Р Е Ш Е Н И Е
Номер 649/8.4.2020г. Година 2020,
Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Второ отделение, VІІ състав
на 13.01.2020 година
в публично заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
Секретар: СЪБИНА СТОЙКОВА
като разгледа докладваното от СЪДИЯ КОЛЕВ адм.
дело номер 2746 по описа за 2019 година и като
обсъди :
Производството е по реда на чл. 156 и сл. от ДОПК.
Жалбоподателят
Х.М.Б. с адрес *** е оспорил Ревизионен акт (РА) №Р-16001618006429-091-001 от 27.05.2019г., издаден от В.А.–
Началник сектор, възложила ревизията, и В.Г.– главен инспектор по приходите
- Ръководител на ревизията, в ТД на НАП – Пловдив, офис Хасково, в ЧАСТТА,
потвърдена с Решение №440 от 26.07.2019г. на Директор на Дирекция “Обжалване и
данъчно-осигурителна практика” (Д”ОДОП”) -
Пловдив, с който на жалбоподателяе начислен допълнително ДДС за периода
от 01.01.2017г. до 31.10.2017г. в общ размер на 33 744лв., ведно с
прилежащите лихви в общ размер на 6 402,19лв. и са определени дължими
суми за довнасяне за данък по чл.48 ал.2 от ЗДДФЛ за 2016г. в размер на
665,67лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 139,99 лв. и за 2017г. в
размер на 2 020,96лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 220,08лв. и
дължими суми за ЗОВ, както следва: за 2016г. ДОО в размер на 776,41лв., ведно с
прилежащите лихви в размер на 192,51лв. и ДЗПО – УПФ в размер на 303,29лв.,
ведно с прилежащите лихви в размер на 75,19лв. и за 2017г. ДОО в размер на
2 540лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 332,27лв. и ДЗПО – УПФ в
размер на 920,29 лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 120,41лв.
Жалбоподателят, счита, че актът е неправилен и
незаконосъобразен, като конкретни доводи са подробно изложени в жалбата. Според
него, не е извършвал независима икономическа дейност, тъй като е действал като
изпълнител по договори с предмет дистрибуция на стоки с възложителите „Алма Би
83“ЕООД, „Ивовконструкшън 90“ЕООД и „Николаев груп“ЕООД. На възложителите са
извършени насрещни проверки, при които са представени договори, приемо –
предавателни протоколи, ПКО, служебна бележка и сметки за изплатени суми.
Представят се и документи за закупуване на стоките, транспортирането им,
информация за клиенти и друга търговска документация. Иска се отмяна на
обжалвания ревизионен акт.
Ответникът по жалбата – Директор Дирекция “ОДОП”–
Пловдив, чрез процесуалния представител юр. Я., счита същата за неоснователна,
и моли съда да я отхвърли. Претендира присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
Пловдивският административен съд, в
настоящия си състав, след като прецени поотделно и в съвкупност
събраните в настоящото производство доказателства, намира за установено
следното:
Ревизионният
акт е обжалван в предвидения за това срок пред контролния в йерархията на
приходната администрация орган, който с решението си го е потвърдил в
обжалваната част, предмет на настоящото съдебно производство. Така
постановеният от Директора на Дирекция “ОДОП” – Пловдив резултат и
подаването на жалбата в рамките на предвидения за това преклузивен процесуален
срок, налагат извод за нейната процесуална ДОПУСТИМОСТ.
Ревизията е предхождана от две проверки за
установяване на факти и обстоятелства, документирани съответно с протоколи №№
П-16001617179186-073-001/19.03.2018г. и П-16001618138053-073-001/27.09.2018г.
Събраните при проверките доказателства са надлежно приобщени към
доказателствения материал на ревизионното производство.
Със Заповед за възлагане на ревизия (ЗВР)
№Р-16001618006429-020-001 от 24.10.2018г., издадена от В.А.– Началник на сектор
при ТД на НАП – Пловдив, е възложена ревизия на жалбоподателяс предмет данъчни
задължения по ЗДДС за периода от 01.01.2016г. до 31.12.2017г., данък по чл. 48,
ал. 2 от ЗДДФЛ за периода от 01.01.2016г. до 31.12.2017г. и вноски за ЗОВ за
периода от 01.01.2016г. до 31.12.2017г. Определен е краен срок на ревизионното
производство до три месеца, считано от датата на връчване на ЗВР, което
направено лично на Б. на 16.11.2018г. (разписка на л. 1160). Със ЗИЗВР №
Р-16001618006429-020-002/15.02.2019г. срокът на ревизията е продължен до
16.04.2019г.
В срока по чл. 117 от ДОПК е изготвен ревизионен
доклад (РД) №Р-1600 **********-092-001/30.04.2019г.,против констатациите в
който е подадено възражение, без приложени към него писмени доказателства.
Възражението е обсъдено от органите по приходите, оправомощени да издадат
обжалвания РА, и е намерено за неоснователно. Въз основа на констатациите в РД
е издаден ревизионен акт №Р-16001618006429-091-001/27.05.2019г., предмет на
настоящото производство, с който на Х.Б. са определени допълнително данъчни
задължения по ЗДДС, ЗДДФЛ и вноски за ДОО, ДЗПО – УПФ и ЗО, ведно с прилежащите
лихви.
Ревизионният акт е бил
обжалван по административен ред пред Директор на Дирекция “ОДОП” – Пловдив,
който със своето решение под № 440/ 26.07.2019г. е намерил жалбата за частично
основателна го е отменил в частта на допълнително определените вноски за ЗО за
2016г. в размер на 485,26лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 120,30лв. и
за 2017г. в размер на 1 472,47лв., ведно с прилежащите лихви в размер на
192,63лв. В останалата си част, ревизионният акт, предмет на настоящото съдебно
производство, е потвърден от горестоящия административен орган.
По делото са приети заверени копия на Заповед №РД-09-1
от 03.01. 2017г. и Заповед № РД-09-1801/28.09.2018г. на директора на ТД на НАП
– Пловдив, с които са делегирани правомощия
за издаване на заповеди за възлагане на ревизии на конкретно посочени органи по
приходите, заемащи длъжност „началник сектор“ в отдел „Ревизии“, както и са
определени конкретни длъжностни лица да изпълняват функциите на ръководители на
екипи в Дирекция „Контрол“, отдел „Ревизии“ при ТД на НАП – Пловдив.Приети са и
удостоверения за валидни електронни подписи на органа по приходите, възложил
ревизията и членовете на ревизиращия екип.
Предвид изложеното следва да се приеме, че процесният
РА е издаден от компетентен орган, при спазени административно производствени
правила и при правилно приложение на материалния закон.
По СЪЩЕСТВОТО
на спора съдът намира следното.
През
процесните 2016г. и 2017г. жалбоподателят Х.Б. не е подавал ГДД по чл. 50 от ЗДДФЛ за резултатите от извършваната икономическа дейност по продажба на дрехи.
При извършена проверка в ЕСГРАОН е установено, че РЛ има двойно гражданство –
българско и турско, второто считано от 01.11.2005г. Съгласно протокол за
извършена проверка за установяване на факти и обстоятелства №
П-16001618064876-073-001/29.06.2018г. жалбоподателят не е местно лице за РБ
по смисъла на ЗДДФЛ, но съгласно разпоредбите на чл.7 и чл. 8, ал. 1 от ЗДДФЛ
като чуждестранно лице е носител за задължението за данъци за придобити доходи
от източници в Република България и за доходите, които произтичат от стопанска
дейност чрез определена база на територията на Република България.
При ревизионното
производство Бачъкчъ е декларирал, че е действал като посредник на дружествата
„Алма – Би 83“ЕООД, „Ивовконструкшън 90“ ЕООД и „Николаев груп“ЕООД, с които са
сключени договори за дистрибуция, съответно са изплащани парични суми. Като ФЛ
е придобивал за лична употреба дрехи от колекции на известни модни дизайнери,
които в последствие е продавал не с цел печалба, а осигуряване на парични
средства за закупуване на дрехи от следващи колекции. Във връзка с продажбите
на собствени дрехи са изградени трайни взаимоотношения с клиенти, които са
изисквали от него осигуряване за продажба и на нови дрехи. Изискванията на
клиентите са удовлетворявани чрез прилагане на търговския метод Drop Shipping, представляващ поръчка
от производителя и директна доставка до клиента, без негово участие. След
разрастване на дейността е учредено търговско дружество „ХАС СТИЛ“ЕООД, вписано
в Търговския регистър на 07.09.2018г.(след ревизирания период), разполагащо са
два търговски обекта в гр.София, търговски център „Илиянци“.
Депозирани са писмени
обяснения, с противоречиво съдържание – от една страна се отрича извършването
на електронна търговия, от друга страна се потвърждава фактът, че са извършвани
продажби на дрехи, внесени от Република Турция. На следващо място се декларира,
че продаваните стоки са предоставяни от фирми, съгласно сключени договори,
срещу комисионно възнаграждение и същевременно – че стоките се препродават с
около 10% надценка. Не разполага с каквито и да е документи във връзка с
извършваната дейност и не е подал ГДД за реализирани доходи като ФЛ.
До куриерската фирма
„Еконт експрес“ ООД е изпратено ИПДПОТЛ, в което е изискана информация за
извършени куриерски и пощенски услуги с изпращач или получател Х. Бачъкчъ.
Получен е отговор, съдържащ информация, че в базата данни на дружеството има
създаден клиентски картон на посоченото лице, с индивидуализиращи данни ЕГН и
телефонен номер. Поради големия обем извлечена информация, документите са
представени на оптичен носител. При анализ на предоставената информация е
констатирано, че за периода от 01.01.2016г. до 31.12.2016г. получените от Б.
суми по наложен платеж са на стойност 65 046лв. по индивидуализиращи данни за
подател трите му имена и на стойност 65 488лв. по индивидуализиращи данни
телефонен номер. Изпратени са снимки на РКО за получени суми по наложени платежи
в които са изписани имената Х.Б. и Ж.Г.а (упълномощено лице).
Изискана е информация от
трите лицензирани телефонни оператори в България относно титуляр на сключен
договор за телефонния номер, посочен като индентификационен признак на лицето в
базата данни на „Еконт експрес“ ООД. Получен е отговор от „Теленор България“
ЕАД, съгласно който титуляр на посочения телефонен номер е Х.М.Б.,
идентифициран с ЕГН.
Извършена насрещна
проверка на лицето Ж.Ц.Г., подписала като получател РКО за получени суми за
наложени платежи като пълномощник на Х.Б.. В отговор на ИПДПОТЛ Георгиева е
декларирала, че е имала лични взаимоотношения с Х.Б. и е била приносител на
пратки и парични средства на база предоставено пълномощно. Не е получавала
възнаграждение за извършената услуга и упълномощителят не е имал възражения
относно съдействието и.
Извършени на насрещни
проверки на част от клиентите на жалбоподателя, посочени в предоставената
справка от „Еконт експрес“ ООД. Лицето С. Ц.е потвърдила, че е получила
еднократно пратка по куриерската фирма „Еконт експрес“ от Х.Б., представляваща
дрехи за лична употреба, заплатени в брой с наложен платеж. Контактът с
доставящия стоките е осъществен чрез Фейсбук. Лицето Д.Н. декларира, че е намерила
информация за предлаганите стоки в страница в социалните мрежи и поръчала дрехи
за себе си и семейството си. Не помни подробности за лицето, с което е
осъществила контакт и неговия телефонен номер. Лицето Н. Р. заявява, че
закупува стоки чрез куриерски пратки от „Еконт експрес“, но не може да твърди
дали доставчик е Х.Б..
При анализ на изпратените
от куриерската фирма „Еконт експрес“ООД доказателства за изпратени пратки и
получени парични суми с наложен платеж, включително ZIP файл, съдържащ снимки на
документи, е установено, че за 2016г. общата сума на наложените платежи и
паричните преводи чрез пощенски запис възлиза на 66 723лв.
(21 227лв. + 45 496лв.), а за 2017г. – 202 464лв.
(109 981лв. + 92 483лв.).
Извършени са насрещни
проверки на дружествата „Алма Би 83” ЕООД, „Ивов конструкшън 90” ЕООД и
„Николаев груп” ЕООД, които според твърденията на РЛ, са възложители по
договори за дистрибуция на дрехи и са му изплащали комисионно възнаграждение.
В отговор на ИПДПОТЛ са представени договори за услуга и приемо – предавателни
протоколи, подробно описани в ревизионния доклад, както и ПКО, служебни бележки
и сметки за изплатени суми. При сравнение на датите на сключване на договорите
и приемо – предавателните протоколи с датите на влизания и излизания от РБ
съгласно справка на ОД на МВР – Пловдив, обобщени в таблици на л. 224 гръб за
„Алма Би 83” ЕООД; л. 225 – 225 гръб за „Ивов конструкшън 90” ЕООД и л. 226 –
226 гръб за „Николаев груп” ЕООД ревизиращите органи по приходите са
констатирали, че Бачакчъ не се е намирал на територията на страната на повечето
от датите на сключване на договорите за дистрибуция, съответно на приемо –
предавателните протоколи, като не са депозирани писмени обяснения относно
сключването им от упълномощено лице.
От страна на
проверяваните дружества не са представени доказателства и не са депозирани
писмени обяснения във връзка с обстоятелствата кое е лицето, предавало парите
от извършените продажби, кое е лицето, получавало комисионните възнаграждения
във връзка с извършените услуги и различията в датите на получените парични
средства от „Еконт експрес” ООД и издадените ПКО. Наред с това, не са
представени доказателства за закупуване на стоките, техния вид и количество,
съответно първични счетоводни документи във връзка с реализация на стоките с
посредничеството на жалбоподателя, съответно вторични счетоводни регистри за
заприхождаване, съответно изписване на стоките по материални сметки от гр.30,
хронологични регистри на счетоводни сметки 411 Клиенти, 701 Приходи от продажба
на стоки, 501 Каса, начислени възнаграждения на Бачъкчъ, съответно дължими
ЗОВ и данък по чл. 42 от ЗДДФЛ.
Предвид значителния брой
куриерски пратки месечно, е направен извод, че жалбоподателят извършва
търговска дейност по занятие по смисъла на чл. 1 от Търговския закон,
независимо, че не е регистриран като търговец и не декларира резултатите от
извършваната икономическа дейност. Това представлява обстоятелство по чл.122
ал.1, т. 1 и т.2 ДОПК, съответно ал. 1, т. 4 от ДОПК и при констатирането им е
преминато към извършване на ревизионното производство по особения ред на
чл.122 – 124а от ДОПК. На РЛ са връчени уведомления по чл. 17 и чл. 124 от ДОПК и е изискано попълването на декларации по чл. 124, ал. 3 от ДОПК.
При анализ на относимите
обстоятелства по чл.122 ал.2 ДОПК е формирана данъчна основа за облагане с
преки и косвени данъци и осигурителен доход от трудова дейност, върху която са
изчислени вноски за ЗОВ. Установено е, че укритите приходи от търговската
дейност за 2016г. възлизат общо на 66 723лв. и за 2017г. – на 202 464лв., което
е сумата на получените суми от доставките с наложен платеж, заплатени в брой и
посредством пощенски записи. Тъй като не са представени документи за стойността
на закупените стоки, предмет на последваща продажба, са изчислени такива въз
основа на декларираната от самото РЛ надценка от 10%. Разходите са определени
като процент между отчетната стойност на продадените стоки и изчислените
приходи от продажби на същите стоки. При този начин на изчисление,
съответстващите на продажбите разходи са в размер на 10% и за двете ревизирани
години, съответно на стойност 60 657,27лв. за 2016г. и на стойност
184 058,18лв. за 2017г.
По този начин е изчислена
печалба от дейността за 2016г. в размер на 6 065,73лв. (66 723лв. –
60 657,27лв.), като след приспадане на изчислените ЗОВ в общ размер на
1 627,96лв. е определена данъчна основа за облагане с данък по чл.48 ал.2
от ЗДДФЛ (15%) в размер на 4 437,77лв. Дължимият данък върху тази данъчна
основа възлиза на 665,67лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 139,99лв.
Аналогично, за 2017г. са изчислени печалба от дейността в размер на
18 405,82лв., вноски за ЗОВ в общ размер на 4 932,76лв. и дължим
данък по чл. 48, ал. 2 от ЗДДФЛ в размер на 2 020,96лв., ведно с
прилежащите лихви в размер на 220,08лв.
В решението на
горестоящия административен орган е посочено, че жалбоподателят е български
гражданин, който е и гражданин на друга държава – Република Турция, но е извън
кръга на лицата, подлежащи на задължително здравно осигуряване по смисъла на
чл. 33 от ЗЗО, тъй като не живее постоянно на територията на Република
България.
Не е спорно
обстоятелството, че Б. пребивава на територията на страната по-малко от 183 дни
през календарните 2016г. и 2017г., поради което не подлежи на задължително
здравно осигуряване. Обжалваният РА е отменен, в частта си на допълнително
определени вноски за ЗО за 2016г. и 2017г., ведно с прилежащите лихви, но
същият следва да бъде потвърден, в частта си относно допълнително определените
дължими суми за данък по чл.48 ал.2 ЗДДФЛ, предвид забраната по чл. 155, ал. 8
от ДОПК.
По отношение вноските за
ЗОВ е направен извод, че през 2016г. и 2017г. жалбоподателят извършва търговска
дейност по занятие, чрез продажба на стоки – дрехи. РЛ не е внасяло вноски като
самоосигуряващо се лице (нито авансови, нито такива за годишно изравняване),
като при ревизията са определени авансови вноски и вноски за ЗОВ за годишно
изравняване, както следва: за 2016г. върху осигурителен доход в размер на
6 065,73лв. – ДОО в размер на 776,41лв., ведно с прилежащите лихви в
размер на 192,51лв., ДЗПО – УПФ в размер на 303,29лв., ведно с прилежащите
лихви в размер на 75,19лв. и ЗО в размер на 485,26лв., ведно с прилежащите
лихви в размер на 120,30лв. и за 2017г. върху осигурителен доход в размер на
18 405,82лв. - ДОО в размер на 2 540лв., ведно с прилежащите лихви в
размер на 332,27лв., ДЗПО – УПФ в размер на 920,29лв., ведно с прилежащите
лихви в размер на 120,41лв. и ЗО в размер на 1 472,47лв., ведно с
прилежащите лихви в размер на 192,63лв.(л. 142 - 142 гръб).
При изчисляване размера
на вноските за ЗОВ за годишно изравняване е съобразено, че през месеците
януари, февруари и март 2016г. Бачъкчъ не е получил суми по наложени платежи и
пощенски записи за продажба на дрехи, съответно за този период не се дължат
месечни авансови вноски, съответно вноски за ЗОВ за годишно изравняване
(таблица на л. 235 – 235 гръб).
Както беше посочено
по-горе в настоящото решение, горестоящият административен орган е намерил
обжалваният РА за незаконосъобразен, съответно го е отменил, в частта на
допълнително определени вноски за ЗО за 2016г. в размер на 485,26лв., ведно с
прилежащите лихви в размер на 120,30лв. и за 2017г. в размер на
1 472,47лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 192,63 лв.(таблица на
л. 24 гръб).
При ревизията е
констатирано, че в следствие на извършваната независима икономическа дейност
по чл. 3 от ЗДДС жалбоподателят е достигнал облагаем оборот за регистрация по
ЗДДС по чл. 96, ал. 1 от ЗДДС за период не по-дълъг от последните 12 месеца
преди текущия месец надвишаващ 50 000 лв., по-конкретно към 30.11.2016г. е
реализирал облагаем оборот в размер на 52 474лв. Това означава, че РЛ е
следвало да подаде заявление за регистрация в 14-дневен срок от достигане на
оборота, т.е. до 14.12.2016г.
Съгласно разпоредбата на
чл.101 ал.6 от ЗДДС в 7-дневен срок от постъпване на заявлението органът по
приходите извършва проверка, а съгласно разпоредбата на чл.101 ал.7 ЗДДС в
следващите 7 дни е задължен да издаде акт за регистрация или да откаже
извършването на такава. Това означава, че регистрацията по ЗДДС на
жалбоподателя следва да бъде извършена най-късно до 28.12.2016г., а считано от
29.12.2016г. да начислява данък за всяка извършена облагаема доставка.
При ревизията е
констатирано, че облагаемият оборот надвишава 50 000 лв. към 31.12.2017г.,
но ДДС следва да се начисли за периода от 01.01.2017г. до 31.10.2017г., тъй
като за периода от 29.12.2016г. до 31.12.2016г. и от 01.11. 2017г. до
31.12.2017г. не са извършвани облагаеми доставки. На основание разпоредбите на
чл.102, ал. 3, т. 1 от ЗДДС и чл. 67, ал. 2 от ЗДДС от ЗДДС е начислен
допълнително ДДС в общ размер на 33 744лв., ведно с прилежащите лихви в
общ размер на 6 402,19лв.
С жалбата срещу РА,
подадена до горестоящия административен орган, са представени множество писмени
доказателства, без надлежен опис, част от които договори за дистрибуция с „Алма
Би 83“ЕООД, „Ивов конструкшън 90“ ЕООД и „Николаев груп“ ЕООД и приемо –
предавателни протоколи към тях. Допълнително са представени писмени
доказателства, касаещи всяко едно от посочените по-горе дружества, както следва
:
-„Ивов конструкшън 90“
ЕООД: ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2018г., ведно с ОПР и Баланс (извън ревизирания
период, л. 50 – 55); ОПР и Баланс за 2017г. (л. 56 – 58); хронологичен регистър
за 2017г., съдържащ данни за взети счетоводни операции по дебита на сметка 501
срещу кредита на сметка 702 за партньор Х.Б. (л. 62); касова книга на сметка
501 за 2017г., с отразен приход от Х.Б. (л. 63); ГДД по чл. 92 от ЗКПО за
2016г., ведно с ОПР (л. 59 – 61); касова книга на сметка 501 за 2016г. с
отразен приход от Х.Б. (л. 64); хронологичен регистър за 2016г., съдържащ данни
за взети счетоводни операции по дебита на сметка 501 срещу кредита на сметка
702 за партньор Х.Б. (л. 66); 8бр. приемо – придавателни протоколи за предаване
на стоки по договор за дистрибуция, съдържащи вид на предадената стока,
количество и стойност(л. 66 – 73); фактури и стокови разписки за закупуване на
стока от доставчика „М стийл фрийд“ ЕООД (л. 74 – 80 и л. 118 - 121).
-„Алма Би 83“ ЕООД - ГДД
по чл. 92 от ЗКПО за 2018г., ведно с ОПР и Баланс (извън ревизирания период,
л.81 – 86); ОПР за 2017г.(л. 89); хронологичен регистър за 2017г., съдържащ
данни за взети счетоводни операции по дебита на сметка 501 срещу кредита на
сметка 702 за партньор Х.Б. (л. 90); касова книга на сметка 501 за 2017г., с
отразен приход от Х.Б.(л. 63); ГДД по чл.92 от ЗКПО за 2016г.(л. 87 – 88);
касова книга на сметка 501 за 2016г. с отразен приход от Х.Б. (л. 92);
хронологичен регистър за 2016г., съдържащ данни за взети счетоводни операции
по дебита на сметка 501 срещу кредита на сметка 702 за партньор Х.Б. (л. 91);
8бр. приемо – предавателни протоколи за предаване на стоки по договор за
дистрибуция, съдържащи вид на предадената стока, количество и стойност (л. 104
– 117); фактури и стокови разписки за закупуване на стока от доставчика
„Ралитекс - ЕН“ ЕООД (л. 93 – 103).
-„Николаев груп“ ЕООД -
ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2018г., ведно с ОПР и Баланс(извън ревизирания
период, л. 132 – 135); 10бр. експедиционни бележки, съдържащи вид на
предадената стока, количество и стойност (л. 122 – 131).
Преди изпращане на
преписката пред горестоящия административен орган ревизиращия екип е извършил
допълнителна проверка на новопредставените писмени доказателства и е
констатирал, че не е посочено лицето, изготвило разпечатките на документите от
вторичните счетоводни регистри и в какво качество е положило подпис срещу
изписан текст „вярно с оригинала“. Извършени на допълнителни проверки на дружествата,
посочени като доставчици на стоките „Ралитекс – ЕН“ ЕООД и „М стийл фрийд“
ЕООД, по отношение на които е констатирано, че са дерегистрирани по ЗДДС, по
инициатива на орган по приходите. Дружествата не са декларирали търговски
обекти, от които осъществяват икономическата си дейност, както и
регистрирани ЕКАФП, свързани с НАП, независимо, че във фактурите е посочен като
начин на разплащане „в брой“. Направен е допълнителен извод за липса на
доказателства за извършени покупки на стоки от дружествата, за които
жалбоподателят твърди да са възложители по договори за дистрибуция, които да му
бъдат предадени за продажба до намерени от него в последствие клиенти.
В хода на съдебното
обжалване не са представени допълнителни доказателства.
Предвид горното съдът
следва да изложи от правна страна следното.
Ревизионното производство
е предхождано от две проверки за установяване на факти и обстоятелства,
извършени на Х.Б.. Събраните при проверките доказателства, включително и тези,
записани на оптични носители, са надлежно приобщени към доказателствения
материал на ревизионното производство. В хода на проверките е констатирано, че
независимо от пребиваването си в Република Турция за повече от 183 дни в
рамките на календарните 2016г. и 2017г. е изпратил чрез „Еконт експрес” ООД
куриерски пратки до множество различни лица и е получил суми по наложени
платежи и пощенски преводи в офис на дружеството, посочен като „София –
Борово” (таблица на л. 193 гръб – 200 гръб). По делото са представени снимки на
документи на ZIP файл, на които са изписани имената му, съответно имената на
лицето Ж.Г.а, която е декларирала, че е действала като негово упълномощено
лице.
Основните възражения в
жалбата се състоят в обстоятелството, че жалбоподателят не е извършвал
независима икономическа дейност и търговски сделки по занятие до 2018г., когато
е регистрирал дружеството „Хас Стил” ЕООД, с адрес за кореспонденция с. Розино,
общ. Карлово, ул. „Петко Р. Славейков“(който съвпада с постоянния адрес на Х.Б.).
Поддържа се защитната теза, че през 2016г. и 2017г. жалбоподателят е действал
като дистрибутор на три дружества, които са му заплатили комисионно
възнаграждение, включително през 2018г., за което са представени съответните
служебни бележки и ГДД по чл. 92 от ЗКПО.
По направените възражения
настоящият съдебен състав намира следното: по делото несъмнено са установени
обстоятелства по чл. 122, ал. 1, т. 1, т.2 и т.4 от ДОПК за провеждане на
ревизията по особения ред на чл.122 от ДОПК. По делото не е спорно между
страните обстоятелството, че за 2016г. и 2017г. жалбоподателят не е подал ГДД
по чл. 50 от ЗДДФЛ, в която да декларира получените доходи.
По отношение твърденията,
че от възложителите по договорите за дистрибуция са изплатени комисионни
възнаграждения, при които са удържани авансов данък и ЗОВ, следва да бъде
посочено, че са издадени през 2018г., т.е. извън ревизираните периоди и не
могат да бъдат предмет на проверка в настоящото ревизионно производство. Следва
да бъде посочено, че са издадени след като на Б. е възложено извършването на
ПУФО, при констатирани множество изпратени куриерски пратки до различни
получатели чрез „Еконт експрес” ООД, съответно получени суми в брой по наложени
платежи.
Наред с това, съдът
констатира, че по делото са представени доказателства са представени в ZIP файлове със снимки на документи,
показващи изплащането в брой на наложен платеж – папка „rko“ и парични преводи
– папка „post_dc“. В тях са изписани имената на Х.Б. и Ж. Г. и е положен
подпис, който не е оспорен и не са ангажирани доказателства за оспорването.
Нещо повече, при извършената й насрещна проверка Георгиева е потвърдила
получаването на паричните суми, но като пълномощник на Х.Б., от което следва
извод, че всички парични суми по наложените платежи, описани в табличен вид на
л. 193 гръб – 223, на обща стойност 269 187 лв. са получени именно от
него.
При наличие на обстоятелства по чл. 122, ал. 1 от ДОПК и при спазване на
правилата на чл.122, ал. 2 и ал. 4 ДОПК, е предоставена възможност на органите
по приходите да приложат установения по съответния закон размер на данъка към
определена в хода на ревизия при особен случай данъчна основа. В
производството по съдебно обжалване на РА, издаден по реда на чл. 122 ДОПК, в
тежест на органите по приходите е да установят основанията за извършване на
ревизия при особени случаи, както и спазването на императивния процесуален ред
за това, а в тежест на ревизираното лице - жалбоподател е да установи при
условията на пълно и насрещно доказване твърдените от него факти и
обстоятелства, с които се опровергават фактическите констатации в акта.
За да се приложи презумпцията по чл.124 ал.2 ДОПК фактическите констатации,
на които се позовават органите по приходите следва да са подкрепени от
надлежни доказателства, в противен случай тежестта за опровергаването им не
може да се възлага на ревизирания субект.
По реда на чл.54 ал.3 ДОПК органът по приходите има право да събере като
доказателства разпечатки на данни от технически носители, ако се установи, че
са създадени или ползвани от субекта или от лице, което е или е било негов
съконтрагент. Смята се, че данните са създадени или ползвани от субекта,
съответно от съконтрагента, ако се съдържат в компютрите или други технически
носители, намиращи се на местата, където тези лица упражняват дейността си,
където се съхранява или води счетоводството им или върху които единствено
лицето има контрол.
Съгласно разпоредбата на чл.40 ал.1, във връзка с ал.3 ДОПК при извършване
на ревизия или проверка органът по приходите може да предприеме действия за
обезпечаване на доказателства чрез копиране на информация от и на технически
носители, даващи възможност за възпроизвеждането и, като вземе необходимите
технически мерки за запазване на автентичността й. За тези действията се
съставя протокол, екземпляр от който се предоставя на лицето.
Според чл. 52 от ДОПК документи, издавани от автоматични устройства или
системи при условия и по ред, определени в нормативен акт, се смятат за частен
документ, издаден от лицето, на чието име е регистрирано устройството или
системата, а в случай че устройството или системата не са регистрирани - от
лицето, в чийто обект се намират.
При обсъдената фактическа обстановка не е спорно,
че ревизираното лице няма регистрация като едноличен търговец и не са
декларирани резултати от извършвана икономическа дейност за 2016г. и 2017г.
Същевременно, през процесния период Б., като ФЛ, е реализирал значителен брой
продажби на стоки – дрехи чрез куриерските услуги на „Еконт Експрес“ ООД, за
което е получил и съответни плащания от множество клиенти. На част от тях са
извършени насрещни проверки и от съдържанието на депозираните писмени обяснения
може да се направи извод, че информация за предлаганите стоки се съдържа в
страница от социалната мрежа Фейсбук.
Поради тази причина, следва да се приеме, че
несъмнено е извършвана търговска дейност, чрез покупко – продажба на дрехи,
които предвид количеството им не могат да се приемат за първоначално закупени
само и единствено за лични нужди, съответно последващата им продажба – за
осигуряване на парични средства за закупуване на друга лична колекция. Самото
РЛ е декларирало надценка при извършваните продажби от 10%, която е приложена
при изчисляване на съответстващите разходи на реализираните и укрити доходи.
По отношение твърдението, че не е извършвана независима икономическа
дейност, резултатите от която да подлежат на облагане с преки и косвени данъци
и за която са се дължат ЗОВ, следва да бъдат изложени следните аргументи: РЛ
през процесния период е извършвало системно, ритмично и целенасочено дейност
по продажба на стоки в големи количества, с цел реализиране на печалба, поради
което тази дейност законосъобразно е установена като стопанска дейност. Броят и
системността на така осъществените сделки сочат безспорно, че те не са
извършени за обезпечаване на индивидуални нужди, както и че не са инцидентни.
При това положение безспорно ревизираното лице е действало като търговец по
смисъла на чл.1, ал. 1 от ТЗ, без да са налице изключенията, визирани в чл. 2
от ТЗ, поради което получените от дейността доходи подлежат на облагане по реда
на чл.48 ал.2 ЗДДФЛ с данъчна ставка 15 на сто и при надвишаване на оборота за
задължителна регистрация по ЗДДС се извършват облагаеми доставки с данъчна
ставка от 20%. След като няма доказателства тези доходи да са декларирани и да
са внесени дължимите пряк и косвен данък и ЗОВ, безспорно е наличието и на
предпоставките за облагане по особения ред на чл. 122 от ДОПК.
При тази фактическа и правна обстановка съдът намира, че както по отношение
на получените по наложен платеж суми се установяват насрещни реални доставки на
стоки от ревизираното лице като доходът от тях е укрит, съответно преките и
косвени данъци и ЗОВ - неотчетени като задължение към бюджета.
В тази насока на жалбоподателя бе изрично указано, че е негова тежестта да
установи при условията на пълно и насрещно доказване твърдяните от него факти и
обстоятелства, от които се стреми да черпи благоприятни за себе си правни
последици, в случая целящи да опровергават фактическите констатации в акта.
В хода на съдебното обжалване не са ангажирани никакви доказателства,
включително изготвянето на заключение по съдебно – счетоводна експертиза.
Настоящият съдебен състав намира, че жалбоподателят е поддържал една и съща
защитна теза при ревизионното производство и в хода на съдебното обжалване,
което се концентрира около обстоятелството, че е действал единствено като
дистрибутор на стоки, осигурени от три дружества, за което му е заплатено
комисионно възнаграждение през 2018г., в много по-малък размер от сумите по
наложените платежи, съответно платците на възнаграждението са удържали
дължимите данък и ЗОВ.
Настоящият съдебен състав намира, че отговор на този спорен по делото въпрос
е даден в нарочно становище на ревизиращия екип(л. 26) и в решението на
горестоящия административен орган и изложените аргументи следва да бъдат
споделени.
От една страна, не са ангажирани доказателства, опровергаващи направените
констатации, че на голяма част от датите на подписване на договорите за
дистрибуция и приемо – предавателните протоколи Х.Б., представени при
ревизията, не се намира на територията на Република България. Това
обстоятелство е в подкрепа на депозираните от него писмени обяснения, че
дрехите са закупувани именно в Република Турция и предмет на продажба на
територията на България.
Приемо–предавателните протоколи, съдържащи данни съответно за вид,
количество и стойност на стоките са представени едва след издаване на РА и РД,
т.е. след запознаване на жалбоподателя с резултатите от извършената ревизия.
Същите представляват частни писмени документи, ползващи се само с формална
доказателствена сила и са в противоречие с данните в другите събрани при
ревизията писмени доказателства. Може да се направи извод, че са съставени
именно за целите на административното и съдебно обжалване на РА.
На следващо място, дружествата – възложители по договорите за дистрибуция
не са представили доказателства за притежаването на стоките, които се твърди да
са предоставени на Б. за дистрибуция до клиенти, както и доказателства за
заприхождаването им по материални сметки от гр. 30. Наред с това, не са
представени доказателства за отчитане на приходите от продажби на стоките,
предоставени за дистрибуция, след приспадане възнаграждението на дистрибутора
по договорите.
В тази връзка, не са представени счетоводни регистри на сметка 411 Клиенти
и 702 Приходи от продажба на стоки, представен е само частичен регистър на
сметка 501 Каса, отразяваща само и единствено твърдяни като постъпили суми от
РЛ, както и счетоводни регистри за начисляване на възнаграждението на
жалбоподателя по договорите за дистрибуция и такива за осчетоводяване на
разход за възнаграждението му и заплатените данъци и ЗОВ.
Едва след запознаване с констатациите в обжалвания РА са представени
счетоводни регистри на трите дружества – възложители по договорите за дистрибуция,
от данните в които, според твърденията в жалбата, се подкрепя защитната теза
на Б.. Тук следва да бъде посочено, че не е опровергана друга констатация в
обжалвания РА, а именно, че и трите дружества не са подали ГДД по чл.92 от ЗКПО, ОПР и Баланс за резултатите от икономическата им дейност за ревизирания
период или в подадените ГДД по чл. 92 от ЗКПО са констатирани значителни
неточности. В този смисъл, представените отделни извлечения от вторични
счетоводни регистри не могат да се кредитират като съдържащи достоверна
информация, предвид обстоятелството, че не са представени първичните
счетоводни документи, носители на първична информация за осъществените
стопански операции, както и не са ангажирани други доказателства за водена
редовна счетоводна отчетност.
Представени са единствено първични счетоводни документи за закупуване на
стоките от предходни доставчици на „Алма Би 83“ ЕООД и „Ивов конструкшън
90“ЕООД, но фактурите не са придружени от фискални бонове от ЕКАФП за извършено
разплащане в брой по доставките.
Както беше посочено по-горе, не са представени доказателства за завеждането
и изписването им по материални сметки от гр. 30, отразяването им по сметка 401
Доставчици, както и непредставяне на доказателства за извършени продажби на
дребно. Представено е само извлечение на счетоводен регистър, отразяващ
кореспонденция между счетоводните сметки 501 Каса и 702 Приходи от продажба на
стоки, но се касае само и единствено за частичен регистър, отразяващ
единствено парични суми, твърдяни като получени от жалбоподателя.
Отново, както беше посочено по-горе в настоящото решение, не са представени
първични счетоводни документи, носители на първична информация за извършените
стопански операции, данните в които да послужат за извършване на счетоводните
записвания във вторичните счетоводни регистри.
По изложените аргументи, може да се направи обоснован извод, че именно
жалбоподателят, а не дружествата, посочени като възложители по договори за
дистрибуция, е закупувал стоките – дрехи от Република Турция и в последствие
ги е рекламирал в страници от социалните мрежи, съответно е извършвал
електронна търговия чрез механизма на използване на куриерски пратки с наложен
платеж. Противоречивите писмени обяснения на РЛ относно този факт могат
единствено да се приемат като израз на неговата защитна теза за неизвършването
на независима икономическа дейност, резултатите от която подлежат на облагане
с преки и косвени данъци и ЗОВ.
Представените договори за дистрибуция, приемо – предавателни протоколи и
частични вторични счетоводни регистри са частни писмени доказателства, които
се ползват само с формална доказателствена сила и следва да бъдат обсъждани в
съвкупност с останалите събрани по делото доказателства. Данните в тези
документи са подложени на детайлна проверка от ревизиращия екип, като при
издаването на РД и РА са изложени подробни аргументи относно неподкрепянето им
от други събрани доказателства.
По делото не е ангажирано изготвянето на съдебно – счетоводна експертиза
със задача проверка от математическа гледна точка на изчисленията на
ревизиращите органи по приходите, поради което и предвид разпоредбата на чл.124
от ДОПК не са опровергани направените при ревизията констатации по отношение
размера на преките и косвени данъци и акцесорните им задължения за лихви.
По отношение определяне вноските за ЗОВ, считано от 15.02.2011г. разпоредбите
на чл.122 – 124 от ДОПК се прилагат съответно и за установяване на задължителни
осигурителни вноски. За да бъдат установени допълнителни осигурителни
задължения на лицето е необходимо приходните органи да обосноват, че са налице
укрити доходи от трудова дейност по аргумент на чл. 6, ал. 2, чл. 10, ал. 1 КСО
и § 1, т. 3 от ДР на КСО. В този аспект ВАС многократно се е произнасял, че с презумптивнадоказателствена
сила се ползват само обоснованите констатации на РА, издаден по особения ред
на чл.122 и сл. ДОПК. Тоест, за да е приложима посочената оборима презумпция,
органите по приходите следва да са обосновали някое от обстоятелствата по чл.
122, ал. 1 – ал. 2 от ДОПК.
С оглед
препращащата норма на чл.124а от ДОПК настоящият състав намира, че предметът на
доказване в особеното производство не изключва необходимостта от извършване на
анализ за източника на укритите приходи и дали същите по своето основание,
регулярност, системност, периодичност и размери на доходите, могат да бъдат
указание за извършвана от лицето скрита дейност с характер на трудова или
приравнена такава. Този извод се подкрепя и от релевантния кръг на
обстоятелства, очертан в разпоредбата на чл. 122, ал. 2 от ДОПК, в частност по
т.1 „вида и характера на фактически осъществяваната дейност“ и по т.10
„сключените договори от лицето във връзка с осъществяване на дейността му“.
Иначе казано, нужна е обосновка (напр. дейност като едноличен търговец,
собственост или съдружие в търговски дружества, стопанска дейност, полагане на
нерегламентиран труд, престация на трудов резултат и др.), че източникът на
доходите потенциално може да бъде приравнен като такъв от трудова дейност.
Едва при
наличието на такива констатации, презумцията по чл.123 ал. 1 от ДОПК ще се
пренесе и относно характера на доходите като трудови. Респективно именно в
тази хипотеза тежестта на доказване и оборване на презумпцията за трудовия
произход на дохода ще падне върху ревизираното лице.
В случая констатациите на ревизионния акт са изградени въз основа на
обстоятелството, че ревизираното лице системно с цел печалба е извършвало
стопанска дейност, която независимо от липсата на регистрация, се приравнява на
дейност на едноличен търговец и от която са реализирани укрити доходи. Тези
констатации са подкрепени от ангажираните по делото доказателства.
Принципно задължението за обществено осигуряване се поражда от наличието
наосигурителен доход/чл.6 ал.2 КСО/ и осъществяването на трудова дейност. По
аргумент от чл.10 ал.1 КСО осигуряването възниква от деня, в който лицата
започват да упражняват трудова дейност по чл. 4 или по чл. 4а, ал. 1 от
кодекса. Между страните няма спор, че задълженото лице в процесния период не е
осигурявано на нито едно основание по КСО, а по ЗЗО не подлежи на задължително
осигуряване, тъй като освен българско има и турско гражданство и не пребивава в
РБ повече от 183 дни в рамките на една календарна година.
Същевременно безспорно установените в хода на ревизията обстоятелства,
че през процесните периоди задълженото лице е получавало доходи от стопанска
дейност като едноличен търговец без регистрация, налагат извода, че същото по
смисъла на чл. 5, ал. 2 от КСО е самоосигуряващо се лице – физическо лице,
което е длъжно да внася осигурителни вноски изцяло за своя сметка. При това
положение на основание чл.4 ал. 3, т. 2 от КСО ревизираното лице попада в
обхвата на лицата, задължително осигурени за инвалидност поради общо
заболяване за старост и за смърт.
Доходът, върху който се дължат осигурителни вноски, включва всички
възнаграждения и други доходи от трудова дейност – чл. 6, ал. 2 от КСО. Според
разпоредбата на чл. 6, ал. 8 /предишна ал. 7, изм. - ДВ, бр. 61 от 2015
г./ от КСО осигурителните вноски за
лицата по чл. 4, ал. 3, т. 1, 2 и 4 са за сметка на осигурените лица и се
дължат авансово върху месечен осигурителен доход между минималния и максималния
месечен размер на дохода, определен със закона за бюджета на държавното
обществено осигуряване за съответната година.
Предвид разпоредбата на чл.127 ал.1 от КСО, ревизираното лице дължи
осигурителни вноски за допълнителна пенсия в универсален пенсионен фонд -
лицата, родени след 31 декември 1959 г., ако са осигурени във фонд „Пенсии” на
държавното обществено осигуряване се осигуряват за фонд ДЗПО – УПФ, като
осигурителните вноски се внасят върху доходите, за които се дължат осигурителни
вноски за ДОО. Окончателният размер на месечния осигурителен доход за лицата по
ал. 8 се определя за периода, през който е упражнявана трудова дейност през
предходната година въз основа на данните, декларирани в справка към годишната
данъчна декларация по ЗДДФЛ, и не може да бъде по-малък от минималния месечен
осигурителен доход и по-голям от максималния месечен осигурителен доход.
Окончателните осигурителни вноски се дължат от осигурените лица върху годишния
осигурителен доход в размерите за фонд „Пенсии“ и за допълнително задължително
пенсионно осигуряване и в размерите за фонд „Общо заболяване и майчинство“ за
самоосигуряващите се лица, които са избрали да се осигуряват в този фонд в
срока за подаване на данъчната декларация. Годишният осигурителен доход се
определя като разлика между декларирания или установения от органа по
приходите при условията и по реда на ДОПК облагаем доход от упражняване на
трудова дейност и сбора от доходите, върху които са внасяни авансово
осигурителни вноски.
По изложените аргументи, обжалваният РА е законосъобразен
и в частта му на допълнително определени вноски за ДОО и ДЗПО – УПФ за 2016г. и
2017г., ведно с прилежащите лихви.
Или жалбата, като неоснователна, подлежи на отхвърляне
изцяло.
При този изход на делото и своевременно направеното
искане, на основание чл.161 ал.1 ДОПК на ответника се дължи възнаграждение за
осъществената юрисконсултска защита. Изчислено съобразно разпоредбата на чл.8
ал. 1, т.4 от Наредба № 1 от 09.07.2004г. за минималните размери на
адвокатските възнаграждения същото възлиза на 1 983, 60 лева.
Ето защо и поради мотивите, изложени по – горе ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –
ІІ отд., VІІ състав :
Р Е
Ш И
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Х.М.Б. с адрес *** против Ревизионен акт (РА) с
№Р-16001618006429-091-001 от 27.05.2019г., издаден от В.А.– Началник сектор,
възложила ревизията, и В.Г.– главен инспектор по приходите – Ръководител на
ревизията, в ТД на НАП – Пловдив, офис Хасково, В ЧАСТТА, потвърдена с Решение
№440 от 26.07.2019г. на Директор на Дирекция “Обжалване и
данъчно-осигурителна практика” (Д”ОДОП”) – Пловдив, с който на жалбоподателя е
начислен допълнително ДДС за периода от 01.01.2017г. до 31.10.2017г. в общ
размер на 33 744лв., ведно с прилежащите лихви в общ размер на 6 402,19лв.,
определени са дължими суми за внасяне за данък по чл.48 ал.2 ЗДДФЛ за 2016г. в
размер на 665,67лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 139,99лв. и за
2017г. в размер на 2 020,96лв., ведно с прилежащите лихви в размер на
220,08лв. и дължими суми за ЗОВ, както следва: за 2016г. ДОО в размер на
776,41лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 192,51лв. и ДЗПО – УПФ в
размер на 303,29лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 75,19лв. и за
2017г. ДОО в размер на 2 540лв., ведно с прилежащите лихви в размер на
332,27лв. и ДЗПО – УПФ в размер на 920, 29 лв., ведно с прилежащите лихви в
размер на 120,41лв., като НЕОСНОВАТЕЛНА.
ОСЪЖДА Х.М.Б. с адрес *** да
заплати на НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ, гр.София сумата в размер на 1 983,60(хиляда деветстотин осемдесет и три
лева и шестдесет стотинки), представляваща възнаграждение за осъществената
юрисконсултска защита.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14 –
дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :