№ 14789
гр. София, 17.10.2022 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 157 СЪСТАВ, в публично заседание на
седемнадесети октомври през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:ЗОРНИЦА ИВ. ТОДОРОВА
при участието на секретаря МАРИАНА ИВ. СОКОЛОВА
Сложи за разглеждане докладваното от ЗОРНИЦА ИВ. ТОДОРОВА
Гражданско дело № 20211110145886 по описа за 2021 година.
На именното повикване в 13:30 часа се явиха:
ИЩEЦЪТ ....... - редовно уведомен от предходно съдебно заседания,
представлява от адв. ........... с представено пълномощно в днешното съдебно
заседание.
ИЩЕЦЪТ ........ – редовно уведомен от предходно съдебно заседания
се явява адв. ........... с пълномощно по делото.
ОТВЕТНИКЪТ Я. К. Т. - редовно призован, се явява лично и се
представлява от адв. Б. и адв. .......... редовно упълномощени.
АДВ. ...........: Да се даде ход на делото.
АДВ. Б.: Да се даде ход на делото.
АДВ. ..........: Да се даде ход на делото.
СЪДЪТ НАМИРА, че не са налице процесуални пречки за даване ход
на делото, затова
ОПРЕДЕЛИ:
1
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО
ДОКЛАДВА постъпила от ищците молба от 15.06.2022 г., с която
представят договор от 15.10.2020 г. сключен между ........ и .........
СЪДЪТ предостави препис от молбата на ответната страна.
ДОКЛАДВА се становището на ответника от 22.06.2022 г., с което
изразява становище по отношение на представен по делото договор от 25.08.2021
г. между .......... и ........, с която счита, че договорът следва да се представи в
цялост, във връзка с изложени вече съображения. Счита, че договорът е сключен
на 25.08.2021.г. след решение на Управителния съвет на .......... от 17.08.2021 г.
Счита, че доколкото свидетелят по делото ....... е бил потвърдил в съдебно
заседание, че снимачният процес е стартирал преди приемането на бюджета и в
Надзорната дирекция „Екран“ при .......... не са знаели за това, счита че е
възможно .......... да е провело среща във връзка с процесния казус с ........ и да е
покрил изработеното от доверителката му до момента на прекратяване
отношенията с продуцентите, като непредвиден разход. Счита, че е невъзможно
........ да се обогати неоснователно, в случай че ответницата бъде осъдена да
заплати суми в полза на изпълнителния продуцент. Изразява становище по
отношение на представено писмо от ........, като счита, че е неотносимо по делото.
Същото становище изразява и по отношение на представените копия от
електронна кореспонденция от ищците.
СЪДЪТ предостави възможност на ищцовата страна да се запознае с
молбата.
АДВ. ...........: На първо място в изложеното твърдението, че разполагат
с публични данни, че бюджетът бил над един милион лева оспорвам това
твърдение, тъй като е приложена молба с приложена статия от някаква медия.
Аз съм оспорила това доказателство. Считам, че това не е публично и
достъпно и тази статия не е годно доказателство да се счита, че бюджетът е
над един милион лева. Договорът е представен в цялост. Относно
твърдението, че е възможно .......... да е платило като непредвиден разход
сумите на ........ и в следствие на това да се обогати неоснователно, моля да се
има предвид, че в настоящия процес иищците .......... и ........ са запознати с
2
исковата молба и в случай че бяха платени тези пари като непредвиден
разход нямаше да бъде образувано такова дело. Считам, че е неотносимото и
писмото от ......... То по недвусмислен начин показва, че е имало проблеми в
началото на снимачния процес, които след това са били отстранени и това е
представено от трето неучастващо лице по делото, което няма отношение по
настоящия спор.
АДВ. Б.: По отношение на изказаното становище на процесуалния
представител на .......... и ........, моля да допълня следното: Ноторност има по
отношение на бюджета на сериала, тъй като въпросните данни бяха
представени включително и на страницата на телевизията, от една страна. От
друга страна в случай, че не приемете това като доказателство по делото към
доказателствения материал, моля на основание чл. 190 ГПК да задължите
.......... да представи информация и протокол от управителния съвет, където се
обосновава и приема бюджета на самия сериал. Касае именно една сериозна
сума за създаване на този сериал и неоснователно възражение от страна на
продукцията спрямо ответницата Я. Т. и желанията й да се спазят уговорките
предварително по отношение на локации, костюми и т.н. По отношение на
останалите доказателства представени в предходното съдебно заседание
считаме, че в молбата сме посочили ясно своите възражения по отношение на
тяхната ирелевантност и най-вече по отношение на това, че не е направено
искане за СТЕ, за да се установи дали тези имейли, включително и писма и
разменена кореспонденция действително са достигнали техните адресати и
действително са изпратени от съответните адресати.
По отношение на договора, същият не беше представен в цялост, а беше
извлечение за разлика на договора на г-н ..........., който е представен с днес
докладната молба.
АДВ. ...........: Спорът за размера на бюджета не е относим по настоящия
спор. Естеството на спора е както правилно съдът е разпределил
доказателствената тежест между страните в предходното съдебно заседание в
протокол от 16.06.2022 г. на стр. 3 е посочено, че в тежест на ответника е да
докаже, че извършената работа е била годна за ползване при създаването на
филма и в тежест на ищците е да докажат, че договорът е прекратен
3
едностранно от ответника. В настоящия случай не се спори какъв е размера на
бюджета. Считам, че тези доказателствени искания направени в предходното
съдебно заседание, не са относими. Относно оспорването, че представените
имейли в предходното съдебно заседание не са достигнали до знанието на
ответната страна, в случай, че се приеме това оспорване, то моля да се
допусне Съдебно компютърна експертиза, при която вещото лице да установи
от кой имейл са изпратени и до кой имейл и със съответното съдържание
дали са достигнали до ответницата. Въпреки, че тя след като ги е получила се
е явила на работа, била е запозната със снимачния процес, както и с
програмата за всеки един ден и ако не ги би получила нямаше да се яви къде,
на кой терен и в колко часа да се яви. Ако се оспорва това обстоятелство, то
моля да бъде назначена Съдебно компютърна експертиза.
АДВ. ..........: Придържаме се към казаното. Не се противопоставям за
допускането на Съдебно компютърна експертиза.
СЪДЪТ, като взе предвид становищата на страните намира, че не е
необходимо по делото да се представя договор между .......... и ........ с обявена
стойност на бюджета, доколкото това обстоятелство е неотносимо към
релевантните по делото факти. Размерът на бюджета единствено може да
създаде индиция за твърденията на ответницата, поради което
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на ответника да представи
договор от 25.08.2020 г. сключен между .......... и ........ с обявена стойност на
бюджета.
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на ищците за допускане на
компютърна експертиза по отношение на представените в предходно съдебно
заседание на разпечатки от имейл кореспонденция между страните.
СТРАНИТЕ /поотделно/: Водим допуснатите ни свидетели.
4
СЪДЪТ намира, че следва да бъде допуснат до разпит водениия от
ищеца свидетел.
В залата се въведе свидетеля.
......... на 45 г., роден на ....... г., българин, български гражданин,
неосъждан, адрес: гр. София, бул. „......., ЕГН **********. Без дела и родство
със страните.
СЪДЪТ предупреждава свидетеля за наказателната отговорност, която
носи съгласно чл. 290 НК.
СВИДЕТЕЛЯТ ...........: Обещавам да кажа истината.
На въпроси на адв. ..........., свидетелят ........... отговори:
Телевизионен продуцент съм, повече от двадесет и няколко години.
Работя в собствена компания и там упражнявам дейността си в по-голямата
част от времето си. Компанията е „...........“ ООД, която е моя собственост. В
„.......“ бях поканен, като независим продуцент, тъй като упражнявам
професията независим продуцент и това е нещо, което мога да изпълнявам в
качеството си на физическо лице за друга компания и по смисъла на това
имахме договор, като физическо лице с компанията ........ да изпълня този
проект, като изпълнителен продуцент, каквато е и моята специалност.
Срещата на 13.05.2021 г. беше инициирана по мое настояване още по време на
края на снимачния ден на 12-ти след няколкократни разговори с първия
асистент ....... ..........а и с нея проведохме няколкократни разговори за това, че
задължително на другия ден сутринта в 10 ч., по мое настояване, ще бъде
проведена среща за изясняване на някакви обстоятелства. Повод за това беше
злополучно проведения снимачен ден на 12-ти. На 12-ти имаше снимачна
програма, която не беше изпълнена, поради неясни за мен причини. На 12-ти
снимачната програма беше първо променена, без да има обедна почивка и до
края на снимачната програма не беше изпълнена заложена по основания
документ по който се движим. Всеки ден се издава една програма. Първо има
цялостна програма за цялостния проект и след което ден по ден се изготвяше
програма. В този конкретен ден снимачната програма не беше изпълнена и
решението за прекратяване на снимачния ден, без да е изпълнена програмата,
е взето нецелесъобразно от хората на терен, предполагам от режисьора. Не е
5
търсен с мен контакт дали може или не да бъде изпълнена програмата. Това
не е обсъждано с мен и с когото и да било. С мен не е търсен контакт дали
може да бъде изпълнена програмата. По тази причина, аз поисках тази
уточняваща среща, която имаше и други обстоятелства, които обсъждахме.
Но това е основният повод. Защо се наложи два или три пъти да моля първия
асистент за такава среща. Първият асистент е този който трябва да
организира подобен тип срещи, защото два пъти получих отказ от режисьора
или от оператора. Няма да бъде проведена или аз трябва да се явя на терен
или някакви други условия, коти се поставяха.
Аз определих деня за срещата - 13-ти, часът да бъде в 10:00ч. в офиса,
за да изясним тези неща без да застрашаваме по никакъв начин
производството на снимачния ден, тъй като на следващият ден беше
предвидено да започне снимачната програма от 11:30ч. Да имаме достатъчно
време да свършим срещата и режисьора и оператора да стигнат, както и
другите присъстващи от срещата да стигнат на снимачния терен, където още
на 13-ти сутринта подготовката за работа започн,а целият екип беше там,
осветлението беше разположено и всички хора стояха и чакаха началото на
снимачния ден. Всеки един снимачния ден започва по различно време - може
да бъде от сутринта до вечерта или обратното. Всеки ден може да започне по
различно време в зависимост от нуждите дали трябва да снимаме през деня,
през нощта, подсигурява се в програмата 12-часова почивка от края на
работния до началото на следващия. Това е основен принцип при
подготовката на снимачна програма. Не са заснети две сцени, след което на
следващия ден разбирам по някакви обяснения за едната, ако е имало изобщо
такива. В този ден 12-ти, месец приблизително преди започване на
снимачния процес и след подписване на договора, както от главния актьор,
така и от режисьора, и от оператора получихме искане на този 12-ти, главният
ни актьор да бъде освободен в определен час, защото бил поел друг
ангажимент. Такова искане след подписване на договора не може да бъде
предявено, като претенция, но въпреки всичко ние опитахме да потърсим
някакво решение и видяхме, че не е възможно и за да изпълним снимачната
ни програма и това му участие беше отказано официално при мен. В този
снимачен ден на 12-ти, главният актьор, който е и съпруг на режисьора на
проекта, е напуснал снимачната площадка в час, който е приблизително 16 ч.
Това е по указания от хората, присъстващи на терен, без да сме наясно дали е
6
имал или не този ангажимент. Съвпадението на конкретната датата и часа е
достатъчно показателно в този момент В този момент следваше да се заснеме
сцена, касаеща единство главния актьор, оператора и да се заснеме на улица,
която тази сцена не може да бъде възпрепятствана от никой друга, а само от
присъствието на главния герой. Това е било предвидено за този снимачен ден.
На тази среща започна обсъждането или поводът е тази конкретна случка от
предишния ден, защото имаше вече натрупване на достатъчно други неща и
претенции, които започнаха да ескалират след началото на снимачния
процес, като изисквания към продукцията и продукцията трябваше да
осигури, неща които по никакъв начин не са функция и описани във вече
установените ни подписани договори – като осигуряване транспорт от дома
на актьора или режисьора до терен, да се осигуряване закуска за всички хора.
Това не е функция по смисъла на договора. Ние сме задължени да даваме
храна след шестия час на снимачната площадка един път на снимачно време.
Нашият ангажимент е да осигурим хранене и почивка от един час за екипа.
Нежелание, нехаресване на част от екипа – този не работи добре, онзи не ми
харесва, и ред други неща, които в предишните дни ескалираха до това, ако не
се случи това ние си тръгваме. Ползвайки ясния фронт - режисьора, главния
актьор, който е съпруг на режисьора и оператора в тази конфигурация от
позицията на силата и изнудването започнаха да поставят ред условия, които
въпреки нашите неколкократни опита да намерим начин и да ескалира до
тази среща. Аз задоволих в крайна сметка не малка част и съществена част от
всички тези претенции, Въпреки, че функцията на изпълнител продуцент е да
вземе решение. Изпълнителния продуцент е като изпълнителен директор на
една компания. Може да вземе абсолютно еднолично решение за всяко едно
от нещата, но в границата на добрия тон и за да може да постигаме консенсус,
участвали са и режисьора, и оператора в подбора на екипа, който да вземе
участие за реализацията на продукта. По тази причина попаднаха в екипа
доста хора, дори и вторият ни асистент е пряк родственик на режисьора ......
Т., която носи същата фамилия. Доста хора по настояване на режисьора беше
установен контакт и назначен на тази позиция ......, която трябваше да се
занимава с костюмите. Два дни преди началото на снимките напуска проекта
с никакво извинение. Това което в крайна сметка се наложи, аз трябваше да
компенсирам този процес, но въпреки всичко ние стартирахме процеса. Във
времето на подготовка всичко е което трябвало да бъде направено и да се
7
пази добрия тон. Така се случи и с операторската група. С изискването кои да
бъдат осветители. Търсил съм добрия тон, но не всичко, което си представя
режисьора и оператора може да се случи и би следвало да се случи. Такива
теми се обсъждаха на въпросната среща.
Няколкократно се случи в последните няколко дни, че ако не се случат
еди-какви си действия, не сменим скриптъра. Със сигурност се сещам за
скриптъра. Имахме вълнуващ разговор по телефона и с нея и в един от
предишните дни, в който те стояха на някаква спирка и трябваше да има
транспорт да я вземе и да я закара до вкъщи в края на снимачния ден, което
никога не е било функция в нашия договор. Във всеки един разговор и
момент аз съм получавал подобен тип заплаха, която трябваше по някакъв
начин ние да конституираме в такава среща. По тази причина беше
инициирана срещата.
В крайна сметка на 13.05., Я. Т. и .......... във функциите му на оператор
и Я. във функцията му на режисьор, взеха решение, че самостоятелно
прекратяват договора си и няма да се явят, излязоха от офиса и тръгнаха в
неясна посока. Екипът беше готов и започваше работа на конкретен терен, аз
заедно с първия асистент на продукцията ....... ..........а и директора на
продукцията ......... се качихме на кола и дадохме на място и дадохме този
анонс на всички 40 – 50 човека там, че оператора и режисьора са се оттеглили
и ние не можем да продължим снимки. На терен беше всичко готово пълно
присъствие на абсолютно всички, с изключение на главния ни актьор, който
също трябваше да вземе участие в този ден. ......., който трябваше да
присъства и той в този момент. Дали е бил там или не, аз не мога да знам.
Дали се е готвил за начало на снимачния ден незнам. Факт е, че когато аз
отидох той не беше на терен. Предварително може да е получил информация,
какво се случва и че няма да има снимачен ден. Казвам какво съм заварили
когато отидох на снимачната площадка пред петдесетина човека и защо този
снимачен ден няма да бъде проведен.
За да има координация и цялостната снимачна програма на всеки един
телевизионен или филмов продукт се случва с официална кореспонденция
или по имейл. Я. Т., като режисьор е участвала също в подреждането на
програмата и е давала своите предпочитания как трябва да бъде направена
или, какви да не трябва да бъде направено и какви са нейните изисквания
8
спрямо конкретни локации и това е съобразявано и е поставяно в програмата
по този начин. Преди да започне един снимачен процес, какъвто и да бъде,
има цялостна програма за определен период от време. В случая това че беше
разделен на две – Софийска заснета в София и част в Бургас. Цялата софийска
програма, която по спомен не мога да кажа, сигурно беше 15 – 20 дни, я има
изпратена по имейл доста преди началото на снимачния процес. Функцията
на така наречения „кол шит“ – дневната програма, която се изготвя всеки ден,
е да препотвърди дневната програма, която е заложена в цялостната
програма, предварително за целия проект и целия период. Ако има
изменение, това се случва предишния ден вечерта по някакви съображения –
може да са метрологични условия, може да е невъзможност, заболял актьор.
Ако има такава промЯ. се случва предишния ден и се изпраща също по имейл
на целия снимачен екип. Целият снимачен екип е бил уведомен първо за
цялостната програмата, както за 12-ти , така и за 13-ти. Има продукционен
имейл, който се изпраща. Това е установен модел, по който работи цялостно
една система. Не се изпраща лично от мен. Изпраща се от втори асистент на
продукцията. Това беше именно ......, която е роднина на режисьора. Тя се
подготвя с първия асистент. Режисьорът и първият асистент подготвят и
взимат решение заедно с втория асистент и вторият асистент изпраща
програмата всеки ден. Токова нещо не е стигнало до мен, че Я. не е
получавала програмата за следващия ден. Аз нямам информация да не е
получен „кол шит“ или снимачна програма.
Нито имам опит за свързване, нито имам телефонно позвъняване или
по друг начин някой от Я. или от оператора да са потърсили контакт с мен
или с когото и да е било от продукцията, за да предявят друго желание за
продължаване или по друг начин това нещо да се случи. Снимките започнаха
след получено прекратяване, което доведе до голяма щета на продукцията,
защото материалната щета, която се нанесе за тези четири снимачни дни е в
повече от тези 40 000 лв., които ние сме изплатили като хонорар и като
заплащане на всички възможни доставчици на техническо оборудване и
въпреки всичко в момента не водим дело за това. Когато човек поема
ангажимент за нещо трябва да го изпълни и нямаме претенция поне на това
дело. Претенцията ни е единствено получените пари да бъдат възстановени,
защото това е смисълът и трябва да разбере каква е логиката, когато поемеш
ангажимент. Снимачният процес продължи от 31.08., т.е. три месеца след
9
това, защото целият подготвителен период, който беше направен преди
снимките трябваше да се проведе наново. Трябваше да бъде избран нов
режисьор, нов оператор.
Екипът в 80 % от него, това е много голяма част от него са подбирани
за този проект и затова продължиха 80 % от екипа. За актьорския състав не
беше така, защото режисьора си избира нов кас, респективно нова концепция.
Това наложи цялостен подготвителен период, който трябва да бъде съобразен
с творческата концепция на режисьора и на оператора. Това е невъзможно
най–малко, защото ако е сменен актьорския състав няма как кадри заснети
преди това да се ползват. Категорично не са използвани такива кадри. Около
40 000 лв. са изплатени на всички участвали хора в тези дни по надлежен ред,
по банков път. Със сигурност плащанията за локациите са извършени, за
които има счетоводни документи. Плащането може да бъде извършено по три
начина – цялостно, бартерна сделка сключена между .......... и конкретната
локация за излъчване на лого във финални надписи, което също е
остойностено по тарифа подадена от маркетинг отдел от .......... и третия начин
частично по двата способа. Частично извършване на плащане и частично се
извършва плащането и останалата част се компенсира с лого във финалните
надписи.
До 12-ти, третия снимачен ден нямаме незаснета сцена преди това.
За наличието на такъв звукозапис разбрах впоследствие. Не ме
притеснява наличието на такъв запис. Това е незаконосъобразно действие, ако
респективно не са предупредени всички. Нямах представа, че ще бъде воден
такъв запис. Това, че записът започва преди аз да вляза в стая говори за
тенденциозност.
На въпроси на адв..........., свидетелят ........... отговори:
Инициативата за срещата беше моя. На 13-ти категорично нямах
разговор с Я.. На 12-ти нямам спомен да съм говорил с Я.. Нямам спомен да е
дошла информация до мен от Я. Т., а от първия асистент чрез който съм се
опитвал да организирам срещата. В началото споделих, че има предложение
да се срещнем на терен. Трябваше да се срещнем в офиса. Тази среща
трябваше да се проведе. Денят на 12-ти до 16 ч. е вървял по установената
програма. Това което не се е случило на 12.05. е незаснемането и
неизпълнение на програмното време, тъй като снимачния ден трябва да
10
завърши в 18 ч. и то отново по настояване нямаше установена едночасова
почивка за екипа за обяд, защото беше изменена програмата по настояване на
режисьора. ......... е човекът, който подрежда програмата. Програмата първо е
предложена и след това по настояване на Я. Т. и в разговор с ........., състоящ
се в лобито на хотел „Авеню“, след това е било настоявано този ден да няма
обедна почивка и да се проведе 10-часов снимачен ден, за да може да се
свърши в 18 ч. Аз отбелязах този факт за себе си и реших да не обръщам
внимание на това, ако все пак си изпълнят програмата.
Програмата е нещо, което се подрежда от „скечлър“. Това е човекът,
който подрежда програмата. Това е в задълженията на режисьора. Във
функциите на един режисьор и затова има подготвителен период, за да
подбере локациите, след това одобрява визията и костюмите, операторската
работа и се уточнява заедно с оператора, в което участвам и аз. Режисьорът
участва във всеки един от тези процеси, за да може да е сигурен, че ще може
да представи неговата визия по най-добрия начин. По тази причина и
подреждането на програмата се случва и има предложение как да изглежда
програмата и режисьора е този който може да каже искам това преместя това
и не ми харесва да се случи така. И по тази причина „скечджулъра“ се
съобразява с изискванията на режисьора. Именно затова се стига и до този 12
май и той казва, че иска да бъде 10 часа работния ден, а не 12 часа този
снимачен ден. Ответницата е изпълнявала този процес.
С ответницата сме имали снимки в апартаменти на морето.
Не ми е известно да е участвала в писането на сценария режисьора,
защото той е одобрен от ........... Това е функция от режисьорската визия,
когато режисьора вземе това решение, всъщност той е финалния човек,
който взима решение как да изглежда този процес и продукт.
С Я. Т. в трите дни, в които сме имали снимки имаше снимки на
територията на комплекс „Маринела“. На територията на хотела има осем или
девет заведения стопанисвани от различни компании. Да, по изискване на
сценария всички тези събития са се случили. Всички локации са водени от
мен. Локейшън мениджър има за цел да предложи възможни варианти, а
след това режисьорът да си избере дали те му вършат работа. Много филми се
снимат на едно и също място. Когато се снима на конкретна локация ние
снимаме сериал в екстериора среда, да бъде сниман в естествена среда.
11
Когато снимаме в естествена среда, ние имаме определена локация или място,
където може да бъде заснето. Не е имало проблем с осветлението. С шум не
си спомням. Аз не съм присъствал на този терен и не съм запознат дали е
имало проблеми. На следващия ден на 13-ти беше поставено като тема на
разговор с твърдението, че за локациите не плащаме и по този начин е
проблем и не е можело да се снима в определено заведение. Имаше изискване
за назначен композитор в сериала. Не беше назначен композитор, поради
финансова рестрикция и разпределение на бюджета е изисквало да се
промени.
Ангажимент по смисъла на договора е да храним екипа един път на ден.
Допълнителни изисквания, както специално меню за главния актьор не е
имало.
Смисълът от това на моята работа е да представям разнообразни
продукти и това което правя е, че винаги търся различен творчески поглед и
съм сметнал, че мога да потърся тези хора след ясното решение, когато от
„.......“ ме потърсиха да свърша това. Това е свободен пазар.
Има установен ред и подготовка на договори, който .......... ги одобрява и
в този формат те се подписват с всеки един член от този екип, който участва в
заснемането. Всичко по тези договори се изпълнява и се е изпълнявало
изключително стриктно. Незнам да е имало проблеми с изпълнение на
изискванията на режисьора.
Разбира се, че може да се случи нещо друго и това е прерогатив на
продуцента. Режисьора трябва да даде сигнал. Търси се продуцента по
телефон. Вика го на терен и пита какво да направим. Решението не може да се
вземе от хората на терен без санкция от продуцента.
Не е имало забавяне за костюмите. Имахме форсмажорно
обстоятелство, което се наложи да се случва в последните три дни и беше, че
посоченият от Я. човек ...... трябваше да прави тя костюмите, която сама се
отказа да продължи работата по договора и да осигури костюмите.
Еднолично и едностранно решение беше на Я. Т. и .......... да се оттеглят
от проекта по тяхна инициатива. Поставиха ни ултимативни условие, ако не
бъде сменен този или онзи си тръгват. Записът завършваше с: „какво е вашето
решение“, гледам ги „мълчание“, след което „очевидно имате решение“ и те
казват „да“ и си тръгват. След което те станаха и си тръгнаха. Когато питаш
12
някой дали има решение не означава, че го отстраняваш. На тази среща
обсъждахме възможни варианти за подобряване на процеса. Подобряването
на процеса може да е смЯ. на този и онзи, което не става с магическа пръчка.
СмЯ. става като се спре за няколко снимачни дни и да намерим правилните
хора и да продължим снимачната дейност.
На въпроси на съда свидетелят ........... отговори: Предложенията бяха
да бъде сменен скиптъра на продукцията. Има неща, които не мога да приема
да се случат. В тона на компромис и на продължаване на търсене на решение
продукцията да загуби една не малка част от средствата не е леко решение и
това не може да бъде за сметка на ........... Аз съм търсил консенсус по времето
на тази разговор. Денят е бил подготвен за начало на снимки и аз не съм
предполагал, че този ден няма да продължи. Конкретното ми предложение е
да сменим скиптъра, който така или иначе той завърши продукта след това, да
подобрим част от нещата, да сменим менюто на главния герой и всичко, което
е възможно. Не можехме да поемем ангажимент за предвижването на актьора
и режисьора от къщи до работното място.
Приключва разпита и същият беше особен от залата.
Съдът върна личната карта на свидетеля.
В залата се въведоха свидетелите.
......, роден на ........ г., българин, български гражданин, неосъждан,
адрес: гр. София, ж.к. ........., ЕГН **********, кинооператор съм. Имам
съдебно дело по същия казус. Аз съм ответник. Без дела и родство със
страните.
СЪДЪТ предупреждава свидетеля за наказателната отговорност, която
носи съгласно чл. 290 НК.
СВИДЕТЕЛЯТ ...........: Обещавам да кажа истината.
На въпроси на адв. .........., свидетелят ........... отговори: Ноември
месец 2019 г. ми се обади г-н ........... по телефона и поиска лична среща. След
като вече бях уведомен от г-ца Т., че има такъв проект, по който евентуално
да работим. На срещата се видях с г-н ..........., където ме запозна с това какъв е
проекта, какви са условията. Аз се занимавам от двадесет и пет години с
кино. Работил съм с почти всички в този бранш и ми е позната много добре
13
материята. За г-н ........... много добре се знае в индустрията, че неговите
проекти не са предпочитани. Думите му на срещата бяха следните: „Зная
много добре с какво съм известен в средите и затова се обръщам към Вас, за
да се направи един по-висок художествен продукт“. На тази среща беше с по-
общи думи. Това, което си говорихме, че ще имаме творческата и финансова
свобода, за да изпълним нашите виждания за конкретния проект. Това беше
обещано от негова страна. Това беше причината да се навием да работим с
този човек, който има не добра репутация в индустрията. Аз преди това му
бях отказвал веднъж да участвам в негов проект точно, поради тези причини.
Тези разминавания започнаха още по време на подготовката, която беше
доста по-дълга от снимачния период, който за нас беше три дни.
Разминаванията бяха най-вече, че г-н ........... в нито един момент нямаше
желание да си комуникира с нас и да бъде на една и съща страна в този
проекта. Той ни казваше, че няма възможност за това, няма пари за онова.
Ставаше дума за екип най-вече. Беше отказано да има добър първи асистент
режисьор, който е един от най-важните личности за един снимачен процес.
Беше отказано да има добър и опитен скриптър, художник на продукцията,
транспорт, храна на терен, осигуряване на производство на нормална
снимачна програма, което за първи път ми се случва в практиката ми,
режисьорът сам си изготвя снимачната програмата, което е задача на първия
асистент режисьор. Г-н ........... беше ангажирал личната си асистентка, която
нямаше представа. Г-ца Т. с моя помощ изготви тази програма. Най-често
използваната фраза от г-н ........... беше „при мен така се правят нещата“. Ние
му обяснявахме, че нещата не се правят така. Той винаги повтаря това.
Никога не се работеше, за това да се получат нещата. Това са изисквания за
доброто качество на продукта, за който са ни извикали. По време на
подготовката имахме не една или две срещи. Когато започнаха снимките и си
проличаха проблемите, за които предполагахме, предимно по телефона се
говореше и липсваше желание да се срещнем да изясним проблемите, пред
които сме поставени. Накрая на третия снимачен ден вече толкова се бяха
объркали нещата, че вече беше неизбежно провеждането на среща.
Работихме около 12 часа или 11 – 12 часа бяха на третия снимачен ден.
Това беше преди около година и нещо. На 12-ти имахме снимачен ден, в
който имахме проблеми с една от локациите, проблеми с часовете, в който
трябваше да сме на тази локация. Проблем с епизодик в този снимачен ден,
14
който беше извикан от продукцията в преден ден за друга роля. ПромЯ.та
беше, тъй като вървяхме напред с програмата и трябваше да отидем на дадена
локация по-рано. Казаха ни, че не можем да отидем по-рано, но след това
казаха, че може. Не си спомням конкретно.
Гледал съм няколко серии от сериала и голяма част от локациите, които
са там и голяма част от тези локации са тези, които бяхме избрали.
Я. Т. ми се обади вечерта след снимачния ден и ми каза, че на другия
ден трябва да се видим с г-н ............ Тя ми каза в 11 ч. или 12 ч. че трябва да
се видим. Тогава ние обсъдихме, че ако проведем такава среща ще трябва да
ни се провали снимачния ден. На тази среща трябваше да намерим начин, по
който и двете страни да направим някакви компромиси, за да продължи
снимачния процес. Срещата трябваше да започне по-рано с идеята да отидем
на снимки, а не да провалим снимките. На срещата дискутирахме проблемите,
които има продукцията. Поставихме въпроса ребром на г-н ..........., какви са
конкретно проблемите. Те бяха свързани с локациите, с екипа, която той е
наел. Той ни каза, че тези условия не може да изпълни и ако ги изпълни
трябва да спре продукцията. През цялото време на срещата г-н ........... ни
подтикваше ние да вземем решението да прекратим участието ни в проекта, а
ние не бяхме с това намерение и до края на срещата нямахме такова решение.
Аз не бях запознат с юридическата страна на такива срещи и абсолютно ми
стана ясно, че той ни е подтикнал от нас да дойде това и да изглежда като
взаимно съгласие. Той ни насочваше, че ако не можем да се разберем да
приключим взаимоотношенията си. Изискванията ни бяхме абсолютно
елементарни. Искахме смЯ. на скриптъра, който не си вършеше работата
както трябва. Трябваше да пренапише сценария, защото имаше локации не
осигурени от продукцията каквито са необходими за заснемате на въпросната
история, която разказвахме. Това беше един голям проблем, как да
реализираме въпросните сцени на локации, които не отговарят на написаното
в сценария. Категорично Я. не е отказвала да завърши сериала. Аз завърших, с
неговите често използвани думи „че това е една мъка, която трябва да
приключи“. Всички си стиснахме ръцете. Г-н ........... беше изключително
усмихнат и се разделихме и спряхме да работим по проекта.
Имаше момент на локация в хотел „Маринела“, която ни беше посочена
за снимки, като ни беше заявено, че това е единствената локация. Те следваше
15
да укажат пълно съдействие на снимачния процес. Бяха няколко различни
локации в хотела. На едно от местата ни беше отказано да снимаме. Г-ца Я. Т.
реагира веднага и преправи сцената, за да снимаме на друго място. Това беше
отчетено от директор продукция. След като продължи денят имахме
проблеми със звука. Постоянно се чуваше музика от съседната част на
ресторанта, при което управителката на ресторанта ни отказа да спре
музиката с репликата „като отказвате да си плащате“. След това денят
продължи като нямаше кой да спре осветлението. Това бяха проблемите с
тази локация, които не бяха малко за един дванадесет часов снимачен ден.
Имаше проблем с костюмите. Част от актьорите бяха принудени да си
носят собствено облекло, защото не е имало костюми за тях.
На въпроси на процесуалния представител на ищеца адв. ...........,
свидетелят ........... отговори: Вероятно съм получавал програмата за
следващия снимачен ден. Не помня. Ние бяхме по 12-часов работен ден на
терен и мисля, че трябва да зная на следващия ден програмата. Аз ако не знам
къде ще съм на следващия ден …. Участвал съм лично в изготвянето на
програмата и няма как да не знам на следващия работен ден къде ще се
снима. Нямам спомен да съм имал оплакване от Я. за това да не знае къде ще
се проведат снимките на следващия ден.
По програма мисля, че имаше сцена, на която ....... да пуши цигара на
улица. Не си спомням добре, но е възможно да не сме я заснели. Конкретната
сцена, която следваше да се заснеме на улица няма как да има проблем със
звука, защото беше сцена без диалог.
Невъзможно е да са използвани наши записи, тъй като половината
актьори са заменени, но са използвани локациите и ноу-хау, което сме дали за
подготовката на продукцията. Промените по сценария, които бяха
осъществени от г-ца Т. са останали във вече реализирания проект. Изборът на
локации, които ние сме правили също са останали. Виждал съм резултата.
Гледал съм филма. От морската част на историята голяма част от локациите
са останали. Локацията с апартамента, която беше проблемна и трябваше да
се пренапише сценария фигурират в готовия продукт. Промените бяха
възможни поради промЯ.та на сценария от г-ца Т..
С г-н ........... прекратихме отношенията си. Не сме заплашвали г-н
............ Той няколко пъти ни каза, че ако не се разберем най-добре да
16
приключим взаимоотношенията си. Не съм знаел, че има звукозапис.
АДВ. ...........: Моля да се допусне очна ставка между двамата свидетели.
АДВ. Б.: Не се противопоставям.
СЪДЪТ намира, че с оглед констатираните противоречия в показанията
на свидетелите, които са присъствали на една и съща среща допуска на
основание чл. 174 ГПК да се проведе очна ставка.
СВИД. ........... се въведе в залата.
Свид. ...........: След като неможахме да постигнем консенсус за
проблемите, аз заявих „вероятно вие вече сте взели решение“. И получих
утвърдителен отговор.
Свид. ...........: След като неможахме да постигнем консенсус мога да
кажа, че си спомням, че използвах цитат от реплика на г-н ........... каза „най-
добре тази мъка да приключи“.
Свид. ...........: Нямам спомен да съм казал точно тази реплика, точно по
този начин. Не съм подтиквал да се вземе това решение. Имаше предложение
за моето съгласие да сменим скриптъра. Нямаше начин да го сменим, тъй
като срещата приключи с прекратяване на взаимоотношенията.
Свид. ...........: Аз предложих да се смени скриптъра. Беше предложено
да се смени с друг, който беше със същите качества. Не го познавам.
Проблемът е, че не го познавах.
Свид. ...........: Незная да е имало пренаписване на сценария от Я. Т..
Сценарият е написан много преди това. Я. може да има творческа
интерпретация и може да направи такава интерпретация. Може да реши да
направи съдебно заседание, което да е не открито, а закрито. Това не е
пренаписване на сценарии. Ние не стигнахме до нещо, което да разберем, че
тя е пренаписала за тези три снимачни дни. Незная дали е пренаписван
сценарият.
17
Свид. ...........: Казусът беше с въпросната локация, която не отговаряше
на изискванията по сценарии. Когато имахме проблем с въпросната локация
се наложи да се промени цялата сцена, начина на заснемане и на
преразказване на историята.
Свид. ...........: Със сигурност си спомням, че не са заснети две сцени и
това е поводът за срещата на 13-ти.
Свид. ...........: Явно не сме заснели тази сцена. Не мога да твърдя, че сме
я заснели.
СЪДЪТ приключи очната ставка и освободи свидетелите.
СЪДЪТ върна личната карта на свид. ............
АДВ. ...........: Нямам други доказателствени искания.
АДВ. ..........: Ответницата иска да обясни дали същата е отказала
самоволно.
АДВ. ...........: Възразявам, че следва такова разяснение. Мисля, че
искането е преклудирано. В предходното съдебно заседание бяха изслушани
двама свидетели, както и един свидетел в днешното съдебно заседание.
СЪДЪТ, като взе предвид становищата на страните намира за
неоснователно искането на ответника същата да даде обяснения, доколкото са
изложени подробни такива в исковата молба и делото е попълнено с
множество доказателства - писмени и гласни, които изясниха делото от
фактическа страна.
Така мотивиран, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на ответника да бъдат събрани
обяснения от ответницата.
18
СТРАНИТЕ /поотделно/: Нямам други доказателствени искания.
СЪДЪТ като взе предвид липсата на доказателствени искания и счете
делото за изяснено от фактическа страна
ОПРЕДЕЛИ:
ПРИКЛЮЧВА СЪДЕБНОТО ДИРЕНЕ
ДАВА ХОД НА УСТНИТЕ СЪСТЕЗАНИЯ
АДВ. ...........: Моля да постановите решение, с което да уважите
предявените искове от страна на .......... и ......... В хода на настоящето
производство по безспорен начин бе доказано, че на проведената среща на
13.05., Я. Т. двустранно е прекратила участието си в проекта, тъй като не са
постигнали съгласие по промените, които е искала да бъдат извършени. Стана
ясно от свидетелските показания, че многократно г-н ........... е предложил да
промени скриптъри и неща, с които тя не иска да работи, но въпреки това тя е
имала прекалено високи изисквания и не са стигнали до консенсус и тя е
прекратила самоволно участието си. Беше представено като доказателство по
делото и беше разпитан свидетел в предходно съдебно заседание филмов
експерт, в който той е прикачил имейл от Я. Т., в който пише, че тя
едностранно е поискала да прекрати участието си. Бе изяснено, че
режисьорската книга, която тя е изготвила не е използвана в по нататъшната
реализация на проекта. Някои от локациите, които тя е предложила са
използвани, но няма как да се използват различни локации, тъй като вече
сценарият е бил написан и одобрен от ........... Още повече стана ясно, че след
като са прекратили участието си Я. Т. и .......... това е отнело няколко месеца
за преподготвителен период за наемане на други актьори, режисьор, тъй като
те вече са ангажирани в други проекти и няма как да участват в началото на
септември месец. Платено е за тези три снимачни дни от 40 000 лв. реално
направената щета и това забавяне е довело до множество проблеми за
цялостното извършване на проекта от което трябва да заплати и
претендираната неустойка. Моля да ни се даде възможност да представим
писмени бележки.
Моля да ни бъдат присъдени направените разноски по делото, за което
представям списък по чл. 80 ГПК.
19
АДВ.Б.: Моля да отхвърлите изцяло като неоснователни и
необосновани исковете на ищеца. Считаме, че от съдебното дирене се доказа,
че експликацията на сериали изготвена от Я. Т., включително и
режисьорската книга са използвани в изпъчения вече сериал „.......“. Доказа се,
че г-ца Я. Т. е изпълнила договора си, респективно платено й до момента на
взаимното прекратяване на договорните отношения възнаграждение е било
дължимо. С оглед на което се доказа, че претендираната неустойка по
договора също е неоснователна. В съдебното дирене се доказа, че причината
за прекратяване на договорните отношение са множеството обструкции по
време на снимачния процес и неизпълнени условия от продукцията, поради
което на въпросната среща видно от свидетелските показание се установи, че
страните са стигнали до взаимно прекратяване на договора. По отношение на
въпросната докладна записка считаме, че г-ца Т. не е с юридическо
образование и подхода й по подбора на думите й не може да се с годно
доказателство и дали написаното от нея е самоволен отказ. Написаното е било
вследствие и постфактум от въпросната среща и то изразява установено вече
измежду всички страни с представител г-н ........... на въпросната среща. Ето
защо считам, че абсолютно неоснователно и недоказани и необосновани са
претенциите на ищците в рамките на настоящия спор, с оглед на което, моля
да ги отхвърлите. Моля да ни се даде срок за представяне на писмени
бележки.
Моля да ни бъдат присъдени направените разноски по делото, за което
представям списък по чл. 80 ГПК.
АДВ. ..........: Присъединявам се
АДВ. Б.: Правя възражение за прекомерност на разноските на ищците.
ОТВЕТНИЦАТА Т.: Присъединявам се към казаното от адвокатите.
АДВ. ...........: Считам, че не би могло в настоящия случай да се
предостави безвъзмездна адвокатска помощ, като не са представени
доказателства за това.
СЪДЪТ предоставя на процесуалните представители на страните в
20
десетдневен срок за депозиране писмена защита.
СЪДЪТ ОБЯВИ, че ще се произнесе с решението си в
законоустановения срок.
Протоколът се изготви в съдебно заседание, което приключи в 15:43 ч.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
Секретар: _______________________
21