РЕШЕНИЕ
№ 1765
гр. Пловдив, 14.10.2020 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД -
ПЛОВДИВ, ХХVI състав в открито
заседание на шестнадесети септември през две хиляди и двадесета година в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА
ЧЛЕНОВЕ: ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА
ПЕТЪР КАСАБОВ
при секретаря СТАНКА
ЖУРНАЛОВА и участието на прокурора АНЕЛИЯ ТРИФОНОВА, като
разгледа докладваното от съдията ПЕТЪР КАСАБОВ к.н.а.х дело
1704 по описа на съда за 2020 год., за да се произнесе
взе предвид следното:
І. За характера на
производството, жалбите и становищата на страните:
1.Производството е по реда
на Глава Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. второ от Закона за административните нарушения и
наказания /ЗАНН/.
2. Образувано е по касационна жалба, предявена от “Титан Груп – 7“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление:
гр. Карлово, ул. „Плиска“ № 5, представлявано от управителя П.Р.Т.,
чрез процесуалния представител адвокат Г. Г., срещу решение
№ 72 от 08.06.2020 г., постановено по а.н.д № 590 по описа за 2020 г., на
Районен съд – Карлово, II – ри наказателен състав, с което е потвърдено наказателно постановление № 448772-F483871/16.07.2019 г. на началник отдел „Оперативни
дейности“ – Пловдив при Централно управление на
Националната агенция по приходите, с което на “Титан Груп
– 7“ ЕООД, на основание чл. 185, ал. 2 вр. ал. 1 от ЗДДС са наложена седем броя имуществени санкции всяка в размер на 500 лв. за
седем нарушения на чл. 39 ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ във вр.
чл. 118 ал. 4 т. 1 от ЗДДС
Касаторът счита, че обжалваното
решение е неправилно и незаконосъобразно. Твърди се, че районният съд не е
съобразил наличието на изменение в нормата на чл. 39 от Наредба № Н-18 от
13.12.2006г. на МФ, настъпило след извършване на нарушенията, въвеждащо по –
благоприятен правен режим за нарушителя. Поддържа се, че генерирането на дневния
финансов отчет вече е автоматизирано, поради което отпада задължението за
търговеца да нулира и записва във фискалната памет и в КЛЕН пълен дневен
финансов отчет. Претендира се отмяна на обжалваното съдебно решение и потвърждаване
на издаденото наказателно постановление.
Иска се присъждане на съдебни разноските за двете инстанции.
3. Ответникът по
касационната жалба –
Централно управление на Националната агенция по приходите, чрез
процесуалния си представител –
юрисконсулт М.К., поддържа становище за неоснователност на жалбата. Сочи се, че
въведените нормативни промени не водят до по – благоприятно третиране на нарушителя
като задължено лице по чл. 3 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г., тъй като за
автоматичното генериране на дневния финансов отчет се изисква корекция във
софтуера на фискалното му устройство, за което не били ангажирани
доказателства. Моли се оспорения съдебен акт да бъде оставен в сила. Претендира
се присъждане на възнаграждение за юрисконсултска защита и се възразява срещу
размера на разноските на другата страна.
4. Участвалият по делото прокурор,
представител на Окръжна прокуратура - гр. Пловдив дава заключение, че
обжалваното решение бъде отменено, предвид наличието на по – благоприятен
закон.
ІІ. За допустимостта:
5. Касационната жалба
е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието
на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.
ІІІ. За фактите:
6. Районният съд е
бил сезиран с жалба предявена от “Титан Груп – 7“ ЕООД срещу НП № 448772-F483871/16.07.2019
г. на началник отдел „Оперативни дейности“ – Пловдив при Централно управление
на Националната агенция по приходите. Наказателното постановление е издадено
въз основа на АУАН № F483871/25.04.2019 г., съставен от С.Т.С.– старши
инспектор по приходите при ЦУ на НАП. Обективираните в акта констатации се
свеждат до следното:
На 13.04.2019г. от 19.30ч. до 21.00ч. била извършена проверка от служители приходната
администрация в обект – кафе - аперитив, находящ се в гр. Карлово ул. „Генерал Карцов“ № 54Д, стопанисвано от “Титан Груп – 7“ ЕООД.
Същата била извършена с цел установяване спазването на данъчното
законодателство. Обектът бил с капацитет 70 бр. места за сядане на открито и 70
бр. места на закрито. Предлагали се за продажба безалкохолни и алкохолни
напитки, бира, топли напитки. В обекта
имало монтираното фискално устройство: DATECS FP 550-050DV с ИН на ФУ
DT673797 и ИН на ФП 02673797. При проверката било установено, че не е отпечатан
пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет от
въведеното в обекта и функциониращо фискално устройство (ФУ) модел: DATECS FP
550-050DV с ИН на ФУ DT673797 и ИН на ФП 02673797, за всеки ден, през който в
устройството са регистрирани продажби. При отпечатване на съкратен отчет от
фискална памет и КЛЕН /отчет контролна лента/ от фискалното устройство се
установило, че: за 04.01.2019 г., има издадени фискални бонове, но не е
отпечатан дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет в края
на работния ден, като такъв отчет с нулиране от ФУ бил отпечатан на 05.01.2019
г. под № блок фискална памет 0328/05.01.2019 г., 00:28 часа на стойност 582.10
лева; за 15.02.2019 г. има издадени
фискални бонове, но не е отпечатан дневен финансов отчет с нулиране и запис във
фискалната памет в края на работния ден, като такъв отчет с нулиране от ФУ бил
отпечатан на 16.02.2019 г. под № блок фискална памет 0373/16.02.2019 г., 23:06
часа на стойност 2233.74 лева; за 09.03.2019 г., има издадени фискални бонове,
но не е отпечатан дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет
в края на работния ден, като такъв отчет с нулиране от ФУ бил отпечатан на
10.03.2019 г. под № блок фискална памет 0395/10.03.2019 г., 22:22 часа на
стойност 2394.04 лева; за 28.03.2019 г., 29.03.2019 и 30.03.2019 г. има
издадени фискални бонове, но не е отпечатан дневен финансов отчет с нулиране и
запис във фискалната памет в края на всеки работен ден, като такъв отчет с
нулиране от ФУ бил отпечатан на 31.03.2019 г. под № блок фискална памет
0417/31.03.2019 г.. 22:35 часа на стойност 4162.72 лв.; за 07.04.2019 г., има
издадени фискални бонове, но не е отпечатан дневен финансов отчет с нулиране и
запис във фискалната памет в края на работния ден, като такъв отчет с нулиране
от ФУ бил отпечатан на 08.04.2019 г. под № блок фискална памет 0425/08.04.2019
г., 23:53 часа на стойност 1163.50 лв.
Описаната в АУАН
фактическа обстановка е възприета изцяло от административнонаказващия орган,
който на осн. чл. 185, ал. 2 във вр ал. 1 от ЗДДС е
наложил на нарушителя седем броя имуществени санкции всяка в размер на 500 лв..
7. В хода на съдебното производство пред
районния съд е разпитан актосъставителят, който потвърждава изложеното в акта.
8. При така установената фактическа обстановка районният съд е приел, че
нарушението е установено безспорно като от обективна, така и от субективна
страна без да са допуснати съществени процесуални нарушения, които да налагат
отмяна на издаденото наказателно постановление. Не е споделил тезата на
оспорващия за наличие на по – благоприятен правен режим. Не е намерил и
основания за намаляване размера на наложените наказания, нито за
квалифицирането на нарушенията като „маловажен случай“.
ІV. За правото:
9. Между страните не се
формира спор относно факта на извършените нарушения и качеството на нарушителя
като лице по чл. 3 от Наредба № H-18/2006 г., което към датата на
установяването им е било задължено да отпечатва пълен дневен финансов отчет с
нулиране и запис във фискалната памет за всеки ден, през който в устройството
са регистрирани продажби/сторно операции. Административнонаказателното производство е проведено от
компетентни орган. Нарушенията са установени от обективна и субективна страна
без да са допуснати съществени процесуални нарушения.
След изменението на
чл.39, ал.1 от Наредба № H-18/2006 г., ред. ДВ, бр. 52/2019 г., в сила от
02.07.2019 г./ отпада задължението за лицата по чл.3, които използват ФУ и
ИАСУТД, да отпечатват дневен финансов отчет. С това изменение на чл.39, ал.1 от
Наредбата са приети преходни и заключителни разпоредби към Наредбата за
изменение и допълнение на Наредба №Н-18/2006 г., в сила от 02.07.2019 г. В §21,
ал.2 (ред. ДВ бр. 68 от 2020 г., в сила от 31.07.2020 г.) от ПЗР се сочи, че до
привеждане на въведените в експлоатация ФУ в съответствие с изискванията на чл.
39, ал. 1, но не по-късно от 30 септември 2020 г., лицето по чл. 3 е задължено
да отпечатва дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в
КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които в устройството са регистрирани
продажби/сторно или служебно въведени операции. Изискванията
на чл.39, ал.1 от Наредба № H-18/2006 г. (ДВ бр. 8 от 2020 г.), съгласно
последното изменение, са всяко фискално устройство, включително вградено в
автомат на самообслужване, както и ИАСУТД да генерира автоматично пълен дневен
финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН в 23:59:59 часа за всеки календарен ден (от 0:00 до 24:00 часа),
през който в устройството са регистрирани продажби/сторно
или служебно въведени операции, в
случаи когато не е генериран или
отпечатан дневен финансов отчет за деня преди 23:59:59
часа; или когато е генериран или отпечатан дневен финансов отчет за деня преди
23:59:59 часа и след генерирането му/отпечатването му
в устройството са регистрирани продажби/сторно или
служебно въведени операции.
За обезпечаване на новопредвидената функционалност в § 21, ал. 1 ПЗР към
Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 г., е въведено
изискване в срок до 30 октомври 2019 г. производителите/вносителите на ФУ да
представят за функционално изпитване ФУ с коригирана версия на фърмуера, осигуряваща изпълнение на изискването за
генериране на дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в
КЛЕН за всеки ден /за всеки 24 часа/, през който в устройството са регистрирани
продажби/сторно или служебно въведени операции, в
случай че през последните 24 часа такъв отчет не е отпечатан от лицето по чл.
3.
Тази правна
регламентация обоснована извода, че отпадането на задължението за отпечатване
на дневен финансов отчет е поставено под условие, а именно до привеждане на
фискалното устройство в съответствие с норма на чл. 39, ал. 1, но не по-късно
от 30 септември 2020 г. Към приключване на устните състезания пред касационната
инстанция, крайният срок - 30 септември 2020 г., не е изтекъл. Съгласно
разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от ЗАНН, за всяко административно нарушение се
прилага нормативният акт, който е бил в сила по време на извършването му. От
това правило е въведено изключение в чл. 3, ал. 2 от ЗАНН в случаите, когато до
влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни
разпоредби, се прилага онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя.
Производството понастоящем е висящо и наказателното постановление не е влязло в
сила. С оглед промяната в чл. 39, ал. 1 от Наредбата за изменение и допълнение
на Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. задължението на жалбоподателя като лице по
чл. 3, ползващо фискално устройство, да отпечатва дневни отчети ще отпадне, ако
фискалното му устройство притежава съответната функция за автоматично генериране
на отчета. По делото са ангажирани писмени доказателства, че понастоящем
фискалното устройство на нарушителя отговоря на поставеното изискване. Въпреки
това съдът намира, че в случая не са налице предпоставките за прилагане на чл.
3, ал. 2 от ЗАНН. Когато бъдат изменени административнонаказателните
норми, се прилага по-благоприятната разпоредба, но това правило не се отнася до
случаите на изменение на правилата, които запълват бланкетната
административнонаказателна норма и уреждат съответните обществени отношения (арг. от Постановление № 1 от 17.01.83 г. по н. д. 8/82 г.
на Пл. на ВС). В случая санкцията по чл. 185, ал. 2 вр.
ал. 1 от ЗДДС не е отпаднала. Същата се налага на лице, което извърши или
допусне извършването на нарушение по чл. 118 или на нормативен акт по неговото
прилагане. Не е отпаднало и задължението за наличието на ДФО, а е променен
способът за неговото изпълнение – автоматично генериране от ФУ, вместо ежедневно отпечатване с
нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН. Правилото на § 21, ал. 2 от ПЗР
към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 г. (ДВ, бр.
52/2019 г.) определя условия и срок, при който задължените по чл. 3, ал. 1 от
Наредбата лица могат да се освободят от задължението да отпечатват ДФО. В
случая ангажираните от нарушителя доказателства за поставена нова версия на
софтуера на фискалното му устройства дава основание за отпадане на задължението
да отпечатва ДФО в бъдеще, но не
изключва отговорността му за предходно извършените нарушения.
Като е достигнал до
същия решаващ извод, макар и с други мотиви, районният съд е постановил
валиден, допустим и правилен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила.
10. Предвид изхода на делото на
ответника следва да се присъдят разноски за юрисконсултска
защита. По реда на чл. 63, ал. 3 от ЗАНН във вр. чл.
78, ал. 8 от Гражданския процесуален кодекс, чл. 37 от Закона за правната помощ
и чл. 27е от Наредба за заплащането на правната помощ /обн.,
ДВ, бр.5 от 17.01.06г./, настоящият състав определя юрисконсултско възнаграждение
в размер на 80 лева.
Ето защо, Административен съд -
Пловдив, ХХVI състав,
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ в сила решение № 72 от 08.06.2020 г., постановено по а.н.д № 590 по описа
за 2020 г., на Районен съд – Карлово, II – ри наказателен състав.
ОСЪЖДА “Титан Груп – 7“ ЕООД,
ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Карлово, ул. „Плиска“ №
5, да заплати на Централно управление на Националната агенция по приходите
сумата от 80 (осемдесет) лева, представляваща съдебни разноски
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
:
ЧЛЕНОВЕ
: 1.
2.