Решение по дело №667/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 1053
Дата: 30 декември 2020 г.
Съдия: Мариана Димитрова Шотева
Дело: 20207150700667
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 юни 2020 г.

Съдържание на акта

                                      Р Е Ш Е Н И Е

                                                          № 1053/30.12.2020г.

                                                   Гр. Пазарджик

                                     В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

              АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, X състав, в открито съдебно заседание на втори декември две хиляди и двадесета година в състав:                                    

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Мариана Шотева

                                                                  ЧЛЕНОВЕ:         1. Георги Видев

                                                                                    2. Красимир Лесенски

 

при секретар Антоанета Метанова

и с участието на прокурор Станка Димитрова,

като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ   КАНД  № 667 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

      Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. второ от Закона за административните нарушения и наказания.

      Образувано е по касационна жалба на "Росгруп 1" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Велинград, ул. "Кисловодск" № 50, чрез процесуалния представител адв. В.П., против Решение № 52 от 13.03.2020 г., постановено по а.н.дело № 43 по описа на Районен съд Велинград за 2020 г., с което е потвърдено Наказателно постановление № 442138- F 471848 от 12.06.2019 г.  на началник на отдел „ Оперативни дейности“ – Пловдив в ЦУ на НАП, съответно с което за нарушение по чл. 25, ал. 7 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, във връзка с чл. 118, 4, т. 1 от ЗДДС и на основание чл. 185, ал. 2, във връзка с, ал. 1 от ЗДДС, на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 500, 00лв.

     С касационната жалба се иска да бъде отменено решението на районния съд и да се постанови ново решение, с което да се отмени изцяло НП, като незаконосъобразно и съответно да се отмени осъждането на „Ростгруп 1“ ЕООД относно заплащане на юристконсултско възнаграждение, тъй като и в тази част се твърди, че решението е неправилно и незаконосъобразно. Моли се, в случай че касационната жалба се уважи, да се присъдят сторените по делото разноски.

     Ответната Териториална дирекция Пловдив на Национална агенция за приходите, чрез процесуалния представител юрк. Т. в депозирано писмено становище поддържа, че обжалваното решение на районният съд е правилно и законосъобразно и моли то да бъде оставено в сила.

     Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура Пазарджик дава заключение, че жалбата е основателна. Счита, че би могло да се приложи нормата на чл.28 от ЗАНН.

     Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.

    Разгледана по същество се явява ОСНОВАТЕЛНА.

     При извършена проверка на 10.02.2019 г., относно спазване на данъчното и осигурителното законодателство, в 14,00 часа на  обект  – ски гардероб , стопанисван от „Росгруп 1 „ЕООД, служители на ТД НАП Пловдив-  Райна Ташкова Нушева   – инспектор по приходите към ЦУ на НАП  и Георги Николаев Стоянов      инспектор по приходите към ЦУ на НАП,     констатирали,че в обекта има ФУ  модел Датекс DP-05KL с ИН на ФУ DT 575214  и ИН на ФП 02575214; представени са свидетелство за регистрация на ФУ;паспорт на ФУ.За посочените констатации е съставен Протокол за извършена проверка,който е приложен към административно-наказателната преписка,като в него освен това е посочено,че часът на започване на проверката е 14:00 часа,а часът на ФУ е 21.00 часа т.е има  разлика 7 астрономически часа.Към Протокола за проверка е приложен   Пълен отчет на фискална памет и  фискален бон,от който е видно че са  отпечатани на 10.02.2019 година в 21:04 часа ,съотв. 21.01  часа.

 

      На 13.02.2019г. Райна Нушева    – инспектор по приходите към ЦУ на НАП, в присъствие на свидетеля  Георги Стоянов      инспектор по приходите към ЦУ на НАП ,  е съставила Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/  срещу„РОСГРУП 1”ЕООД, ЕИК *********,със седалище и адрес на управление гр.Велинград,ул.”Кисловодск”№ 50, за това,че дружеството в качеството си на лице  по чл. 3 от Наредба Н-18/ 13.12.2006 година за регистриране и отчитане на продажбите в търговски обекти чрез фискални устройства не е спазило изискванията на чл. 25,ал.7 от Наредбата, като е допуснало отклонение от показанията на часовника на ФУ в съответствие с астрономическото време, по голямо от 2 часа. В АУАН е посочено, че нарушението е констатирано при извършена проверка на  10.02.2019 година в 14:00 часа в обект  ски гардероб, находящ  се в с.Юндола,общ.Велинград, стопанисван от „РОСГРУП 1”ЕООД; конкретизирано е ФУ, като при извеждане на отчет”х” за 10.02.2019 година действителния час е 14.00 часа,а е отпечатан посочения отчет с час 21:00 часа, т.е часовникът на ФУ е със 7 часа напред и че е нарушена разпоредбата на чл. 25,ал.7  от Наредба Н-18 на МФ за регистриране и отчитане на продажбите в търговските обекти чрез ФУ във вр. с чл. 118,ал.4,т.2 от ЗДДС. АУАН е подписан от актосъставителя, свидетел по акта и за нарушител -  управителя на ЕООД, като същият  не е вписал възражение.  В АУАН е отразено, че нарушението било извършено за първи път.

        На 12.06.2019  година Началник на  отдел „Оперативни дейности”- Пловдив  в ЦУ НА НАП е издал обжалваното наказателно постановление №442138-F471848 от 12.06.2019 година  ,в което сочи че след като се е запознал с описания АУАН  е установил,че „РОСГРУП 1”ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Велинград, ул.”Кисловодск” № 50, е нарушило  чл. 25, ал.7 от Наредба № Н-18/13.12.2006 на МФ за регистриране и отчитане на продажби  в търговските обекти чрез фискални устройства , във вр. с чл. 118,ал.4,т.2 от ЗДДС,поради което на основание чл. 185,ал.2 във вр. с чл. 185,ал.1 от ЗДДС  е наложил имуществена санкция в размер на 500 лева, като е отбелязано изрично,че  нарушението не е довело до неотразяване на приходи и е за първи път,както и че  не са налице предпоставки за прилагане на чл. 28 от ЗАНН.  Нарушението е описано в наказателното постановление по идентичен начин с описанието му в АУАН.

         Посочените в АУАН и в обжалваното постановление фактически обстоятелства се потвърждават от показанията на актосъставителката Нушева, дадени във хода на  съдебното заседание пред РС Велинград, които той е  кредитирал  като обективни и безпристрастни, дадени от позицията на незаинтересовано от изхода на спора лице. Същата е установила, че на 10.02.2019   година  е извършена  проверка  в ски гардероб, обект на задълженото лице, като при контролна покупка е констатирано, че фискалното устройство в обекта показва 21 часа, въпреки че проверката е извършена в 14 часа,  т.е. че е със 7 часа разлика напред. Други нарушения не са установени. На проверката е присъствал управителят на фирмата.

     За да потвърди наказателното постановление, районния съд е приел, че от данните по делото, несъмнено е установен факта, че часовника календар на въведеното в експлоатация и ползвано в търговския обект на дружеството фискално устройство е показвал часово време в отклонение с повече от 2 часа от астрономическото такова.

     Установи се по един безспорен начин, че   жалбоподателят  е нарушил нормативен акт по прилагане на чл. 118 от ЗДДС и конкретно чл. 25,ал.7 от  НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006 г. /сега ал. 8/ ,като не е осигурил поддържането на показанията на часовника календар  на ФУ в обект ски-гардероб, находящ се в с.Юндола, общ.Велинград, в съответствие с астрономическото време и е допуснал отклонение по-голямо от 2 часа: часовника календар на ФУ показва 21:00 часа, а календарното време е 14:00 часа. Този извод следва от събраните по делото писмени доказателства и свидетелските показания. Актосъставителката  Нушева   е категорична, че  при извършената  проверка на 10.02.2019 година в посочения обект, е установено  посоченото несъответствие. Показанията й са последователни, и не се оспорват от жалбоподателя, като освен това те установяват обстоятелства, които е възприела по време на изпълнение на служебните си задължения. Следователно е доказано по един несъмнен и безспорен начин,че дружеството - жалбоподател, като лице по чл. 3 от НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин (Загл. изм. – ДВ, бр. 80 от 2018 г.), е допуснало нарушение на  чл. 25, ал.7 от тази наредба, издадена на основание чл. 118, ал.4, т.2 от ЗДДС, и основателно  е санкциониран на основание чл. 185,ал.2 от ЗДДС. Касае се за нарушение на нормативен акт,издаден по прилагане на чл. 118 от ЗДДС,поради което административнонаказващият орган правилно е квалифицирал деянието,като нарушение по посочената административно-наказателна разпоредба на ЗДДС. Нещо повече,тъй като  извършеното нарушение не води до неотразяване на приходи,правилно е наложена имуществена санкция  в размер,предвиден в ал.1 на чл. 185 от ЗДДС,така както е предвидено в изр. второ на ал.2 на чл. 185 от ЗДДС и изрично е отразено в наказателното постановление.

     Първостепенният съд правилно е счел за неоснователни възраженията  на жалбоподателя, че наказателното постановление е  неправилно и незаконосъобразно.  Правилно административнонаказващия орган е приел,че  жалбоподателят е осъществил състава на  административно нарушение на чл. 185, ал.2 от ЗДДС, тъй като в качеството си на задължено лице не изпълнил задължението си,регламентирано в  чл. 25,ал.7 от  НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин(Загл. изм. – ДВ, бр. 80 от 2018 г.), а именно да осигури поддържането на показанията на часовника календар  на ФУ, находящо се в обекта – посочен по-горе,в съответствие с астрономическото време и е допуснал отклонение по-голямо от 2 часа . Относно обстоятелството дали фактически е осъществено деянието,за което е санкционирано ЕООД, съдът е изложил съображенията си по-горе. Обстоятелството, че след проверката се е наложило да се извърши ремонт на ФУ и че впоследствие същото е бракувано,не води до противоположния извод.

     Първоинстанционния съд е намерил, че релевантните по отношение осъществяване на административно наказателната отговорност факти са несъмнено установени, съотнесени са спрямо точната материално правна норма и съответно е приложена правилната административно наказателна разпоредба.

     Обсъдени подробно са и предпоставките относно приложение на правилото на чл. 28 от ЗАНН. Настоящият съдебен състав обаче счита, че неправилно не е приложена разпоредбата на чл.28 от ЗАНН. В действителност обстоятелството,че  извършеното нарушение не води до неотразяване на приходи не води до притовоположния извод,тъй като това нарушение е формално . Фактът, че нарушението не е довело до неотразяване на приходи е намерил своето основание посредством приложението на санкционната норма на чл. 185, ал. 2, изр. 2 от ЗДДС във вр. с ал. 1 на с. чл. 185 от ЗДДС. Законодателят е отчел характера и спецификата на тези  нарушения, които не водят до неотразяване на приходи, с включването на разпоредбата на изречение второ на чл. 185, ал. 2 на ЗДДС, с което е определил и степента на обществена опасност на нарушение от такъв вид, като е предвидил занижени размери на санкциите. За да е маловажен един случай същият следва да се отграничава от обикновените случаи на нарушения от същия вид, каквото процесното нарушение е. Установено е по един безспорен начин, че в предходните дни часовникът на фискалното устройство е отразявал правилно часа на извършените покупки, освен това се установява, че без лицето да има специални знания и умения не може да манипулира часа на фискалното устройство. Такава манипулация не е установена. Фискалното устройство е дадено веднага на ремонт и повредата е била незабавно отстранена.

       Не правилно е заключението на районният съд, че деянието не може да бъде квалифицирано като маловажен случай на административно нарушение по смисъла на чл. 28, ал. 1, б „а“ ЗАНН.

        С оглед на гореизложеното Решението на Районен съд гр. Велинград ще следва да бъде отменено.

         По изложените съображения и на основание чл. 221, ал. 2, пр. 1 от АПК, Административен съд – Пазарджик

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ  Решение № 52 от 13.03.2020 г., постановено по а.н.дело № 43 по описа на Районен съд Велинград за 2020 г.

КАТО ВМЕСТО НЕГО

ПОСТАНОВЯВА : ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 442138- F 471848 от 12.06.2019 г.  на началник на отдел „ Оперативни дейности“ – Пловдив в ЦУ на НАП, съответно с което за нарушение по чл. 25, ал. 7 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, във връзка с чл. 118, 4, т. 1 от ЗДДС и на основание чл. 185, ал. 2, във връзка с, ал. 1 от ЗДДС, на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 500, 00лв.

 

Решението е окончателно.

        

ПРЕДСЕДАТЕЛ :/П/

        

ЧЛЕНОВЕ :       

1./П/

 

2./П/