Определение по дело №79/2020 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 септември 2020 г. (в сила от 11 септември 2020 г.)
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20207210700079
Тип на делото: Касационно частно административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 август 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

   О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

670

гр. Силистра,  11 септември 2020 година

 

СИЛИСТРЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в закрито заседание на

11 септември през две хиляди и двадесета година в състав:

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Павлина Георгиева

                                                                          ЧЛЕНОВЕ:  Валери Раданов

                                                                                        Елена Чернева

като разгледа докладваното от съдия Чернева ЧКАНД № 79 по описа на съда за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид следното :

 

Делото е образувано по частна касационна жалба на И.Й.И. с ЕГН – ********** против разпореждане № 99 / 07. 08. 2020 г., постановено по АНД № 181 / 2020 г. на Районен съд – Тутракан, с което на основание чл. 84 от ЗАНН във вр. с чл. 323, ал. 1, т. 3 от НПК е върната въззивната жалба на касатора против фиш серия Х, № 0058318 от 04. 08. 2020 г., издаден от младши полицейски инспектор при РУ на МВР Тутракан, и е прекратено производството по делото.

С касационната жалба се навеждат доводи за неправилност на постановеното разпореждане, като се иска и обявяване на нищожността на оспорения фиш.

Частната жалба е подадена от надлежна страна срещу подлежащ на обжалване съдебен акт, в законоустановения 7 - дневен срок, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество частната жалба е частично основателна по следните съображения:

Районният съд е бил сезиран с жалба против фиш серия Х, № 0058318 от 04. 08. 2020 г., издаден от младши полицейски инспектор при РУ на МВР Тутракан, с който на основание чл. 185 от ЗДвП на касатора е наложена "глоба" в размер на 20 лева за извършено нарушение по чл. 70, ал. 3 от ЗДвП – за движение с МПС без включени светлини през деня.

 За да постанови оспореното разпореждане въззивният съд е приел, че нито чл. 59 и следващите от ЗАНН, нито чл.186 и чл.189 от ЗДвП  предвиждат процесуална възможност за обжалване на наложена с фиш глоба. Коментирал е, че възможност за оспорване е предвидена само за издадените наказателни постановления в административнонаказателното производство и издадените електронни фишове. Въз основа на това е приел, че подадената въззивна жалба е недопустима и на основание чл. 84 от ЗАНН във вр. с чл. 323, ал. 1, т. 3 от НПК я е върнал на подателя и е прекратил административнонаказателното производство.

Районният съд правилно е преценил, че съдебното оспорване на фиша е недопустимо.  Този акт е от категорията на правораздавателните актове, за които законодателят е предвидил различен процесуален ред за издаването, оспорването и изпълнението им. Чл. 186, ал. 1 от ЗДвП предвижда, че за административни нарушения, които са установени в момента на извършването им и за които не е предвидено наказание лишаване от право да управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, на мястото на нарушението може да бъде наложена с фиш глоба или в минималния размер, или в размера, посочен в административнонаказателната разпоредба за съответното нарушение. Ал 2 на посочената разпоредба урежда няколко хипотези, при които по преценка на нарушителя може да се предизвика провеждане на цялостно административнонаказателно производство чрез съставяне на АУАН и издаване на наказателно постановление. Това са случаите, когато нарушителят оспорва извършеното от него нарушение или размера на наложената му глоба или откаже да подпише фиша. В настоящия случай е налице първата от посочените хипотези – оспорване на извършеното нарушение, поради което съгласно предписаното в чл. 186, ал. 2 от ЗДвП подадената жалба би следвало да бъде препратена до РУ на МВР- гр. Тутракан по компетентност за извършване на преценка във връзка със съставянето  или несъставянето на АУАН, респ. във връзка с издаването на наказателно постановление. В случай на издаването на НП именно то би подлежало на обжалване по съдебен ред, а самият фиш, предвид оспорването му от нарушителя, не би могъл да изиграе самостоятелно ролята на санкционен акт. В този смисъл същият не подлежи на съдебно оспорване, поради което правилно районният съд е прекратил производството по делото.

Преценката на въззивния съд обаче относно връщането на въззивната жалба на подателя ѝ на основание чл. 84 от ЗАНН във вр. с чл. 323, ал. 1, т. 3 от НПК е неправилна. Както се коментира по-горе, подадената жалба  има характер на възражение по смисъла на чл. 186, ал. 2 ЗДвП, което би следвало да сложи началото на цялостно административнонаказателно производство. Тъй като съдът не би могъл да го разгледа, в съответствие с чл. 42, ал. 3 от НПК е следвало да прекрати наказателното производство, след което да изпрати делото на съответния орган – в случая на РУ на МВР- гр. Тутракан по компетентност. Ето защо оспореното разпореждане подлежи на отмяна в частта, в която жалбата е върната на подателя ѝ, вместо което следва да се постанови изпращането на делото като преписка за разглеждане по компетентност на посочения орган.

Във връзка с изложеното съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

ОТМЕНЯ разпореждане № 99 / 07. 08. 2020 г., постановено по АНД № 181 / 2020 г. на Районен съд – Тутракан, в частта, в която на основание чл. 84 от ЗАНН във вр. с чл. 323, ал. 1, т. 3 от НПК е върната на И.Й.И. с ЕГН – ********** подадената от него въззивна жалба против фиш серия Х, № 0058318 от 04. 08. 2020 г., издаден от младши полицейски инспектор при РУ на МВР Тутракан.

ОСТАВЯ В СИЛА разпореждане № 99 / 07. 08. 2020 г., постановено по АНД № 181 / 2020 г. на Районен съд – Тутракан, в частта, в която е прекратено производството по делото.

ИЗПРАЩА  делото на РУ на МВР- гр. Тутракан по компетентност за преценка във връзка със съставянето  или несъставянето на АУАН, респ. във връзка с издаването на наказателно постановление.

 

Определението не подлежи на обжалване.

 

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: 

                  

                                                   ЧЛЕНОВЕ:  1. 

                     

                                                                        2.