Решение по дело №1572/2024 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1138
Дата: 20 септември 2024 г.
Съдия: Мария Бончева
Дело: 20243110201572
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 април 2024 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 1138
гр. Варна, 20.09.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 29 СЪСТАВ, в публично заседание на
дванадесети септември през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:Мария Бончева
при участието на секретаря Мария Пл. Минкова
като разгледа докладваното от Мария Бончева Административно наказателно
дело № 20243110201572 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 59-63 от ЗАНН. Образувано е по жалба
на Р. Г. Л. срещу НП№ 11-01-1066/15.02.2024 г. на Директора на АДФИ- гр.
София, с което на Р. Г. Л. е наложено административно наказание „Глоба в
размер на 10 000 лв. на основание чл. 250 от ЗОП за извършено нарушение по
чл. 138, ал. 1, вр. чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
В жалбата, поддържана и в с. з., както и в допълнително писмено
становище се релевират оплаквания за незаконосъобразност и необоснованост
на атакуваното постановление, поради допуснати нарушения на процесуалния
и материален закон и на това основание се прави искане за неговата цялостна
отмяна.
Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител поддържа
становище за неоснователност на жалбата и законосъобразност на
постановлението, с молба за потвърждението му.
След преценка на събраните по делото доказателства, във връзка с
доводите и съображенията на страните, съдът намира от фактическа и
правна страна следното:
На 24.06.2021 г., в гр. Варна, в качеството си на член на УС на
1
„Електроразпределение Север" АД и секторен възложител на обществени
поръчки по смисъла на чл.5, ал.4, т.2 от ЗОП. лично и заедно с А*** А***
К***, също член на УС на „Електроразпределение Север" АД и секторен
възложител на обществени поръчки по смисъла на чл.5, ал.4, т.2 от ЗОП. е
открил процедура за възлагане на обществена поръчка чрез договаряне без
предварителна покана за участие с предмет: „Подмяна на кабелна линия
„Русчук" 110 kV в гр. Русе", без да са налице условията за провеждане на този
вид процедура.
„Електроразпределение Север" АД е вписано в Регистъра за търговски
дружества на ВОС под партиден № 1, том 916, стр. 2 по ф.д. № 6402/2007
година. Към датата на вписване на фирменото дело дружеството е с
наименование „Е.ОН България Мрежи" АД. ЕИК на „Електроразпределение
Север" АД е *********.
„Електроразпределение Север", със седалище и адрес на управление гр.
Варна, район „Владислав Варненчик". Варна Тауърс-Е, бул. „Владислав
Варненчик" № 258, е акционерно дружество с капитал в размер на 1 318 000
лв., разпределен в 1 318 000 безналични акции с номинал от 1 лв.
Предметът на дейност на дружеството е: Експлоатация и управление на
електроразпределителната мрежа на дружеството (ЕРМ). представляваща
съвкупност от електропроводни линии и електрически уредби със средно,
ниско и високо напрежение, чрез която дружеството извършва пренос и
разпределение на електрическата енергия на обособена територия, при
наличие и поддържане на валидна лицензия за разпределение на електрическа
енергия на определена територия; На територията, обхваната от ЕРМ
дружеството осигурява: разпределение и пренос на електрическа енергия чрез
ЕРМ, като дружеството сключва и изпълнява договори за пренос на
електрическа енергия и за ползването на ЕРМ, съгласно действащото
законодателство; Оперативно управление на ЕРМ; Поддържане на ЕРМ,
обектите и съоръженията в съответствие с техническите изисквания: Развитие
на ЕРМ в съответствие с перспективите за икономическо развитие и
прогнозите за изменение на потреблението на електрическа енергия в региона;
поддържане и развитие на спомагателни мрежи; надеждното функциониране
на ЕРМ и непрекъснатост на разпределението на електрическа енергия;
Присъединяването към ЕРМ на производители и потребители на електрическа
енергия; Предоставянето на други услуги (включително на системните
услуги), свързани с разпределението и преноса на електрическа енергия.
„Електроразпределение Север" АД осъществява секторна дейност, по
смисъла на чл. 123. т. 2 и чл. 125, ал. 1 от ЗОП и подлежи на проверка съгласно
чл. 238, ал. 4 от ЗОП, относно спазване на режима на обществените поръчки.
Дружеството притежава лицензия № Л-138-07/13.08.2004 г. за дейността
„разпределение на електрическа енергия" на обособена територия.
Дружеството е с двустепенна система на управление включваща:
Надзорен съвет, състоящ се от три до пет члена и Управителен съвет, състоящ
се от три до пет члена.
Съгласно чл. 57, ал. 2 от Устава на „Електроразпределение Север" АД,
гр. Варна, през проверявания период дружеството се представлява пред трети
лица заедно от всеки двама от тримата членове на Управителния съвет, който
към момента е в състав: А*** А*** К***, Х*** П*** Х*** и П*** В***. В
периода от 08.09.2021 г. до 10.01.2023 г. Управителният съвет е в състав: Р. Г.
Л., А*** А*** К*** и Х*** П*** Х***. От 09.09.2020 г. до 08.09.2021 г.
Управителният съвет е в състав: Р. Г. Л., А*** А*** К*** и Г*** К***.
При проверката за законосъобразност при провеждане на обществена
2
поръчка, регистрирана в ЦАИС ЕОП с УИН 00609-2021-0013 е установено
следното:
С доклади от 15.12.2020 г. и 05.01.2021 г. до Директор „Обслужване и
развитие на подстанции и възлови станции" В*** Х*** - отговорник
Подстанции ОПВС Запад, Русе предоставя информация за аварията по кабелна
линия „Русчук" 110 kV на 14.12.2020 година. Посочва се, че: „кабелна линия
„Русчук" осъществява връзка между подстанции „Русе Център" и „Левента" и
е част от пръстен високо напрежение 110 kV между подстанции „Русе", „Русе
Север", „Русе Център" и „Левента". Целостта на този пръстен осигурява
двустранно захранване на подстанциите, които са в централната част на града,
и гарантира надеждността на електрозахранването, като по този начин се
спазва изискването критерият n -1 да бъде удовлетворен за всички възли на
EEC. както е описан в Правила за управление на EEC. Кабелната линия е
изпълнена по стара технология и е с изчерпан експлоатационен живот.
Нашият и чуждият опит. с който разполагаме, доказва ремонта като
неефективен, скъп и ненадежден. С оглед на гореизложеното, моля да бъде
взето решение за аварийна подмяна на кабелната линия".
С писмо изх. № ДД 264/24.06.2021 г. членовете на Управителния съвет
А*** А*** К*** и Р. Г. Л. представят в АОП Мотиви за провеждане на
процедура за възлагане ремонта на кабелна линия „Русчук" 110 kV. С писмото
се твърди, че „са налице предпоставките, които обуславят да бъде проведена
на основание чл.138. ал.1 от ЗОП във връзка с чл. 79, ал. 1, т.4 от ЗОП
процедура на договаряне без предварителна покана за участие за избор на
изпълнител, с когото да бъде сключен договор за доставка на необходимият
кабел и кабелна арматура високо напрежение". Излагат се обстоятелствата,
посочени в горните доклади и се посочва, че „Необходимостта от неотложно
възлагане на настоящата поръчка е поради изключителни
обстоятелства(авария), които не се дължат на действия на Възложителя. По
смисъла на §2, т.17 от ДР на ЗОП настъпилата авария на кабелната линия
може да бъде квалифицирана като „изключително обстоятелство", защото е
предизвикана от непредвидими от Възложителя събития. При преодоляване на
последствията от аварията не могат да бъдат спазени сроковете, включително
съкратените, за открита или ограничена процедура, тъй като ще се наруши
нормалното изпълнение на нормативно установените дейности на
Възложителя".
С Решение № ДД-263 от дата 24.06.2021 г., позовавайки се на чл. 138, ал.
1, във връзка с чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП, членовете на Управителния съвет на
..Електроразпределение Север" АД А*** А*** К*** и Р. Г. Л. са открили
процедура за възлагане на обществена поръчка, чрез договаряне без
предварителна покана за участие с предмет: „Подмяна на кабелна линия
„Русчук" 110 kV в гр. Русе". Обществената поръчка е регистрирана в ЦАИС
ЕОП с УИН 00609-2021-0013.
Решението е регистрирано в електронния регистър на АОП под номер
D129373, публикувано на 24.06.2021 година. Съгласно решението
възложителят предвижда изпълнение на дейности с обща прогнозна стойност
300 000 лв. без ДДС. Със забележка в поканата възложителят посочва:
..Общата прогнозна стойност за изпълнение предмета на поръчката служи за
определяне на гаранцията за изпълнение на договора и не ангажира
ВЪЗЛОЖИТЕЛЯ с точното й спазване". Поръчката е обявена с код по CPV
45310000 „Строителни и монтажни работи на електрически инсталации".
Възложителят предвижда рехабилитацията на КЛ 110 kV „Русчук" в гр. Русе
по съществуващото трасе на линията от п/ст "Левента" до п/ст „Русе-Център".
включваща: демонтаж на съществуващата КЛ, включително източване на
3
изолационно масло; монтаж и полагане на нова трифазна кабелна линия;
полагане и монтаж на оптичен кабел: обратно засипване на изкопи и
възстановяване на нарушени настилки.
С решението възложителят е одобрил покана за участие в процедурата,
която е със съдържание, отговарящо на изискванията на чл. 64, ал. 2 от
ППЗОП. С решението и поканата са посочени лицата, които ще бъдат
поканени за участие в преговорите - „ЕМУ" АД, с. Разбойна. община
Търговище. „ВАК-02", гр. Самоков, „Вемат" ООД, гр. Велико Търново,
„Рудин" ООД, гр. Стара Загора, „Еврокабел монтаж и сервиз" ООД, гр. София.
ДЗЗД „Консорциум БГ-Елпромпроект", гр. Варна и „Елемон" ООД, гр. Варна.
Публикуваната в ЦАИС ЕОП документация по обществената поръчка
съдържа необходимата информация, съгласно чл. 31, ал. 1 от ЗОП, в т.ч.
образец на договор, техническо и ценово предложения, изисквания на
възложителя, техническо задание, инвестиционен проект и други.
Срокът за изпълнение на поръчката е определен на 12 месеца. С
поканата е предвидено, че новият кабел, който е предвиден за монтаж ще бъде
осигурен от възложителя. Предвидено е също така „максималните срокове за
изпълнение на реконструкцията на кабелната линия са до 60 дни за
изпълнение на СМР, които започват да текат от подписване на протокола за
откриване на строителната площадка - обр. 2 по Наредба № 3/31,07.ОЗг. на
МРРБ към ЗУТ".
Изискванията на възложителя към изпълнителя на обществената
поръчка са подробно описани в техническо задание, което е налично в ЦАИС
ЕОП.
Процедурата на договаряне без предварителна покана за участие е
предвидено да се проведе на два етапа: етап I: Подаване на първоначална
оферта за участие; етап 11: Провеждане на договаряне с участниците.
С поканата е прието: „Обществената поръчка се възлага въз основа на
икономически най - изгодната оферта. Икономически най-изгодната оферта се
определя въз основа на критерия най - ниска цена, формирана като сума от
произведенията на прогнозните количества и ед. цена за това количество". С
образеца на „Ценово предложение" възложителят е заложил предварителни
количества на дейностите, които подлежат на изпълнение.
Крайният срок за подаване на първоначални оферти е определен на
23:59 часа на 09.07.2021 година. С подаването на оферта се счита, че
участниците се съгласяват с всички условия на възложителя, в т.ч. с
определения от него срок на валидност на офертите (3 месеца, считано от
23:59 часа на 09.07.2021 г.) и с проекта на договор.
Отварянето на офертите е предвидено да стане на 13.07.2021 г. от 14:00
часа, чрез централизирана електронна платформа. Определено е, след
провеждането на жребии, договарянето с допуснатите участници да се
извърши на 26.07.2021 година.
С раздели V от Решението, при спазване изискването на чл. 79, ал. 6 от
ЗОП. възложителят е изложил мотивите за избор на процедурата. Предвид
обявената прогнозна стойност, на основание чл. 229, ал. 2, т. 1 от ЗОП, от
страна на Агенцията по обществени поръчки не е осъществен контрол по
процедурите на договаряне по реда на чл. 233, ал. 1 от ЗОП.
Съгласно чл. 21, ал. 7 от ЗОП ..При определяне прогнозната стойност на
обществена поръчка за строителство в нея се включва и стойността на всички
доставки и услуги, предоставени от възложителя на изпълнителя, при условие
че такива са необходими за изпълнението на строителството". Предвид
4
заложеното условие в поканата за осигуряване на кабела, подлежащ за
полагане, възложителят е провел обществена поръчка, регистрирана в ЦАИС
ЕОП с УИН 00609-2021-0002, в резултат на която е сключил Договор №
22/2021 от 26.06.2021 г. с Фрисарди" ЕООД, гр. София. Предмета на договора
е „Доставка на кабел NA2XS(FL)2Y Ix800mm2/RM50 и кабелна арматура за
него и Монтаж на кабелната арматура и супервизия при полагане на кабел
NA2XS(FL)2Y Ix800mm2/RM50" на стойност 700 000 лв. без включен ДДС
(840 000 лв. с ДДС). Договорения срок на доставка, след изрична поръчка за
доставка, е определен на 90 календарни дни.
Като секторен възложител по чл. 5, ал. 4, т. 2 от ЗОП, представляващите
„Електроразпределение Север" АД възлагат обществени поръчки по реда на
част Трета от ЗОП. Съгласно чл. 132 от ЗОП, при възлагане на обществени
поръчки, секторните възложители избират свободно открита и ограничена
процедура, договаряне с предварителна покана за участие и състезателен
диалог.
Минималният срок за получаване на оферти/заявления за участие в
съответната процедура е 30 дни от датата на изпращане за публикуване на
обявлението за обществена поръчка. При наличието на обстоятелства, които
изискват спешно възлагане на поръчка, поради което е невъзможно спазването
на срока 30 дни, възложителите могат да определят срок, който не може да
бъде по-кратък от 15 дни.
При прогнозни стойности на строителството от 270 000 лв. без ДДС до
10 000 000 лв. без ДДС секторните възложители прилагат процедурите по чл.
18, ал. 1, т. 12 или 13 от ЗОЩпублично състезание или пряко договаряне). При
прогнозна стойност на настоящата обществена поръчка от 300 000 без ДДС и
стойността на доставките по Договор № 22/2021 от 26.06.2021 г. от 700 000 без
ДДС, съгласно чл. 21, ал.7 от ЗОП стойността на строителството по „Подмяна
на кабелна линия „Русчук" 110 kV в гр. Русе" е в размер на 1 000 000 лв. без
ДДС.
При публично състезание срокът за получаване на оферти не може да
бъде по-кратък от 20 дни и започва да тече от изпращането на обявлението за
публикуване. При възникване на обстоятелства, които изискват спешно
възлагане на поръчка, поради което е невъзможно спазването на срока от 20
дни, възложителят може да определи срок за получаване на оферти не по-
кратък от 10 дни от изпращане на обявлението за обществена поръчка за
публикуване (чл. 178, ал.4от ЗОП).
За установяване основателността за избора на процедура за провеждане
на обществена поръчка с предмет: „Подмяна на кабелна линия „Русчук" 110
kV в гр. Русе" се анализираха всички действия на възложителя, свързани с
отстраняването на аварията по „кабелна линия „Русчук".
Видно е, че от момента на последното запознаване на ръководството на
„Електроразпределение Север" АД" с аварията - 05.01.2021 г. до момента на
издаване на Решение № ДД-263 от дата 24.06.2021 г. са изминали 169
календарни дни. Видно е, че това време е пределно достатъчно за осигуряване
на максимално предвидения срок за представяне на оферти, по реда на глава
седемнадесета, раздел I „Процедури, прилагани от секторни възложители" и
чл. 178 от ЗОП.
Същевременно с поръчка № **********/12.03.2021 г.
„Електроразпределение Север" АД възлага на „Елпроект ВТ" ЕООД, гр. Русе
проектирането на обект: „Подмяна на кабелна линия „Русчук" 110 kV в гр.
Русе". С поръчката е определен „Срок на доставка" - 12.05.2021 година.
Предаването на проектната документация е станало на 02.09.2021 г.. което е
5
удостоверено с двустранно подписан протокол.
За изпълнението на строежа е издадено Разрешение за строеж №
397/24.08.2021 г., като в същото е отразено, че влиза в сила на 15.09.2021
година.
Процедурата на договаряне без предварителна покана за участие е
извънреден вид, който е допустим само по изключение, при наличие на
изрично предвидени предпоставки по чл. 138 от ЗОП, включително и по чл.
79, ал. 1 от ЗОП. като с решението за откриване на процедурата, възложителят
е длъжен да мотивира приложимото основание. Възложителите могат да
прилагат процедура договаряне без предварителна покана за участие (без
предварително обявление) по т. 4 (на което основание е открита процедурата)
само когато е необходимо неотложно възлагане на поръчката поради
изключителни обстоятелства й не е възможно да бъдат спазени сроковете,
включително съкратените, като обстоятелствата, с които се обосновава
наличието на неотложност, не трябва да се дължат на възложителя.
С § 2, т. 17 от Допълнителните разпореди (ДР) на ЗОП е дадена легална
дефиниция на понятието „изключителни обстоятелства", а именно:
обстоятелства, предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като
природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които увреждат,
непосредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване
на опасност за живота или здравето на хората, за околната среда, за
обществения ред, за националната сигурност, за отбраната на страната или
могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на
нормативноустановени дейности на възложителя.
Видно от гореизложеното, разпоредбата на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП е
приложима само при наличие на следните кумулативни предпоставки:
/ съществуваща необходимост от неотложно възлагане на поръчката, като
нуждата от изпълнението да е породена от настъпване на изключителни
обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП; S за преодоляване на
последиците да не могат да бъдат спазени сроковете, включително
съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или
състезателна процедура с договаряне по ЗОП: S обстоятелствата, с които се
обосновава наличието на неотложност, да не се дължат на възложителя.
Предвид нормата на чл. 79, ал. 6 от ЗОП, в тежест на възложителя е да докаже
наличието на всяка от трите предпоставки, при които е допустимо
позоваването на изключението по чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП, при избор на
процедура договаряне без предварителна покана за участие.
В случая неотложното възлагане и изключителните обстоятелства,
посочени в Решение № ДД-263 от дата 24.06.2021 г. на възложителя за
откриването на процедурата са мотивирани със ..Необходимостта от
неотложно възлагане на настоящата поръчка е поради изключителни
обстоятелства(авария), които не се дължат на действия на Възложителя".
От така изложените от възложителя мотиви е видно, че в конкретния
случай, не са налице предпоставките на разпоредбата на чл. 79, ал. 1, т. 4 от
ЗОП, за да бъде открита процедура на договаряне без предварителна покана за
участие, предвид следните обстоятелства:
Неотложното възлагане е свързано с възникналата авария, регистрирана с
доклади от 15.12.2020 г. и 05.01.2021 г. на В*** Х***-отговорник
Подстанции ОПВС Запад, Русе. а възлагането на проектантските
дейности е станало с поръчка № **********/12.03.2021 година;
Срокът за подаване на първоначални оферти по проведената процедура
6
на договаряне без предварителна покана е определен на 15 календарни
дни (от 24.06.2021 г. до 09.07.2021 г.). а същевременно процедура
публично състезание срокът за получаване на оферти може да бъде
съкратен на 10 календарни дни.
Предвидените в ЗОП процедури (по реда на част Трета от ЗОП и
процедурите по чл. 18. ал. 1. т. 12 или 13 от ЗОП) допускат същите да
бъдат проведени в съкратени срокове;
Към датата на възлагане на проектирането - 12.03.2021 г. възложителят е
имал възможност да открие процедура с обект проектиране и изпълнение
на строителство (инженеринг) при „Подмяна на кабелна линия „Русчук"
HOkV гр. Русе".
Видно е, че условията, заложени в чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП, за
преодоляване на последиците да не могат да бъдат спазени сроковете и
обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, да не се
дължат на възложителя, не са изпълнени.
Изискването на ЗОП е неотложното възлагане на поръчката да е
породено от настъпването на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2,
т. 17 от ДР на ЗОП. В случая за времето от 05.01.2021 г. (датата на последно
констатиране на авария) до 24.06.2021 г. (датата, на която е открита
процедурата), обстоятелствата, обосновали неотложността от възлагане, не
водят до последващо възникване на опасност за живота или здравето на
хората, за околната среда, за обществения ред и не затруднят/нарушат
нормалното изпълнение на нормативно установени дейности на възложителя.
Предвид гореизложеното, за проведената обществена поръчка с
предмет: „Подмяна на кабелна линия „Русчук" 11 OkV гр. Русе", не са налице
предпоставките, регламентирани с разпоредбата на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП, за
да бъде открита процедура на договаряне без предварителна покана за
участие.
В резултат на проведената процедура, с Решение № D7983829 от
30.07.2021 г.. публикувано в ЦАИС ЕОП, е определен изпълнителя на
обществената поръчка - „Елемон" ООД. С Договор № 70/2021 от 07.09.2021 г.
на „Елемон" ООД, гр. Варна е възложено изпълнението на обществена
поръчка с предмет: подмяна на кабелна линия „Русчук" 110kV в гр. Русе и на
цена от 745 141.72 лв. без ДДС (894 170.06 лв. с ДДС).
С откриване възлагането на обществената поръчка, чрез договаряне без
предварителна покана за участие, е нарушена разпоредбата на чл. 138, ал.1 от
ЗОП, във връзка с чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП, във връзка с чл. 18, ал. 1, т. 9 от
ЗОП. Видно от гореизложеното, на 24.06.2021 г., Р. Г. Л., в качеството си на
член на УС на „Електроразпределение Север" АД и секторен възложител на
обществени поръчки по смисъла на чл.5, ал.4, т.2 от ЗОП, лично и заедно с
А*** А*** К***, също член на УС на „Електроразпределение Север" АД и
секторен възложител на обществени поръчки по смисъла на чл.5, ал.4, т.2 от
ЗОП, с Решение № ДД-263 от дата 24.06.2021 г. е открил процедура по чл. 18,
ал. 1, т. 9 за възлагане на обществена поръчка чрез договаряне без
предварителна покана за участие, с предмет: „Подмяна на кабелна линия
„Русчук" 110 kV в гр. Русе", без да са налице условията за провеждане на този
вид процедурата.
Изложената фактическа обстановка се установява от събраните по делото
писмени и гласни доказателства, а именно показанията на св.С., както и материалите
по АНП, вкл.АУАН и др.
7
Съдът кредитира показанията на свид. С. те са последователни и
непротиворечиви и се подкрепят от писмените доказателствата по делото.
Съдът, предвид становището на страните и императивно вмененото му
задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление
относно законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на
наложеното административно наказание, прави следните правни изводи:
Спазен е четиринадесетдневния срок по чл.59 ал.2 от ЗАНН, жалбата е
подадена в срока на обжалване от процесуално легитимно лице, срещу
административен акт, подлежащ на обжалване, пред компетентния районен
съд по местоизвършване на деянието, поради което същата е процесуално
допустима.
Акт за установяване на административно нарушение № 11-01-1066/
20.09.2023 г. е съставен от компетентен орган – С. С. С. – държавен финансов
инспектор в АДФИ – длъжностно лице на АДФИ съгласно чл.261 ал.1 от ЗОП.
Наказателното постановление също е било издадено от компетентен орган –
директора на АДФИ съгласно чл.261 ал.2 от ЗОП и Заповед № ЗМФ-674 от
05.08.2022 г. на министъра на финансите.
В настоящия казус е факт, и е било прието за безспорно установено от
актосъставителя и наказващия орган, че по отношение на санкционираното
дружество представителство се извършва съвместно от две лица, членове на
УС. С наказателното постановление на Р. Г. Л. е придадено качество на член
на УС на „Електроразпределение Север" АД и секторен възложител на
обществени поръчки по смисъла на чл.5, ал.4, т.2 от ЗОП, като е прието, че е
нарушил разпоредбата на чл. 138 ал.1 вр. чл.79 ал.1 т.4 вр. чл.18 ал.1 т.9 от
Закона за обществените поръчки. В настоящия казус, обаче, както вече беше
посочено по- горе, „Електроразпределение север" АД се представлява пред
трети лица от двама членове на управителния съвет заедно. Предвид горното,
въззивникът Л. не е представляващ „Електроразпределение Север" АД,
доколкото действията му сами по себе си не пораждат правни последици за
търговеца и не обвързват същия. Поради това и сам Л. не може да извърши
нарушение по ЗОП, доколкото същият няма качество на възложител, а е член
на колективен орган и представлява търговеца само заедно с друг член на
същия. По отношение на формата на извършителство, при положение, че
„Електроразпределение Север" АД, като възложител по смисъла на ЗОП се
представлява от две лица, членове на УС, то нарушението следва да е
8
извършено от тях в условията на съучастие. Съобразно чл.11 от ЗАНН по
въпросите относно формата на съучастие се прилагат разпоредбите на общата
част на НК, доколкото в ЗАНН не се предвижда друго. Така относно
съучастието следва да намери приложение раздел ІІІ от НК, като в
обстоятелствените части на АУАН и съставеното предупреждение е следвало
да бъде посочена формата на съучастие на всяко конкретно лице. Визираното,
че Л. „лично и заедно с А**** А*** К*** е открил процедурата по никакъв
начин не изпълва изискването на НК в тази насока, тъй като не изяснява
участието на всяко от лицата в изпълнителното деяние и съответно – не внася
яснота по въпросите за отговорността на всяко едно от тях.


Горното налага извода, че за да се обоснове административнонаказателната отоворност
С оглед на изложеното, съдът намери, че следва да отмени
наказателното постановление като необосновано и незаконосъобразно на това
основание, без да разглежда наведените възражения, касаещи необходимостта
от провеждане на процедура по договаряне без предварителна покана и тези ,
касаещи наличието на маловажен случай на нарушение. За пълнота следва да
се отбележи, че съдът не споделя доводите за изтекъл срок за съставяне на
АУАН, доколкото нарушителят става известен за наказващия орган едва след
приключване на извършената проверка и обективиране на резултатите от нея,
от която дата следва да се изчисляват преклузивните срокове по смисъла на
чл.34 от ЗАНН.
С решението си съдът не присъди възнаграждение на адвокат, тъй като,
видно от приложените доказателства, възнаграждението е било заплатено от
„Електроразпределение Север“ АД, а не от въззивникът Л., чийто
пълномощник е процесуалният представител по делото.
С оглед на изложеното и на основание чл.63 ал.2 от ЗАНН съдът

РЕШИ:
ОТМЕНЯ НП№ 11-01-1066/15.02.2024 г. на Директора на АДФИ- гр.
София, с което на Р. Г. Л. е наложено административно наказание „Глоба в
размер на 10 000 лв. на основание чл. 250 от ЗОП за извършено нарушение по
9
чл. 138, ал. 1, вр. чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
Решението подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред
Административен съд- Варна в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че
решението и мотивите са изготвени.
След влизане в сила на съдебното решение, административно-наказателната
преписка да се върне на наказващия орган по компетентност.

Съдия при Районен съд – Варна: _______________________

10