдяното увреждане. Ищците доказаха тази причинна връзка, която е пряка и непосредствена последица от противоправното действие/бездействие. Налице е увреда спрямо всички абонати на „Топлофикация Габрово” ЕАД, в следствие на неизпълнение на законово вменени задължения.

Във връзка с горното, съдът приема че и втория иск е основателен и доказан и следва да бъде уважен.

По отношение на разноските.

С оглед изхода на спора, разноски се присъждат в полза на Община Габрово, на основание чл. 78, ал. 8 ГПК, така както са направени по приложения списък по чл. 80 ГПК: внесена държавна такса в размер на 320,00 лв., разгласяване на предявения иск - 280,00 лв. и юрисконсултско възнаграждение в размер на 300,00 лв. или общо 900,00 лв. В полза на ответника разноски не се присъждат, тъй като съдът приема, че с поведението си той е станал причина за завеждането на настоящия иск.

 

Водим от горното, съдът

                                                           Р  Е  Ш  И  :

 

ПРИЕМА ЗА УСТАНОВЕНО по отношение на всички абонати на „ТОПЛОФИКАЦИЯ ГАБРОВО” ЕАД, ЕИК *********, че през периода от 01.11.2016 г. до настоящия момент -17.02.2017 г. /датата на подаване на исковата молба/, дружеството не е изпълнявало с грижата на добрия търговец законово вменени му задължения, като системно не е доставяло или е доставяло некачествена услуга на своите абонати, с което е нарушило Закона за енергетиката и утвърдените с Решение ОУ-017 от 28.07.2008 г. на КЕВР и прилагани от дружеството Общи условия, с което са засегнати неопределен, но определяем кръг лица и са им причинени значителни вреди – имуществени и неимуществени, на основание чл. 379, ал. 2 ГПК.

ОСЪЖДА „ТОПЛОФИКАЦИЯ ГАБРОВО” ЕАД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление: гр. Габрово, ул. „Индустриална” № 6 по отношение на потърпевшите абонати да предприеме действия по реално начисляване на неустойките за недоставено количество енергия, съгласно Общите условия на дружеството, за периодите, в които не е доставяло топлинна енергия на своите абонати, на основание чл. 379, ал. 3 ГПК.

ОСЪЖДА „ТОПЛОФИКАЦИЯ ГАБРОВО” ЕАД, ЕИК ********* да заплати на ОБЩИНА Габрово, представлявана от кмета ***., с адрес ***, пл. „Възраждане” № 3 сумата от 900,00 лв. /деветстотин лева/, направени разноски пред настоящата инстанция, на основание чл. 78, ал. 8 ГПК.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искането да се осъди „ТОПЛОФИКАЦИЯ ГАБРОВО” ЕАД, ЕИК ********* да предприеме действия по превеждане на топлопреносната мрежа в съответствие с изискванията на закона за енергетиката и подзаконовите нормативни актове по неговото приложение и искането да се осъди „ТОПЛОФИКАЦИЯ ГАБРОВО” ЕАД да признае на всички абонати правото да ползват пет процента компенсация независимо от момента на плащане на фактурата и предходните задължения, като недопустимо, поради отпаднал правен интерес.

ПРЕКРАТЯВА производството по т.д. 14/2017 г. по описа на Габровски окръжен съд в тази му част.

 

Решението, с което се прекратява производството по делото има характера на определение и в тази му част подлежи на обжалване с частна жалба в едноседмичен срок от връчването му на страните пред Апелативен съд, гр. Велико Търново.

 

Решението в останалата част може да се обжалва пред Апелативен съд – гр. Велико Търново в двуседмичен срок от съобщението до страните, че е изготвено по реда на чл. 259 от ГПК.

 

 

                                                            ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: