Решение по дело №416/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 септември 2020 г.
Съдия: Силвия Иванова Димитрова
Дело: 20207160700416
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 юли 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 396

 

гр. Перник, 28.09.2020 г.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р ОД А

 

Административен съд – Перник, касационен състав, в публично съдебно заседание, проведено на шестнадесети септември две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАЙЛО ИВАНОВ

                                                               ЧЛЕНОВЕ: СЛАВА ГЕОРГИЕВА

                                                                                  СИЛВИЯ ДИМИТРОВА

 

при съдебния секретар А.М. и с участието на прокурор Бисер Ковачки от Окръжна прокуратура Перник, като разгледа докладваното от съдия Силвия Димитрова КАНД № 416 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.208 – чл.228 от Административнопроцесуалния кодекс АПК/, във връзка с чл.63 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е по касационна жалба, подадена от М.Р.Р. с ЕГН ********** от гр. Перник срещу Решение № 91 от 25.02.2020 г., постановено по АНД № 01727/2019 г. на Районен съд Перник, с което е изменено Наказателно постановление № 6267/31.07.2019 г., издадено от началника на отдел „Контрол на РПМ“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ – Агенция „Пътна Инфраструктура“ - гр. София, като е изменен размера на наложената му на основание чл.53,  ал.1, т. 2 от Закона за пътищата глоба от 2500 лв. /две хиляди и петстотин лева/ на 1000 лв. /хиляда лева/ за извършено нарушение по чл.26, ал.2, т.1”а” от Закона за пътищата, вр. чл.37, ал.1, т.3 от Наредба № 11/03.07.2001 г. на МРРБ.

Касаторът твърди, че постановеното съдебно решение е неправилно, необосновано и незаконосъобразно, като постановено в нарушение на материалния и процесуалния закон. Моли съда да постанови решение, с което да отмени решението, предмет на касационна проверка, и да отмени издаденото срещу него наказателно постановление.

В съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно призован не се е явил и не е изпратил представител. Депозирал е Писмени бележки с вх. № 2083/20.07.2020 г.

Ответникът по жалбата Агенция „Пътна инфраструктура“ - гр. София, редовно призован, се представлява от главен юрисконсулт М.. Оспорва касационната жалба и моли съда да остави в сила решението на районния съд като правилно и законосъобразно.

Окръжна прокуратура Перник, чрез прокурор Бисер Ковачки, изразява становище за неоснователност на жалбата. Предлага на съда да остави в сила обжалваното решение.

Настоящият касационен състав на основание чл.218 от АПК, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, обсъди изложените от страните съображения и провери служебно валидността, допустимостта и съответствието със закона на обжалваното решение, намери следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 от АПК, от лице по чл.210, ал.1 от АПК, срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

За да постанови обжалваният съдебен акт, районният съд е приел за установено, че на 05.07.2019 г., в 09:15 ч., на АМ „Струма“, км 29+500, на 500 м след вход/изход на кариера „Студена“, в посока София – Благоевград, М.Р.Р. е управлявал и осъществявал движение на съчленено ППС с пет оси – МПС с две оси марка „МАН“ модел „ТГХ L.2007 46.001“ с рег. ****и полуремарке с три оси с рег. ****, за което при измерено разстояние между осите 1,31 м, сумата от натоварването на ос на тройната ос на полуремаркето е 29 800 т при максималнодопустимо натоварване 24 т, съгласно чл.7, ал.1, т.3, б. Б от Наредба № 11/03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС. За така извършеното административно нарушение по чл.26, ал.2, т.1”а” от Закона за пътищата, вр. чл.37, ал.1, т.3 от Наредба № 11/03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, на основание чл.53, ал.1, т. 2 от Закона за пътищата и чл.53 от ЗАНН, е наложено административно наказание глоба в размер на 2500 лв. /две хиляди и петстотин лева/.

Районният съд е достигнал до извода, че в административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. Приел е, че деянието е извършено от соченото лице, че същото съставлява нарушение и е правилно квалифицирано, както и че за него правилно е наложено административно наказание глоба. Съдът е изменил размера на наказанието като го е намалил от 2500 на 1000 лв. като е изложил съображенията си за това – приел е, че липсват данни за други нарушения, извършени от същото лице, че няма данни за настъпили неблагоприятни последици и че наложения размер е неимоверно завишен и неподкрепен от наличните доказателства предвид обстоятелството, че наказаното лице работи като шофьор и получаваното от него трудово възнаграждение не е адекватно на така наложения размер на глобата.

Настоящият състав намира, че обжалваното решение е постановено от компетентен съд, в рамките на правомощията му, при надлежното му сезиране с допустима жалба, поради което е валидно и допустимо.

Същото е и правилно. Фактическата обстановка по делото е установена при спазване принципите на чл.13 и чл.14 от НПК, във вр. с чл.84 от ЗАНН. Събрани са писмени и веществени доказателства, относими към всички факти, включени в предмета на доказване. Изводите за осъществяването на правнорелевантните факти са направени след обективно, всестранно и пълно обсъждане на приобщения доказателствен материал в неговата съвкупност. В решението е обективирана извършената от съда дейност по оценка на доказателствата, като са посочени фактите, които са приети за установени и доказателствата за това. Изложени са аргументи във връзка с всички заявени оплаквания. При провеждане на съдебното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

Настоящият съдебен състав намира за неоснователни възраженията в касационната жалба, че резултата от измерването не е достоверен, тъй като осите не са били разположени едновременно върху измервателното устройство, а ППС е качвано ос по ос на кантара, както и че жалбоподателят не може да е субект на соченото нарушение, тъй като не е нито собственик, нито превозвач на извънгабаритно ППС. Както в АУАН, така и в наказателното постановление много подробно са описани средството и начина, по който са извършени измерванията. Това е видно и от приложения Протокол за измерване на превозно средство № 60/2019 от 05.07.2019 г., 09:56 ч. Въз основа на тези данни е отчетено, че сумата от натоварването на ос на тройната ос на полуремаркето е 29 800 т., което съпоставено с максималнодопустимо натоварване от 24 т /съгласно чл.7, ал.1, т.3, б. „Б“ от Наредбата/ води до извода, че има претоварване, а самото ППС е извънгабаритно по смисъла на § 1, т.1 от ДР на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, респ. тежко по чл.3, т.2 от същата наредба. Съгласно чл.26, ал.2, т.1, б.“а“ от ЗП движението на извънгабаритни и тежки ППС е забранено и се разрешава по съответен ред, а именно: с разрешение /разрешително или квитанция за платени пътни такси/ за дейност от специалното ползване на пътищата на администрацията, управляваща пътя /АПИ/, с каквото разрешително жалбоподателят не е разполагал.

Отделно, разпоредбата на чл.37, ал.1, т.3 от Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС овластява съответните служби за контрол при МВР и Агенция "Пътна инфраструктура" да спират и проверяват спрелите и навлезли в обхвата на пътя и ограничителната линия извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства и да съставят акт на водача, на съпровождащото лице и на другите длъжностни лица, когато при проверката се установи, че габаритните размери, общата маса или натоварването на ос са по-големи от описаните в разрешителното по чл.14, ал.1 или посочени в документа за платена такса в случаите по чл.14, ал.3. В този смисъл, възражението на касационния жалбоподател, че неправилно е ангажирана административноназателната му отговорност за нарушението по чл.37, ал.1, т.3 от Наредбата, е неоснователно. Неоснователни са и останалите възражения за недостатъчна мотивираност и липса на яснота какво точно нарушение му се вменява като извършено.

Отразената в наказателното постановление фактическа обстановка е безспорно установена от събраните по делото доказателства. Същата се субсумира от състава на нарушението по чл.37, ал.1, т.3 от Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС. Административното наказание за него е предвидено в нормата на чл.53, ал.1, т.2 от Закона за пътищата, приложима във връзка с чл.26, ал.2, т.1, б.“а“ от с.з. и на основание чл.53 от ЗАНН, и същото е глоба от 1000 до 5000 лева.

В посочения от закона вид и размер то е наложено на касатора с решението на районния съд, който я е намалил от 2500 на 1000 лв., излагайки подробни съображения за това. Същите се споделят напълно и от настоящия съдебен състав.

Предвид всичко гореизложено настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник намира, че обжалваното решение е валидно, допустимо и съответстващо на материалния закон. Не са налице релевираните в касационната жалба касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК за отмяната му. Затова на основание чл.221, ал.2 от АПК то следва да бъде оставено в сила.

Така мотивиран, Административен съд – Перник

 

РЕШИ:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 91 от 25.02.2020 година, постановено по АНД № 01727 по описа за 2019 година на Районен съд Перник.

Решението е окончателно.

 

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1. /п/

 

 

                2. /п/