Р Е Ш Е Н И Е
№
В
името на народа
гр.
Кърджали, 16.06.2020 г.
Административен съд – Кърджали,
в публично съдебно заседание на осемнадесети
май две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА
При секретаря Павлина Петрова
Като разгледа докладваното от съдия Божкова
Административно дело № 67/
2020г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и
следващите от АПК.
Образувано е по жалба на Ф.С.Р. от ***,
подадена чрез пълномощник, срещу Решение №09/06/1/0/00013/2/01/03/01 от
11.12.2019 г. на директора на Областна дирекция „Земеделие“ – Кърджали към ДФ
„Земеделие“ в частта, с която е прихваната сума от *** лв. от оторизираната
сума в общ размер на *** лв. Посочва се, че решението, в оспорената част, е
незаконосъобразно поради съществено нарушение на административнпопроизводствените
правила, противоречие с относимите материалноправни норми и несъответствие с целта на закона.
В жалбата се твърди, че извършените парични
прихващания и приспадания в размер на *** лева от изплатената финансова помощ
по административен договор № *** /*** г., сключен с ДФ "Земеделие” по подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски
стопани" от ПРСР 2014-2020 г. са необосновани, неточни и неясни. Посочва
се, че поетите ангажименти от страна на жалбоподателя, засягащи посочения
договор, обуславят получаването на сумата в размер на *** лв., представляваща
първо плащане по договора, като същата сума е с фиксиран размер. В посоченото
решение не се уточняват санкциите за бъдещи периоди по схеми и мерки за
Директни плащания, за кои точно схеми и мерки се отнасят и каква е точната сума
удържана за всяка една от тях. Поради изложените основания за
незаконосъобразност се прави искане да
се отмени решението в оспорената част, с която е прихваната сума от *** лв. В
съдебно заседание жалбата се поддържа от пълномощник и се претендират деловодни
разноски.
Ответникът – Директор на ДФ „Земеделие“ –
Кърджали, оспорва жалбата като неоснователна. Излага съображения, че санкцията
е наложена за бъдещ период на основание чл. 19 от Регламент № 640/2014 г., като
същата е прихваната в съответствие на чл. 28 от Регламент № 908/2014 г., а
именно, без да се засягат други правоприлагащи
действия, предвидени в националното законодателство, държавите членки прихващат
неизплатените задължения на бенефициера, установени в
съответствие с националното законодателство, от бъдещите плащания към бенефициера от разплащателна агенция, отговаряща за
възстановяването на дълга. Претендира присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
Настоящият състав на АС – Кърджали приема, че
жалбата е допустима, като подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, срещу
административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за
законосъобразност и от лице, правната сфера на което се засяга по
неблагоприятен начин от оспореното решение.
При извършена проверка на събраните по делото
доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:
Между ДФ „Земеделие“,
представляван от изпълнителния директор и Ф.С.Р. е сключен Административен
договор, ***/ *** г. за предоставяне на безвъзмедна
финансова помощ по програмата за развитие на селските райони за периода
2014-2020 г., по процедура чрез подбор на проектни предложения по подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“
от мярка 6. „Развитие на стопанства и предприятия“, BG06RDNP001-6.001. Като
приоритет на ПРСР е посочен приоритет 2: „Подобряване на жизнеспособността на
стопанствата и конкурентоспособността на всички видове земеделие във всички
региони; насърчаване на новаторски селскостопански технологии и устойчиво
управление на горите“, Приоритетна област: 2Б „Улесняване на навлизането на
земеделски стопани с подходяща квалификация в селскостопанския сектор, и
по-специално приемствеността между поколенията“. Срокът на изпълнение на
договора е от 23.10.2019 г. до 23.10.2024 г., 60 месеца. Съгласно чл.2, ал.2,
т.1 от този договор одобрената финансова помощ по ал.1 се предоставя на два
етапа – първо плащане в размер на левовата равностойност на *** евро, а именно ***
лв., което се извършва в срок до два месеца от датата на сключване на договора.
В ал.5 на чл.2 от Административния договор е предвидено, че Фондът изплаща
помощта до максималния размер по ал.1 при условие, че бенефициентът е изпълнил
точно одобрения бизнес план съгласно условията и сроковете на настоящия договор
и Условията за изпълнение и при спазване на критериите за допустимост и подбор,
съгласно Условията за кандидатстване.
С Решение №*** от ***
г. на директора на Областна дирекция „Земеделие“ – Кърджали към ДФ „Земеделие“,
за изплащане на финансова помощ, на основание чл.20а, ал.2 от ЗПЗП и раздел 2,
т.1 от Условията за изпълнение на одобрени проекти по процедура BG06RDNP001-6.001
по подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски
стопани“ от мярка 6. „Развитие на стопанства и предприятия“ от ПРСР за периода
2014 -2020 г. е одобрено изплащането на финансова помощ по административен
договор ***/ *** г. съгласно заявка за плащане № *** в размер на *** лева. В
решението е изписано следното: Заявена сума: *** лв.; Оторизирана сума: ***
лв.; Изплатена сума: *** лв; Прихващания и
приспадания: *** лв., като е пояснено, че е извършено прихващане в размер на ***
лв., санкции за бъдещи периоди (СБП) по схеми и мерки на Дирекция Директни
плащания (ДДП).
При така установената
фактическа обстановка АС – Кърджали приема, че жалбата срещу решението в
частта, с която се прихваща сума от *** лв. от общо оторизирана сума в размер
на *** лв., е основателна.
Решението на
директора на ДФ „Земеделие“ – Кърджали е издадено от компетентен
административен орган предвид т.11 от Заповед#2/
03-РД/ 2700/ 16.10.2019 г. на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“.
Съобразно чл.20а от
ЗПЗП изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ е изпълнителен
директор и на разплащателната агенция. В съответствие с предвидената от ал.4
възможност той е делегирал своите права във връзка с издаването на
уведомителните писма по схемите и мерките за директни плащания на заместник-
изпълнителния директор. Ето защо съдът
приема, че административният акт е
постановен от лице, което има материална компетентност.
Искането на
жалбоподателя за подпомагане е уважено изцяло, тъй като административният орган
е приел, че той отговаря на всички условия на ЗПЗП. Спорът между страните е
единствено относно законосъобразността
на извършеното прихващане на сумата от *** лева, от оторизираната (одобрена)
сума в размер на *** лв.
В оспореното решение
не се съдържат фактически основания за това прихващане. Такива липсват и в предхождащата и съпътстваща неговото
издаване документация. Позоваването в решението на раздел 2, т.1 от Условията
за изпълнение на одобрени проекти по процедура BG06RDNP001-6.001 по подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“
от мярка 6. „Развитие на стопанства и предприятия“ от ПРСР за периода 2014
-2020 г., видно от приетите като доказателство Условия, е относимо
към преценката за отпускане на заявеното подпомагане.
В българското
законодателство институтът на прихващането е уреден в чл. 103 - чл. 105 от ЗЗД.
Чрез прихващането се извършва взаимно погасяване на две насрещни задължения до
размера на по-малкото от тях. Предпоставките за компенсация са следните:
наличие на две насрещни, еднородни, изискуеми и ликвидни - установени по размер
и основание задължения.
Ето защо
административният орган е следвало да изложи мотиви какви са фактическите и
правни основания за прихващането, с какви задължения на кандидата и в какъв
размер е извършено то, въз основа на какви административни актове. След като
такива мотиви въобще липсват, то съдът е изправен пред невъзможността да
провери дали извършеното прихващане е законосъобразно.
Недопустимо е мотивите
на административния акт да бъдат излагани от органа едва в хода на съдебното
производство, каквото становище се съдържа в пледоарията на пълномощника на
ответника. Едва в съдебно заседание от 18.05.2020 г. пълномощникът на ответника
поясни, че санкцията е наложена за бъдещ период на основание чл. 19 от
Регламент № 640/2014 г., като същата е прихваната в съответствие на чл. 28 от
Регламент № 908/2014 г., а именно, без да се засягат други правоприлагащи
действия, предвидени в националното законодателство, държавите членки прихващат
неизплатените задължения на бенефициера, установени в
съответствие с националното законодателство, от бъдещите плащания към бенефициера от разплащателна агенция, отговаряща за
възстановяването на дълга.
Непосочването на
фактически и правни основания за издаването на акта от страна на
административния орган е порок във формата на акта, който препятства както
възможността за упражняване на контрол върху същия, така и възможността за
организиране на адекватна защита срещу него и съставлява самостоятелно отменително основание по чл. 146, т. 2 АПК. В съответствие
с чл. 59, ал. 1 от АПК актът на административния орган следва да е мотивиран,
като следва да съдържа фактически и правни основания за издаването - чл. 59,
ал. 2, т. 4 АПК, за да може адресатът на акта да се защити срещу него и да се
осъществи ефективен съдебен контрол относно наличието на предпоставките за
извършеното в случая прихващане и последвалия отказ от финансиране.
Поради това решението
следва да бъде отменено в частта му, с която е извършено прихващане на сумата от
*** лева.
Предвид изхода на
спора е основателно искането на жалбоподателя за присъждане на деловодни
разноски. Доказани са такива в размер на 560 лв., представляващи 10 лв. –
внесена държавна такса и 550 лв. – реално изплатено възнаграждение за един
адвокат съгласно ДПЗС от 07.02.2020 г.
Водим
от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предл.3-то
от АПК, Съдът:
Р Е Ш И:
Отменя Решение №09/06/1/0/00013/2/01/03/01 от
11.12.2019 г. на директора на Областна дирекция „Земеделие“ – Кърджали към ДФ
„Земеделие“ в частта, с която е прихваната сума от 4 209.50 лв. от
оторизираната сума в общ размер на 24447.50 лв.
Осъжда Държавен фонд „Земеделие“ да заплати на Ф.С.Р. с ЕГН ********** и адрес: ***,
деловодни разноски в размер на 560 лв. ( петстотин и шестдесет лева).
Решението може да се
обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му
на страните.
Съдия: