Решение по дело №16/2021 на Окръжен съд - Търговище

Номер на акта: 260014
Дата: 27 октомври 2022 г.
Съдия: Мариана Николаева Иванова
Дело: 20213500900016
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 9 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                        28.10.2022 г.                                 гр.Търговище

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

ТЪРГОВИЩКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД                                                       ІІІ състав

На двадесет и девети септември                                                              2022 година

В публично заседание в състав:

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИАНА ИВАНОВА

секретар Анатолия Атанасова

разгледа докладваното от Председателя

т.д. № 16 по описа на съда за 2021 година

и за да се произнесе, взе предвид следното:

ИСК с правно осн.чл. 432, ал. 1 от ТЗ за сумата от 30 000 лв.

Т.д. № 16/2021 г. е образувано след отделяне от т.д. № 12/2021г. по описа на ОС-Търговище, с определение № 260036/08.02.2021 г. на депозираната по същото дело искова молба по чл. 432, ал.1 от КЗ (с уточнението й с вх. № 261070/22.03.2021 г.) в частта й, депозирана от ищцата В.Х.М. ***, действаща чрез адв. П.К. от САК, против ЗД “Евроинс“ АД, гр. София, искова претенция за присъждане на обезщетение в размер на 26 000 лв.(увеличен на 30 000 лв. в последното с.з.) за причинените й неимуществени вреди, изразяващи се в търпени болки, страдания и неудобства от телесни увреждания при ПТП, настъпило  на 19.12.2019 г., на път ІІІ-2002км, 32+764, предизвикано от М.М.М., при управление на лек автомобил „Мазда 626“, рег. № Т 79-58 КТ, чиято гражданска отговорност е застрахована в ответното дружество ЗД “Евроинс“ АД. Предявеният иск е с цена 26 000 лв., увеличен в хода на производството на 30 000 лв. (искът не е предявяван като частичен).

В срок ответникът ЗД “Евроинс“ АД е депозирал писмен отговор със становище за допустимост, но неоснователност на иска: Оспорен е механизма на ПТП с възражения, че водачът на л.а. „Мазда" М.М. не е нарушил правилата за движение, в условията на евентуалност – че деянието му е случайно, а вината е изцяло на шофьора на микробуса - С.Я.Р.; възражения за съпричиняване от страна на пострадалата, определено на 50% -  поради непоставен предпазен колан; възражения за прекомерност на обезщетението за неимуществени вреди, възражения и за началната дата на претенциите за лихви за забава.

Конституираното по молба на ответника трето лице помагач – ЗАД „ОЗК Застраховане“ АД (в качеството му на застраховател на водача на микробус „“Фолксваген“, модел „Крафтер“, рег. № Т 90-13 ТН, управляван от С.Я.Р.), е взело становище за изключителна вина на водача на лекия автомобил Мазда, движейки се със скорост двойно по-висока от разрешената, и до настъпване на удара, въпреки видимостта, непредприел действия по намаляване на скоростта и избягване на ПТП, докато водачът на микробуса  движейки се с незначително превишена скорост, нито е могъл, нито е бил длъжен да предвиди поведението на другия водач, при движение с предимство през стеснения участък (мост). Възражение за съпричиняване и завишено обезщетение.

Относно допустимостта на предявените искове съдът приема следното:

Предявените по реда на чл. 432, ал.1 от КЗ искове се явяват допустими. Ищецът  е предявил претенция пред застрахователя за доброволно уреждане на спора. Споразумение не е постигнато, поради което ищецът има правен интерес от предявяване на настоящите искови претенции.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, прие за установено следното от фактическа и правна страна:

С влязла в сила на 20.04.2022 г. присъда № 4/08.06.2021 г. по НОХД № 88/2021 г. на ОС-Търговище, изменена с Решение от 22.12.21 г. по ВНОХД 288/21 г. на АпС-Варна, потвърдено с решение № 64/20.04.2022г. по к.н.д.№ 194/2022 г. на Върховния касационен съд, II н.о. водачът на микробус „Фолксваген Крафтер“ С.Я.Р. е признат за виновен в това, че на 19.12.2019 г. на път ІІІ-2002г. „с. Костанденец – с. Захари Стояново – гр. Попово“, в участъка на км. 32 между с. Зараево, общ.Попово и гр. Попово, нарушил правилата за движение на чл. 20, ал. 2, изр. второ от ЗДвП „Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението“, в резултат на което по непредпазливост причинил смъртта на М.М.М., настъпила на 20.12.2019 г. и средни телесни повреди на повече от едно лице (изброени пет лица, сред които не е настоящата ищца)– престъпление по чл. 343, ал. 4, във вр. с ал. 3, б. „б“, предл. 1 във вр. с ал.1 и чл. 342, ал. 1 от НК.

 Доколкото в исковата молба ищцата твърди, че вредите са в резултат на неправомерно поведение на участника в ПТП, управлявал лек автомобилМазда 626– М.М., починал при ПТП, спрямо когото не може и не е образувано наказателно производство, то производството по НОХД № 88/2021 год. на ОСТ, водено срещу С.Я.Р., като водач на микробусФолксваген“, не е преюдициално спрямо настоящото производство, и съответно постановената по него присъда не може да бъде ползвана в настоящото производство, по аргумент от чл. 300 от ГПК, доколкото с нея е признат за виновен за причиняване на ПТП от 19.12.2019 г. не водачът на насрещно движещия се лек автомобилМазда 626“ М.М., застрахован при ответното дружество, а водачът на микробуса. Така визираните в чл. 300 от ГПК обстоятелства относно установяване, че деянието е извършено, неговата противоправност и виновността на дееца, следва да бъдат установявани в настоящото производство по реда на пълното главно доказване със съответно допустимите процесуално доказателствени средства, в каквато насока на страните са дадени съответните указания.

От съвкупната преценка на представените писмени доказателства, съставени във връзка с процесното ПТП - протокол за оглед на ПТП от 19.12.2019 г., протокол за оглед на веществени доказателства и др. писмени доказателства, както и от заключението на приетата САТЕ, съдът приема за установено, че на 19.12.2019 г., около 14:00 ч. на път III 2002 км 32+764 – среда, над мост на река „Черни лом”, микробус „Фолксваген Крафтер” с peг. № Т 9013 ТН се движи по същия път с посока на движение към с. Зараево със скорост около 70 км/ч. Микробусът преминава през десен завой, след който следва прав участък от пътя. На разстояние около 700 м. след описания завой се намира мост над река „Черни Лом”. В същото време, по същия път, но в обратна посока се движи лек автомобил „Мазда 626” с per. № Т 7958 КТ със скорост на движение около 112 км/ч, наближавайки описания мост, но в обратна посока. Разстоянието от началото на моста до мястото на удара по посоката на движение на микробуса е около 11,2 м. Това разстояние микробусът със скорост 70 км/ч ще измине за около 0,57 секунди. Разстоянието от началото на моста до мястото на удара по посока на движение на лекия автомобил е около 22,1 м. Това разстояние лекият автомобил със скорост на движение ще измине за около 0,71 секунди. Според автоексперта двата автомобила са навлезли в моста почти едновременно с разлика от 14 секунди. Наближавайки моста, водачите на МПС виждат, че срещу тях се движи друго МПС. И двамата водачи преценяват, че ще минат първи през стеснения участък и не намаляват скоростта си на движение. В резултат на действията на двамата водачи последва удар - челен. При удара микробусът се отклонява наляво и след около 13 м. преустановява своето движение в лявата /насрещната/ лента за движение. В резултат на удара, лек автомобил „Мазда” се завърта около своята вертикална ос, по посока обратна на часовата стрелка, като се завърта и преустановява своето движение след около 12 м. от мястото на удара, в посока обратна на посоката си на движение. Вследствие на произшествието е причинена смъртта на водача на л.а. „Мазда” и са причинени телесни увреждания на пътници от микробус „Фолксваген”. Произшествието е станало в светлата част на денонощието, при добра видимост и сухо пътно платно, стеснен участък от пътя. Скоростта на микробуса, управляван от С.Р., в района на произшествието преди и по време на настъпване на удара е била около 69,70 км/ч. (при опасна зона за спиране около 55 м) Скоростта на л.автомобил „Мазда 626”, управляван от М.М., в района на произшествието преди и по време на настъпване на удара е била около 111,6 км/ч. (при опасна зона за спиране 114 м). Максимално разрешената скорост в участъка на местопроизшествието е 60 км/ч, ограничена с пътен знак „В27-забранено е движението със скорост над означената” и цифра „60” – и от двете страни на движение. Едновременно с този знак, по пътя, в посоката на движение и на двамата водачи, съответно на 2,5 км/2,7 км от местопроизшествието, е бил поставен и знак „А23- участък от пътя в ремонт“. Според приетата САТЕ, техническата причина, довела до настъпване на ПТП е субективното поведение и на двамата водачи, които не са преценили правилно скоростта на движение на другия участник, собствената си скорост на движение и разстоянието до моста, т.е. кой ще премине първи по моста. Ако водачът на л.а. „Мазда 626” е бил предприел маневра „аварийно спиране” на разстояние по-голямо от 114 м. от мястото на удара (90-92 м преди навлизане в моста) и водач на микробус „Фолксваген Крафтер” е бил предприел маневра „аварийно спиране” на разстояние по-голямо от 55 метра от мястото на удара (около 44 метра преди навлизане в моста), то те са имали техническа възможност да предотвратят произшествието. Не се установяват данни от техническо естество да е предприета спасителна маневра Движението по моста било регулирано с пътен знак „Б 6“, указващ „Премини, ако пътят е свободен“ - по посока на движение на микробуса, непосредствено преди моста, обуславящо предимството на микробуса. В поясненията в с.з. в.л. е посочило, че по посоката на лекия автомобил не е имало знак „В5“ (Пропусни насрещно движещи се пътни превозни средства), какъвто е начинът на регулиране на стеснен участък от пътя, като процесния. Пострадалата ищца е пътувала на трета двойна седалка, вляво, до прозореца, без поставен предпазен колан. Според в.л., от техническа гледна точка, ако ищцата е била с поставен предпазен колан получените травми биха били по-леки.

От приетите писмени доказателства по делото, в това число и от приетата съдебно-медицинска експертиза (СМЕ), изготвена от в.л. д-р Г., се установява, че в резултат на инцидента ищцата е получила разкъсно-контузна рана на челната област на главата, навяхване на двете коленни стави със събиране на кръв в дясната ставна цепка на колянната става, като навяхването на дясната колянна става й е причинило трайно затрудняване на движението със среден срок на възстановяване 1,5 – 2 месеца, а на лявото коляно – затрудняване на движението за около 20-25 дни. Раната на челото, без данни за загуба на съзнанието й е причинило временно разстройство на здравето, неопасно за живота. Както в експертизата, подробно и в поясненията в о.з. вещото лице е разяснило, че на 09.01.2019 г-. след като болката не е отминала, ищцата е потърсила помощ от ортопед-травмотолог, установил още по-значителни отоци и кръвонасядания в областта на дясна колянна става и подбедрица, кръвонасядане на дясното бедро, смутени подвижност и походка, като клиничната картина на навяхване на коленните стави и хемартроза (събиране на кръв в дясната колянна ставна) са се появили в един по-късен период, наложило теравпевтична пункция на дясна колянна става с евакуация на 50 куб.см течност. При прегледа на ищцата вещото лице е констатирало нестабилност в областта на дясна колянна става и смутена походка, като е посочило, че се движи с помощни средства. На ищцата е предложено оперативно лечение, което тя не е приела.

Съгласно показанията на св. Ю.М., съпруг на ищцата, след пътния инцидент ищцата е изпаднала в стрес, безпокойства и притеснения от катастрофата, дори и сега 2-3 пъти на месец му доверявала, че е сънувала катастрофата. След медицинската интервенция по зашиване на раната на главата се прибрали у дома, като в началото, първите две седмици й било лошо, едва се движела, имала нужда от помощ при изкачване на стъпала, в банята, около два-три месеца ходела с бастун, куцала на една страна, на дясната. Страхува се да се вози в кола. От показанията на св. А. Х. (близка съседка на ищцата) се установява, че отначало  ищцата била на легло, първите два-три месеца имала силни болки, краката й били в синини, имала нужда от помощ при придвижването и обслужването, налагало се свидетелката да ходи у тях да готви или им носела храна, след ПТП-то ищцата станала по-мълчалива, само у дома си стои, никъде не ходи, когато свидетелката я посещавала, често припомняла за катастрофата, като след м. май 2020 г. след като получила инсулт, ищцата още повече се променила. След катастрофата, дори и към настоящия момент, останало накуцването на ищцата, вдясно.

Въз основа на така приетата фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Предявен иск  с правно основание чл. 432, ал. 1 от КЗ във вр. с чл. 45 и чл. 52 от ЗЗД – обезщетение за претърпени неимуществени вреди.

Съгласно разпоредбата на чл. 432 ал. 1 от КЗ (“Пряк иск на увреденото лице“): увреденото лице, спрямо което застрахованият е отговорен, има право да иска обезщетението пряко от застрахователя по застраховка "Гражданска отговорност" при спазване на изискванията на чл. 380 от КЗ.

По делото не е спорно наличието на валидна застраховката „ГО“ на л.а. и на микробуса при съответния застраховател към датата на ПТП-то.

Налице са кумулативно изискуемите предпоставки от фактическия състав на чл. 432, ал. 1 КЗ във вр. с чл. 45 ЗЗД /деяние, противоправност, вина, вреди и причинна връзка между деянието и вредите/, наличие на валидно застрахователно правоотношение по застраховка „ГО“, настъпването на застрахователно събитие в срока на действие на договора, като юридически факт, пораждащ отговорността на застрахователя, претърпени неимуществени и имуществени вреди от лицето, претендиращо обезщетения, които вреди са в резултат на виновното поведение на застрахования водач, пораждащи основание за отговорност на прекия причинител-застрахован спрямо увредения за обезщетяване на причинените вреди.

При горевъзприетата фактическа обстановка и поведение на двамата водачи, съдът приема, че причината за ПТП е противоправното поведение и на двамата водачи, като застрахованият при ответното дружество водач на л. автомобил е нарушил изискванията относно скоростта на движение- 111.6 км./ч, вместо максимално разрешената от 60 км/ч, водачът на микробуса също не е съобразил скоростта си с указаната максимална скорост, движейки се с 69,7 км/ч, и двамата водачи не са изпълнили задължението си по чл. 20, ал. 2, изр.второ от  ЗДвП - „Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението“, предвид и указанията за ремонт на пътя и стеснения участък (където именно е осъществено ПТП), макар водачът на микробуса да се е ползвал с предимство да навлезе и да премине пръв по моста, предоставено му с пътен знак Б6.

Съдът намира за неоснователни, като недоказани, доводите на ответника „Евроинс“ АД за случайно деяние, за липсата на виновно поведение на водача на лекия автомобил, както и възраженията на „ОЗК-Застраховане“  АД (л. 124), че водачът М.М. е единствено виновен за ПТП-то, предвид приетата за установена безспорна фактическа обстановка и изложени по-горе съображения за поведението на водачите и на двете МПС-та и нарушаване на посочените правила за движение, довели до настъпването на ПТП-то и вредоносния резултат. Вещото лице е категорично, че от техническа гледна точка причина за настъпилото ПТП е субективното поведение на двамата водачи, които не преценяват правилно скоростта на движение на другия участник, собствената си скорост и разстоянието до моста, т.е. кой ще премине първи по моста.

Отговорността на ответното застрахователно дружество е производна на  гражданска отговорност по чл. 45 от ЗЗД на водача на лекия автомобил, поради което предявеният главен иск по чл. 432, ал.1 от КЗ е доказан по основание, като въпросът за разпределение вината между двамата водачи, респ. застрахователи не касае пострадалата ищца, отговорността спрямо която е солидарна, съгласно чл. 53 от ЗЗД .

Според САТЕ и СМЕ получените от ищцата увреждания, са вследствие на претърпяното ПТП.

По отношение размера на дължимото обезщетение за претендираните неимуществени вреди:

В случая основните спорни въпроси са свързани с размера на обезщетението за неимуществени вреди, както и с наличието на съпричиняване на вредите по смисъла на чл. 51, ал. 2 ЗЗД.

Според установената съдебна практика съобразно критерия за справедливост, установен в чл. 52 от ЗЗД, при определяне на обезщетението за неимуществени вреди, следва да се имат предвид обективно съществуващите обстоятелства във всеки конкретен случай. Тези обстоятелства са: видът, характерът и степента на констатираното увреждане и състоянието на пострадалия; начинът на извършване на увреждането; видът и начинът на провежданото лечение, неговата продължителност; болките и страданията, претърпени, както при причиняване на увреждането, така и при провеждане на лечението през всичките му етапи; отстраними ли са травмите или има остатъчни явления; периода на загуба на двигателна способност; психическата травма, както при причиняване на увреждането, така и впоследствие; възрастта на увредения; налице ли е намалена трудоспособност, степен на възстановяване, прогноза на отшумяване на уврежданията и др.

Предвид фактическата установеност по делото и горните критерии, съдът съобразява по отношение на ищцата възрастта й, видът, характерът и тежестта на получените травматични увреждания, продължителността на лечението, степента на възстановяване към настоящия момент и остатъчните явления, установени от медицинския експерт и от показанията на свидетелите, отчитайки здравословното й и психично състояние преди катастрофата. Следва да бъдат съобразени и преживените от нея болки, страхове и притеснения, както и икономическата конюнктура в страната към момента на ПТП / решение № 25/17.03.2010 г. на ВКС по т. д. № 211/2009 г., решение № 95/2009 г. на ВКС по т.д. № 355/2009г., първо т.о и др./ - МРЗ от 560 лева към датата на процесното ПТП и лимит на отговорността на застрахователя по застраховка „ГО“ от 10 000 000 лв., както и средната работна заплата към момента на ПТП, по данни на НСИ –около 1300 лв.

Неимуществените вреди, макар да имат стойностен еквивалент, са в сферата на субективните преживявания на пострадалия, затова за тяхното определяне имат значение различни обстоятелства. На обезщетяване подлежат не само съзнаваните болки, страдания и неудобства, причинени от увреждането и явяващи се пряка и непосредствена последица от него, но и самото понасяне на увреденото състояние. В този смисъл са и дадените разяснения в ППВС 4/1968 г. за понятието "справедливост" и практиката  на ВКС.

Предвид констатациите и заключението на СМЕ (която се възприема от съда като обоснована и компетентна), поясненията, дадени от експерта в с.з., както и от показанията на двамата свидетели, се установяват по безспорен начин претърпените и търпени и понастоящем физически и психични болки, неудобства и преживявания, промяната във физическото и психично състояние на ищцата, в сравнение с времето преди катастрофата. Съдът кредитира и дава вяра на показанията на свидетелите, в това число и на свидетеля-съпруг на ищцата, отчитайки евентуалната им заинтересованост, при съобразяване с разпоредбата на чл. 172 ГПК, ценейки ги с всички други доказателства- писмени и гласни, с които те кореспондират, още повече, че и двамата свидетели имат непосредствени възприятия от всички преживявания на ищцата, ежедневни впечатления от състоянието й преди и след произшествието. Съдът отчита характера на претърпените травми и с оглед определения от вещото лице медико-биологичен признак и установения период на трайно затруднение движението на десен долен крайник –за около 2-3 месеца (предвид и св.показания), затрудняване движението на левия долен крайник за около 20-25 дни и временното разстройство на здравето, неопасно за живота, причинено от раната на главата й и от масивните отоци и кръвонасядания в областта на коленните стави, подбедриците, а от друга – продължителността на констатираната нестабилност в дясна колянна става и към настоящия момент. За постигане на почти пълно възстановяване е необходимо оперативно лечение, евентуално по-щадящо движение, по-внимателно ходене и неполагане на физически труд. Що се отнася до посоченото от в.л. психиатрично заболяване на ищцата, както и относно претърпения инсулт през м. май 2020г. не са налице безспорни доказателства, както и относно повлияването им на физическото състояние на дясната колянна става, а по-скоро към проблемите с евентуалното затруднено общуване. Факт е и преживеният стрес от катастрофата, връщащият се спомен за нея, страхът у ищцата да се вози в МПС.  

При тези обстоятелства, стойността на претърпените от ищцата неимуществени вреди, изразяващи се в описаните болки и страдания и други негативни изживявания, предвид вида, естеството, характера и степента им, съдът определя в размер на 25 000 лв., съобразно изискванията на чл. 52 от ЗЗД.

По възражението за съпричиняване – с правно осн. 51, ал. 2 от ЗЗД:

Съгласно задължителната съдебна практика на касационната инстанция,  обективирани съответно в т.7 на ППВС № 17/ 63 г., ТР № 88/62 г. на ОСГК на ВС, в ТР № 1/2014 г. на ОСТК на ВКС, както и и формираната по реда на чл. 290 и сл. от ГПК практика в решения на различни състави на ВКС: решение № 169/28.02.2012 г. по т.д.№ 762/2010 г., ІІ т.о.; решение № 58/29.04.2011 г. по т.д.№ 623/2011 г., ІІ т.о.; решение № 18/17.09.18 г. по гр.д.№ 60304/16, ІV г.о., решение № 76/22.06.2020 г. по т.д. № 771/2019г., ІІ т.о. и др., решение № 173/01.12.2021 г. по Втд № 352/ 2021 г. на Апелативен съд- Варна), за да е налице съпричиняване на вредата е необходимо да бъде установена пряка причинна връзка между поведението на пострадалия и настъпилия вредоносен резултат, но не и вина. Приносът на увредения - обективен елемент от съпричиняването, може да се изрази в действие или бездействие, но всякога това му поведение трябва да е противоправно и да води до настъпване, или да улеснява настъпването на вредоносния резултат, т.е. в някаква степен да го обуславя. Затова и винаги е необходимо да бъде направено разграничение между приноса на пострадалия за възникване на съответното ПТП, като правно значим факт, изискващ приложението на чл.51, ал.2 от ЗЗД и допринасяне за настъпване на вредата спрямо самия него, факт, също изискващ приложение на чл.51, ал.2 от ЗЗД. С оглед тези разяснения, за да е налице принос на увредения към настъпване на увреждането е необходимо извършеното от последния действие, респ. въздържането от такова, не само да нарушава предписаните от ЗДвП и ППЗДвП правила за поведение, но в своята конкретика да се намира в пряка причинна връзка с вредата, т.е. тя да е негово следствие, и освен това да са били налице условията, даващи възможност на пострадалия да възпрепятства и/или ограничи уврежданията, чрез поставяне на предпазен колан, съобразно своевременно въведеното възражение.

В случая, безспорно е установено, че ищцата е била без поставен предпазен колан. И двете експертизи САТЕ и СМЕ са категорични, че с оглед силата на удара и механизма на причиняване на увредите – изпадане от седалката в микробуса, политане напред и нагоре, удар в предните седалки и падане на пода, при правилно поставен предпазен колан, ищцата щеше да остане на седалката, нямаше да полети по инерция напред, с последващо падане върху пода на автобуса, и в заключение - получените травми биха били по-леки.

В същото време се установява от приложените протоколи за оглед на ПТП (л. 21-22) и за оглед на веществени доказателства (л.71-72), че микробусът не е бил надлежно оборудван с действащи предпазни колани на всички седалки – за наличието на такива са налице данни за десния ред единични седалки, но не и за левите двойни седалки. Предвид начина на изброяване и констатациите в двата протокола относно оборудването на тези седалки, съдът приема, че на мястото, на което е седяла ищцата не е имало предпазен колан, поради което не са налице предпоставките по чл.51, ал. 2 от ЗЗД за намаляване на обезщетението, тъй като липсата на поставен предпазен колан е извън волята на пострадалата, а се дължи на техническа неизправност, отговорен за която е също водачът и собственик на МПС.

С оглед горното искът следва да бъде уважен в посочения размер от 25 000 лв., за разликата до пълния размер от 30 000 лв. – отхвърлен като неоснователен.

По акцесорното искане за присъждане на законна лихва, считано от 26.12.2019 г. – т.е. след изтичането на 7 дни от застрахователното събитие:

Не е спорно обстоятелството, че по реда на чл. 380 от КЗ, на 15.01.2020г., при ответника ЗД “Евроинс“ АД, като застраховател на л.а. „Мазда“, е заведена щета по постъпила извънсъдебна претенция от ищцата за изплащане на застрахователно обезщетение, по която с уведомително писмо от 22.01.2020г. ответното дружество е поискало представянето на допълнителни документи и тъй като същите не са представени, на 15.04.2020г. застрахователят е отказал да изплати застрахователно обезщетение.

Съгласно разпоредбата на чл. 429, ал. 3, изр. 2-ро от КЗ във вр. чл. 493, ал. 1, т. 5 и чл. 429, ал. 2, т. 2 КЗ, застрахователят дължи на увреденото лице лихви за забава по застраховка "Гражданска отговорност", считано от по-ранната дата на уведомяване на застрахователя за настъпване на застрахователното събитие от застрахования делинквент или от увреденото лице, вкл. чрез предявяване от последното на застрахователна претенция.

В случая, застрахователят е уведомен за застрахователното събитие на 15.01.2020 г. с предявяване на застрахователната претенция от ищцата, поради което лихва за забава следва да се присъди от тази дата.

Съдът намира за неоснователни възраженията на застрахователя относно по-късна началната дата, респ. недължимост. Разпоредбата на чл. 380 ал.3 от КЗ освобождава длъжника от забавата само тогава, когато непосочването от увреденото лице на банкова сметка ***не. Само тогава, когато длъжникът е бил готов да изпълни, неоказването на съдействие от кредитора поставя последния в забава, а безспорно в настоящия случай не е така. Чл. 496, ал. 3 от КЗ посочва хипотезите,  при които застрахователят не може да откаже да се произнесе по основателността на претенция от увреденото лице. Касае се за представяне на документи, удостоверяващи съществени обстоятелства във връзка с настъпването на застрахователното събитие. При липсата на такива, или тяхната недостатъчност, застрахователят може по силата на  чл. 496 ал.4 от КЗ да изиска допълнителни доказателства. Представянето на влязла в сила присъда или друг акт (предвид изброените от застрахователя), приключващ наказателното производство, не е документ, изискуем по чл. 498, ал.2 от КЗ. Съгласно разпоредбата на чл. 106, ал. 5 от КЗ не се допуска изискване на доказателства, с които ползвателят на застрахователна услуга не разполага, или не може да се снабди поради съществуващи нормативни пречки или липсата на правна възможност за осигуряването им. В този смисъл представянето на посочените в писмото на ответника доказателства към момента на заявяване на застрахователната претенция не е възможно, а изчакването й е свързано с опасност от погасяване на претенцията по давност. Съгласно чл. 493, ал. 1, т. 5 КЗ застрахователят покрива отговорността на застрахования за лихвите по чл. 429, ал. 2, т. 2 от КЗ, т.е. при ограниченията на чл. 429, ал. 3 КЗ - само в рамките на застрахователната сума и за периода, с начало от уведомяване на застрахователя за настъпване на застрахователното събитие, респ. предявяване на претенция от увреденото лице.(така и решение № 260056/12.04.21 г. по Вгрд. № 46/2021 г. на Апелативен съд-Варна).  Поради това съдът определи началния момент на законната лихва от датата на уведомяването на застрахователя, т.е. от 15.01.2020 г.

По разноските: Ищцата е освободена от д.такси и разноски, но не и от разноски към ответника. Представлявана е безплатно от адвокат. Разноски за вещи лица: 200 лв. СМЕ (100 от бюджета, 100 – внесени от ответника), 300 лв. САТЕ- от бюджета.

Ответникът следва да бъде осъден да заплати адвокатско възнаграждение по чл. 38, ал. 2 от ЗАдв на процесуалния представител на ищцата в размер на 1 536 лв., с начислен ДДС, върху размера на уважената част от иска, а по сметка на окръжен съд - следващата се държавна такса в размер на  1 000лв. и направените по делото разноски за възнаграждения на вещи лица в размер на 333 лв., на осн.чл.78, ал.6 от ГПК. На осн.чл.78, ал.3 и ал. 8 от ГПК ищцата следва да заплати на ответното дружество направените по делото разноски в размер на 17лв. и юрисконсултско възнаграждение в размер на 61,20 лв.(общо 78,20 лв.)  съобразно отхвърлената част от иска.

На третото лице-помагач разноски не се присъждат – чл. 78, ал. 10 ГПК.

По изложените съображения, съдът

 

Р        Е       Ш        И   :

 

ОСЪЖДА „Застрахователно дружество  Евроинс“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес управление ***, ДА ЗАПЛАТИ на В.Х.М., ЕГН ********** ***, действаща чрез адв. П.К., САК, адрес ***, офис 10, сумата 25 000 лева (двадесет и пет хиляди лева) - представляваща застрахователно обезщетение за причинените й неимуществени вреди, изразяващи се в болки и страдания от телесни увреждания и други негативни физически и психични изживявания, които вреди са настъпили в резултат на ПТП от 19.12.2019 г., на път III-2002км 32+764, от водача М.М.М., чиято гражданска отговорност е застрахована при ответното търговско дружество ЗД “Евроинс“АД, гр.София, ЕИК *********, при управление на л.а. “Мазда 626“, рег.№ Т 79-58 К в превишение на максимално разрешената скорост за движение, ПТП с микробус „Фолксваген Крафтер“, рег.№Т 90-13 ТН, в който се е намирала ищецата, на осн.чл.432, ал.1 от КЗ, ведно със законната лихва върху главницата, считано от 15.01.2020г. до окончателното изплащане на задължението, като

ОТХВЪРЛЯ предявения иск по чл.432, ал.1 от КЗ в останалата част до пълния му размер от 30 000 лв., ведно с претенцията по чл. 86, ал.1 от ЗЗД от 26.12.2019 г. до 14.01.2020 г., като НЕОСНОВАТЕЛНИ.

 ОСЪЖДА „ЗАСТРАХОВАТЕЛНО ДРУЖЕСТВО ЕВРОИНС“ АД, ЕИК *********, гр. София, да заплати на адв. П.К. от Софийска адвокатска колегия, идентификационен номер по ДДС: BG123526882, адвокатско възнаграждение за осъществено безплатно процесуално представителство на ищцата В.Х.М., в размер на 1 536 лв., с ДДС, на осн. чл. 38, ал. 1, т. 2 от Закона за адвокатурата.   

ОСЪЖДА „ЗАСТРАХОВАТЕЛНО ДРУЖЕСТВО ЕВРОИНС“ АД, ЕИК *********, да заплати в полза на бюджета на съдебната власт, по сметка на Окръжен съд – Търговище, сумата 1 000 лева- държавна такса и сумата  333 лева, изплатени от бюджета на съда за експертизи, на осн. чл. 78, ал. 6 от ТЗ.

ОСЪЖДА В.Х.М., ЕГН **********, да заплати на „ЗАСТРАХОВАТЕЛНО ДРУЖЕСТВО ЕВРОИНС“ АД, ЕИК *********, гр. София, направените разноски в производството в размер на 78.20 лв., съобразно отхвърлената част на иска за неимуществени вреди, на осн.чл.78, ал. 3 и ал. 8 от ГПК.

Решението е постановено с участието на трето лице-помагач ЗАСТРАХОВАТЕЛНО АКЦИОНЕРНО ДРУЖЕСТВО „ОЗК - ЗАСТРАХОВАНЕ“ АД, ЕИК *********, гр. София.

Решението има установително действие в отношенията на третото лице ЗАД“ОЗК“-Застраховане“АД-гр.София и насрещната страна В.Х.М. ***, на осн.чл.223, ал.1 от ГПК.

УСТАНОВЕНОТО В МОТИВИТЕ НА РЕШЕНИЕТО е задължително за третото лице ЗАД“ОЗК“-Застраховане“АД-гр.София в отношенията със страната, която го е привлякла- ЗД“Евроинс“АД-гр.София, ЕИК *********, на осн.чл.223, ал.2 от ГПК.

Решението може да се обжалва пред Апелативен съд-Варна в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :