Решение по дело №99/2020 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 ноември 2020 г. (в сила от 27 ноември 2020 г.)
Съдия: Светла Петкова Робева
Дело: 20207190700099
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 октомври 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е  

90

гр. Разград, 27.11.2020 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито съдебно заседание на седемнадесети ноември две хиляди и двадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА

ЧЛЕНОВЕ: ИВА КОВАЛАКОВА - СТОЕВА

МАРИН МАРИНОВ

 

с участието на секретаря Пламена Михайлова и прокурора ЕМИЛ ЕНЧЕВ, като разгледа докладваното от съдия Робева КАНД № 99 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, пр. 2 ЗАНН във вр. с чл. 208 и сл. АПК.

Постъпила е касационна жалба от директора на Дирекция „Инспекция по труда“ – Разград против Решение № 315 от 08.09.2020 г., постановено по АНД № 917/2019 г. по описа на Районен съд – Разград, с което е отменено издаденото от него наказателно постановление № 17-000638 от 18.10.2019 г. С отмененото наказателно постановление на основание чл. 416, ал. 5 във вр. с чл. 413, ал. 2 КТ на ЕТ „Х.- Ю. С.“ е наложена имуществена санкция в размер на 1500 лв. за нарушение на чл. 11, ал. 1 от Наредба № 7 от 23.09.1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване. В жалбата се излагат съображения за неправилност на решението, поради което се иска да бъде отменено, като бъде потвърдено наказателното постановление. Алтернативно се предлага нарушението да бъде преквалифицирано като маловажно и да се наложи съответната минимална санкция.

Ответникът счита жалбата за неоснователна и моли решението да бъде оставено в сила.

Разградската окръжна прокуратура дава заключение, че решението е законосъобразно.

Разградският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства, констатира следното:

Касационната жалба е допустима. Подадена е от надлежна страна съгласно чл. 210, ал. 1 АПК, в срока по чл. 211, ал. 1 АПК и срещу съдебно решение, подлежащо на касационен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Установените факти от районния съд са следните: На ЕТ „Х.- Ю. С.“ е бил съставен АУАН № 17-000638 от 17.09.2019 г. за това, че на 11.09.2020 г. около 16:30 ч. в обект  „Автомивка и кафе“, находящ се в гр. Разград, бул. „Априлско въстание“ № 66А, работодателят не е предприел ефективни мерки за осуетяване достъпа на външни лица на територията на контролирания обект, тъй като е допуснал в района на работната зона на площадката за вътрешно почистване лицето Н. И. Х. от с. С., общ. Р. да борави с разположеното по работни места в обекта работно оборудване, електрическа прахосмукачка и др. – нарушение на чл. 11, ал. 1 от Наредба № 7 за минималните изисквания за ЗБУТ на работните места и при използване на работното оборудване.

Фактическите обстоятелства по акта са били изцяло възприети от наказващия орган, който с обжалваното пред районния съд наказателно постановление на основание чл. 416, ал. 5 КТ във вр. с чл. 413, ал. 2 КТ е наложил на ЕТ„Х.- Ю. С.“ имуществена санкция в размер на 1500 лв. за нарушение на чл. 11, ал. 1 от Наредба № 7 от 23.09.1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване /Наредба № 7 от 23.09.1999 г./.

С оспореното по касационен ред решение въззивният съд е счел, че отговорността на търговеца е била ангажирана за нарушение, чийто състав не е осъществен от обективна страна. Приел е, че търговецът в качеството на работодател е изпълнил задължението по чл. 11, ал. 1 от Наредба № 7 от 23.09.1999 г. да огради или предприеме други мерки за ограничаване достъпа на външни лица на територията на  стопанисваната от него автомивка и кафе, поради което наказателното постановление е незаконосъобразно.

Решението е валидно и допустимо, но неправилно.

Наредба № 7 от 23.09.1999 г. определя минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд, които по смисъла на § 1, т. 9 от ДР на Закона за здравословни и безопасни условия на труд са най-малките допустими изисквания за опазване на здравето на работещите и осигуряването на тяхната безопасност при работа. В чл. 11, ал. 1 от Наредба № 7 от 23.09.1999 г. е въведено изискване към работодателите да ограждат територията на предприятието и/или да предприемат други мерки за ограничаване достъпа на външни лица. Това означава не само да се постави ограда, а да се извършат действия, чрез които да се отнеме възможността на външни лица да посещават работната територия и да ползват работното оборудване. Неконтролираният достъп на лица, които не са инструктирани за безопасна работа винаги създава рискове както за живота и здравето на работещите в предприятието, така и за самите външни лица.

В разглеждания случай е безспорно, че ответникът ЕТ „Х.- Ю. С.“ има качеството на работодател по смисъла на § 1, т. 8 от ДР на Наредба № 7 от 23.09.1999 г. във вр. с § 1, т. 2 от ДР на ЗЗБУТ. Безспорно е и че е допуснал в работната зона на предприятието Н. И. Х., който не е в трудово или гражданско правоотношение с търговеца, следователно е външно лице. Обстоятелството, че бил „кандидат-работник“ не му дава правно основание да се намира в автомивката и да почиства автомобил, използвайки прахосмукачка, водоструйка, химически препарати. Предоставянето на достъп на външно лице до работната територия и до работното оборудване е форма на неизпълнение на задължението за ограничаване достъпа на външни лица по чл. 11, ал. 1 от Наредба № 7 от 23.09.1999 г., поради което изводът на въззивния съд за несъставомерност на деянието е направен в противоречие с материалния закон и обосновава касационното основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 НПК.

Съгласно чл. 414в, ал. 1 КТ за нарушение, което е отстранено веднага след установяването му по реда, предвиден в този кодекс, и от което не са произтекли вредни последици за работници и служители, работодателят се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 100 до 300 лв. Горните предпоставки са доказани по делото – достъпът на лицето Н. Х. незабавно е бил преустановен и от нарушението не са настъпили вредни последици. Поради това и в съответствие с Тълкувателно решение № 3 от 10.05.2011 г. на ВАС по по тълк. д. № 7/2010 г., ОСК, касационна инстанция има правомощието да преквалифицира нарушението като маловажно по смисъла на чл. 415в КТ и да наложи имуществена санкция в намален размер. За съответен на тежестта и характера на извършеното нарушение съдът намира размера от 150 лв.

Предвид горното и на основание чл. 63, ал. 1, пр. посл. ЗАНН във вр. с чл. 221, ал. 2 АПК Разградският административен съд

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ Решение № 315 от 08.09.2020 г., постановено по АНД № 917/2019 г. по описа на Районен съд – Разград, и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ИЗМЕНЯ наказателно постановление № 17-000638 от 18.10.2019 г., издадено от директора на Дирекция „Инспекция по труда“ – Разград, с което на основание чл. 413, ал. 2 КТ на ЕТ „Х.- Ю. С.“ е наложена имуществена санкция в размер на 1500 лв. за нарушение на чл. 11, ал. 1 от Наредба № 7 от 23.09.1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване, като на основание чл. 414в, ал. 1 КТ НАЛАГА на ЕТ „Х.- Ю. С.“ имуществена санкция в размер на 150 лв.

Решението е окончателно.

 

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/       

                                                                     ЧЛЕНОВЕ:1./п/                                                                                      

                                                                                       2./п/