Решение по дело №249/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 октомври 2021 г. (в сила от 11 ноември 2021 г.)
Съдия: Димитринка Емилова Купринджийска
Дело: 20217200700249
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 април 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

39

 

гр. Русе, 15.10.2021 год.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Русенският административен съд, в публичното заседание на шестнадесети септември през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

Съдия: ДИМИТРИНКА КУПРИНДЖИЙСКА

 

при секретаря ЦЕВЕТЕЛИНА ДИМИТРОВА като разгледа докладваното от съдия КУПРИНДЖИЙСКА административно дело № 249 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020 г., и за преодоляване на последиците.

Образувано е по постъпила жалба от „МЕРИКАН 2000“ ООД с ЕИК *********, с адрес на управление и седалище – гр. Русе, ул.“Г.С.Раковски“ № 9, представлявано от управителя М.С.И., срещу Заповед №З-ЦУ-830/01.04.2021 г. на изпълнителния директор на НАП, с която е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по ОП "Иновации и конкурентоспособност 2014-2020" по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки", по заявление рег.№ BG16RFOP002-2.095-2313.

Изложени са съображения за незаконосъобразност на отказа, поради съществено нарушение на административнопроизводствените правила и противоречието му с материалноправните разпоредби. Не се претендират разноски.

Ответникът чрез процесуалния си представител изразява становище за неоснователност на жалбата. Не претендира разноски.

Съдът, като обсъди доводите на страните и прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

С Решение № 947 от 18.12.2020 г. на Министерски съвет на Р България, на основание  чл. 26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците, е дадено съгласие Министерството на икономиката, със средства по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" в размер 156 000 000 лв., да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициент - Националната агенция за приходите (НАП), като е определено, че НАП е администратор на помощта по мярка "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки". Посочено е, че целта на процедурата на директно предоставяне е да се осигурят средства за обезпечаване на плащанията към крайните ползватели по мярка "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки". С решението са одобрени критерии и ред, по които НАП предоставя на микро-, малки и средните предприятия помощта. Като допустими са определени кандидатите, които са юридически лица или еднолични търговци, регистрирани съгласно Търговския закон или Закона за кооперациите или юридически лица, регистрирани съгласно Закона за юридическите лица с нестопанска цел, не по-късно от 01.10.2020 г., отговарящи на изискванията за микро, малко или средно предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май 2003 г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия (ОВ L 124, 20.5.2003 г.) и които са преустановили или ограничили дейността си в резултат на Заповеди № РД-01-655/13.11.2020 г. и № РД-01-677/25.11.2020 г. на Министъра на здравеопазването. Предвидено е подборът на предприятията да се основава на принципа на финансиране, основано на нуждите – съответствие с основните предизвикателства пред бизнеса/икономиката, като за финансиране ще бъдат предложени заявленията, които съответстват на критериите, по реда на тяхното постъпване, до изчерпване на финансовия ресурс по схемата. Изпълнението на решението е възложено на Министъра на икономиката и на Изпълнителния директор на НАП.

На основание чл. 45, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, във връзка с постъпило проектно предложение ИСУН № BG16RFOP002-2. 094-0006 с наименование "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки чрез прилагане на схема за подпомагане от Национална агенция за приходите (НАП)" и одобрен от Ръководителя на Управляващия орган на ОПИК оценителен доклад, между Министерство на икономиката, в чиято структура е Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност", определена за Управляващ орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, и Национална агенция за приходите, е сключен Административен договор № 7/19.01.2021 г. за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, процедура чрез директно предоставяне BG16RFOP002-2. 094 "Подкрепа на оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки, чрез прилагане на схема за подпомагане от НАП" (л.18-22 от делото). Съгласно договора, Ръководителят на УО предоставя на бенефициента Национална агенция за приходите безвъзмездна финансова помощ в размер до 156 000 000 лева, която представлява 100 % от общите допустими разходи по проекта, за изпълнение на проект с наименование "Подкрепа на оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки чрез прилагане на схема за подпомагане от НАП" с рег. № BG16RFOP002-2. 094-0006, съгласно условията на договора и приложенията към него. Според договора безвъзмездната финансова помощ към крайните ползватели на помощта /МСП, които са преустановили или ограничили дейността си в резултат на заповеди на Министъра на здравеопазването за въвеждане на временни противоепидемични мерки/, се предоставя съобразно условията на "Временна рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашния епидемичен взрив от COVID-19" от 19.03.2020г.

В утвърдените Условия за кандидатстване и условия за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (публикувани на интернет страницата на НАП) са разписани и изискванията към кандидатите по процедурата, а с Критерии и методология за оценка на проектни предложения /Приложение № 2 към Условията за кандидатстване и условията за изпълнение/, са разписани критериите, по които се извършва проверка дали кандидатът, съотв. заявеното искане за подпомагане, отговарят на изискванията, предвидени в условията за подпомагане, както и източниците на информация за тази проверка.

„МЕРИКАН 2000“ ООД – гр. Русе е кандидатствало за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОП "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2. 095 "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки", с подадено на 30.12.2020 г. чрез Информационната система за управление и наблюдение на Структурните инструменти на ЕС в България (ИСУН 2020) Проектно предложение рег. № BG16RFOP002-2. 095-2313. С подаденото заявление е кандидатствано за безвъзмездно финансово подпомагане по процедура "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки", за преустановилия дейност обект – "Кафе - бар, гр. Русе, ул. „Петко Д.Петков“ № 1, КИД 56.30 "Дейност на питейни заведения". Видно от подадения Формуляр за кандидатстване в т. I "Данни за кандидата", в поле "Основна икономическа дейност на кандидата" е посочено "Организиране на хазартни игри" с код 92.00, а в поле "Допълнителна икономическа дейност на кандидата" е посочено "Ресторантьорство" с код 56. Съответно в полето "КИД, извършвана в обектите, преустановили/ограничили дейност, за която се иска предоставяне на БФП в размер на 20 % от реализирания в тях оборот", е посочен КИД 56.30 " Дейност на питейни заведения". Към заявлението са приложени изискуемите се декларации (л.8-16 от преписката).

С писмо от 05.03.2021 г., изпратено чрез ИСУН 2020, „МЕРИКАН 2000“ ООД е уведомен, че в хода на извършената служебна проверка на подаденото от кандидата за финансово подпомагане заявление, е установено несъответствие между данните, декларирани в заявлението и наличните в НАП данни по отношение на посочената допълнителна дейност (л. 18 от преписката). Посочено е, че съгласно данните от НСИ/Мониторстат кодът на осъществяваната от дружеството през 2019 г. допълнителна икономическа дейност не е сред посочените в т. 4 от раздел 11. 1 "Критерии за допустимост на кандидатите" от Условията и в изпълнение на подточка 2 от раздел 11. 2 "Критерии за недопустимост на кандидатите" заявлението следвало да бъде отхвърлено. На „МЕРИКАН 2000“ ООД е дадена възможност в 7-дневен срок да удостовери, че осъществяваната допълнителна икономическа дейност /по данни за 2019г./ е с допустим/недопустим код/сектор съгласно Условията.

В дадения срок, на 08.03.2021 г. кандидатът „МЕРИКАН 2000“ ООД е депозирал отговор, в който е заявил, че основната или допълнителна икономическа дейност на дружеството не може да се определи само от декларираните данни в статистиката, още повече, че проверката се прави от НАП, която би следвало да е запозната с тази дейност. В подкрепа на твърденията си, че дружеството стопанисва кафе – аперитив в гр.Русе, на ул.“Петко Д.Петков“ № 1, са представени писмени доказателства – справка за актуални трудови договори, регистрация на КА (вероятно става въпрос за приложеното свидетелство за регистрация на фискално устройство), удостоверение за категоризация, удостоверение за регистрация, уведомление за вписване – л.л.28-31 от преписката.

С оспорената в настоящото съдебно производство Заповед № З-ЦУ-830/01.04.2021 г., издадена от Изпълнителния директор на НАП на основание чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 18 от Закона за Националната агенция за приходите, чл. 26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020 г., и за преодоляване на последиците и Решение на Министерския съвет № 947 от 18.12.2020 г., е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОП "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2. 095 "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки", на „МЕРИКАН 2000“ ООД – гр. Русе, по Заявление рег. № BG16RFOP002-2. 095-2313. Основните мотиви на оспорения административен акт се свеждат до извода, че основната и допълнителната икономическа дейност на кандидата не е сред посочените в т. 4 от раздел 11. 1 "Критерии за допустимост на кандидатите" от Условията, което се установя съгласно данните от НСИ/Мониторстат.

Заповедта е изпратена на жалбоподателя на 01.04.2021 г. чрез системата ИСУН, отворена е на 05.04.2021 г. (л.3 от преписката), а жалбата е депозирана на 08.04.2021 г. (л. 3 от делото).

По така установената фактическа обстановка спор между страните няма.

След служебна проверка законосъобразността на заповедта на основанията по чл. 146 от АПК и по реда на чл. 168 от АПК, съдът стигна до следните правни изводи:

С оглед така установената фактическа обстановка по делото съдът намира жалбата за допустима, като подадена в срок, срещу акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред, от процесуално легитимен субект и пред компетентен да я разгледа съд.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Обжалваният административен акт е издаден от компетентен орган с оглед съвкупния анализ на разпоредбите на чл. 10, ал. 1, т. 18 от ЗНАП във вр. с т. 3 и т. 4 от Решение № 947/18.12.2020 г. на МС за даване на съгласие на Министерствотo на икономиката по линия на ОП "Иновации и конкурентоспособност" 2014 - 2020 г. да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициент Националната агенция за приходите за целите на изпълнение на мярка "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки" във вр. с чл. 26б от ЗМДВИП. Същият е в писмена законова форма и съдържа изложение на фактически и правни основания, обективиращи волята на административния орган ясно и безпротиворечиво, т. е. мотивирана е.

Обжалваната заповед обаче е постановена в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон, при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и в несъответствие с целта на закона.

Посоченото основание за отказ за предоставяне на БФП по ОП "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2. 095 "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки" на дружеството-жалбоподател е, че кандидатът не отговаря на критерии за допустимост по раздел 11. 1, т. 4, респ. налице е критерият за недопустимост по раздел 11. 2, т. 2 от Условията – допълнителната икономическа дейност на кандидата не е сред посочените като допустими такива в т. 11. 1 от Условията за кандидатстване. Този извод е направен от административния орган единствено на база извършена проверка в НСИ/Мониторстат, като видно от приложената по преписката справка дружеството – жалбоподател е декларирало основна икономически дейности с код по КИД 2008 – 4711 и допълнителни икономически дейности с код по КИД 2008 – 9200, 6820 и 4711 (л.41 от преписката). Административният орган въобще не е взел предвид допълнително представените от жалбоподателя писмени доказателства за дейността извършвана в търговски обект – кафе-аперитив в гр. Русе, преустановил/ограничил дейност, за която се иска подпомагане с БФП в размер на 20% от реализирания в него оборот. Единственото отбелязване в заповедта по повод на получения отговор от кандидата е, че в представения такъв на 15.03.2021 г. (очевидно е допусната техническа грешка в изписването на датата, тъй като от приложените от ответника документи по преписката е видно, че отговорът е постъпил на 08.03.2021 г. – л.5 – гръб от преписката) се потвърждавало, че упражняваната дейност в обект „кафе-аперитив“ не е посочена в подадения пред НСИ годишен отчет за дейността за 2019 г. Същевременно видно е от съдържанието на отговора, че жалбоподателят изрично е посочил, че основната или допълнителната икономическа дейност на дружеството не следва да се определя само от декларираните данни в НСИ, тъй като там нетните данни са квалифицирани, обобщени и сведени до три реда. В потвърждение на обстоятелството, че дружеството стопанисва кафе-аперитив, към отговора са приложени писмени доказателства. На тези писмени доказателства обаче административният орган не е извършил проверка или поне от мотивите на заповедта не е видно да е извършвана такава. Ако органът е преценил тези доказателства като неотносими или недостатъчни, за да обосноват извод за извършвана от кандидата допълнителна икономическа дейност с допустим код/сектор съгласно Условията, е следвало да мотивира тази си констатация, още повече, че тези писмени доказателства са представени от жалбоподателя именно в отговор на въпрос на органа в тази насока. При това фактическо положение, съдът счита, че оспореният акт е издаден при съществено процесуално нарушение, доколкото органът не е изпълнил задължението си по чл. 7 вр. чл. 35 от АПК да постанови акта си въз основа на действителните факти от значение за случая. Съгласно чл. 35 от АПК административният акт се издава след изясняване фактите и обстоятелствата от значение за случая и след като се обсъдят обясненията и възраженията на заинтересованите граждани и организации. Нормата на чл. 36 от АПК вменява в задължение на административния орган и служебно да събира доказателства. По силата на чл. 36, ал. 3 от АПК административният орган следва да провери и прецени всички събрани в хода на производството доказателства.

От друга страна съгласно разпоредбата на чл. 26б ал. 2 ЗМДВИП е регламентирано, че средствата по ал. 1 се предоставят на микро, малки и средни предприятия, отговарящи на критерии и по ред, определени от Министерския съвет по предложение на Министъра на икономиката. С Решение № 947 от 18.12.2020 г. на Министерски съвет на РБългария, на основание  чл. 26б от ЗМДВИП, е дадено съгласие Министерството на икономиката със средства по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" в размер 156 000 000 лв., да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициент - Националната агенция за приходите, като с решението са одобрени и критерии и ред, по които НАП предоставя на микро-, малки и средните предприятия помощта. Като допустими са определени кандидатите, които са юридически лица или еднолични търговци, регистрирани съгласно Търговския закон или Закона за кооперациите или юридически лица, регистрирани съгласно Закона за юридическите лица с нестопанска цел, не по-късно от 01.10.2020 г., които отговарят на изискванията за микро-, малко или средно предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май 2003 г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия (ОВ L 124, 20.5.2003 г.) и които са преустановили или ограничили дейността си в резултат на Заповеди №РД-01-655/13.11.2020 г. и № РД-01-677/25.11.2020 г. на Министъра на здравеопазването. Следователно определеният от компетентния орган – Министерски съвет на Р България, критерий за допустимост на кандидатите /по т. 4/, се свърза единствено с условието за преустановяване или ограничаване на дейността вследствие на въведените със заповеди на Министъра на здравеопазването противоепидемични мерки. По идентичен начин, в утвърдените от Ръководителя на УО на ОПИК Условия за кандидатстване с проектни предложения за предоставяне на БФП по ОПИК 2014-2020 по Процедура чрез директно предоставяне BG16RFOP002-2. 094 "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки, чрез прилагане на схема за подпомагане от Национална агенция по приходите (НАП)" /раздел 15/, е определено, че целевата група по процедурата чрез директно предоставяне на БФП са крайните ползватели, към които е насочена подкрепата, която ще бъде предоставяна от НАП чрез нарочна схема, обявена и администрирана от НАП, насочена към микро, малки и средни предприятия, които са преустановили или ограничили дейността си в резултат на заповеди на министъра на здравеопазването за въвеждане на временни противоепидемични мерки, а именно предприятия, в търговските обекти по отношение на които се заявява подкрепа, преустановили или ограничили дейността си в резултат на заповеди на Министъра на здравеопазването, свързани с въведени временни противоепидемични мерки на територията на страната. Следователно нито органът, който законът определя като материално компетентен да определи критериите, по които НАП ще предоставя БФП – Министерски съвет на Р България, нито УО на ОПИК при определянето на целевата група по процедурата крайни ползватели на помощта, обвързват условията за допустимост на кандидатите (крайни ползватели, към които е насочена подкрепата), с изискването за осъществяване на основна или допълнителна икономическа дейност от предприятията и в заявените за подпомагане обекти с определен код по КИД – 2008, съгласно данните от НСИ/Мониторстат за 2019 г. Доколкото НАП е единствено администратор на помощта по мярка "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки" /т. 4 на Решение № 947 от 18.12.2020 г. на МС/, очевидно НАП не е овластена да въвежда като критерии за допустимост на кандидатите допълнителни ограничителни условия и изисквания, непредвидени в ЗМДВИП и в Решение № 947 от 18.12.2020 г. на МС. Поради това се налага, извод, че разписанато в Условията за кандидатстване като критерий за допустимост изискване по т. 11.1.4, кандидатите не само да са преустановили или ограничили дейността си в резултат на заповеди на Министъра на здравеопазването в търговските обекти, по отношение на които се заявява подкрепа, но и кумулативно с това да развиват основна или допълнителна икономическа дейност (съгласно данни за 2019 г.) в един от посочените кодове/сектори съгласно КИД – 2008, като кодът на икономическата дейност, извършвана в обектите, преустановили/ограничили дейност, също трябва да попада в един от тези кодове/сектори съгласно КИД – 2008, представлява недопустимо въведено от администратора на БФП ограничително изискване, което не намира основание нито в закона, нито в Решение № 947 от 18.12.2020 г. на МС и в определените с решението критерии за допустимост на кандидатите, нито в условията на Процедура за директно предоставяне BG16RFOP002-2. 094 "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки, чрез прилагане на схема за подпомагане от Национална агенция по приходите (НАП)"

С оглед на гореизложеното съдът приема, че въз основа на регламентацията по чл. 26б ЗМДВИП и на определените от Министерски съвет на РБългария с Решение № 947 от 18.12.2020 г. критерии за допустимост на кандидатите за подпомагане – крайни ползватели по процедура "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки, чрез прилагане на схема за подпомагане от Национална агенция по приходите", релевантно за преценката за допустимостта на кандидатите е дали същите са преустановили или ограничили дейността си вследствие на въведените със заповеди на Министъра на здравеопазването временни противоепидемични мерки след 1 ноември 2020 г. Съответно оценката за административно съответствие и допустимост по този критерий, е недопустимо да се основава единствено на данните от НСИ/Мониторстат за определения код на основната и/или на допълнителната икономическа дейност на предприятието по КИД-2008 за 2019 г., нито на обстоятелството, дали ограничената/преустановената дейност в обекта, по отношение на който се заявява подкрепа и за която дейност се иска предоставяне на БФП, е била заявена като основна или допълнителна дейност в подадения в НСИ Годишен отчет за дейността за 2019 г. Действително подпомагането по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2. 095 "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки", се извършва чрез предоставяне на безвъзмездни средства в размер на процент от оборота без ДДС на засегнатите от заповедите на МЗ обекти/дейности за същия календарен период в рамките на периода от 1 март 2019 г. до 29 февруари 2020 г. Но това не означава, че критерият за допустимост на кандидатите следва да се обвърже единствено с определен код на основна или на допълнителна икономическа дейност на предприятието по КИД-2008 въз основа на данните от НСИ/Мониторстат за 2019 г. Администраторът на помощта – Национална агенция за приходите, разполага с достатъчно механизми за проверка и източници на информация за определянето на оборота от засегнатите със заповедите на МЗ обекти/дейности за периода от 1 март 2019 г. до 29 февруари 2020 г., който период е релевантен за определяне размера на предоставяната БФП.

По отношение на „МЕРИКАН 2000“ ООД по преписката са налични достатъчно писмени доказателства, които могат да обосноват извод, че в търговския обект – „кафе – аперитив“ в гр.Русе на ул.“Петко Д.Петков“ № 1 е извършвана икономическа дейност именно с кода, посочен във формуляра за кандидатстване – 56.30 „Дейност на питейни заведения“. Ако административният орган е счел същите за недостатъчни, той е следвало да извърши служебни проверки/справки, вкл. чрез поддържаните от НАП и НСИ информационни системи, на подадените отчети за приходите и разходите, счетоводен баланс, справка относно актуалните трудови договори на лицата, заето в този търговски обект и други, за установяване действителния код на засегнатата икономическа дейност, осъществявана от търговеца в конкретния търговски обект. Неизпълнението на това задължение релевира допуснато съществено нарушение на процесуалните изисквания по чл. 35 и чл. 36 от АПК – отменително основание по чл. 146, т. 3 от АПК.

Оспорената заповед е постановена и в несъответствие с целта на закона – оказване на адекватна подкрепа на засегнатите икономически субекти, чрез осигуряване на оборотен капитал за регистрирани в Р България микро, малки и средни предприятия, засегнати от въведените със заповеди на МЗ временни противоепидемични мерки и преустановили/ограничили дейността си след 1 ноември 2020 г., за преодоляване на икономическите последствия и за справяне с последиците от пандемията COVID-19, в съответствие със специфичната цел 2. 3. "Смекчаване на последиците от епидемичния взрив от COVID-19 върху българските МСП" на Инвестиционен приоритет 2. 2. на Приоритетна ос 2 на ОПИК. Доколкото заявителят „МЕРИКАН 2000“ ООД  – гр. Русе без съмнение попада в определената от УО на ОПИК по Процедура чрез директно предоставяне BG16RFOP002-2. 094 "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки, чрез прилагане на схема за подпомагане от Национална агенция по приходите (НАП)", целева група крайни ползватели, към които е насочена подкрепата - микро, малки и средни предприятия, които са преустановили или ограничили дейността си в резултат на заповеди на министъра на здравеопазването за въвеждане на временни противоепидемични мерки и съответно е изпълнил определените с Решение № 947 от 18.12.2020 г. на МС критерии за допустимост на кандидатите за подпомагане, отказът за предоставяне на БФП на дружеството, основан на приети като неизпълнени недопустимо въведени от администратора на помощта – НАП допълнителни ограничителни критерии, се явява и несъответен на законово предвидената цел на помощта по мярката "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки".

С оглед на гореизложеното съдът намира, че оспорената Заповед № З-ЦУ-830/01.04.2021 г. на Изпълнителния директор на НАП, като издадена в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон, при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и в несъответствие с целта на закона, следва да бъде отменена, като незаконосъобразна. На основание чл. 173, ал. 2 от АПК, преписката следва да бъде изпратена на компетентния административен орган, за ново разглеждане и произнасяне по подаденото от „МЕРИКАН 2000“ ООД  Заявление рег. № BG16RFOP002-2.095-2313, при спазване на задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона.

Тъй като страните изрично са заявили, че не претендират разноски, съдът не дължи произнасяне в тази насока.

С оглед на изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ по жалба на „МЕРИКАН 2000“ ООД с ЕИК *********, с адрес на управление и седалище – гр. Русе, ул.“Г.С.Раковски“ № 9, представлявано от управителя М.С.И., Заповед №З-ЦУ-830/01.04.2021 г., издадена от Изпълнителния директор на Националната агенция за приходите, с която е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2. 095 "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки" по заявление рег.№ BG16RFOP002-2.095-2313., като незаконосъобразна.

ИЗПРАЩА преписката на Изпълнителния директор на Националната агенция за приходите, за ново разглеждане и произнасяне по подаденото от „МЕРИКАН 2000“ ООД с ЕИК *********, заявление рег.№ BG16RFOP002-2.095-2313 от 30.12.2020 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2. 095 "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки".

Решението подлежи на обжалване в 14 – дневен срок от получаването му пред Върховния административен съд на Република България.

 

 

СЪДИЯ: