Р
Е Ш Е Н И Е
№
44
гр.
Пловдив, 08.01.2021 год.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ,
ХХVІ състав,
в открито заседание на десети декември през две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : МАРИЯ ЗЛАТАНОВА
ЧЛЕНОВЕ:
ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА
ПЕТЪР КАСАБОВ
при
секретаря М.Г. и участието на прокурора
Иляна
Джубелиева, като разгледа
докладваното от Председателя к.а.н.д.
№ 2883 по описа за 2020 г.,
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на Глава
Дванадесета от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН.
Образувано е по касационна жалба на С.Г.М.,
срещу Решение № 260265 от 28.09.2020 г., постановено по АНД № 2080/2020 г. по
описа на Пловдивски районен съд, VII
н. с., с което е потвърдено
Наказателно постановление № 11-01-588/2019/26.02.2020 г. на Директора на
Агенцията за държавна финансова инспекция гр. София /АДФИ/, с което на М., в
качеството му на кмет на Община Брезово, гр. Брезово към 31.12.2018 г., е
наложено административно наказание – ГЛОБА в размер на 200 лв. за нарушение на
чл. 128, ал. 2 от Закон за публичните финанси /ЗПФ/, вр. чл. 94, ал. 3, т. 2,
вр. чл. 7, ал. 5, вр. пар. 2 от ДР на ЗПФ, на основание чл. 32, ал. 1, т. 1 от
Закона за държавната финансова инспекция.
Жалбоподателят моли да се отмени
решението и да се отмени наказателното постановление. Излага доводи за
неправилност и незаконосъобразност на съдебното решение.
Ответникът по тази касационна жалба Агенция
за държавна финансова инспекция, редовно призована не изпраща представител и не
изразява становище по жалбата.
Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна
прокуратура гр. Пловдив, дава заключение, че решението на ПРС е правилно и
законосъобразно и моли да бъде потвърдено.
Пловдивският
административен съд, като провери законосъобразността на въззивното решение и с
оглед обхвата на служебната проверка по чл. 218, ал. 2 от АПК, във връзка с чл.
63, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН, намери за установено следното:
Районният съд е бил сезиран с жалба
против Наказателно постановление № 11-01-588/2019/26.02.2020 г. на Директора на
АДФИ, с което на С. Г. М., в качеството му на кмет на Община Брезово, гр.
Брезово към 31.12.2018 г., е наложено административно наказание – ГЛОБА в
размер на 200 лв. за нарушение на чл. 128, ал. 2 от Закон за публичните финанси
/ЗПФ/, вр. чл. 94, ал. 3, т. 2, вр. чл. 7, ал. 5, вр. пар. 2 от ДР на ЗПФ, на
основание чл. 32, ал. 1, т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция.
От фактическа страна е установено,че към
31.12.2018 г. в Община Брезово, санкционираното лице в качеството си на кмет и
първостепенен разпоредител с бюджет по смисъла на чл. 11, ал. 3 от Закона за
публичните финанси, който организира и ръководи съставянето, внасянето в
общинския съвет и изпълнението на бюджета на общината по смисъла на чл. 7, ал.
5 от Закона за публичните финанси, е допуснал поемането на ангажименти за
разходи, като показателите за поети ангажименти и задължения за разходи не са
били приведени в съответствие с ограниченията по чл. 94, ал. 3, т. 2 от Закона
за публичните финанси.
Същият бил временно изпълняващ
длъжността кмет,считано от 01.11.2018 г.,съгласно Решение № 425 от 31.10.2018
г. на Общински съвет Брезово. Община Брезово е основна административно -
териториална единица, в която се осъществява местното самоуправление.
При извършена проверка е установено, че
според Докладна записка изх. № 08-00-19/09.01.2018 г. на Радньо Манолов-кмет на
Община Брезово, внесена в Общински съвет на 09.01.2018 г. за приемане на бюджета на
общината за 2018 г. е предложил в т. 14 да се приеме решение за одобряване на
максималния размер на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети през
2018 г. в размер на 3 916 294. 00 лева.
Общинския съвет с Решение № 314. взето
по Протокол № 34 от проведено на 25.01.2019 г. заседание е приел бюджета и
инвестиционна програма на община Брезово за 2018 година.
В т. 14 от решението е одобрен
максималния размер на ангажиментите за разходи - 3 916 294 лв., които могат да
бъдат поети през 2018 година. Годишният отчет за касово изпълнение на бюджета
на Община Брезово за 2018 г., заедно с допълнително изискващата се информация е
изпратен до МФ първоначално на 22.02.2019 г. и повторно изпратен след
актуализация на 06.03.2019 година.
С.М. като кмет на общината на 20.02.2019
г. е подписал справката за поетите ангажименти по общинския бюджет и сметки за
средствата от ЕС, с което е удостоверил, че размера на наличните поети
ангажименти за разходи са в размер на 2 917 491 лева.
При извършената проверка на наличните
поети ангажименти за разходи на 31.12.2018 г., които са останали нереализирани
към края на отчетната 2018 г. се установило, че нереализираните налични поети
ангажименти за разходи в края на 2017 г., респективно в началото на бюджетната
2018 г. в Община Брезово са в размер на 2 128 521, 94 лева, като през годината
са поети ангажименти за разходи в размер на 2 332 936, 67 лв. и са
реализирани/изплатени такива за 1 543 967, 73 лева., а наличните ангажименти за
разходи към 31.12.2018 г. възлизат на 2 917 491 лева.
По приложена справка към годишния
финансов отчет за 2017 година, за поетите ангажименти по общинския бюджет и
сметките за средствата от ЕС, от таблица-приложение № 1 за прогнозата на
показателите за поети ангажименти и за задължения за разходи за периода от 2019-2021
г., приложена към бюджета за 2017 г., общата сума на отчетените разходи по
бюджета на Община Брезово за последните четири години /2014 г., 2015 г., 2016
г. и 2017 г. / възлиза на 19 288 283 лв., в т. ч.: за 2014 г. - 4 990 826 лв.;
за 2015 г. - 4 381 819 лв.; за 2016 г. - 4 561 768 лв. и за 2017 г. - 5 353 870
лева. Въз основа на отчетените разходи за посочения период е формиран
средногодишният размер на разходите, възлизащ на 4 822 070, 75 лв., спрямо
който се определя процентното съотношение на наличните към 31.12.2018 г. поети
ангажименти за разходи. Показателят по бюджета на общината, за налични поети
ангажименти на 31.12.2018 г. следвало да е до 2 411 035, 38 лв. /4 822 070, 75
лв. х 50 %/, който размер е максимално допустимия съгласно изискването на чл.
94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ.
В Община Брезово поетите ангажименти за
разходи" /т. 21 и т. 27 от § 1 от Допълнителните разпоредби на Закона за
публичните финанси/ останали нереализирани към края на отчетния период се
отчитат по задбалансова сметка 9200 - "Поети задължения по договори".
М. подписал шест от договорите на
стойност 203 690 лв. за Доставка на хранителни продукти за нуждите на детските
градини в община Брезово, центрове за настаняване от семеен тип в с. Зелениково
и гр. Брезово, стол и домашен социален патронаж в гр. Брезово по обособени
позиции. Договорите влизат в сила от 01.01.2019 година и не представляват поето
задължение към 31.12.2018 година.
В резултат на извършената проверка на
счетоводните записвания по счетоводна сметка 9200 "Поети ангажименти за
разходи - наличности", финансовата инспекция изчислява действителния
размер на наличните към 31.12.2018 г. поети ангажименти за разходи в Община
Брезово на 2 722 286, 80 лв. /2 925 976, 80 лв. - 203 690 лева/.
Съотношението на наличните на 31.12.2018
г. поети ангажименти за разходи /2 722 286, 80 лв. / към средногодишния размер
на разходите за последните четири години /4 822 070, 75 лв. / е 56, 45 %, с
което не е спазено изискването на чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ - 50 на сто от
средногодишния размер на отчетените разходи през последните четири години.
Надвишението на поетите ангажименти за разходи в размер на 2 722 286, 80 лв.
спрямо максимално допустимия размер /2 411 035, 38 лв. / е 311 251, 00 лева.
Наличните на 31.12.2018 г. по бюджета на Община Брезово поети ангажименти за
разходи надвишават с 6, 45 % максимално допустимото ограничение от 50 на сто по
чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ.
При финансовата инспекция било
установено, че през 2018 г. в Община Брезово са поети ангажименти за разходи, а
на 31.12.2018 г. показателят за поети ангажименти за разходи не е приведен в
съответствие с чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ, което е нарушение на чл. 128, ал. 2
от ЗПФ.
Съставен е АУАН,а въз основа на него и
обжалваното НП.
За да го потвърди, районният съд, след
като е обсъдил събраните по делото доказателства, е приел, че по категоричен
начин е установен факта на нарушението, тъй като към 31.12.2018 г. С.М. в
качеството си на кмет на Община Брезово и първостепенен разпоредител с бюджет
по смисъла на чл. 11, ал. 3 от Закона за публичните финанси, е допуснал
поемането на ангажименти за разходи, като показателите за поети ангажименти и
задължения за разходи не са приведени в съответствие с ограниченията по чл. 94,
ал. 3, т. 2 от Закона за публичните финанси.
Общинския съвет на община Брезово с
Решение № 314. взето по Протокол № 34 от проведено на 25.01.2019 г. заседание е
приел бюджета и инвестиционна програма на община Брезово за 2018 година. В т.
14 от решението, Общински съвет - Брезово е одобрил максималния размер на
ангажиментите за разходи - 3 916 294 лв., които могат да бъдат поети през 2018
година. Поетите ангажименти за разходи в Община Брезово са изчислени на 2 722
286, 80 лв., а въз основа на отчетените разходи за периода 2014г, 2015 г., 2016
г., 2017 г. за общината средногодишният размер на разходите е 4 822 070, 75 лв.,
служещ за основа на процентното съотношение на наличните към 31.12.2018 г.
поети ангажименти за разходи. 50 % от сумата 4 822 070, 75 лв. / представляваща
средногодишният размер на разходите/ е 2 411 035, 38 лв., която сума не е
следвало да се надвишава за следваща 2018 г. към 31.12.2018 г. В конкретния
случай, обаче кметът е допуснал поемането на ангажименти за разходи, като
показателите за поети ангажименти и задължения за разходи не са приведени в
съответствие с ограниченията по чл. 94, ал. 3, т. 2 от Закона за публичните
финанси, респ. сумата е била надвишена с 311 251, 00 лв, съставляващи 56,45 %,
вместо допустимите 50 % от средногодишния размер на разходите за последните
четири години -2014 г. -2017 г. за община Брезово/. Мотивирал се е и за това, че
правилно от общата сума на поетите разходи 2 925 976, 80 лв. са изключени шест
договори за доставка на хранителни продукти за нуждите на детските градини в
община Брезово, центрове за настаняване от семеен тип в с. Зелениково и гр.
Брезово, стол и домашен социален патронаж в гр. Брезово по обособени позиции на
стойност 203 690 лв., които влизат в сила от 01.01.2019 г. и не представляват
поето задължение към 31.12.2018 г.
По отношение на отговорността от
субективна страна е приел,че считано от 01.11.2018 г. именно М. е изпълнявал
длъжността кмет и към датата на
нарушението е първостепенен разпоредител с бюджет по смисъла на чл. 11, ал. 3
от Закона за публичните финанси, който организира и ръководи съставянето,
внасянето в общинския съвет и изпълнението на бюджета на общината по смисъла на
чл. 7, ал. 5 от Закона за публичните финанси, а наведеното от жалбоподателя
възражение в тази посока е неоснователно.
Изложено е, че нарушаването на забраната
по чл. 128, ал. 2 от ЗПФ и в съответствие с параграф 2 от ЗПФ е нарушение на
бюджетната дисциплина.
Направена е преценка и за това, че в обжалваното
НП описанието на нарушението е достатъчно пълно и ясно, дадената правна
квалификация е правилна, а определеното наказание е в минимален размер.
Мотивирана е и неприложимостта на чл. 28
от ЗАНН, както и липсата на допуснати съществени процесуални нарушения.
Решението е неправилно.
Съгласно изискванията на чл. 128, ал. 2 от ЗПФ не се допуска поемането
на ангажименти за разходи от кметовете на общини, ако общината не е привела
показателите си за поети ангажименти и задължения за разходи в съответствие с
ограниченията по чл. 94, ал. 3, т. 1 и т. 2.
Съгласно чл. 94, ал. 3, т. 2 от ЗПФ, с
решението си за приемане на бюджета на общината, общинският съвет одобрява и
максималния размер на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети през
годината, като наличните към края на годината поети ангажименти за разходи не
могат да надвишават 50 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за
последните четири години; ограничението не се прилага за ангажименти за
разходи, финансирани за сметка на помощи и дарения. Според § 2 от
Допълнителните разпоредби на ЗПФ, неизпълнението на този закон е нарушение на
бюджетната дисциплина. Следователно деянието.
В случая наказващия орган е приел, че наличните
към 31.12.2018 г. поети ангажименти за разходи на Община Брезово са в размер на
2 722 286,80лв. при средногодишен размер на отчетените разходи на
Общината за последните четири години от 2 411 035,38 лева, с което
първите безспорно надвишават максимално допустимия размер от 50% по чл. 94, ал.
3, т. 2 от ЗПФ с 6,45%.
За кореспондиращо с доказателствата е
прието и отразеното в акта, че към началото на бюджетната 2018г. кметът на
Общината е поел ангажименти за разходи в размер на 2 722 286, 80 лв., въпреки
че към 31.12.2017 г. Общината не е привела показателите си за поети ангажименти
и задължения за разходи в съответствие с ограничението по чл. 94, ал. 3, т. 2
от ЗПФ, в който смисъл е забраната по
чл. 128, ал. 2 от ЗПФ.
Фактическите констатации на актосъставителя
и възприети впоследствие от АНО се базират единствено на данните от изготвената
за нуждите на финансовата инспекция справка за произход на наличните към
31.12.2018 г. осчетоводени ангажименти в Общината.
За да е съставомерно деянието по чл. 128, ал. 2, вр. чл. 94, ал. 3, т. 2 от
ЗПФ, следва да е безспорно установено допускането на поемане на ангажименти за
разходи от кмета на общината. Така формулирана диспозицията на
материалноправната норма в тази й част визира като разход – допускане поемането на ангажименти за разходи.
Това понятие е легално дефинирано в § 1,
т. 27 от ДР на ЗПФ, а именно- клаузи на договори, разпоредби на нормативни
и административни актове, съдебни и арбитражни решения, които обвързват
бюджетните организации с бъдещи плащания за разходи и/или нови задължения за
разходи с определяема стойност.
Актосъставителят, респ. наказващият
орган, въз основа на справката за поети ангажименти за разходи за 2018 г.,
предоставена от Община Брезово са извели извод, че въпреки наличните към
31.12.2017 г. задължения на общината, през 2018 г., от кмета на Общината са
поети ангажименти за разходи в размер на 2 917 491 лева, от които са
извадени 203 690лв. по договори,влизащи в сила от 01.01.2019г. и непредставляващи
задължения към 31.12.2018г. С тези изводи завършва съдържанието на
обстоятелствените части на АУАН и НП, което обаче не е достатъчно да покрие
хипотезата на чл. 128, ал. 2 от ЗПФ,
която е във вр. с § 1, т. 27 от ДР на ЗПФ. Така в констативните части на акта и
НП липсват конкретно описани, установени обстоятелства, относно начина на
формиране на сумата на задълженията, т. е. нейните конкретни източници. Т. е.
липсват данни, съответно конкретизация, относно източниците на поетите
ангажименти за разходи в смисъла на т. 27 от § 1 на ДР на ЗПФ - конкретните
договори, съответно клаузи, нормативни актове, съответно разпоредби, съдебни и
арбитражни решения, които обвързват общината с бъдещи плащания за разходи и/или
нови задължения за разходи и то с определяема стойност.
Актосъставителят се е задоволил да
посочи само общата стойност на поетите ангажименти за разходи през 2018 г. г.,
без да анализира поетите ангажименти за разходи, което е задължително предвид
съдържанието на легалната дефиниция на "поети ангажименти за разходи",
дадена в § 1, т. 27 от ДР на ЗПФ, съответно изключваща от съдържанието на
понятието разходите за персонал, пенсии и приравнени на тях плащания, лихви по
дълга (включително по гарантирания от държавата и общините дълг), както и
разходите за данъци и други публични държавни и общински вземания, което е
довело до неясно и непълно описание на нарушението, рефлектиращо върху правото
на защита на нарушителя. Идентично е описанието на нарушението и
обстоятелствата по неговото извършване и в процесното наказателно постановление.
С обжалваното НП кметът на Община Брезово
е наказан за това, че към 31.12.2018 г. не е спазил бюджетната дисциплина,
регламентирана със Закона за публичните финанси (ЗПФ), като поел ангажименти за
разходи въпреки, че към 31.12.2018 г.
общината не е привела показателя си за налични към края на годината поети
ангажименти за разходи, в съответствие с ограничението по чл. 94, ал. 3, т. 2
от ЗПФ, т. е. наличните към края на годината поети ангажименти за разходи
надвишават 50 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за
последните четири години, регламентирани в разпоредбата на чл. 94, ал. 3, т. 2
от ЗПФ.
Принципно нормата на чл. 128, ал. 2 от ЗПФ, по която е подведено
административно наказателното обвинение на жалбоподателя има за адресат кметовете
на общини, но за наличието на съставомерни обективни елементи, визирани от тази
норма е необходимо субекта на административното нарушение, да не е допуснал
поемането на ангажименти за разходи, ако общината не е привела показателите си
за поети ангажименти и задължения за разходи в съответствие с ограниченията по
чл. 94, ал. 3, т. 1 и т. 2 от същия закон. В понятието "поети ангажименти за
разходи" се включват както "задълженията за разходи" (по смисъла
на §. 1, т. 16 от ДР на ЗПФ), така и "новите задължения за разходи"
(по смисъла на §. 1, т. 22 от ДР на ЗПФ) и относимото материално право е
приложено коректно. Постановената
забрана за поемане на задължения за разходи в
чл. 128, ал. 2 от ЗПФ не е абсолютна, тъй като от нея са предвидени
редица изключения. Цитираният по-горе §. 1, т. 27 от ДР на ЗПФ предвижда
възможност да се поемат задължения за следните плащания: разходи за персонал,
пенсии и приравнени на тях плащания, лихви по дълга (включително по
гарантирания от държавата и общините дълг), както и разходи за данъци и други
публични държавни и общински вземания. Никъде в хода да
административнонаказателното производство не става ясно каква част от поетите
задължения за разходи представляват допустими от закона изключения, тъй като
навсякъде сумата е определена глобално, в "общ" размер. При това
положение за уличения като нарушител не става ясно каква част от поетите
задължения са съставомерни по смисъла на
чл. 128, ал. 2 от ЗПФ, респективно каква част са несъставомерни, като
разходи, изрично изключени от въведената нормативна забрана чрез изключението,
предвидено в §. 1, т. 27 от ДР на ЗПФ, за което кметът на общината не следва да
носи административнонаказателна отговорност.
Непълнотата в индивидуализацията на
състава на извършеното нарушение в АУАН и НП съгласно изискванията на чл. 42,
т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН представлява процесуално нарушение,
препятстващо упражняването в пълнота на правото на защита на нарушителя и е
самостоятелно основание за отмяна на НП, като незаконосъобразно.
По изложените съображения съдът
намира,че обжалваното решение ще следва да се отмени и вместо това да се
постанови отмяна на издаденото НП.
Водим от горното, Съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Решение № 260265 от 28.09.2020
г., постановено по АНД № 2080/2020 г. по описа на Пловдивски районен съд, VII н. с. и вместо това постановява:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 11-01-588/2019/26.02.2020
г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция гр. София /АДФИ/,
с което на С.Г.М., в качеството му на кмет на Община Брезово, гр. Брезово към
31.12.2018 г., е наложено административно наказание – ГЛОБА в размер на 200 лв.
за нарушение на чл. 128, ал. 2 от Закон за публичните финанси, вр. чл. 94, ал.
3, т. 2, вр. чл. 7, ал. 5, вр. пар. 2 от ДР на ЗПФ, на основание чл. 32, ал. 1,
т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: