Определение по дело №62/2024 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 февруари 2024 г.
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20247240700062
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 януари 2024 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

№ 704

Стара Загора, 27.02.2024 г.

 

Административният съд - Стара Загора - V състав, в закрито заседание в състав:

 

                                           

СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

 

 

Като разгледа докладваното от съдия РАЙНА ТОДОРОВА административно дело № 20247240700062 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.    

 

Образувано е по жалба на Сдружение на собствениците – гр. Казанлък, бул. „А.Б.“ № 12, с код по Булстат: *********, представлявано от управителя Ж.А.П., подадена чрез адв. А.М. от ХАК, като пълномощник, против Акт на Ръководителя на Структурата за наблюдение и докладване (СНД) по процедура BG-RRP-4.023 „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден фонд – етап І“, с който е одобрен оценителен доклад по процедурата, в частта, с която проектно предложение BG-RRP-4.023-2890 на Сдружението на собствениците, е класирано под № 1707 в общото класиране и е поставено в Списъка на резервните проектни предложения по процедурата, които успешно са преминали оценяването, но за които не достига финансиране. В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения акт, по съображения, че оценяването е било извършено в нарушение на правилата за оценка и при неспазване на критериите за техническа и финансова оценка от страна на Оценителната комисия. Твърди се, че при извършеното оценяване на проектното предложение по Критерии за оценка № 1, № 3, № 5 и № 6.2 Сдружението на собствениците неправомерно е било ощетено.

 

Ответникът по жалбата – Заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството, в качеството на Ръководител на Структурата за наблюдение и докладване, чрез процесуалния си представител, в представеното писмено становище оспорва жалбата като недопустима в хипотезите на чл.159, т.1 и т.4 от АПК.

 

Съдът намира, че подадената жалба от Сдружение на собствениците – гр. Казанлък, бул. „А.Б.“ № 12, е процесуално недопустима, по следните съображения: 

 

Правото на жалба възниква и може да бъде упражнено при наличието на определени процесуални предпоставки, които обуславят и процесуалната допустимост на съдебното производство. По аргумент от разпоредбите на чл.159, т.1 и т.4 от АПК две от предпоставките за възникване и съществуване правото на жалба, са наличието на акт, подлежащ на съдебно оспорване и правен интерес от обжалването. Тези процесуални предпоставки са от категорията на абсолютните, за които съдът следи служебно. 

 

Подлежащи на съдебно обжалване са административните актове /индивидуални, общи и подзаконови нормативни/, доколкото не са изключени от приложното поле на действие на АПК. В случая, въз основа на съдържащата се нормативна регламентация в Постановление № 114 на МС от 08.06.2022г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на средства на крайни получатели от Механизма за възстановяване и устойчивост, съдът приема, че нито Оценителният доклад по процедура BG-RRP-4.023 „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден фонд – етап І“ и приложените към него Списък на предложените за финансиране предложения и съотв. Списък с резервните предложения, които успешно са преминали оценяването, но за които не достига финансиране; нито волеизявлението на Ръководителя на Структурата за наблюдение и докладване за одобряването на окончателния Оценителен доклад, по своята правна същност представляват индивидуални административни актове по см. на чл.21, ал.1 – ал.4 от АПК, подлежащи на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност по реда на АПК, което обуславя извод за процесуална недопустимост на жалбата съгласно чл.159, т.1 от АПК. Съображенията за това са следните:

 

Съгласно разпоредбата на чл.19, ал.1 от ПМС № 114 от 08.06.2022г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на средства на крайни получатели от Механизма за възстановяване и устойчивост (ПМС № 114 от 08.06.2022г.), в 7-дневен срок от получаването на оценителния доклад с приложените към него документи, Ръководителят на структурата за наблюдение и докладване: 1. одобрява доклада; 2. връща доклада за провеждане на оценяването и класирането от етапа, в който са допуснати нарушения, когато те са отстраними, и определя разумен срок за отстраняването им; 3. не одобрява доклада, когато в процедурата са допуснати съществени нарушения, които не могат да бъдат отстранени. В чл. 20 от ПМС № 114 от 08.06.2022г. е предвидено, че в 7-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, ръководителят на структурата за наблюдение и докладване издава решение за предоставяне на средства от Механизма по всяко предложение, включено в списъка по чл. 18, ал. 1, т. 1 (списъка на предложените за финансиране предложения, подредени по реда на тяхното класиране, и размера на средствата от Механизма, които да бъдат предоставени за всяко от тях), като при остатъчен финансов ресурс средства от Механизма могат да бъдат предоставени и за предложения от списъка по чл. 18, ал. 1, т. 3 по реда на тяхното класиране т.е от Списъка с резервните предложения, които успешно са преминали оценяването, но за които не достига финансиране. Съответно съгласно чл.21 от ПМС № 114/ 08.06.2022г., Ръководителят на структурата за наблюдение и докладване издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето на средства от Механизма, в случаите по т.1 – т.5 на чл.21.

            Въз основа на посочената нормативна регламентация следва извода, че административни актове по см. на чл.21, ал.1 от АПК, подлежащи на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност по реда на АПК съгласно чл.32 от ПМС № 114 от 08.06.2022г., са решенията на Ръководителя на структурата за наблюдение и докладване по чл.20 и по чл.21 от ПМС № 114 от 8.06.2022г. Съответно изготвеният въз основа на резултатите от оценката оценителен доклад и неговото одобряване от Ръководителя на структурата за наблюдение и докладване, по своята правна същност представляват действия и волеизявления - част от производството по издаването на административните актове по чл.20 и по чл.21 от ПМС № 114 от 08.06.2022г., които, съгласно разпоредбата на чл.21, ал.5 от АПК, не са индивидуални административни актове, подлежащи на съдебно обжалване по реда на АПК. Съдебният контрол за законосъобразност по отношение на действия и волеизявления – част от производството по издаване на административния акт, се осъществява при оспорване на съответния административен акт, с който приключва производството. Съотнесено към конкретния случай това означава, че спазването на нормативно регламентираните правила и на критериите за административно съответствие и допустимост, съотв. за техническа и финансова оценка при извършеното оценяване и класиране на проектните предложения с изготвения и одобрен от Ръководителя на структурата за наблюдение и докладване оценителен доклад, може да бъде предмет на съдебна проверка за законосъобразност само в производство по обжалване на крайния административен акт по чл.20 и по чл.21 от ПМС № 114 от 08.06.2022г.  

 

Освен изложените по-горе-съображения за недопустимост на жалбата в хипотезата на чл.159, т.1 от АПК, не е изпълнена и още една абсолютна процесуална предпоставка за допустимост на оспорването – наличие на правен интерес за оспорването. Задължително условие, обуславящо правния интерес и респ. възникване правото на жалба, е наличието на „засягане” на права и/или на защитени от правото интереси от акта, който се оспорва. Правото на жалба принадлежи на това лице, спрямо което материалноправните последици на акта са неблагоприятни и пряко засягат негативно неговата правна сфера. В този смисъл неблагоприятно засягане е всяка правна последица от акта, състояща се в прекратяване, ограничаване или застрашаване на съществуващи субективни права или създаване на нови респ. разширяване на съществуващи правни задължения. В случая липсва постановено решение по чл.21 от ПМС № 114 от 8.06.2022г. за отказ за  предоставянето на средства по Механизма за възстановяване и устойчивост за проектно предложение BG-RRP-4.023-2890, като нито одобреният от Ръководителя на структурата за наблюдение и докладване Оценителен доклад по процедура BG-RRP-4.023 „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден фонд – етап І“, нито извършеното класиране на проектните предложения, респ. включването на проектно предложение BG-RRP-4.023-2890 в Списък с резервните предложения, които успешно са преминали оценяването, но за които не достига финансиране, представлява пряк правопроменящ, правопогасяващ или правопрекратяващ юридически факт по отношение на оспорващия и в този смисъл не засяга пряко и непосредствено правната сфера на жалбоподателя. Отделно от това Сдружението на собствениците, ако и да е юридическо лице с нестопанска цел регистрирано по Булстат, не е страна в образуваното административно производство, тъй като водещ партньор и администратор на БФП по процедура BG-RRP-4.023 „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден фонд – етап І“ е съответната община – в случая Община Казанлък, която именно е кандидатствала с подаването на проектно предложение BG-RRP-4.023-2890, сключва договор за БФП с МРРБ и отговаря за управлението и изпълнението на проекта. В този смисъл ако и Сдружението на собствениците да се явява краен получател на средствата по Механизма за възстановяване и устойчивост, не е страна в административното производство и съотв. не е процесуално легитимирано да оспорва издаваните в това производство административни актове.

 

С оглед на изложеното съдът приема че оспорването, като направено против  акт, които не подлежи на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност по реда на АПК и при липса на правен интерес за жалбоподателя, е процесуално недопустимо, поради което следва да бъде оставено без разглеждане, а производството по делото – прекратено.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.159, т.1 и т.4 от АПК, съдът

 

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Сдружение на собствениците – гр. Казанлък, бул. „А.Б.“ № 12, с код по Булстат: *********, представлявано от управителя Ж.А.П., против Акт на Ръководителя на Структурата за наблюдение и докладване по процедура BG-RRP-4.023 „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден фонд – етап І“, с който е одобрен оценителен доклад по процедурата, в частта, с която проектно предложение BG-RRP-4.023-2890 е класирано под № 1707 в общото класиране и е поставено в Списъка с резервните предложения, които успешно са преминали оценяването, но за които не достига финансиране, като недопустима.

 

            ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 62/ 2024г. по описа на Административен съд – Стара Загора. 

 

            Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от неговото съобщаване. 

                       

 

 

 

                                                                                               СЪДИЯ: