Решение по дело №1519/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1922
Дата: 31 октомври 2022 г.
Съдия: Мария Иванова Николова
Дело: 20227180701519
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 юни 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

1922

гр. Пловдив,  31.10.2022 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XV състав в публично заседание на деветнадесети октомври през две хиляди двадесет и втора година в състав :                                                                                                                        

                                                                  СЪДИЯ : МАРИЯ НИКОЛОВА                                                                                                  

при секретаря ХРИСТИНА НИКОЛОВА, като разгледа докладваното от съдията адм. дело 1519 по описа за 2022 год., за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 8, ал. 2, т. 3 от Закона за запасите от нефт и нефтопродукти /ЗЗНН/.

Образувано е по жалба на "ОМНИКАР - БГ" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Пловдив, с.Труд, ул.“Карловско шосе“ 42, представлявано от управителя В.М., чрез адв.К.,***, против Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации с Р-12-162 от 28.04.2022 г. на заместник-председателя на Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" /ДА"ДРВВЗ"/, с което: 1) на "ОМНИКАР - БГ" ЕООД са определени нива на запаси за извънредни ситуации за периода 01.07.2022 г. – 30.06.2023 г. по видове, съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, както следва: котелни горива - 334,245 тона; 2) разпоредено е "ОМНИКАР - БГ" ЕООД да приведе нивото си на запаси за извънредни ситуации в съответствие с определеното по т.1, като създаде до 1 юли 2022г. количествата при спазване условията на чл.30 ал.1 от ЗЗНН; 3) разпоредено е "ОМНИКАР - БГ" ЕООД да съхранява запасите за извънредни ситуации по т.1 за срок до 30 юни 2023 г.; 4) разпоредено е "ОМНИКАР - БГ" ЕООД да създаде, съхранява и обновява със свои средства и за своя сметка запасите за извънредни ситуации по т. 1.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспореното разпореждане. Посочено е, че дружеството жалбоподател не се занимава по занятие с търговия с горива на едро и дребно. Твърди се, че дружеството не е задължено лице по смисъла на Директива 2009/119/ЕО, както и че разпоредбите на ЗЗНН не въвеждат коректно изискванията на Директива 2009/119/ЕО и противоречат на нейните разпоредби. Твърди се, че ал.4 на чл.2 от ЗЗНН, противоречи на предходните алинеи и целта на нейното включване в ЗЗНН, както и на референцията към глава 3.4 от Приложение А към Регламент 1099/2008 противоречи на целта на Директива 2009/119/ЕО. Изложени са доводи, че след като България е решила да поддържа запаси за извънредни ситуации само от 4 категории енергийни продукти, изчерпателно изброени в чл.2, ал.1 от ЗЗНН, то държавата като основно задължено лице и субект на задължението за поддържане на тези запаси може да делегира това свое задължение само върху икономическите оператори, които извършват внос и ВОП на тези същите енергийни продукти, изброени в чл.4 ал.1 от ЗЗНН. Според жалбоподателя оспореното разпореждане противоречи на Директива 2018/1581, която не въвежда промени по отношение на енергийните продукти от които държавите членки следва да поддържат запаси, нито по отношение на задължените лица. Твърди се противоречие на разпоредбите на чл.23, ал.3 от ЗЗНН с чл.30 и чл.34 от Договор за функционирането на ЕС с доводи, че задълженията наложени на дружеството с разпореждането въз основа на чл.23, ал.3 от ЗЗНН има равностоен на количествено ограничение ефект, които не могат да бъдат оправдани на основание чл.36 от ДФЕС и нарушават забраната за такива мерки по чл.34 от ДФЕС. Иска се отмяна на разпореждането. Претендират се направените по делото разноски. В жалбата е посочено, че дружеството допълнително ще внесе искане за отправяне на преюдициално запитване от националния съд до СЕС, но такова искане не бе направено.

В представени по делото писмени бележки са изложени съображения по същество.

Ответникът по жалбата – заместник-председателя на Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси", чрез процесуалния представител гл. юриск. Г., оспорва жалбата и моли за нейното отхвърляне. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Подробни съображения са изложени в представена по делото писмена защита.

По допустимостта:

Жалбата е подадено от лице с правен интерес – адресат на разпореждането. По отношение срочността на жалбата и с оглед възраженията на страните, по делото бе допуснато изготвянето на съдебно-графологична експертиза, която да отговори на въпроса, дали подписът и почеркът в приложената от страна на ответника Товарителница № 24526957/Пор.:22011776 на Тип Топ Куриер Пловдив са положени от пълномощника на дружеството жалбоподател – Г.П.Г..  Пак в тази връзка в с.з. от 16.09.2022г. е разпитан свидетеля Г.П.Г., който заяви, че почеркът и подписът на Товарителница № 24526957/Пор.:22011776 не са негови и че не е получавал лично разпореждането, което се оспорва. Според заключението на вещото лице подписът и ръкописният текст за „получател“ след подпис в товарителница № 24526957/ Пор.: 22011776 на лист 24 по делото, не е изпълнен от Г.П. Г.. Съдът кредитора показанията на разпитания по делото свидетел, като безпротиворечиви и съответни на събраните по делото доказателства. Заключението на вещото лице, съдът кредитира като компетентно и безпристрастно изготвено. С оглед заключението по СГЕ от доказателствата по делото следва да бъде изключена посочената товарителница и до колкото по делото няма други доказателства за връчване на оспорения акт на жалбоподателя, то следва да се приеме, че жалбата е подадена в срок и същата е допустима.

Съдът намира за установено, следното от фактическа страна:

С писмо изх. 07-04-221 от 01.03.2022г., ведно с приложения (лист 108 и сл.) от председателя на Националния статистически институт (НСИ) в ДА"ДРВВЗ" е постъпила информация по чл.4 ал.5 т.2 от ЗЗНН.

Няма спор по делото, че дружеството жалбоподател е подало справка-декларация по чл.4 ал.2 от ЗЗНН с вх. 1071/11.02.2022г. (лист 102 и сл.), в която в табличен вид е отбелязано количества внесени при режим на внос смазочни масла, в т.ч. базови в размер на 229,913 тона., количества от ВОП – 1656,107 тона.

На 06.04.2022 г. служители на ТД „Държавен резерв“ гр.Пловдив, извършили проверка в административната сграда на  "ОМНИКАР - БГ" ЕООД, за което са изискани и представени документи от пълномощник на управителя на дружеството. За резултата от проверката е съставен констативен протокол № 1084 от 06.04.2022 г. (лист 54-56), към който са приложени следните документи: справки за количествата осъществен внос, ВОП, ВОИ и износ през 2021г.; заверени копия на документи, една доставка за осъществен внос, ВОП, както и документи за осъществен ВОИ и износ през 2021г. Комисията е установила, че в декларираното в справка декларация по чл.4, ал.2 от ЗЗНН количество от 1656,107 тона, не са включени синтетични масла в размер на 86,458 тона (тарифен код 3403). В протокола е отразено следното количество смазочни малса в т.ч. базови: внесени при режим на внос – 235,310 тона; ВОП – 1742,565 тона (което е 1656,107+86,458); износ – 172,786 тона; ВОИ – 0,883 тона. КП е подписан от упълномощеното лице, като му е връчен и екземпляр.

Изготвена е Докладна записка от Главния директор на ГД „ДРВВЗ“ до Председателя на ДА „ДРВВЗ“ – Рег. 2532 от 21.04.2022 г. (лист 37 и сл.), относно нива на запаси за извънредни ситуации /ЗИС/ по ЗЗНН, които задължените лица и ДА „ДРВВЗ“ следва да поддържат за периода 01.07.2022 г. - 30.06.2023 г. В докладната записка е отразено, че: до 30.04.2022г. ДА ДРВВЗ е изпълнила разпоредбите на чл.12 ал.1 от ЗЗНН, като са изчислени и определени нивата на ЗИС от нефт и нефтопродукти, които страната трябва да поддържа за периода 01.07.2022 г. – 30.06.2023 г.; разгледана и анализирана е информацията по чл. 4, ал. 2 от ЗЗНН (подадена от задължените лица) и по чл.4, ал.3 от ЗЗНН (подадена от Агенция „Митници“); констативните протоколи и писмата, ведно с приложенията получени от ТД ДР за извършените проверки в случаите на несъответствие между информацията, постъпила по реда на чл.4, ал.2 и ал.3 от ЗЗНН; чл.4, ал.5, т.2 от ЗЗНН, подадена от Националния статистически институт /НСИ/; изчисленият нетен внос и ВОП на енергийните продукти по приложение А, глава 3.4. от Регламент (ЕО) 1099/2008 и на тежките горива в равностойност на нефт е 4 634 842,029 тона, респ. среднодневен нетен внос и ВОП- 12 698,197 тона; изчисленото потребление по видове нефтопродукти в равностойност на нефт, като сума от агрегирания показател "брутни вътрешни доставки", определен в глава 3.2.2.11. от приложение В към Регламент (ЕО) 1099/2008 - 3 078 888 тона - в равностойност на нефт (*1,2) е 3 694 665,600 тона, респ. среднодневно потребление - 10 122,372 тона; общите количества ЗИС, изчислени въз основа на 90 дни среднодневен нетен внос и ВОП е 1 142 837,730 тона; общите количества ЗИС, изчислени въз основа на 61 дни среднодневно потребление е 617 464,692 тона; в изпълнение на чл. 12, ал. 2 от ЗЗНН във връзка с § 19а от ПЗР към Закона за изменение и допълнение на Закона за държавните резерви и военновременните запаси, е предложено утвърждаване на ОБЩО РАЗПОРЕЖДАНЕ за създаване на нивата на ЗИС за задължените лица и ДА „ДРВВЗ“ за периода 01.07.2022 г. - 30.06.2023 г., определени въз основа на среднодневния нетен внос и вътреобщностни пристигания на нефт и нефтопродукти, съгласно чл. 12 от ЗЗНН; съгласно т. 4 от Методиката за определяне на нивата на ЗИС от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, въз основа на нетния внос и ВОП на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3.4. от Регламент (ЕО) 1099/2008 и на тежките горива, в равностойност на нефт, за изчисляване на количествата крайни нефтопродукти, които ще обезпечават определеното ниво на ЗИС, се използва процентното съотношение между представеното по реда на чл.4, ал.5, т.2, буква "в" от ЗЗНН годишно потребление по видове нефтопродукти спрямо общото годишно потребление на всички нефтопродукти; сумата от получените количества нефтопродукти трябва да е равна на съответното количество ЗИС, което те обезпечават. Предложено е утвърждаването на общо разпореждане за създаване на нива на ЗИС за задължените лица и ДА ДРВВЗ за коментирания период. Приложен е и проект на заповед за вписване в Регистъра на задължените лица за този период на физически и юридически лица, които през 2021 година са внасяли и реализирани ВОП на територията на страната на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4. от Регламент /ЕО/ 1099/2008 и на тежки горива.

Със Заповед РЗЛ-11/21.04.2022г. (лист 112 и сл.) на основание чл.7, ал.1, т.4, б."а" и чл.23 от ЗЗНН, председателя на ДА"ДРВВЗ" наредил да бъдат вписани в Регистъра на задължените лица за периода от 01.07.2022г. до 30.06.2023г. изрично посочени дружества, които през 2021г. са осъществили внос и/или вътреобщностни пристигания на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) 1099/2008 и/или тежки горива, сред които и дружеството жалбоподател под 162 в таблицата.

На лист 25 и сл. по делото е приложено увтърдено от Председателя на ДА ДРВВЗ Общо разпореждане за създаване на нивата на запасите за извънредни ситуации за задължените лица и ДА ДРВВЗ за периода 01.07.2022г. – 30.06.2023г., определени въз основа на среднодневния нетен внос и вътреобщностни пристигания на нефт и нефтопродукти, съгл. Чл.12 от ЗЗНН, като под № 162 от разпореждането е и дружеството жалбоподател.

На 28.04.2022 г. Заместник-председателя на ДА ДРВВЗ издал оспореното в настоящото производство Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации Р-12-162, с което на основание чл.7, ал.1, т.8, чл.8, ал.2, т.3 и ал.5, чл.12 и чл.23 от ЗЗНН на "ОМНИКАР - БГ" ЕООД са определени нива на запаси за извънредни ситуации за периода 01.07.2022 г. – 30.06.2023 г. по видове, съгласно чл.2, ал.1 от ЗЗНН, както следва: котелни горива- 334,245 тона; разпоредено е "ОМНИКАР - БГ" ЕООД да приведе нивото си на запаси за извънредни ситуации в съответствие с определеното по т.1, като създаде и вложи до 1 юли 2022г. количествата нефтопродукти при спазване условията на чл.30 ал.1 от ЗЗНН; разпоредено е да съхранява запасите за извънредни ситуации по т.1 за срок до 30 юни 2023 г.; разпоредено е да създаде, съхранява и обновява със свои средства и за своя сметка запасите за извънредни ситуации по т.1.

В мотивите на оспорения административен акт е изложено, че е взета предвид представената информация по реда на чл.4, ал.2 и ал.3, ал.5, т.2, б."а" - 4 634 842,029 тона, б."б", подбуква „бб“ – 0,072, б. „в“ - 3 694 665,600 тона, изчисленото по чл. 7, ал. 1, т. 7 от ЗЗНН, в равностойност на нефт, участие на всички български и/или чуждестранни физически и юридически лица, както и техните клонове - 4 543 395,855 това, в среднодневния нетен внос и вътреобщностни пристигания на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) 1099/2008 и тежки горива за 2021г., във връзка с чл.12, ал.4 и чл.14 от ЗЗНН, Докладна записка 2532 от 21.04.2022 г., изчисленията по "Методика за определяне на нивата на ЗИС от нефт и нефтопродукти по чл.2, ал.1 от ЗЗНН въз основа на нетния внос и вътрешнообщностни пристигания на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3.4. от Регламент (ЕО) 1099/2008 и на тежките горива, в равностойност на нефт", утвърдена със Заповед РД-10-214 от 04.08.2020 г. и „Общо разпореждане за създаване на нивата на ЗИС за задължените лица и ДА ДРВВЗ за периода 01.07.2022 г. – 30.06.2023 г., определени въз основа на среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на нефт и нефтопродукти, съгласно чл.12 от ЗЗНН, утвърдено от председателя на ДА ДРВВЗ.

От страна на ответника по делото са представени Заповед РД-10-150 от 29.05.2017 г. (лист 80-81), издадена от Председателя на ДА ДРВВЗ, който е делегирал на заместник- председателя на ДА ДРВВЗ да изпълнява правомощията по определяне индивидуалните нива на запасите на агенцията и на задължените лица за всеки период на съхраняване /раздел I, т.1.1. / и утвърдена Методика за определяне на нивата на запасите за извънредни ситуации от нефтопродукти по чл.2, ал.1 от ЗЗНН и нивата на целевите запаси от нефтопродукти по чл.2, ал.2 от ЗЗНН, въз основа на потреблението на територията на страната, в равностойност на нефт (лист 82-87) и Методика за определяне на нивата за запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2, ал.1 от ЗЗНН въз основа на нетния внос и вътреобщностни пристигания на територията на страната на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежките горива, в равностойност на нефт. (лист 88 и сл.).

При така установеното от фактическа страна, съдът в настоящия си състав стига до следните правни изводи:

Съгласно чл.168, ал.1 от АПК, законосъобразността на оспорения административен акт се преценява на всички основания по чл.146 от АПК, а именно: дали актът е издаден от компетентен административен орган и в установената форма, спазени ли са административнопроизводствените правила и материалноправните разпоредби по издаването му, съобразен ли е актът с целта на закона.

Съгласно чл.8, ал.2, т.3 от ЗЗНН, председателят на агенцията определя индивидуалните нива на запасите на Държавното предприятие "Държавна петролна компания" и на задължените лица за всеки период на съхраняване, а съгласно чл.8, ал.5 от ЗЗНН, председателят на агенцията може да делегира правомощията си по ал.2, т.3, 5, 8 - 10 и 15 на заместник-председателя на агенцията. Оспореното разпореждане, с което е определено ниво на запаси за извънредни ситуации на "ОМНИКАР - БГ" ЕООД за периода 01.07.2022 г. – 30.06.2023 г. по смисъла на чл.8, ал.2, т.3 от ЗЗНН е издадено от заместник-председателя на ДА ДРВВЗ, като в тази връзка на лист 80-81 по делото е представена Заповед РД-10-150 от 29.05.2017 г. на председателя на ДА ДРВВЗ, с която последният е делегирал на заместник-председателя на ДА ДРВВЗ да изпълнява правомощията по определяне индивидуалните нива на запасите на агенцията и на задължените лица за всеки период на съхраняване /раздел I, т.1.1. /. Следователно разпореждането е издадено от компетентен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия.

Разпореждането е в писмена форма и съдържа необходимите реквизити, включително и тези по чл.59, ал.2, т.4 от АПК – посочени са фактическите и правните основания за издаването му. Разпореждането препраща и към докладна записка на главния директор на ГД „ДРВВЗ“ рег. 2532 от 21.04.2022 г., както и към Общото разпореждане за създаване на нива на ЗИС за задължените лица и ДА ДРВВЗ за периода 01.07.2022 г. - 30.06.2023 г.

Съдът намира, че при издаването на оспорения административен акт, не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. С оглед обстоятелството, че "ОМНИКАР - БГ" ЕООД е представило в срока по чл.4 ал.2 от ЗЗНН справка-декларация по образец за предходната календарна година е последвало извършването на проверка съобразно изискванията на чл.24 ал.2 и чл.26 ал.2 и ал.3 от Наредба № 1 от 28.07.2014г. за проверките, извършвани от Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" по Закона за запасите от нефт и нефтопродукти. Назначената от директора на ТД „Държавен резерв“ – град Пловдив комисия е съставила Констативен протокол № 1084 от 06.04.2022 г.

По отношение на съответствието на решението с материалния закон, съдът счита следното:

На първо място е необходимо да се отбележи, че според т.1 на § 2 от ДР на ЗЗНН (изм. – ДВ, бр. 51 от 2020 г., в сила от 5.06.2020 г.), този закон въвежда изискванията на Директива на Съвета 2009/119/ЕО от 14 септември 2009 г. за налагане на задължение на държавите членки да поддържат минимални запаси от суров нефт и/или нефтопродукти (ОВ, L 265/9 от 9 октомври 2009 г.) и Директива за изпълнение (ЕС) 2018/1581 на Комисията от 19 октомври 2018 г. за изменение на Директива 2009/119/ЕО на Съвета относно методите за изчисляване на задълженията по отношение на запасите (ОВ, L 263/57 от 22 октомври 2018 г.).

Във връзка с възраженията на жалбоподателя, че дружеството не се занимава по занятие с търговия с горива на едро и дребни, и че дружеството не е задължено лице по смисъла на Директива 2009/119/ЕО, следва да се отбележи, че съгласно § 1, т.11 от ДР на ЗЗНН, "задължено лице" е икономически оператор, който създава, съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти като част от общото количество запаси за извънредни ситуации на Република България, а съгласно § 1, т.10 от ДР на ЗЗНН, "икономически оператор" е лице, което осъществява икономическа дейност с енергийни продукти по приложение А, глава 3.4. от Регламент (ЕО) 1099/2008 на територията на друга държава – членка на Европейския съюз, и е задължено и/или е оправомощено да изпълнява функции по националното законодателство на съответната държава – членка, въвела Директива на Съвета 2009/119/ЕО. Определянето на оспорващото дружество като „задължено лице“ и „икономически оператор“ е обусловено от прилагането на разпоредбата на чл. 4, ал. 2 от ЗЗНН, според която, всички български и/или чуждестранни физически и юридически лица, регистрирани като търговци, както и техните клонове, които през предходната календарна година са извършвали на територията на страната дейности по внос и/или ВОП на енергийни продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) 1099/2008 и на тежки горива, както и дейности по производство и възлагане на производство на нефтопродукти по чл.2, ал.1 и на тежки горива, изготвят и представят в ДА ДРВВЗ ежегодно до 15 февруари справка-декларация по образец за предходната календарна година с информация за: произведените и/или продадените за потребление количества нефтопродукти по чл.2, ал.1 и тежки горива; количествата нефтопродукти по чл.2, ал.1 и тежки горива, възложени за производство и/или преработка, както и за потребените от тях и/или продадените за потребление; количествата внесени, изнесени, доставени от ВОП, както и тези напуснали територията на страната като вътрешнообщностни изпращания и/или предназначени за международни морски бункерни доставки на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4. от Регламент (ЕО) 1099/2008 и на тежки горива; наличните количества енергийни продукти по приложение А, глава 3.4. от Регламент (ЕО) 1099/2008 и тежки горива към 1 януари и към 31 декември; количествата нефтопродукти по чл.2, ал.1 от внос и вътрешнообщностни пристигания, предназначени за запаси за извънредни ситуации; количествата нефтопродукти по чл.2, ал.1 от внос и ВОП, продадени на Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи и Държавното предприятие "Държавна петролна компания" и предназначени за създаване и/или възстановяване на държавни резерви, военновременни запаси, ведомствени военновременни запаси, запаси за извънредни ситуации и целеви запаси от горива. Няма спор между страните, а и от доказателствата по делото се установява, че през 2021г. "ОМНИКАР - БГ" ЕООД е осъществила внос на смазочни масла, в т.ч. базови, за което е подало справка-декларация по чл.4, ал.2 ЗЗНН.

Неоснователно е възражението, че ал.4 на чл.2 от ЗЗНН, противоречи на предходните алинеи и целта на нейното включване в ЗЗНН и на референцията към глава 3.4 от Приложение А към Регламент 1099/2008 противоречи на целта на Директива 2009/119/ЕО.  Следва да се отбележи, че смазочните масла са включени в т. 3.4.20. Смазочни материали“ (Въглеводороди, получени от вторични продукти на дестилацията. Използват се главно за намаляване на триенето между работните повърхности. Тази категория включва всички завършени категории смазочни масла, от вретенно масло до цилиндрово масло, както и маслата, използвани в греста, двигателните масла и всички категории основни съставки на смазочните масла.) на Приложение А глава 3.4. – „Нефт (суров нефт и нефтени продукти) от Регламент (ЕО) 1099/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 22 октомври 2008 година относно статистиката за енергийния сектор. Именно поради това дружеството е подало справката-декларация по чл.4, ал.2 от ЗЗНН в срока посочен в цитираната разпоредба (до 15 февруари). В  чл.2, ал.4 ЗЗНН се сочи, че ЗЗНН е приложимо материално право за възникналите отношения по повод доставянето на енергийни продукти, съгласно Регламент (ЕО) № 1099/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 22 октомври 2008 г. относно статистиката за енергийния сектор (ОВ, L 304/1 от 14 ноември 2008 г.), наричан по-нататък "Регламент (ЕО) № 1099/2008", и за тежките горива, освен ако са доставени на територията на страната в промишлени опаковки с нетно тегло до 1 кг.

Отделно от това, съгласно чл.23, ал.2 от ЗЗНН, всяко лице, което е внасяло енергийни продукти по приложение А, глава 3.4. от Регламент (ЕО) 1099/2008 и тежки горива през предходната календарна година, е длъжно да създаде, да съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации в количество, пропорционално на участието му спрямо общото участие на всички задължени лица, в общия нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на територията на страната през предходната календарна година. С оглед на цитираната разпоредба и с оглед осъществения от "ОМНИКАР - БГ" ЕООД внос именно на смазочни масла в предходната 2021 година, които както се каза по-горе попадат в т. 3.4.20. Смазочни материали“ (Въглеводороди, получени от вторични продукти на дестилацията. Използват се главно за намаляване на триенето между работните повърхности. Тази категория включва всички завършени категории смазочни масла, от вретенно масло до цилиндрово масло, както и маслата, използвани в греста, двигателните масла и всички категории основни съставки на смазочните масла), то за  "ОМНИКАР - БГ" ЕООД  е възникнало задължение да създаде и съхранява запаси за извънредни ситуации. Освен това с разпоредбата на чл.24 ал.1 от ЗЗНН е предвидена възможност, количествата запаси за извънредни ситуации, обезпечаващи изпълнението на задълженията по чл.22 или 23, да бъдат собственост на задълженото лице, на икономическия оператор или на централната структура за управление на запасите на друга държава - членка на Европейския съюз, и/или да са предоставени по договор за заем. А в чл.18, ал.1, т.2 от ЗЗНН пък е предвидена възможност за съхранение на запасите за извънредни ситуации на територията на друга държава - членка на ЕС до 50% от определените им количества. Следва да се съобрази, че съгласно чл.12, ал.11 от ЗЗНН, на всяко българско или чуждестранно физическо или юридическо лице, регистрирано като търговец, както и неговите клонове, което през предходната календарна година е внасяло и/или доставяло от вътрешнообщностни пристигания на територията на страната смазочни масла (в т.ч. базови масла), битум, парафинови восъци, нефтен кокс, катран/гудрон и сяра, се определят нива на запаси за извънредни ситуации под формата на котелни горива.

Според Решение 5959 от 16.06.2022г. по адм.д. 1493/2022г. на ВАС, законодателят е въвел като изискване едно лице да е задължено такова по смисъла на §1 т.11 от ДР на закона, когато е „икономически оператор“, осъществяващ /осъществил/ икономическа дейност с енергийни продукти по Приложение А, глава 3.4 от Регламента /каквито безспорно са смазочните, в. т.ч. базовите масла/. Според цитираното решение на ВАС, дейностите по ВОП на всички продукти по приложение А, без изключения не са кумулативни предпоставки, които всяко лице следва да осъществи, за да придобие това качество, а е достатъчно лицето да е осъществявало икономическа дейност с някои от продукти по Приложение А, или с тежки горива, като целта на законодателят е да се обхванат всички дейности по ВОП с петролни продукти - както тези по приложение А, така и с тежки горива. Според състава на ВАС, това е смисъла на разпоредбата на чл.23, ал. 3 от ЗЗНН. Отсъствието на кумулативност в изброяването на видовете енергийни продукти в чл.23, ал.3 от ЗЗНН се подкрепя и от цитираните по-горе разпоредби на чл.12, ал.11 и ал.12 от ЗЗНН.

На следващо място, разпоредбата на  чл.2 ал.1, т.1-4 от ЗЗНН посочва за кои категории нефтопродукти могат да се контролират запаси за извънредни ситуации, именно по реда на този закон, както следва: автомобилни бензини; газьоли, реактивни горива от керосинов тип и гориво за дизелови двигатели; котелни горива; газ пропан-бутан. В този смисъл е и практиката на ВАС, по отношение на определянето на нивата на запаси за извънредни ситуации с котелни горива при осъществен внос на смазочни масла (така Решение 2303 от 11.03.2022 г. на ВАС по адм. д. 11966/2021 г., VI о. и Решение № 5712 от 13.06.2022 г. на ВАС по адм. д. № 963/2022 г., VI о.).

От изложеното следва изводът, че правилно ответния орган е определил на "ОМНИКАР - БГ" ЕООД  нива на ЗИС под формата на котелни горива, тъй като същото е осъществило внос именно на смазочни масла (в т.ч. базови масла).

Що се отнася до възражението за липса на фактически и правни основания за издаване на акта, следва да се отбележи, че по аргумент от Тълкувателно решение № 16/1975 г. на ОСГК на ВС мотивите към административния акт могат да бъдат изложени и отделно от самия акт, като не е необходимо да съвпада по време издаването на акта и излагането на съображенията, по които административният орган е стигнал до едно или друго разрешение. Възможно е мотивите да предхождат издаването на акта и да се съдържат в друг документ, съставен с оглед предстоящото издаване на административния акт. Съответно, ако административният акт е издаден на основание на такива подготвителни документи, изложените в тях съображения са такива и за издаването на самия акт. В случая в разпореждането е направено позоваване на информацията предоставена по реда на чл.4, ал.2 и ал.3, ал.5, както и на Докладна записка № 2532/21.04.2022г. и Общо разпореждане за създаване на нивата на запасите за извънредни ситуации за задължените лица и ДА ДРВВЗ за периода 01.07.2022г. – 30.06.2023г. В посочените документи подробно е разяснен начина на изчисление на ЗИС въз основа на информационните източници по чл.4, ал.2 и ал.3, ал.5, т.2, б."а", б."б" и б."в" ЗЗНН, което напълно съответства на чл.12 ЗЗНН. По-конкретно според Докладна записка № 2532/21.04.2022 г. при изчисленията е използвана информацията, предоставена по реда на чл.4, ал.2 и ал.3 от ЗЗНН, което е в изпълнение на изискванията на чл.12, ал.3 от ЗЗНН. Определена е по-голямата от двете величини по смисъла на чл.12, ал.2 от ЗЗНН.

Съобразена е Методиката за определяне на нивата на ЗИС от нефт и нефтопродукти по чл.2, ал.1 от ЗЗНН, въз основа на нетния внос на енергийни продукти по Приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 (Методиката). В т.5 от методиката (Изчисляване на общото ниво на ЗИС от нефтопродукти по чл.2, ал.1 от ЗЗНН на всички задължени лица) и в т.6 от същата (изчисляване на индивидуалното ниво на ЗИС за всяко задължено лице Х поотделно), детайлно са посочени формулите за изчисление, съобразени с нормативните изисквания на чл.2, ал.1, чл.12, ал.2 от ЗЗНН. Според т.6 от Методиката индивидуалното ниво на ЗИС за всяко задължено лице се определя на основание чл.23, ал.2 и ал.3 от ЗЗНН, пропорционално на участието му спрямо общото участие на всички задължени лица в общия нетен внос и ВОП на територията на страната през предходната календарна година.

В оспореното разпореждане са съобразени данните за вноса предоставени именно от самия жалбоподател по реда на чл. 4, ал. 2 ЗЗНН и  установените с Констативен протокол № 1084 от 06.04.2022г. Видно от приложенията към протокола се касае за справки, изготвени на база предоставени от "ОМНИКАР - БГ" ЕООД, митнически декларации и фактури. Това обстоятелство, както и определяне на нивата на ЗИС съобразно визираните законови изисквания, определя материалната законосъобразност на оспореното разпореждане. Задълженото лице е запознато с констатациите, обективирани в Констативен протокол № 1084 от 06.04.2022 г. Ето защо съдът приема, че не са допуснати съществени процесуални нарушения при издаване на акта.

За пълнота следва да се отбележи, че по отношение на изчисленията на определеното количество и по отношение на методологията и формулата на изчисленията за определяне на размера на запас от котелното гориво, не е направено възражение от страна на жалбоподателя.

Несъстоятелно е възражението на жалбоподателя, че разпоредбите на чл.23, ал.3 от ЗЗНН противоречат на разпоредбите на чл.30 и чл.34 от Договор за функционирането на ЕС с доводи, че задълженията наложени на дружеството с разпореждането въз основа на чл.23, ал.3 от ЗЗНН има равностоен на количествено ограничение ефект, които не могат да бъдат оправдани на основание чл.36 от ДФЕС и нарушават забраната за такива мерки по чл.34 от ДФЕС.  Съгласно чл.30 от ДФЕС, забраняват се митата по вноса и износа и такси с равностоен ефект между държавите-членки, като тази забрана се прилага също така спрямо митата с фискален характер. А съгласно чл.35 количествените ограничения върху вноса и всички мерки, имащи равностоен ефект се забраняват между държавите-членки. Очевидно в тези два текста от ДФЕС става въпрос за мита при внос и износ между държави членки, а задължението по чл.23, ал.3 от ЗЗНН няма характер на мито или такса за осъществен внос или износ и в този смисъл няма как да има противоречие с разпоредбите на чл.30 и чл.34 от ДФЕС. Отделно от това след изтичане на срока за който трябва да се поддържат запасите за извънредни ситуации, дружеството има възможност да реализира този запас свободно на пазара.

Несъстоятелно е твърдението, че задължението по чл.23, ал.3 от ЗЗНН не отговаря на изискванията за допустимост на мерки с равностоен на количествено ограничение ефект съобразно чл.36 от ДФЕС, доколкото последната разпоредба изобщо няма отношение към приложимите в случая материалноправни норми. Докато разпоредбата на чл.36 от ДФЕС говори за налагане на ограничения върху вноса, износа и транзитното преминаване на стоки, в случая такива ограничения не са поставени, а напротив с оглед количествата внос възниква едно задължение за лицето осъществило внос или ВОП на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива.

Настоящия съдебен състав намира, че разпореждането е съобразено и с целта на закона, която се извлича от съображение 3, 12 и 19 от Директива на Съвета 2009/119/ЕО, чиито разпоредби се транспонират чрез националното законодателство и целите на която се преследват и от националните правни норми. Разпореждането цели създаването на запаси от нефтопродукти, безусловно необходими в ситуации, които се характеризират като кризисни и извънредни, като вменяването на задължението за създаването на процесния запас с котелни горива цели постигането и на националната законова цел по чл.1, ал.2 от ЗЗНН да се осигури снабдяването с течни горива в случаите на затрудняване на доставките или значимо прекъсване на снабдяването с нефт и нефтопродукти в страната, в другите държави - членки на Европейския съюз, и/или съгласно влязло в сила решение на Международната агенция по енергетика за отпускане на запаси.

Предвид всичко изложено, съдът намира, че оспореното разпореждане е издадено от компетентен орган, с установената форма, без допуснати съществени процесуални нарушения, при правилно приложение на закона и в съответствие с неговата цел, поради което жалбата срещу него следва да бъде отхвърлена.

При постановяване на съдебния акт, съдът съобрази и практиката на ВАС, а именно: Решение № 4209 от 4.05.2022 г. на ВАС по адм. д. № 31/2022 г., VI о., Решение № 5959 от 16.06.2022 г. на ВАС по адм. д. № 1493/2022 г., VI о, Решение № 5712 от 13.06.2022 г. на ВАС по адм. д. № 963/2022 г., VI о., Решение № 2303 от 11.03.2022 г. на ВАС по адм. д. № 11966/2021 г., Решение № 12503 от 8.12.2021 г. на ВАС по адм. д. № 7814/2021 г., VI о., Решение № 12262 от 30.11.2021 г. на ВАС по адм. д. № 6478/2021 г., VI о.

С оглед изхода на спора, претенцията на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е основателна, поради което оспорващото дружество следва да бъде осъдено да заплати на административния орган, юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ.

         Ето защо, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на "ОМНИКАР - БГ" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Пловдив, с.Труд, ул.“Карловско шосе“ 42, представлявано от управителя В.М., против Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации с Р-12-162 от 28.04.2022 г. на заместник-председателя на Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" /ДА"ДРВВЗ"/, с което: 1) на "ОМНИКАР - БГ" ЕООД са определени нива на запаси за извънредни ситуации за периода 01.07.2022 г. – 30.06.2023 г. по видове, съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, както следва: котелни горива - 334,245 тона; 2) разпоредено е "ОМНИКАР - БГ" ЕООД да приведе нивото си на запаси за извънредни ситуации в съответствие с определеното по т.1, като създаде до 1 юли 2022г. количествата при спазване условията на чл.30 ал.1 от ЗЗНН; 3) разпоредено е "ОМНИКАР - БГ" ЕООД да съхранява запасите за извънредни ситуации по т.1 за срок до 30 юни 2023 г.; 4) разпоредено е "ОМНИКАР - БГ" ЕООД да създаде, съхранява и обновява със свои средства и за своя сметка запасите за извънредни ситуации по т. 1.

ОСЪЖДА "ОМНИКАР - БГ" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Пловдив, с.Труд, ул.“Карловско шосе“ 42, представлявано от управителя В.М., да заплати на Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси", сумата от 100,00 (сто) лева, юрисконсултско възнаграждение.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България, в 14-дневен срок от съобщението.

 

 

                                           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: