РЕШЕНИЕ
№ 34/27.4.2023
г.
Ямбол
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Ямбол - I
касационен състав, в съдебно заседание на шести април две
хиляди и двадесет и трета година в състав:
Председател: |
ДИМИТРИНКА
СТАМАТОВА |
Членове: |
ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА |
При секретар КРАСИМИРА ЮРУКОВА и с участието на
прокурора ДИМИТРИНКА ТОДОРОВА ГЕОРГИЕВА като разгледа докладваното от съдия
ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА канд № 25 / 2023
Производството е образувано по касационна жалба, подадена от Г.Д.М. ***
против Решение № 3/10.01.2023 г. по АНД № 20222330200895/2022 г. на ЯРС, с
което е потвърден Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено
с автоматизирано техническо средство, серия К № 5528862, издаден от ОД на МВР –
Сливен, с който на осн. чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП на касатора е наложено
административно наказание глоба в размер на 400 лева за извършено нарушение по
чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. Сочи се, че същото е незаконосъобразно и се иска
неговата отмяна и постановяване на ново решение по същество, с което
електронният фиш да бъде отменен.
В съдебно заседание касаторът, редовно призован,
не се явява и не изпраща процесуален представител. В постъпилото писмено
становище същия поддържа изцяло депозираната касационна жалба, като твърди, че решението
на решаващия съд е незаконосъобразно, тъй като не е мотивирано - не съдържа
отговор на всички наведени доводи и възражения.
Ответника по касацията, редовно призован, не изпраща процесуален
представител в съдебно заседание. В писменото си становище последният оспорва
изцяло подадената касационна жалба, като твърди, че обжалваното решение е
правилно, обосновано и постановено при спазване на съдопроизводствените
правила, поради което следва да бъде потвърдено. Претендира се присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
Представителят на Я О П изразява становище, че жалбата е неоснователна и
поради това не следва да бъде уважавана.
ЯАС, първи касационен състав счита, че касационната жалба е подадена от
надлежна страна, в предвидения от закона срок и като такава се явява
процесуално допустима. Разгледана по същество обаче, тя се преценя като НЕОСНОВАТЕЛНА.
Съображенията за това са следните:
Предмет на оспорване в настоящото производство е Решение № 3/10.01.2023 г.
по АНД № 20222330200895/2022 г. на ЯРС, с което е потвърден Електронен фиш за
налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство
или система, серия К № 5528862, издаден от ОД на МВР – Сливен, с който на осн. чл. 189, ал. 4 във вр. с чл.
182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП на касатора Г.Д.М. е
наложено административно наказание глоба в размер на 400 лева за извършено
нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.
За да постанови съдебния си акт, решаващият съд е събрал всички необходими
доказателства при спазване на процесуалните изисквания. Оценката на
доказателствения материал е обективна и не противоречи на правилата на
формалната логика. На база на установената в резултат на тази процесуална
дейност фактическа обстановка, съдът е приел, че електронният фиш е напълно
законосъобразен и като такъв следва да бъде потвърден, тъй като наложеното с
електронния фиш наказание е за управление на МПС с превишена скорост в населено
място, което се установява по безспорен начин от доказателствата по делото.
Този извод на съда е изцяло съобразен със събраните по делото доказателства и
напълно се подкрепя от настоящата съдебна инстанция. Всички доводи, изложени
пред касационния съд са изложени и пред първоинстанционния такъв, като
последният е дал отговор на същите. Изложените съображения също се споделят от
изцяло и от настоящата съдебна инстанция, поради което е ненужно същите да
бъдат преповтаряни. Доколкото снимковият материал и протоколът за използване на
средството за контрол са от съществено значение за установяване на нарушението,
следва да се посочи само следното:
Видно от приложената към делото административнонаказателна
преписка, за използването на мобилното автоматизирано средство за контрол е бил
съставен протокол, съгласно изискванията на чл. 10 от Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Същият
съдържа всички реквизити. В тази връзка следва да се посочи, че твърдението от
страна на касатора, че този протокол не е изготвен съобразно изискванията, тъй
като в него не били отразени началото и края на участъка, в който се извършва
контрола, е несъстоятелно. Съгласно разпоредбата на чл. 10, ал. 2 от Наредба №
8123-532 от 12.05.2015 г., задължение за отбелязване в протокола на началото и
края на контролирания участък е налице в случаите, при които контрола се
извършва във време на движение с мобилно АТСС. В настоящия случай контролът е
осъществен с временно разположено на участък на пътя АТСС за контрол на
скоростта, поради което не е приложимо посоченото изискване.
Несъстоятелно е и също така и твърдението на касатора, че от съдържащият се
в административнонаказателната преписка клип № 13577, на който е заснет
автомобила, с който е извършено процесното нарушение
не може да се направи категоричен и недвусмислен извод относно регистрационния
номер на заснетия автомобил. От приложената към делото снимка съвсем ясно се
вижда регистрационният номер на лекия автомобил, като не остава никакво
съмнение, че това е автомобил с рег. № СВ 7195 НМ.
С оглед на изложеното съдът намира, че подадената касационна жалба е
неоснователна. Решението на решаващия съд е валидно, допустимо и съобразено с
материалния закон и като такова, следва да бъде оставено в сила.
При този изход на делото и с оглед своевременно направеното искане, на
ответника по касацията следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в
размер на 100 лева.
Предвид изложеното ЯАС, първи касационен състав,
Р Е Ш И :
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 3/10.01.2023 г. по АНД № 20222330200895 по
описа на Районен съд Ямбол за 2022 г.
ОСЪЖДА Г.Д.М. да заплати на ОД на МВР – Сливен
юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 (сто) лева.
Решението е окончателно.
Председател: |
/п/
не се чете |
|
Членове: |
1.
/п/ не се чете 2. /п/ не се чете |